|

265. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015 /sněmovní tisk 800/

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 265. Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015 /sněmovní tisk 800/ V předsálí by měl být přítomen prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miroslava Kala, je-li tomu tak. Není tomu tak. V tom případě budeme pokračovat. Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo doručeno jako sněmovní tisk 800/2. Prosím, aby se slova ujal místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a předložený návrh uvedl. Máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji za slovo. Dámy a pánové, návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015 byl zpracován podle zákona rozpočtových pravidel číslo 218/2000 Sb., jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření v průběhu roku 2015. Podle tohoto zákona také vláda předložila návrh státního závěrečného účtu k projednání v Poslanecké sněmovně. Jeho součástí je rovněž návrh na úhradu schodku státního rozpočtu za rok 2015. Návrh státního závěrečného účtu projednala vláda České republiky dne 27. dubna 2016 a schválila jej usnesením číslo 356 téhož dne. Rozsáhlý materiál, který vám byl předložen v elektronické podobě, se v úvodní části zabývá ekonomickým vývojem České republiky. Komentovány jsou základní makroekonomické ukazatele za rok 2015 a souhrnné údaje o výsledcích hospodaření veřejných rozpočtů. V dalších částech je pak podrobněji rozvedeno zejména hospodaření státního rozpočtu. V souladu s rozpočtovými pravidly jsou v samostatných pasážích uvedeny souhrnné informace o výsledcích rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti, informace o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů, zpráva o státních finančních aktivech, pasivech a státních zárukách, zpráva o řízení státního dluhu a přehled o stavech fondů organizačních složek státu. Materiál obsahuje rovněž výsledky hospodaření zdravotních pojišťoven, vyhodnocení souhrnných rozpočtových vztahů k rozpočtu Evropské unie a další údaje. Zařazena je též informace o postupu privatizace a stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2015. Dovolte mi, abych z pověření vlády návrh státního závěrečného účtu uvedl. Státní rozpočet za rok 2015 byl schválen zákonem č. 345/2014 Sb. jako schodkový s deficitem 100 mld. Celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 1 118,5 mld. a výdaje v objemu 1 218,5 mld. Schválený rozpočet celkových příjmů i výdajů byl v průběhu roku 43 rozpočtovými opatřeními souvztažně navýšen o 13 kapitol, celkem o 94,4 mld., a to na základě zmocnění Ministerstva financí podle § 24 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech. Týká se financování projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z rozpočtu EU. Rozpočet celkových příjmů po změnách tak dosáhl 1 212,9 mld. korun, celkových výdajů 1 312,9 mld. korun a rozpočtovaný schodek zůstal nezměněn ve výši 100 mld. Výsledný schodek státního rozpočtu za rok 2015 ve výši 62,8 mld. byl o 37,2 mld. korun nižší oproti rozpočtem předpokládanému objemu a o 15 mld. nižší než schodek vykázaný v roce 2014. Podíl vykázaného schodku státního rozpočtu na HDP v roce 2015 představoval 1,4 % a byl o 0,4 procentního bodu nižší než v roce 2014. Pozitivně na schodek působily jak úspory běžných výdajů rozpočtu, tak i překročení daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení. Překročení kapitálových výdajů bylo pokryto, nároky pak příznivě ovlivnilo růst ekonomiky a zaměstnanost. (?)Předložený státní závěrečný účet České republiky za rok 2015 vykazuje příjmy státního rozpočtu ve výši 1 234,5 mld., výdaje státního rozpočtu ve výši 1 297,3 mld. a celkový schodek státního rozpočtu ve výši 62,8 mld. a navrhuje vypořádání schodku státního rozpočtu České republiky za rok 2015 financujícími položkami takto: vydanými státními dluhopisy ve výši 64,9 mld. a změnou stavu na účtech státních finančních aktiv, jejich zvýšením ve výši minus 2,1 mld. Vypořádání schodku státního rozpočtu vyplynulo ze zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 a skutečné struktury a výše jednotlivých zdrojů krytí výsledného schodku. Tolik hospodaření státního rozpočtu v roce 2015. Doufám, že tímto vystoupením se podařilo přiblížit vám předložený vládní návrh státního závěrečného účtu České republiky na rok 2015. Dovolte mi na závěr vyslovit přesvědčení, že s přihlédnutím k podmínkám, za nichž státní rozpočet hospodařil, se vláda se svými úkoly na tomto úseku v roce 2015 vyrovnala. Proto vás jménem vlády žádám, abyste předložený návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015 vzali na vědomí a zároveň odsouhlasili vypořádání schodku státního rozpočtu za rok 2015, jak je uvedeno v návrhu usnesení Poslanecké sněmovny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek Také vám děkuji. Rozpočtový výbor projednal za účasti zpravodajů usnesení výborů k tomuto materiálu. Usnesení rozpočtového výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 800/1. Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu projednal kontrolní výbor a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 800/3. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Václav Votava, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, rád bych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru č. 491 ze dne 22. června 2016 k návrhu státního závěrečného účtu České republiky na rok 2015. S arogancí sobě vlastní si ale dovolím řečnickou otázku. Je v pořádku, že projednáváme státní závěrečný účet za rok 2015 v březnu 2017? myslím, že ne. A nyní k vlastnímu usnesení rozpočtového výboru ze dne 22. června 2016. Po úvodním výkladu náměstka ministra financí, po vyslechnutí zpravodajských zpráv zpravodajů výborů a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu I. projednal na společné schůzi se zpravodaji výborů usnesení výborů k Státnímu závěrečnému účtu České republiky za rok 2015 (dále státní závěrečný účet)a konstatuje, že a) všechny výbory doporučily Poslanecké sněmovně schválit nebo vzít na vědomí kapitoly, okruhy a finanční vztahy státního rozpočtu ke státním fondům podle přikázání z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1176 z 14. dubna 2016, b) výbor pro zdravotnictví nad to žádá Ministerstvo zdravotnictví o úpravu a zjednodušení podmínek pro čerpání prostředků na specializační vzdělávání lékařů a nelékařů tak, aby prostředky každoročně vyčleněné na rezidenční místa mohly být efektivně vyčerpány s termínem umožňujícím čerpání podle nových pravidel již na rok 2017, c) po změně zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, lze projednávat stanovisko NKÚ ke státnímu závěrečnému účtu po 31. srpnu běžného roku, dále po projednání všech kapitol a vládního návrhu státního závěrečného účtu jako celku (sněmovní tisk 800)včetně vládního návrhu usnesení Poslanecké sněmovny k státnímu závěrečnému účtu doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: A. Poslanecká sněmovna bere na vědomí státní závěrečný účet - finančně je v usnesení uvedeno, aby vzala na vědomí výsledky rozpočtového hospodaření územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti, aby vzala na vědomí stav státních finančních aktiv České republiky k 31. prosinci 2015, aby vzala na vědomí informaci o hlavních výsledcích hospodaření státních fondů České republiky za rok 2015, informaci o stavu a vývoji státních záruk uvedenou v sešitu D návrhu státního závěrečného účtu, informaci o stavech fondů organizačních složek státu uvedenou v sešitu F návrhu státního závěrečného účtu a informaci o postupu privatizace a stavu a použití prostředků vedených na zvláštních účtech za rok 2015 podle zákona č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku, uvedenou v sešitu I návrhu státního závěrečného účtu, souhlasí s vypořádáním schodku státního rozpočtu České republiky za rok 2015 vydanými státními dluhopisy, změnou stavů na účtech státních finančních aktiv - zvýšením, B. projednala státní závěrečný účet současně se stanoviskem Nejvyššího kontrolního úřadu k němu ve společné rozpravě, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. Ještě jednou se omlouvám, že jsem neuváděl jednotlivá čísla. Jsou uvedena samozřejmě v usnesení rozpočtového výboru. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Nyní prosím, aby nás o jednání kontrolního výboru informoval zpravodaj poslanec Vladimír Koníček. Prosím, pane poslanče. Poslanec Vladimír Koníček Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, kontrolní výbor se stanoviskem Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015 zabýval na své 38. schůzi dne 7. září 2016 a přijal usnesení, ve kterém vzal na vědomí toto stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu a požádal ministra financí, aby do 14. 10. 2016 předložil kontrolnímu výboru přijatá a připravovaná nápravná opatření ke stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2015. Na kontrolní výbor přišlo šestnáct stran vyjádření Ministerstva financí. Ocituji vám jenom jedno z hutných nápravných opatření, které ministerstvo přijalo. Takže NKÚ doporučuje, aby se organizační složky státu disponující dostatečným stavem nároků z nespotřebovaných, neprofilujících výdajů přednostně snažily čerpat nároky z nespotřebovaných výdajů před použitím prostředků z vládní rozpočtové rezervy. NKÚ doporučuje, aby se vláda, Poslanecká sněmovna a Ministerstvo financí intenzivněji zabývaly tím, zda je účel prostředků uvolňovaných z vládní rozpočtové rezervy v souladu s účelem, který vymezují rozpočtová pravidla. - Nápravné opatření Ministerstva financí: souhlas s názorem NKÚ. Toť vše. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu a táži se, kdo se do hlásí. Pan poslanec Koníček. Prosím. Poslanec Vladimír Koníček Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, si neodpustím ještě několik poznámek k projednávání stanoviska v kontrolním výboru, protože Nejvyšší kontrolní úřad ve stanovisku uvedl, že řada zákonů, předpisů a podmínek a pravidel je nastavena tak přísně, že současné naplnění všech požadavků není možné. Očekával jsem, že se tím vláda bude zabývat, tuto vládu takové konstatování ale nechává v klidu. NKÚ konstatoval, že vládě se v roce 2015 nepodařilo naplnit cíl v podobě snížení výdajů na konzultační, právní a poradenské služby. Ty se naopak meziročně zvýšily, ty výdaje. Ve stanovisku je zmíněno, že v návrhu státního závěrečného účtu je uvedeno, že u první stovky poplatníků s největším objemem inkasa daně z příjmů právnických osob z přiznání došlo k meziročnímu poklesu tohoto inkasa o 2,7 miliardy korun. Návrh státního závěrečného účtu následně doplňuje, že došlo ke snížení jejich poměru vůči celkovému inkasu daně z příjmů právnických osob ze 42,9 na 36,6 %. Podle mého názoru ti největší poplatníci velmi dobře optimalizují své odvody. NKÚ ve stanovisku také konstatuje, že s přihlédnutím ke skutečnosti, že se české ekonomice v roce 2015 dařilo a dosažené makroekonomické ukazatele vysoce předstihly prognózy, ze kterých se vycházelo při sestavování státního rozpočtu, je zřejmé, že vysoký meziroční růst příjmů z DPH byl způsoben spíše silným růstem výdajů na konečnou spotřebu v ekonomice než efektivnějším výběrem DPH. Přitom ministr financí ve svých vystoupeních uvádí, že je to způsobeno právě efektivnějším výběrem. Tolik několik poznámek k projednávání na kontrolním výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji a táži se, zda se někdo další hlásí ještě do všeobecné rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě končím všeobecnou rozpravu a táži se, zda si pan ministr chce vzít závěrečné slovo. Není tomu tak. Nyní tedy přistoupíme k rozpravě podrobné a táži se, kdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Votava. Prosím. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Přečetl jsem již návrh usnesení, pouze budeme brát na vědomí. Místopředseda PSP Jan Bartošek Dobře. Je to úprava, protože výbor říká: schválit nebo vzít na vědomí, takže budeme brát na vědomí. V tomto textu bude znít návrh usnesení. Táži se, zda někdo další se hlásí o slovo v podrobné rozpravě. Není tomu tak. Končím podrobnou rozpravu a táži se na závěrečné slovo pana ministra před závěrečným hlasováním. Není tomu tak. Budeme hlasovat o návrhu usnesení, tak jak zde zaznělo z úst pana předsedy Votavy. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 242. Přihlášeno je 130 poslankyň a poslanců, pro návrh 81, proti nikdo. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen, a končím projednávání tohoto bodu. Přečtu omluvy. Dnes od 18.00 hodin do konce jednacího dne se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Martin Komárek a dále se od 16.30 do 19.00 hodin z důvodu pracovní cesty omlouvá pan poslanec Marek Ženíšek. Otevřu další bod dnešního jednání, je to

text view