|

7. Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - druhé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 7. Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů /sněmovní tisk 718/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, ujměte se slova. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych tady stručně připomenul, že zřízení centrálního registru účtů je zejména pro činnost orgánů činných v trestním řízení i daňových orgánů dlouhodobě prosazovaným a dosud nerealizovatelným prvkem zvýšení efektivity jejich činnosti. Jeho přínos pro zjednodušení a zrychlení činnosti těchto orgánů stejně jako význam v opatření proti financování terorismu je neoddiskutovatelný, a i proto je toto téma velmi aktuální v celé Evropské unii. Doufám, že i v jednání příslušných výborů jsme dostatečně vysvětlili, že návrh připravený ve spolupráci s Českou národní bankou je minimalistický a vyvážený a neskrývá žádná úskalí, která by znamenala omezení ochrany bankovního tajemství nebo osobních údajů. Naopak jedním z jeho přínosů bude i omezení možnosti úniku informací z probíhajících řízení. Rozpočtový výbor jako garanční návrh doporučil ke schválení. Jako předkladatel souhlasím i s návrhem na zřízení kontrolního orgánu a prodloužení lhůt pro uchování informací o žádostech a odpovědích, jak je navrhují bezpečnostní a ústavněprávní výbor ve svých usneseních. Dovoluji si vás proto požádat o podporu návrhu s těmito změnami při dalším projednávání. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro bezpečnost a ústavněprávnímu výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 718/1 718/5. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Kristýna Zelienková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo. Poslankyně Kristýna Zelienková Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Poslanecká sněmovna projedná ve druhém čtení vládní návrh nového zákona o centrální evidenci účtů připravený Ministerstvem financí na základě usnesení vlády z března 2014, kdy prvnímu místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí bylo uloženo zřídit centrální registr účtů. Provozovatelem by byla Česká národní banka, a to na náklady státu. Výbory Poslanecké sněmovny projednaly tento návrh zákona. Garanční rozpočtový výbor doporučuje schválit bez připomínek, ústavněprávní a bezpečnostní výbor doporučují schválit s pozměňovacím návrhem, který se týká rozšíření kompetencí Poslanecké sněmovny, která prostřednictvím kontrolního orgánu bude kontrolovat poskytování údajů z centrální evidence účtů. Doporučuji souhlasit s usnesením rozpočtového výboru k tomuto zákonu o centrální evidenci účtů ve druhém čtení a propustit jej do třetího čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Nyní prosím zpravodaje výboru pro bezpečnost poslance Ivana Gabala, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ivan Gabal Děkuji, pane předsedající. Vážení ministři, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením 116 výboru pro bezpečnost z 28. schůze uskutečněné dne 27. dubna 2016 k vládnímu návrhu zákona, který projednáváme. Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení náměstkyně sekce 05 Ministerstva financí JUDr. Aleny Schillerové a po zpravodajské zprávě zpravodaje Ivana Gabala a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh tohoto zákona ve znění následujících pozměňovacích návrhů. Jestli dovolíte, nebudu vám podrobně číst ty pozměňovací návrhy, pouze bych vás seznámil s jejich smyslem. V průběhu prvního čtení Sněmovna konstatovala, že v zákonu není zahrnuta jakákoli kontrola průběhu přístupu k informacím bankovním účtům, takže pozměňovacím návrhem se kontrola do systému zavádí, protože z titulu zřizovatele Česká národní banka nemá povinnost kontrolu provádět. Kontrola vlastně eviduje a týká se elektronického záznamu všech požadavků, které ČNB dojdou od oprávněných osob. Za druhé, ta kontrola se svěřuje stávající komisi pro kontrolu odposlechů a je to všechno obsaženo jako pozměňovací návrh výboru pro bezpečnost, který je v systému. Neboli to hlavní sdělení je, že výbor pro bezpečnost kromě podpoření předlohy podpořil také zavedení systému kontroly pro přístupy k centrálnímu registru bankovních účtů. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane poslanče. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Benda a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pana poslance Bendu nevidím, požádám tedy předsedu ústavněprávního výboru, aby přednesl návrh usnesení. Poslanec Jeroným Tejc Dámy a pánové, povinností předsedy výboru je být bdělý a zastoupit nepřítomné zpravodaje, takže v této chvíli mi dovolte, abych zastoupil pana kolegu Bendu. Ústavněprávní výbor přijal v této věci také usnesení, a to na své schůzi 28. dubna. My jsme doporučili Poslanecké sněmovně přijmout tento návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů. Ten tisk naleznete pod číslem tohoto tisku, 718. Nicméně dovolte mi, abych krátce odůvodnil pozměňovací návrhy, které byly přijaty. Jednak jsme navrhli prodloužit pětiletou lhůtu na desetiletou, tedy lhůtu, po kterou budou uchovávány žádosti o poskytnutí údajů, tzn. pro to, aby bylo možné zpětně, alespoň deset let, kontrolovat to, jak s těmito žádostmi bylo naloženo, a také jsme přijali nový paragraf, nebo navrhujeme přijmout nový paragraf 11 - kontrola poskytnutí údajů z centrální evidence účtů, tzn. zřídit kontrolu, kterou by vykonávala Poslanecká sněmovna, která by v této věci zřídila kontrolní orgán. Nejde ani tak o to, že bychom zřizovali nový orgán Poslanecké sněmovny, ale že bychom tuto pravomoc včlenili do komise, která dnes pracuje a zabývá se např. otázkou kontroly odposlechů. Takže je to spíše snaha vyhovět těm, kteří mají obavu ze zneužití tohoto centrálního registru. se toho neobávám, nicméně vyšli jsme hlasováním vstříc této snaze tuto kontrolu posílit. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku. Požádám tedy pana poslance Ondráčka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Zdeněk Ondráček Tak ještě jednou, děkuji pane místopředsedo. Tak jak jsem u minulého tisku poměrně kritizoval liknavost Ministerstva financí, a že přestože to mít prioritu své vlády, trvá jim to rok, tak v tomto případě musím Ministerstvo financí a vládu pochválit, že konečně bude centrální registr a že tomu nic bránit nebude. To, že vznikne jakási kontrolní vyšetřovací nebo kontrolní skupina zde v parlamentu, ničemu nebrání. Z vlastní praxe vím, že to je stejně jenom pro formu. Takže ulehčí to určitě orgánům činným v trestním řízení a je jenom dobře, že se tento sněmovní tisku blíží k závěru. Za toto bych chtěl vládě poděkovat. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, máte slovo. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, pan ministr financí zde mluvil o tom, že se při jednání ve výborech podařilo rozptýlit obavy z toho, že tento zákon o zavedení centrální evidence účtů může být i zneužit. No, nejsem ani členem rozpočtového výboru ani členem ústavněprávního výboru, ale jsem členem podvýboru pro bankovnictví a tam také byla paní náměstkyně Schillerová, byli tam další zástupci, včetně ředitele Finančního analytického úřadu. Myslím, že ten návrh zákona o vytvoření centrální evidence účtů vyžaduje naši pozornost. Jakákoliv centrální registrace údajů se vždy odůvodnit nižšími náklady, efektivností, úsporou času v případě jejich zákonného použití. Vše se děje pod argumentací, že vlastně v 21. století je tento trend naprosto přirozený a nezbytný. méně se mluví o tom, že neustálá touha centralizovat údaje o fyzických a právnických osobách by také měla mít limity určité přiměřenosti ve vztahu k zájmům státu, jejichž překračování nás pak vede do absurdní všudypřítomné kontroly státu. V současné době, byť nejsem odborník na elektronické systémy, ale věřím, že lze prostřednictvím elektronických systémů zásadně evidovat a centralizovat cokoli. Proto na každé další prolomení toho, co stát na jednom místě eviduje, bychom měli být velmi opatrní. Vláda tedy navrhuje centralizovat účty fyzických i právnických osob v registru, který povede Česká národní banka. Osobně bych předpokládal, že v takovém případě vláda ještě předtím provede aktuální hodnocení dopadů regulace této normy, které by měl předcházet věcný záměr zákona. I co se nestalo. Jak jsem si přečetl v důvodové zprávě, na základě dnes již historické studie proveditelnosti způsobů zefektivnění zjišťování informací z finančního sektoru provedené v letech 2010 2011, a to na údajích z let 2009 a z části 2010, se upustilo od zhodnocení dopadu regulace pro původně zvažovaný věcný záměr zákona. Považuji to za chybu, protože ta závěrečná zpráva tedy byla zpracována na základě dnes hodně zastaralých a neaktuálních analýz. Podotýkám, že v onom roce 2009 byly vlastně teprve, pokud si dobře pamatuji, spuštěny datové schránky a také tato novinka byla v analýze vyhodnocena z pohledu velkých finančních institucí s negativním dopadem. V důvodové zprávě se píše, že na základě usnesení vlády z 22. prosince 2014 bylo upuštěno od zpracování věcného záměru zákona a závěrečná zpráva byla vypracována na základě oněch původních materiálů z let 2009 a 2010. Přiznám se, že je to pro trochu zvláštní postup na straně vlády. Na jiném místě se píše, že legitimita toho cíle je dána samotným vládním usnesením z toho prosince 2014. A když se ještě vrátím do analýzy z roku 2010, tak v tom zmiňovaném roce 2010 se skutečně zvažovalo provést tzv. systém národní evidence účtů, který měl zjednodušit přístup k bankovním údajům všech institucí, které mají dle § 38 zákona o bankách v jasně definovaných případech pravomoc prolomení bankovního tajemství. To se týká jak orgánů činných v trestním řízení, Finančního analytického útvaru, tak třeba soudů pro účely občanského soudního řízení, ale také správců daně, a to nikoliv jen Finančního správy, tedy i orgánů sociálního zabezpečení, zdravotních pojišťoven, orgánů obcí, úřadů práce či zpravodajských služeb. Současný návrh o vytvoření centrálního registru účtů předpokládá zúžení těch oprávněných osob o poskytování údajů pouze na orgány činné v trestním řízení, Finančního analytického úřadu, orgány Finanční správy, Celní správy a zpravodajských služeb. To znamená, a nechci to nijak hodnotit, že beztak další orgány, které mají na starost řekněme daňové záležitosti nebo poplatkové záležitosti, stejně nemohou údaje z centrálního registru účtů používat. Docela upoutalo, a to zde bylo debatováno v prvním čtení, že Česká národní banka nebude odpovídat za kontrolu oprávněnosti žádostí o údaje, které budou zaslány do zvláštní datové schránky České národní banky pro centrální evidenci účtů. Dokonce, jak jsem se dočetl v důvodové zprávě, to byla snad jedna z dohodnutých základních tezí při přípravě tohoto návrhu zákona. Když se podíváme na náklady a ekonomické přínosy centrální evidence účtů, tak je psáno v důvodové zprávě, že se předpokládají náklady na vybudování systému centrální evidence účtů u České národní banky asi ve výši 12 mil. a provozní náklady banky ve výši 6 8 mil. ročně. Tyto náklady budou refundovány Českou národní bankou, a to z kapitoly Ministerstva financí. Z analytických dat z roku 2009 vyplývá, že vlastně celkově vynaložené náklady finančních institucí na odpovědi oprávněných žadatelů se pohybovaly někde kolem 100 mil. a u oprávněných žadatelů, kde byli schopni sledovat náklady na zhotovení a odeslání žádosti, činily náklady v roce 2009 asi 18 mil. . Novela zákona o centrální evidenci účtů však zužuje, jak jsem naznačil, oprávněné osoby k podání žádosti pouze na orgány činné v trestním řízení, zpravodajské jednotky a pak orgány Ministerstva financí, jako by tady nebyli ostatní správci daní, ale k tomu se teď nechci nijak blíže vyjadřovat. Z toho vyplývá, že případný ekonomický efekt na straně finančních institucí i oprávněných osob bude vlastně limitován, protože oprávněných osob nebude tolik. Celkově podrobné vyčíslení úspor a dalších přínosů zavedením systému centrální evidence účtů, musím říci, že bylo odbyto, jinak to nemohu nazvat, konstatováním, že bylo provedeno pouze kvalifikovaným odhadem na základě studie z let 2010 a praktických zkušeností, neboť je irelevantní s ohledem na platné rozhodnutí vlády z prosince 2014. Tak je to napsáno v důvodové zprávě. Takže se zde kvalifikovaným odhadem uvádí, že úspory u žadatelů budou zhruba 10 mil. a úspory nákladů u úvěrových institucí zhruba 20 mil. . Hlavně se zde ale uvádí, když se podíváte podrobně do důvodové zprávy, zvýšení efektivity výběru vymáhání daní ve výši 10 mld., opět tzv. kvalifikovaným odhadem. Jsou to tedy čísla pouze pro čísla, která nelze ani ověřit, ani nevycházejí z nějaké odpovědné analýzy, a je tedy otázkou, zda tato centrální evidence účtů sloužit opět hlavně jednomu rezortu, který bude mít přehled o účtech klientů bank v situaci, kdy za oprávněnost žádostí o poskytnutí údajů z centrálního registru vlastně nebude nést správce systému žádnou zodpovědnost. To jsou všechno velmi nebezpečné záležitosti. A jsem předpokládal, že ve výborech bude více pozměňovacích návrhů, nakonec aspoň těch přijatých mnoho není. Souhlasím s tím, že je potřeba nastavit nějakou aspoň parlamentní kontrolu, protože i z dotazů, které byly na podvýboru, vyplynulo, že kontrolu jako takovou budou zase provádět pouze případně pracovníci České národní banky, ale nějaká systémová kontrola zde nebude. Je ovšem otázkou, zda tento pozměňovací návrh je dostačující ve vztahu k možným úskalím, o kterých zde pan ministr financí mluvil, tohoto zneužití těchto účtů nebo centrální evidence účtů. Víte, ono to začne pouze evidováním čísla účtu a případně názvu nebo jména fyzické nebo právnické osoby, otázkou je, co bude dál. A toho se skutečně velmi obávám. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan Hamáček Také děkuji a ptám se, kdo se dál hlásí do obecné rozpravy. Pokud nikdo, obecnou rozpravu končím. Zeptám se pana ministra a paní zpravodajky, zda si přejí závěrečná slova po obecné rozpravě. Není tomu tak. Nemám zde záznam, že by padl návrh na vrácení výboru k novému projednání, takže můžeme pokračovat rozpravou podrobnou. Do se také nikdo nehlásí, tak podrobnou rozpravu ukončím a zeptám se teď na závěrečná slova. Pan ministr? Paní zpravodajka? Nepřejí si. A vzhledem k tomu, že nemáme nic, o čem bychom mohli hlasovat, tak končím druhé čtení tohoto návrhu. Budeme pokračovat bodem číslo

text view