Místopředseda PSP Petr Gazdík
221. Dotační program 21. Centra odborné přípravy, pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 840/ I tento materiál uvede pan ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka
Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení kolegové, milé kolegyně, dovolte mi, abych vás seznámil s návrhem dotačního programu Centra odborné přípravy, dále jen COP. Ministerstvo zemědělství ve smyslu koncepce vzdělávání Ministerstva zemědělství na období 2015-2020 předkládá ke schválení nový národní dotační program č. 21. Centra odborné přípravy pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů. V současné době dochází ke zvyšování požadavků na kvalifikovanou pracovní sílu v zemědělství ze strany zaměstnavatelů. Je nezbytné zajistit taková řešení, jejichž cílem bude zabezpečení udržitelnosti agrárního sektoru a posílení jeho konkurenceschopnosti. Ministerstvo zemědělství ve své koncepci definuje podporu vytvoření center odborné přípravy za účelem seznámení žáků a studentů středních a vyšších odborných škol s rezortním zaměřením s nejnovějšími mechanizačními prostředky a technologiemi u následujících oborů vzdělání: zemědělství, lesnictví, zahradnictví, vinařství, veterinářství, potravinářství a rybářství. Z výše uvedených důvodů je potřebné podpořit vybavení center odborné přípravy kvalitními učebními pomůckami investičního charakteru za účelem zkvalitnění odborné výuky žáků a studentů středních a vyšších odborných škol, a tím zlepšení odborné dovednosti nezbytné pro výkon povolání. Dotační program je navržen k vyhlášení v roce 2016, celková výše finančních prostředků na realizaci národního dotačního programu ze zdrojů Ministerstva zemědělství se předpokládá ve výši 50 mil. Kč. Podpora na pořízení investičních výukových pomůcek bude činit 90 % prokazatelně vynaložených výdajů, spoluúčast center odborné přípravy je navržena ve výši 10 %. Centra odborné přípravy - školy s výše uvedenými obory vzdělání byly vybrány výběrovou komisí na národní úrovni podle stanovených výběrových kritérií na základě nominace krajů. Komise byla složena ze zástupců těchto organizací: Ministerstva zemědělství, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Agrární komory ČR, Asociace krajů, Zemědělského svazu ČR a Společnosti mladých agrárníků ČR. Program nepředstavuje zvýšené nároky na státní rozpočet a bude financován z prostředků vyčleněných v roce 2016 na národní dotace. Prosím pěkně o podporu tohoto materiálu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi. Sněmovní tisk projednal zemědělský výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 840/1. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru pan poslanec Ladislav Velebný, informoval nás o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Ladislav Velebný
Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že pan ministr nás podrobně seznámil se sněmovním tiskem 840, tak vám jenom chci říci, že zemědělský výbor Poslanecké sněmovny po úvodním slově náměstka ministra zemědělství pana Šíra a zpravodajské zprávě mé osoby doporučuje Poslanecké sněmovně Dotační program 21. Centra odborné přípravy, pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, schválit. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledku projednávání tohoto tisku. Pane místopředsedo, děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu zpravodaji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Bendl
Hezký dobrý den, kolegyně a kolegové, pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi říct pár slov k tomuto materiálu, který se týká zajištění kvalitních učebních pomůcek. Už to slovo kvalitních učebních pomůcek trošku evokuje, že by to spíše měl být materiál, který by mělo předkládat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, protože kdybychom systémově vstupovali do školství tak, že vždycky co tam obecně zrovna v některém předmětu někdo probírá, že by třeba Ministerstvo průmyslu a obchodu vytvářelo dotační tituly na pomůcky pro strojírenské střední školy, Ministerstvo životního prostředí by vyrábělo nebo dotovalo učební pomůcky v oblasti výuky životního prostředí atd. atd., myslím si, že bychom se asi shodli na tom, že to příliš koncepční není. Proto jsem přesvědčený o tom, že s tím má přijít především Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a pak samozřejmě zřizovatelé. Principiálně by do vybavování škol pomůckami měli myslím mluvit právě jejich zřizovatelé. Nedávno jsme posílili rozpočty krajů o 3,5 miliardy a myslím si, že by se tomu kraje, pokud jim na takovémto typu školství záleží, mohly více věnovat, jsou-li tam nějaké nedostatky. Tento návrh rozšiřuje dotační tituly z tzv. národních zdrojů, o kterých se v poslední době hodně hovoří. Chtěl bych, když tady otvíráme nový dotační titul, říci něco k těm stávajícím. Zemědělský výbor na svém, nebo na některém ze svých jednání doporučil ministrovi zemědělství, aby všechny nespotřebované výdaje v tom kterém daném kalendářním roce, to znamená peníze, které má sice rozpočtovány, ale neutratí je, aby ty finanční prostředky v rámci jednotlivých dotačních titulů směřoval především na podporu živočišné výroby. A podíváte-li se do dotačních titulů a do jejich posílení, zjistíte, že ministr zemědělství příliš nerespektoval potřebu živočišné produkce. Ale co respektoval nejvíc, bylo udržování a obnova kulturního dědictví venkova, kde vznikl - já tomu říkám spíš takový velký medvěd grizzly, kdy v minulosti byla Poslanecká sněmovna často kritizována za fakt, že si jednotliví poslanci v rámci projednávání státních rozpočtů vydobyli podporu tu či onde na méně či více veřejně prospěšné aktivity. Tady vznikl program v rámci právě těch dotačních titulů, který navýšil ministr zemědělství ze 40 milionů na 400. Já tomu pracovně říkám kapličky. Ne že by to nebylo potřeba, ale uvnitř resortu zemědělství jsou myslím jiné priority a dotační programy na obnovu venkova, případně dotační programy, které vytvářejí samy kraje nebo ostatní ministerstva, Ministerstvo pro místní rozvoj apod., zcela určitě pokryjí i takovouto oblast, a to v situaci, kdy zemědělství se potýká s řadou jiných problémů, zejména se suchem, v této situaci posilujeme v oblasti dotačních programů právě rekonstrukce kapliček. To je největší prioritou našich dotačních programů v letošním roce. Proto si nemyslím i v souvislosti s tím, co se tady děje, že musí vzniknout právě v kapitole Ministerstva zemědělství dotační program na nákup jednotlivých strojů a zařízení do škol zřizovaných Středočeským krajem. Co bych určitě podpořil, a bylo by to systémové řešení dlouhodobé, místo nákupu v tuto chvíli nových moderních strojů na jednotlivé školy spíše dlouhodobě podporovat různé praxe u privátních firem, tak aby se studenti mohli učit na nových strojích v praxi, a ne aby se každé dva tři roky musely nakupovat výjimečným dotačním titulem z Ministerstva zemědělství stroje nové a podobně. Myslím si, že systémovější by bylo podpořit spíše praxe u privátních firem než nakupovat nové stroje na střední školy. Proto tento návrh nově vzniklého dotačního titulu nepodpořím. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Bendlovi. S přednostním právem pan ministr, po něm pan poslanec Herbert Pavera. Prosím, pane ministře. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka
Děkuji. Chtěl bych zareagovat na některé skutečnosti, které tady uváděl pan poslanec Bendl. Vážený pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedajícího, jako bývalý ministr zemědělství byste určitě měl vědět, že říci v průběhu roku, že dáte veškeré finanční prostředky na pokrytí dotací, to my děláme. Jenomže nevymyslíte navíc dotační titul jenom tak. Všechny dotační tituly, které máme notifikovány a které jsme připravili i pro letošní rok nově, což je dotační titul číslo 19 a 20, tak veškeré dotační tituly máme plně finančně pokryté a směřují tyto peníze do živočišné výroby. A dneska jsme se dostali na hranu, kde je velice komplikované i ze strany zemědělců, nejenom ze strany ministerstva a Státního zemědělského intervenčního fondu, vymýšlet další, nové dotační tituly pro živočišnou výrobu, které dávají ještě určitou logiku a nejsou příliš velkou administrativní zátěží pro žadatele i pro Státní zemědělský intervenční fond a Ministerstvo zemědělství. Takže ta výzva, která tady zazněla, abychom dali finanční prostředky na národní dotační tituly, tak ta je naplněna. Všechny návrhy dotačních titulů v letošním roce mají stoprocentní obálku, která je notifikovaná. Jdeme na ty maximální stropy, kterými můžeme do zemědělství a do zemědělské prvovýroby živočišné dostat finanční prostředky. Takže tolik, řekněme, k té polemice, jestli těch padesát milionů korun můžeme dát teď někam jinam v rámci notifikovaných dotačních titulů, odpovídám, že prostě v letošním roce už to není možné. Vnímám tu výraznou potřebu mít tady opravdu vytipovaná kvalitní centra odborné přípravy, která bude stát dlouhodobě finančně podporovat a kde zvýšíme úroveň žáků. Samozřejmě, to uznávám, je především na krajích a na MŠMT, aby to dělaly dlouhodobě a systémově, nicméně když vidím stav, který tady je, tak se snažím pro ten sektor alespoň těchto třicet klíčových center odborné přípravy finančně nastartovat a zvyšovat úroveň těchto zařízení. Pokud jde o ten zmiňovaný dotační titul 16, obnova drobného kulturního dědictví na venkově, tak ten vznikl z několika důvodů. Tím prvním bylo, že po skončení programovacího období Programu rozvoje venkova 2007 až 2013 zůstalo určité bílé místo na mapě, kdy samotní starostové přišli a řekli: My bychom potřebovali některé typy investic pokrýt po tom skončeném programovacím období PRV. Proto tento dotační titul tady vznikl. A není v částce 400 milionů, ale v částce - skutečnost letošního roku je 240 milionů. Dále bych řekl, že to je také naplnění koaliční smlouvy. Koaliční smlouva ve svém druhém bodě v kapitole Zemědělství a venkov hovoří o tom, že chceme posilovat rozvoj venkovských oblastí a venkova jako takového. A to poslední, co jste zmiňoval, praxe u privátních firem, no to už se dva roky děje. Dva roky je podpora a přispíváme částí finančních prostředků na studenty středních škol a učilišť, kteří jdou dělat praxi k soukromým firmám, tak financujeme část nákladů na jejich odměnu v rámci takovéto praxe. Takže to už tady máme zavedeno. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Herbert Pavera. Prosím, pane poslanče. Poslanec Herbert Pavera
Hezký a příjemný podvečer, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, kolegové. Jenom krátce zareaguji na předkládaný dotační program. Tak jak tady bylo řečeno panem kolegou Velebným, zemědělský výbor podpořil tento dotační titul a samozřejmě také já jsem zvedl pro tento dotační titul ruku a zvednu ji. V současné době v Poslanecké sněmovně ale samozřejmě říkám, že to není úplně systémové řešení, protože tak jak už tady bylo řečeno, mělo by se to řešit jak přes kraj, tak i přes Ministerstvo školství. Ale dobře, pokud chceme pomoci, aby do našeho zemědělství šli mladí lidé dobře vybavení vědomostmi z praxe, tak samozřejmě je fajn, že ty peníze půjdou do těch třiceti center, která budou vychovávat budoucí zemědělce. A já věřím, že většina z nich zůstane v zemědělství, protože si myslím, že i přesto, že stát se k mladým zemědělcům nechová úplně dobře a nepodporuje je tak, jak by mohl a jak by měl, aby měli větší chuť do zemědělského podnikání, tak jsem přesvědčen, že i tady tyto peníze mohou přispět k tomu, že mladí lidé, kteří se budou vzdělávat na těch školách, přece jen zůstanou v zemědělství a budou pracovat na poli. Protože my je potřebujeme. My nepotřebujeme, aby tam pracovaly velké firmy, které budou řídit zemědělství odněkud z Václaváku, ale aby tam na venkově byli zemědělci především mladí a menší, kteří se budou starat o půdu, budou osévat přesně osevními postupy, tak jak to dělali naši dědové i pradědové, aby půda byla chráněna a půda tam zůstala. Protože všichni víme, že v poslední době jsme ztratili tolik množství tun kvalitní zemědělské půdy, že už je nenávratně pryč. Takže ano, je to nesystémové, ale určitě to my v TOP 09 také podpoříme. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bendl - řádnou? Tak pardon, v tom případě s faktickou pan poslanec Ladislav Velebný. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ladislav Velebný
Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já si velice cením, že stěžejní prioritou Ministerstva zemědělství je zajištění udržitelnosti agrárního sektoru a posílení jeho konkurenceschopnosti. Zvláště v dnešní době, když víme, jaká situace na trhu v zemědělství je. A proto pro dosažení tohoto stavu je nezbytné podniknout veškeré kroky, včetně tohoto dotačního titulu, který ministerstvo předkládá. Takže dámy a pánové, já vás budu žádat o podporu. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. Nyní s řádnou přihláškou pan poslanec Bendl. Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo. Já musím opravit pana ministra, protože opravdu ten dotační program 16 nemá 240 milionů, ale 400. Pane ministře, 400. Takto to schválil zemědělský výbor na váš návrh - 400 milionů korun. Jenom podotýkám, že Ministerstvo pro místní rozvoj chce dát v letošním roce například na opravu obecních komunikací 200 milionů korun. Troufnu si tedy říci, že větší prioritou v České republice z hlediska obcí je spíše oprava místních komunikací, chodníků a podobně než oprava kapliček. Ale na kapličky chcete dát, nebo tato vláda dává dvakrát tolik než na místní komunikace. To jsou vaše priority. A nemluvím už o té živočišné produkci. Původně tam bylo 40 milionů korun, vy jste to zvýšil na 360. Proto tomu říkám velký medvěd grizzly. Protože to rozhodně není obecní prioritou, která teď v naprosté většině obce trápí. Ale zřejmě máte dost peněz v rozpočtu, tak si to můžete dovolit. Koneckonců 100 milionů korun, které jdou na podporu poradenství, to jsou také peníze, které bych si uměl představit, že budou někde jinde. Ale máte pravdu, že už jste opravdu na stropech toho možného a že takovéto věci podporujete. Zeptáte-li se zemědělců, jestli je lépe 100 milionů korun do poradenství a vzdělávání, což je dotační titul 9, anebo je využít k opravdové podpoře například toho, o čem se tady bavíme dlouhodobě, s čím jste ještě nepřišli, a to je sucho a problematika udržení vody v krajině atd., to uvidíme, až se budeme bavit o finančních prostředcích, které vyčleníte na tyto daleko důležitější věci, než je oprava a rekonstrukce kapliček. Neříkám, že nejsou potřeba, ale myslím si, že to krajské a obecní rozpočty jsou schopny možná i ve spolupráci s některými ministerstvy, s Ministerstvem kultury a podobně, zvládnout. Myslím si, že zemědělství má daleko větší problémy, které jsem tady jmenoval. Ještě podotýkám znovu - myslím si, že se máte v tuto chvíli orientovat spíše na systémové vyřešení existence středního školství. 50 milionů korun dát na nákup nových strojů... Myslím si, že Ministerstvo školství by vám mělo spíše poradit, jak lépe ty peníze investovat, aby tam opravdu ti mladí lidé zůstávali. V tuhle chvíli spíše - na margo kolegy Herberta Pavery, který to tady říkal moc hezky, že ti mladí lidé, kteří budou vstupovat do zemědělství, přece potřebují nějakou perspektivu. A tu jim nezajistíme novým strojem ve střední škole. Tu jim zajistíme nižším stupněm byrokracie, vůbec šancí, aby se chytili v oblasti zemědělství. A ty kroky, které my tady dnes a denně schvalujeme, jsou spíše o podpoře velkých firem. Mladí lidé, kteří přicházejí ze zemědělských škol, nemají už příliš šancí se na trhu chytit. Myslím, že to je daleko větší problém českého zemědělství, ale to je na jinou debatu asi u jiného bodu. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. To byl zatím poslední řádně přihlášený do všeobecné rozpravy. Připomínám panu ministrovi, že jestli chce načíst zkrácení lhůty, musí tak učinit teď ve všeobecné rozpravě, než ji uzavřu. Zkrácení lhůty musí být načteno. S faktickou poznámkou paní poslankyně. Prosím. Poslankyně Ivana Dobešová
Děkuji za slovo, pane předsedající. Mně to vážně nedá, na tohle já musím zareagovat. To jsou takové podpásovky od pana Bendla, to je neskutečné. Za 26 let po revoluci do zemědělských škol nešla žádná technika. Kraje - chápu to - prostě peníze neměly a Ministerstvo školství je nikdy nedalo. Je tady poprvé šance sáhnout si na kvalitní učební pomůcku, a tady se to zpochybňuje. To je neskutečné. A vykládat, že uplatnitelnost absolventů zemědělských škol je nulová, to považuji za drzost. Za absolutní drzost. Nezlobte se na mě. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji paní poslankyni. S faktickou poznámkou ještě pan poslanec Milan Urban, po něm pan poslanec Petr Bendl. Prosím. Poslanec Milan Urban
Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Mně to také nedá, a tím nechci mluvit o zemědělských školách, ale my tady říkáme dost často, že potřebujeme technické vzdělání, a řekněme, že i to zemědělské do toho patří, a že musíme zavést nový systém, ať tomu říkáme duální vzdělávání, nebo jinak, tedy systém, kde střední škola je daleko blíže, i vysoká pokud možno, té konkrétní firmě. Tohle potřebujeme v České republice. Potřebujeme to pro průmysl, který živí tuto zemi, 31 % hrubého domácího produktu zhruba je průmysl. Nemáme odborně vzdělané řemeslníky, nemáme dostatek technických středoškolských profesí, nemáme dostatek vysokoškolských technických profesí. Bohužel, ten systém by potřeboval také nějak upgradovat, aby skutečně duální vzdělávání nastalo. Těžko tím, že by stát kupoval těm firmám stroje. Těžko tím, že by se snažil docílit toho, aby měly stejné vybavení, jako mají firmy. To by se asi stát nedoplatil a nikdy by nebyl schopen progresivní změnu technologie dohánět. Ten systém tam musí fungovat nějak jinak. Já si myslím, že by bylo lepší hledat nějaký systémový postup i pro Ministerstvo zemědělství a zemědělské školy, tak jako je to potřeba hledat pro školy technického směru. Toto je nějaká výjimka, kterou asi dokážu pochopit, ale není to správná cesta, aby stát kupovat stroje zemědělským školám. To se na mě nezlobte, tudy cesta nevede. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci. S faktickou poznámkou pan poslanec Bendl, po něm pan poslanec Kováčik, po něm pan poslanec Opálka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Bendl
Já už jsem trochu vychladl, ale na margo toho, co tady říkala paní kolegyně předtím - jenom znovu zdůrazňuji, teď nakoupí Ministerstvo zemědělství jednotlivým školám moderní stroje a za dva roky už budou zastaralé, místo toho, abychom hledali systémové řešení, které propojí fungování středních zemědělských škol s privátním sektorem, tak aby se ti studenti dostali k tomu nejmodernějšímu, co se momentálně na trhu objevuje. Prostě je to na první pohled strašně blýskavé a hrozně sympatické: budou mít nové stroje, budou se na nich učit a podobně, to je fantazie. Ale ono se to nemusí potkat s praxí. A je lépe podpořit existující praxi, protože je složité pro ty privátní firmy brát si nové studenty, věnovat se jim, věnovat jim čas atd., vyčlenit na to lidi. To bych považoval za systémové řešení, se kterým by měl přijít spíš ministr školství nebo ministryně školství, možná ve spolupráci s ministrem zemědělství nebo ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu. To bych považoval za správné gesto, které bych podpořil. Takhle je to plácnutí za 50 milionů. Ale dozvěděli jsme se proč. Prostě peníze jsou na všechno. Už jsme na stropech. Tak máme ještě 50 milionů na nákup strojů. Takhle to je. Sto milionů na poradenství, to jsou takové peníze, tam nikdy nebyly. A zeptejte se zemědělců, jak moc je to pro ně superklíčové, pokud nefinancujeme přímo některé organizace. Takhle je to plácnutí za 50 milionů. Ale dozvěděli jsme se proč. Prostě peníze jsou na všechno. Už jsme na stropech. Tak máme ještě 50 milionů na nákup strojů. Takhle to je. Sto milionů na poradenství, to jsou takové peníze, tam nikdy nebyly. A zeptejte se zemědělců, jak moc je to pro ně superklíčové, pokud nefinancujeme přímo některé organizace. Místopředseda PSP Petr Gazdík
S další faktickou poznámkou pan poslanec Kováčik, po něm pan poslanec Opálka, po něm paní poslankyně Dobešová, po ní pan poslanec Kořenek. Prosím, pane poslanče. Poslanec Pavel Kováčik
Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní a pánové, naprosto sdílím rozhořčení paní kolegyně Dobešové, která jako dlouholetá ředitelka zemědělské školy a učiliště ví, o čem hovoří. Ale to jsem nechtěl. Já jsem chtěl jenom říci, že pamatujeme někteří z nás dobu, kdy škola a praxe byly propojeny natolik, že ten, kdo vyšel jako vyučenec nebo absolvent střední zemědělské školy nebo třeba absolvent oboru opravář zemědělských strojů a dalších oborů, které v zemědělství fungovaly a fungují dodnes, doopravdy něco uměl, učil se na svou dobu na moderních strojích, moderních učebních pomůckách moderními postupy, a o to všechno jsme přišli. Nejen v zemědělství. O to všechno jsme přišli popřevratovým přístupem k učňovskému školství, obecně k technickému školství, a teď pláčeme nad rozlitým mlékem. Já si myslím, že všechno, co pomůže, byť je to jen kapka v moři, byť je možné, že ty pomůcky za nějaký čas morálně zastarají, ale podívejte se, na čem se ti lidé učí teď, jak jsou morálně, technicky a já nevím jak všelijak materiálně zastaralé učební pomůcky tohoto typu v těch školách a učilištích, porovnejme si to se zájmem, který o tyto obory je, porovnejme si to s potřebou, aby zemědělství, má-li být konkurenceschopné, mělo také konkurenceschopné vzdělávání. Jednoznačně si myslím, že je třeba, byť je to jenom částečné řešení, toto podpořit. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Opálka, po něm paní poslankyně Dobešová, po ní pan poslanec Kořenek. Prosím, pane poslanče. Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, k té minulosti. Ať už ji kritizujeme méně, či více, byl průmysl propojen se strojírenstvím a učilišti, středními školami, taktéž zemědělství se zemědělskými, zdravotnictví se zdravotnictvím. A na zemědělských školách existovaly školní statky. A tady bychom se měli zamyslet, proč z ekonomických důvodů kraje, předtím asi jiní zřizovatelé, likvidovaly jeden školní statek za druhým. Ten školní statek měl svůj plán, byla tam zohledněna výroba na tu úroveň, jaká byla dána. A já vám řeknu jeden příklad, když kolega Bendl hovořil o tom, že by se měla více využívat praxe v zemědělských podnicích. V zemědělských školách z velké většiny studují synové či dcery farmářů a ty chovy jsou často promořené. Takže ten zemědělský podnik nepřipustí, aby se tento člověk vůbec dostal k nějaké dojičce, technice, která je spojena se živočišnou výrobou, protože by tam zavlekl infekci. Takže chodí pěkně nahoře do zasklené tribuny a koukají se, jak to funguje. Tak daleko jsme došli, milí zlatí. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. S další faktickou poznámkou paní poslankyně Ivana Dobešová. Prosím, paní poslankyně, vaše dvě minuty. Poslankyně Ivana Dobešová
Děkuji. Já opravdu mohu potvrdit to, co tady bylo před minutou řečeno. Zemědělské podniky nepřijmou do některých chovů studenty, a pokud tam někoho pustí, tak musí zaručit, že dalších 48 hodin nenavštíví žádný jiný chov a nenavštívil ani 48 hodin předtím. Není to jednoduché. Ani ředitelé těch podniků nechodí například do chovu prasat, protože by tam zanesli nějaké viry. To znamená, že myšlenka chodit do praxe, do provozu je hezká, ale v školním hospodářství měla svůj význam, protože neplnila ekonomickou funkci, ale tu vzdělávací funkci. A bohužel opravdu kraje v minulých letech ta hospodářství rušily. A já jsem zažila dobu před osmi lety, kdy mi bylo nabízeno, abych krávy promítala na plátno, protože statek se ruší. To znamená, to je to propojení školy s praxí? To je to, že student má vidět novou techniku a chovy prasat, až když vystuduje? To se opravdu divím. A na margo toho, že technika za dva roky zastará? No tak OK Tak tam necháme staré traktory z roku osmdesát, ty nám nezastarají, ty už jsou staré, a je to. Každá technika zastará. Mohli bychom to říct o dataprojektoru, o interaktivní tabuli, o jakékoliv učební pomůcce. Tenhle argument neobstojí. Pan poslanec Bendl umí hezky mluvit, ale nic o tom neví! Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji paní poslankyni. S další faktickou poznámkou pan poslanec Kořenek, po něm pan poslanec Urban, po něm pan ministr s přednostním právem. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Kořenek
Děkuji. Prosím vás, jestli jste to četli, tak Ministerstvo zemědělství chce dát do odborného školství ze svých prostředků 50 milionů na to, aby mohly být dokoupeny nějaké výukové prostředky. Jestli je to traktor nebo cokoliv. Ministerstvo školství dlouhodobě investiční prostředky na tyto věci nedává. My jsme po tom volali. Já si myslím, že jestliže chceme podporovat odborné školství, a my ho chceme podporovat, pak je to dobře. Otázka je, jestli do budoucna nelze vytvořit nějaký jiný systémový nástroj, ale v tuto chvíli bych si moc přál, kdyby i jiná ministerstva našla ve svém rozpočtu prostředky a pomohla vybavit odborné školy potřebnými prostředky, potřebnou technikou pro odborný výcvik. Bylo by to velmi příjemné a myslím si, že by to školství obecně prospělo, a hlavně odborné přípravě. Nelze učit teoreticky a na starých věcech, protože ti lidé jsou pak v praxi naprosto nepoužitelní. Já bych se přimlouval o trošku shovívavosti a naopak bych ocenil snahu ministerstva podpořit svůj segment. Myslím si, že když jsem jednal s agrární komorou a se zástupci, tak to velmi kvitují, že je snaha Ministerstva zemědělství podpořit odborné školství. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci. S faktickou poznámkou pan poslanec Milan Urban, po něm s přednostním právem pan ministr. Prosím, pane poslanče. Poslanec Milan Urban
Ale já to taky mohu přehlédnout, protože koupit deset kombajnů na řepku, to je asi tak celé, co tady tím za těch 50 milionů uděláte. Ale já jenom říkám, že to není systémové řešení. Tak dejte Mládkovi pět miliard, ať může dělat to samé. Rozumíte? My potřebujeme propojit technické školství s firmami. Potřebujeme propojit zemědělské školství s firmami. Ať se učí jezdit na kombajnu u Jurečků, když to řeknu zjednodušeně. Protože ten zemědělec bude mít vždycky modernější techniku než školy, protože stát není tak produktivní, bohatý, aby mohl v technologiích a investicích do těch technologií stačit. Tak to prostě je. Já vás, paní poslankyně prostřednictvím pana místopředsedy, chápu, že bojujete za svoji školu. Tomu já rozumím. V zásadě říkám, že jsem schopen to přehlédnout, ale systémové to prostě není. A ministr průmyslu a obchodu nemá tolik zdrojů, aby, slovy pana poslance Kořenka, mohl říct, tak já uvolním ze svého rozpočtu x. Protože to je asi tak 50 rezortů Ministerstva zemědělství z hlediska zaměstnanosti, výkonů a já nevím čeho všeho. Takže z tohoto pohledu je to samozřejmě relativní drobnost, ale systémově špatně. Tak možná stojí za to, abychom tady vedli diskusi nejenom o zemědělském školství středním, technickém, ale také o jiném. O strojírenském a podobně. Tam to bohužel nefunguje a žádný takový dotační titul neexistuje. Ministr financí neuvolňuje prostředky na stejné řešení, které tady nabízí ministr zemědělství. Ministr průmyslu a obchodu prostě takový objem nemá. A myslím si, že tohle je třeba řešit na úrovni ministerstev školství, průmyslu, zemědělství a má to mít nějaký systémový charakter. Tohle je sranda, kterou tady můžeme schválit, ale nic to neřeší. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci. S přednostním právem pan ministr. Prosím, pane ministře. Můžeme se k vám přijít chodit učit na kombajn? Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka
Děkuji. Řekl bych na pana poslance Bendla prostřednictvím pana předsedajícího: Víte, dlouho jsem nechával ty vaše různé výroky být. Ale dneska, když chodíte mezi zemědělskou veřejností, tak do dnešních dnů kolují legendární hlášky, když přišel mezi ně ministr Bendl, jak mluvil o korozi půdy, mluvil o tom, že prasnice má mít na jednom vrhu 37 selat a mluvil velice zasvěceně o spoustě jiných věcech, ale úplně mimo. Je dobré, bývalý pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, vědět, o čem mluvím. Já jsem na těch středních školách pravidelně. Jsem dokonce absolventem jedné z takových škol. A vidím, na jakých pomůckách se dneska ti studenti učí. Prosím vás pěkně, představa, že přijde student po deváté třídě do prvního, druhého ročníku střední školy nebo učiliště a my ho pošleme do jakéhokoliv privátního subjektu a tam ho posadí za mašinu, která má cenovou hodnotu 5 až 12 milionů korun, a nechají ho na tom učit to je úplně scestná představa. Ten student se potřebuje někde naučit základní principy fungování strojů a nemůže se to učit na strojích ze 70. let, propánajána. Takže my ty peníze dáváme na věci, jako jsou soustruhy, jako je zemědělská technika, vybavení stájí, vybavení laboratoří, vybavení například pro embryotransfer. K tomu vás opravdu žádná privátní firma nepustí. Jsou základní věci, které se musíte naučit na škole. Chápu, že to není úplně systémové, rozumím tomu. Ale ruku na srdce. Jsou tady ve Sněmovně politické strany, které prakticky všechny byly ve vedení krajů. Kolik kraje vyčleňují peněz? A ty jsou zřizovatelem středních škol a tam je hlavní zodpovědnost za podporu středních odborných škol. Znám jediný kraj, který dal velké částky do zemědělského školství, a je to Kraj Vysočina, kde za 60 milionů korun udělali novou multifunkční stáj. Pak jsou i jiné kraje, které tam dávají nějaké drobné peníze. Ale pak je spousta krajů, které tam nedávají kromě opravy rýn a střech vůbec žádné finanční prostředky. Takže já se snažím tady tímto vykrýt tu mezeru na trhu, nebo respektive v tom systému alespoň v rámci svého resortu. A mít tady třicet vybraných center, se kterými tu spolupráci myslíme vážně a dlouhodobě, aby opravdu výuka šla nahoru, aby studenti vycházeli jako opravdu kvalitní odborníci. To je snaha mého materiálu. Děkuji za jeho podporu. Místopředseda PSP Petr Gazdík
To byl zatím poslední přihlášený do všeobecné rozpravy. Ptám se, kdo další se hlásí o slovo. Nikdo takový není. Končím tedy všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.)
Není. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné, do které se také nikdo nehlásí. Končím tedy podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. (Ministr: Ne. Zpravodaj: Ne.)
Není zájem. Prosím tedy pana zpravodaje, aby znovu přednesl návrh usnesení, o kterém budeme hlasovat. Poslanec Ladislav Velebný
Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schvaluje dotační program 21. Centra odborné přípravy, pro rok 2016, poskytovaný podle § 1, § 2 a 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji. Přivolal jsem naše kolegy z předsálí. O tomto usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 181. Přihlášeno je 170 poslankyň a poslanců, pro 125, proti 4. Návrh byl přijat. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji. Dalším bodem našeho jednání je bod číslo