|

189. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 597/ - třetí čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 189. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 597/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jiří Petrů. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 597/2, který vám byl doručen dne 8. září 2016. Garanční výbor návrh zákona neprojednal. Nyní se táži navrhovatelky, zda zájem vystoupit - a paní ministryně . Prosím, paní ministryně, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, dovolte mi, abych uvedla třetí čtení návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, který předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Obsahem této novely autorizačního zákona je vyjasnění právní úpravy, přizpůsobení aktuální situaci na trhu a měnícím se potřebám obou komor, který tento zákon zřizuje. Také narovnání právního stavu tam, kde se doslovný výklad rozchází s účelem a smyslem úpravy. Navrhovaná změna této novely nemá dopady na státní a veřejné rozpočty, na územní samosprávné celky ani na životní prostředí. Navrhované změny se dotýkají fyzických a právnických osob jako podnikatelských subjektů. Dopady na tyto subjekty hodnotím velmi pozitivně. Při jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kam byla novela autorizačního zákona při jejím prvém čtení přidělena, byl podán panem poslancem Petrů pozměňovací návrh, jehož předmětem jsou legislativně technické úpravy, které reagují na přijetí zákona číslo 126/2016 Sb., kterým se mimo jiné také novelizuje právě tento autorizační zákon, a dále termín nabytí účinnosti. Pozměňovací návrh byl podpořen členy výboru a zapracován do 213. usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. S těmito pozměňovacími návrhy souhlasím. V rámci druhého čtení byl panem poslancem Oklešťkem vznesen pozměňovací návrh, jehož předmětem je vznik České komory zeměměřičů a současně změna zákona o živnostenském podnikání a změna zákona o zeměměřictví. Obdobné návrhy byly již předloženy, a to v rámci projednávání celého návrhu zákona, a to jednak ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kde návrh také předložil pan poslanec Petrů, který jej následně po podrobné rozpravě a také vysvětlení zástupců Ministerstva pro místní rozvoj stáhl. Předtím byl tento návrh uplatněn i v meziresortním připomínkovém řízení, bylo debatováno na úrovni Ministerstva pro místní rozvoj i autorů této myšlenky, avšak v neúplném znění, a to bez posouzení dopadů regulace a také bez projednání návrhu s resorty. S tímto návrhem nemohu souhlasit a neakceptujeme tuto připomínku. Předložený pozměňovací návrh, který je součástí této novely, navrhuje, aby pro obory katastr nemovitostí, státní mapová díla, zeměměřické činnosti pro potřeby obrany státu a inženýrská geodézie byly součástí tohoto zákona. Pouze obor inženýrská geodézie však věcně souvisí s tímto zákonem, zbylé obory nesouvisí s autorizačním zákonem. Návrh opravňuje autorizované osoby k výkonu vybraných činností. Vybrané činnosti ve výstavbě definované stavebním zákonem však zeměměřickou činnost vůbec neuvádějí, a tak by přijetí tohoto návrhu bylo v rozporu se stavebním zákonem, který nyní zde také leží ve Sněmovně jako návrh novely. Vzhledem k počtu osob, kterých by se také nová úprava dotýkala, vidím zřízení samostatné komory zeměměřičů jako nekoncepční, neefektivní a také z legislativně technického hlediska značně složité. My jsme také hovořili s Českou komorou autorizovaných inženýrů, aby se pobavila s autory návrhu vzniku této komory. Česká komora architektů nabídla této komoře, aby vznikla pod křídly České komory autorizovaných inženýrů. Nicméně zeměměřická ... Autoři této myšlenky toto odmítli, chtějí samostatnou komoru. Z uvedených důvodů nemohu souhlasit s návrhem pana poslance Oklešťka. V tuto chvíli bych ráda požádala Poslaneckou sněmovnu o akceptování tohoto zákona. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Prosím nehrozit na ministry. Děkuji. Děkuji paní ministryni. Otvírám rozpravu, do které se jako první přihlásil pan zpravodaj, pan poslanec Petrů. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jiří Petrů Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, výbor pro veřejnou správu vyjádřil svůj názor k tomuto tisku usnesením výboru ze dne 7. června letošního roku, který máte všichni k dispozici pod číslem 597/1. Pokud se týká pozměňovacího návrhu podaného ve druhém čtení panem kolegou Ladislavem Oklešťkem, je potřeba říci, že tento pozměňovací návrh se také chápat jako přílepek. Bylo by tedy vhodné řešit problematiku zeměměřické komory v samostatném zákoně, podobně jako je tomu třeba na Slovensku. V současné době mají totiž zeměměřiči úřední oprávnění podle zákona číslo 200/1994 Sb., o zeměměřictví, pro tyto obory: je to katastr nemovitostí, státní mapová díla, inženýrská geodézie a zeměměřické činnosti pro potřeby obrany státu. Podle předloženého pozměňujícího návrhu, novelizační bod číslo 8, by členové České komory zeměměřičů byli autorizováni podle zákona č. 360/1992 Sb. pro obory: katastr nemovitostí - nesouvisí s činností ve výstavbě, dále státní mapová díla - nesouvisí s činností ve výstavbě, inženýrská geodézie - ta souvisí s činností ve výstavbě, a potom zeměměřické činnosti pro potřeby obrany státu - nesouvisí s činností ve výstavbě. Po věcné stránce by proto zastřešení činností vykonávaných zeměměřickými inženýry autorizačním zákonem přicházelo v úvahu jen v případě ověřování výsledků zeměměřických činností pro výstavbu. Zkouška doposud skládaná u Českého úřadu zeměměřického a katastrálního podle zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví, by byla dle pozměňujícího návrhu uznána jako zkouška pro obory katastr nemovitostí, státní mapová díla a zkouška skládaná u Ministerstva obrany dle vyhlášky č. 81/2014 Sb. by byla dle pozměňujícího návrhu uznána jako zkouška pro zeměměřické činnosti pro potřeby obrany státu. Dle předloženého pozměňujícího návrhu by v případě vzniku České komory zeměměřičů měl žadatel o autorizaci právo všechny zkoušky skládat u České komory zeměměřičů. (Velký hluk v sále.)Součástí pozměňujícího návrhu je také návrh změny zákona o zeměměřictví, který ponechává možnost zisku úředního oprávnění ČÚZK. Obdobně je ponechána možnost zisku oprávnění udělovaného Ministerstvem obrany a podmiňovaného zkouškou dle vyhlášky č. 81/2014 Sb. Nastalá situace v případě přijetí pozměňujícího návrhu by byla zmatečná. Navíc vzhledem k počtu osob, kterých by se nová úprava dotýkala, je zřízení samostatné komory nekoncepční, neefektivní a z legislativně technického hlediska značně složité. Za druhé. Podle předloženého pozměňujícího návrhu autorizace v příslušném oboru opravňuje k výkonu vybraných činností ve výstavbě a k výkonu odborných činností. Vybrané činnosti definuje stavební zákon v § 158 a jsou jimi projektová činnost ve výstavbě a odborné vedení provádění stavby nebo její změny. Zeměměřické činnosti vybranými činnostmi ve výstavbě nejsou. Přijetí pozměňujícího návrhu by vyvolalo změnu stavebního zákona, která nebyla s gestorem zákona, Ministerstvem pro místní rozvoj, řešena. Stavební zákon není jako změnový zákon uveden v části III Změna a doplnění některých zákonů. Za třetí. Předložený pozměňující návrh v přechodných ustanoveních stanovuje, že nově vzniklá komora zapíše všechny osoby, které jsou držiteli oprávnění vykonávat zeměměřickou činnost od ČÚZK nebo Ministerstva obrany, do seznamu autorizovaných osob a jejich stávající oprávnění tímto zápisem zanikne. Pozměňující návrh neřeší formu zápisu, zda bude proveden na žádost držitele oprávnění, či z moci komory. Přechodná ustanovení pozměňujícího návrhu uvádějí, že stávající oprávnění zaniká do šesti měsíců od nabytí účinnosti zákona nebo zápisem do České komory zeměměřičů. Daný návrh nepřiměřeně zasahuje do práv oprávněných zeměměřických inženýrů, odnímá jim získané oprávnění a podmiňuje výkon jejich činností vstupem do České komory zeměměřičů. Navíc oprávnění u zeměměřických inženýrů je často udělováno pro více oborů současně. Tato skutečnost není návrhem řešena. Pozměňující návrh nezohledňuje navrhovanou změnou zákona o zeměměřictví stávající oprávnění, a mění tak u držitelů stávajících oprávnění rozsah jejich činnosti. Dále je třeba uvést, že pozměňující návrhy týkající se implementace výkonu povolání autorizovaných zeměměřičů do novely zákona o autorizovaných architektech a autorizovaných inženýrech a technicích činných ve výstavbě byl projednán na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj již 7. června 2016 s tím, že nenašel podporu ani ve výboru, ani u předkladatele. Přesto se pan kolega Okleštěk k pozměňujícímu návrhu týkajícímu se implementace výkonu povolání autorizovaných zeměměřičů do novely zákona o autorizovaných architektech, inženýrech a technicích činných ve výstavbě ve druhém čtení 7. září přihlásil. Z toho důvodu také sděluji, že výbor pro veřejnou správu svůj názor k pozměňujícímu návrhu vyjádřil, a proto se dále již tímto pozměňujícím návrhem opakovaně nezabýval. Potom načtu proceduru pro další postup. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ladislav Okleštěk. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ladislav Okleštěk Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, bych vás chtěl požádat o to, abyste mi umožnili stáhnout svůj pozměňující návrh vedený v systému pod číslem 4853, který jsem vložil do systému 7. 9. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. eviduji tento návrh pana poslance a budeme o něm hlasovat. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, končím rozpravu a ptám se na závěrečná slova paní ministryně, příp. pana zpravodaje. Není zájem. Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím nyní pana zpravodaje, aby nás seznámil s procedurou hlasování, přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a sdělil nám k nim stanovisko výboru. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Jiří Petrů Děkuji, pane předsedající. Tímto postupem pana kolegy Oklešťka se situace velmi zjednodušila. Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna hlasovala ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona v následujícím pořadí. Za prvé hlasovat o zpětvzetí pozměňujících návrhů uvedených ve sněmovním tisku 597/2 pod písm. B. Za druhé hlasovat o případných návrzích legislativně technických úprav podle § 95 odst 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, budou-li v rozpravě ve třetím čtení předneseny. Za třetí hlasovat společně jedním hlasováním o pozměňujících návrzích A1, A2 a A3. A nakonec hlasovat o zákonu jako celku. Toť vše. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Takže než schválíme návrh procedury, budeme hlasovat o návrhu na zpětvzetí pana poslance Ladislava Oklešťka. Je tady žádost o odhlášení. Odhlašuji vás všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Počet přítomných se ustálil a zahajuji hlasování o zpětvzetí pozměňovacího návrhu pana poslance Oklešťka. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 304, přihlášeno je 140 poslankyň a poslanců, pro 137, proti žádný. Návrh na zpětvzetí byl přijat. Pak budeme hlasovat o návrhu procedury, tak jak ji přednesl pan zpravodaj. Zahajuji hlasování o návrhu procedury. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 305, přihlášeno je 143 poslankyň a poslanců, pro 142, proti žádný. Návrh byl přijat. Pane zpravodaji, prosím. (Kladné.)Ne, se omlouvám. Teď jsme odhlasovali proceduru a prosím, abyste přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy procedury, sdělil nám k nim stanovisko a o nich dám hlasovat. Prosím. Poslanec Jiří Petrů Pane předsedající, se omlouvám. jsem sdělil, že budeme hlasovat společně jedním hlasováním o pozměňujících návrzích A1, A2 a A3 a potom o zákonu jako celku. (Z pléna dotaz na stanovisko.)Ke společnému hlasování mám kladné stanovisko. jsem to vyjádřil. Místopředseda PSP Petr Gazdík Super. Takže budeme hlasovat o A1, A2 a A3 společně jedním hlasováním. Stanovisko garančního výboru? (Kladné.)Paní ministryně? (Kladné.)Zahajuji hlasování o pozměňovacích návrzích A1, A2 a A3. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 306, přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 142, proti žádný. Návrh byl přijat. Tím jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy. Je to tak? (Zpravodaj souhlasí.)Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 597, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou." Stanovisko garančního výboru? (Kladné.)Stanovisko paní ministryně? (Kladné.)Zahájil jsem hlasování o návrhu zákona jako celku. Kdo je pro, nechť zvedne ruku, zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování 307, přihlášeno 146 poslankyň a poslanců, pro 132, proti žádný. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji. Pak tady máme omluvy. Pan poslanec Martin Sedlář se omlouvá dne 11. 11. z rodinných důvodů. Pan poslanec Lukáš Pleticha se omlouvá dnes od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Pan místopředseda vlády Pavel Bělobrádek se omlouvá dnes a zítra z pracovních důvodů. Pan poslanec Josef Hájek se omlouvá dne 11. 11. z důvodů zahraniční cesty. A pan poslanec Jiří Štětina se omlouvá od 10. 11. do 29. 11. ze zdravotních důvodů. Dalším bodem našeho jednání je

text view