|

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1002/ - druhé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Radek Vondráček 9. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí /sněmovní tisk 1002/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede opět pan ministr financí Ivan Pilný. Pane ministře, prosím, máte slovo. Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, k projednávání vám předkládám návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí. Návrh změnového zákona obsahuje zejména legislativně technické úpravy související s nahrazením zákona o finanční kontrole zákonem o řízení a kontrole veřejných financí. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání kontrolnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 1002/1 4. Slova se nyní ujme pan zpravodaj kontrolního výboru poslanec Vladimír Koníček a bude nás informovat o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodní. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Vladimír Koníček Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, kontrolní výbor se na své 46. schůzi dne 20. dubna roku 2017 zabýval sněmovním tiskem 1002 a doporučil Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, sněmovní tisk 1002, schválila. Nepřijal žádný pozměňovací návrh. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane zpravodaji. Postupně poprosím pana zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Františka Laudáta, poté zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Jana Klána, aby nás také informovali o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnili. Prosím, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane jediný ministře tady, financí, rozpočtový výbor se zabýval předlohou tisku na své schůzi dne 19. dubna 2017 a přijal následující usnesení. Vynechám formality. I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů. V části 9 článek X se za bod 3 doplňují body 4 a 7, které znějí. Bod 4: v § 16 se odst. 5 zrušuje. Bod 5: v § 22a odst. 2 písm. d), odst. 3 písm. d) a odst. 4 písm. d) se slova "návrh rozpočtového opatření nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria" zrušují. Bod 6: v § 22a odst. 2 písm. e), odst. 3 písm. e) a odst. 4 písm. e) se slova "rozpočtové opatření" zrušují. Bod 7: § 28a se zrušuje. II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky. Toť vše k usnesení rozpočtového výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane zpravodaji. Nyní pan zpravodaj Jan Klán. Prosím, máte slovo. Poslanec Jan Klán Opět hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo. Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 56. schůzi po odůvodnění panem dr. Tomášem Vyhnánkem, náměstkem ministra financí, po zpravodajské zprávě poslance Mgr. Jana Klána přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 1002 projednat a schválit v předloženém znění. Opět se s přednostním právem hlásím do rozpravy. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které jste se přihlásil jako první vy, poté s přednostním právem pan ministr financí. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Opět se budu snažit nějakým způsobem vám představit pozměňovací návrhy, které jsem předložil k tomuto návrhu zákona, které jsou související s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí. K části 6, změna zákona číslo 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Ve výčtu novel se číslo novely 135/2015 Sb. nahrazuje číslem 135/2016 Sb. a výčet se doplňuje čísly 24/2017 Sb. a 59/2017 Sb. Opět se jedná evidentně o překlep. Novely číslo 24/2017 Sb. a 59/2017 Sb. byly přijaty po předložení návrhu tohoto návrhu zákona do Sněmovny. K části deváté, změna zákona číslo 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Za prvé, výčet novel se doplňuje čísly 24/2017 Sb. Za druhé, v § 22a odst. 1, písm. h) se úvodní slovo "se" zrušuje. Odůvodnění: Jedná se evidentně opět o tiskovou chybu. Věta "se nevykonává řízení a kontrolu veřejných financí podle § 15 odst. 1, nebo" nedává evidentně žádný smysl a nenavazuje na úvodní větu odst. 1 "Územní samosprávný celek... se dopustí správního deliktu tím, že". Opět tady upozorňuji na to, že se jedná o nějaké gramatické nesrovnalosti. Ale opět, dávejte si na to pozor na tom Ministerstvu financí! Opět potom, když to někdo dostane opravdu jako uživatel toho zákona, tak se v tom bude akorát lidově řečeno plácat a nebude vědět, co s tím zákonem vůbec dělat. Dále upozorňuji na to, že Ministerstvo financí absolutně nezvládlo již předchozí novely číslo 192/2016 Sb. a číslo 24/2017 Sb., kdy po přidání odstavců do § 27 a 28 neopravilo v několika jiných paragrafech odkazy na přečíslované odstavce, takže v současnosti nedává text několika ustanovení vůbec žádný smysl. Jedná se např. o § 30, 37, 37b. Jak je vidět, dosud si Ministerstvo financí chyby nevzalo k srdci, neuvědomilo si je a nevyužilo příležitosti při této novele předchozí chyby opravit a dát vše do pořádku. Je to, dámy a pánové, opravdu špatná vizitka Ministerstva financí, které chce upravovat systém kontrol ve veřejné správě, když do Sněmovny předloží návrh s tiskovou chybou a překlepem a sám si nezajistí přesnou jazykovou korekturu. Jak jsem říkal ve svém minulém vystoupení, působí to opravdu hloupě a vrhá to špatný stín na celé Ministerstvo financí. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. To byl pan kolega Klán v obecné rozpravě. Nyní se s přednostním právem hlásí pan ministr financí a mu dávám slovo. Prosím, pane ministře. Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, bych opravdu chtěl znovu poděkovat panu poslanci Klánovi za velmi důkladné přečtení tohoto zákona a opravení případných překlepů, stejně tak jako jeho emocionálně výrazné hodnocení Ministerstva financí i vržení příslušného stínu na moje ministerstvo. Nicméně ty připomínky jsou oprávněné a jistě je napravíme a nemáme s nimi žádný problém. se ve svém slovu také vyjádřím k pozměňovacímu návrhu pana poslance Vilímce k tomuto sněmovnímu tisku s číslem 1002, a to tak, že Ministerstvo financí nesouhlasí s tímto pozměňovacím návrhem a odůvodněním je, že pozměňovací návrh se věcně netýká předmětu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o řízení a kontrole veřejných financí, tedy sněmovního tisku 1002. Daná úprava by extenzivně překračovala předmět projednávaného návrhu zákona. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi financí Ivanu Pilnému. Nyní ještě přihlášený František Laudát. A pan kolega Vilímec. Dohoda je, že pan kolega Laudát kolegovi Vilímcovi přednost. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Vladislav Vilímec Děkuji, pane místopředsedo. Tak ty pozměňovací návrhy, které schválil rozpočtový výbor, jsou pozměňovací návrhy rozpočtového výboru. Pokud bych chtěl ty návrhy načíst přímo ve druhém čtení, tak bych to určitě učinil, ale snažím se, protože jsou to věci odborné, snažím se nepřeskakovat tomu odpovídající výbor. Tady nebudu dlouhý. Ty návrhy, ano, nemají úplnou souvislost s návrhem zákona o kontrole a řízení veřejných financí, to připouštím. Ty návrhy v zásadě opravují buďto evidentní chyby, anebo nedomyšlenosti poslední novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Ta vlastně doplatila trochu na to, že byla spojena se zákony, s dvojicí dalších zákonů o rozpočtové zodpovědnosti, pravidlech rozpočtové zodpovědnosti. A jak si určitě všichni pamatujeme, ty zákony, nebo přímo na druhém čtení najednou byl načten poměrně komplikovaný komplexní pozměňovací návrh, který se dotýkal samozřejmě i novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. A tak jak většinou bývá zvykem při takové rychlosti, tak samozřejmě tyto návrhy nejsou bez vady, nebo nebyly bez vady, takže kupříkladu v rozpočtových pravidlech územních rozpočtů existuje sankce, správní delikt za povinnost, která neexistuje. Kterou v mezidobí rozpočtový výbor navrhl zrušit. A těžko pak vysvětlovat starostům a radním, že existuje v zákoně sankce za nedodržení povinnosti navrhnout před projednáním rozpočtového opatření 15 dní předem, když ta povinnost tam vůbec není. Ten návrh v zásadě - který tady musím říci, si osvojil nebo schválil rozpočtový výbor téměř jednomyslně napříč politickým spektrem, v tom prvním případě to nebyl úplně tak absolutní většinou, tady to bylo téměř jednomyslně - odstraňuje chyby a nedomyšlenosti velmi rychlé úpravy, která se spojila s rozpočtovou zodpovědností, přičemž ale mnohé věci s tou klasickou rozpočtovou zodpovědností nemají co do činění. Ministerstvo financí také k jednotlivým návrhům, byť jako komplet s poukazem na to, že to překračuje vlastně změnový zákon, tak k těm jednotlivým zákonům, k těm jednotlivým návrhům, tak jak byly schváleny, buď mělo stanovisko neutrální, anebo souhlasné. Takže to bych taky chtěl k tomu dodat. Takže věřím, že se pan ministr s těmito návrhy blíže seznámí, a že pokud bude vůle na straně Ministerstva financí a věřím i Poslanecké sněmovny, tak se odstraní chyby nebo některé nedomyšlenosti, které jsme bohužel - sice pro to nehlasoval, ale ti, kdo pro to hlasovali, bohužel zanechali v této věci zákonů spojených s rozpočtovou zodpovědností. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Vilímcovi. Nyní faktická poznámka pana ministra Ivana Pilného. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, víte, že jsem zásadním odpůrcem legislativních špaget, které občas tahle Sněmovna vytváří a které se potom velmi obtížně digitalizují. A pokud tento návrh překračuje rámec toho zákona, což evidentně je, ale řeší prostě problémy, které rozmotávají tu spleť, tak se opravdu zeptám příslušného útvaru a budeme na tento pozměňovací návrh znovu reagovat. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní řádná přihláška pana poslance Františka Laudáta. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo. jsem si vzpomněl na to projednávání, ono to bylo výjezdní zasedání rozpočtového výboru. Tam se ani, pane ministře, ptát nemusíte - vám řeknu, co vaši zástupci včetně náměstků nebo náměstkyň tam říkali. Doslova cituji: S tímto zákonem to úplně přímo nesouvisí. Na druhé straně směrem k panu předkladateli Vilímcovi - máte naprostou pravdu, je to naprosto správně. A teď je jenom otázka na vašem rozhodnutí, zda tu chybu, kterou ten pozměňovák napravuje, jestli ji přijmout, tolerovat, byť to není úplně právně systémové řešení, ale byli jsme tady svědky výrazně jiných odklonů a přílepků. Takže proto rozpočtový výbor drtivou většinou ten pozměňovací návrh přijal. Teď ještě k tomu - možná jsem měl vystoupit k předchozímu bodu, nicméně přece jenom si neodpustím jeden komentář, který jsem myslím říkal i na rozpočtovém výboru. Jsem druhé volební období v rozpočtovém výboru - a směrem ke kontrolnímu výboru, a byl bych velmi rád, aby alespoň některá politická strana si to dala do volebního programu a snažila se to prosadit. Nebudou přesvědčivě transparentní veřejné finance na úrovni státu, krajů, obcí, dokud nedojde k tomu, zejména tady nikomu nevadí do této doby, a zřejmě i ministři financí v minulosti se bránili jednoduché věci. bych doporučoval, aby byl státní závěrečný účet zcela odloučen od toho, kdo ty peníze "rozdává", distribuuje, rozhoduje o nich. Dneska jsme svědky toho, že Ministerstvo financí řídí finanční toky během fiskálního roku a zároveň samo sebe kontroluje a předkládá státní závěrečný účet. Myslím si, že je načase, aby ti příslušní pracovníci, nebo byli sehnáni kvalitnější, byli vyčleněni do samostatné organizace, což se například v Kanadě, ve Spojených státech a jinde jmenuje vládní auditor, generální auditor nebo státní auditor, přesně nevím. Ten je zcela nezávislý, byť v Kanadě ho volí Sněmovna. si myslím, že by ho měl volit někdo jiný, například Senát, nebo ho jmenovat prezident, aby zcela nestranně posoudil, jak bylo v daném minulém období s penězi státu nakládáno. Takhle pak by asi nebyla taková překvapení, že přijde na Ministerstvo financí Nejvyšší kontrolní úřad a řekne, že si tam někteří úředníci pletou 80 milionů s 80 miliardami. dneska nevěřím tomu, že zadlužení republiky je takové, jaké je oficiálně uváděno, když si to tam někdo takhle plete a přehazuje miliony místo miliard apod. Takže nevím, jak prostě ti lidé, kteří jsou zaběhlí ve svých kolejích... A schvalování státního závěrečného účtu ve Sněmovně mně potom připomíná nějaké pokusy na oživování mrtvého. A nebudu tady vulgární, abych řekl to, co se lidově říká pro tyto případy. Takže myslím si, že je načase - a nebylo by to o větším počtu státních úředníků, ale skutečně o vyčlenění do samostatné instituce, možná i sloučení s Nejvyšším kontrolním úřadem, a ten auditor by měl říkat pravdu a padni komu padni. Dokud tohle nebude, tak velmi pochybuji, že i takovéto zákony - ten hlavní zákon trošku připomíná i slohové cvičení, takže se ani nedivím, my jsme tam zaregistrovali nedostatky, o kterých tady mluvil pan kolega Klán, ale vždycky se šije, že to dělá jeden úředník, a nikdo další nemá sílu to přečíst. to nikomu nevytýkám. Pan ministr, to není jeho předklad, my jsme ho projednávali ještě za éry ministra financí Babiše. Takže se domnívám, že je namístě v rámci potom technických změn pouze ty zjevné nedostatky, na které pan kolega Klán nebo jeho experti přišli, prostě opravit. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu Františku Laudátovi za jeho vystoupení a nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Ptám se, jestli se někdo hlásí z místa. Nikoho nevidím a obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pan ministr ne, pan zpravodaj Koníček také ne, pan kolega zpravodaj Laudát také ne, můžeme tedy obecnou rozpravu ukončit. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které jsou přihlášeni pan poslanec Jan Klán a poté pan poslanec Vladimír Koníček. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, opět nebudu zdůvodňovat již jednou tady v obecné rozpravě zdůvodněný pozměňovací návrh, resp. několik pozměňovacích návrhů, a se přihlásím ke sněmovnímu dokumentu 6472, který obsahuje zmíněné pozměňovací návrhy. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Klánovi a nyní tedy vystoupí pan poslanec Vladimír Koníček v podrobné rozpravě. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Vladimír Koníček Vážený pane předsedající, bych se také chtěl přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je uveden ve sněmovním dokumentu 6534. Jedná se o jednoduchý pozměňovací návrh, který je tam uveden včetně odůvodnění. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji a ptám se, kdo další do podrobné rozpravy. Jinou písemnou přihlášku nemám. Pokud se nikdo nehlásí, končím i podrobnou rozpravu a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Nepadl žádný návrh, který bychom mohli hlasovat po druhém čtení, a proto končím i druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministru financí Ivanu Pilnému, děkuji zpravodajům a končím bod číslo 9. Budeme pokračovat podle schváleného pořadu schůze bodem číslo

text view