Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
14. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 764/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, ujměte se slova. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, velmi krátce mi dovolte, abych tedy okomentoval i tento návrh. Jedná se o sněmovní tisk číslo 764, který je doprovodným zákonem k vládnímu návrhu zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. Cílem předkládaného návrhu zákona je reflektovat změny, které přináší nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. To znamená, jedná se o čistě doprovodný zákon k tomu zákonu předešlému. Vše ostatní bylo řečeno. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 764/1 až 3. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslankyně Věra Kovářová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo. Poslankyně Věra Kovářová
Vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom připomínám, že první čtení proběhlo dne 20. 4. na 44. schůzi a jako ten předchozí tisk byl i tento přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Ten přijal usnesení včetně pozměňovacího návrhu a legislativně technických úprav, který můžete najít pod tiskem 764/2. Hospodářský výbor tento tisk projednal 28. 4. a přijal usnesení, které najdete jako tisk 764/1, a přerušil projednání a následně potom hospodářský výbor projednal návrh zákona dne 12. 5. a vydal usnesení, které bylo doručeno poslancům jako tisk 764/3. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jiřího Valentu, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo. Poslanec Jiří Valenta
Děkuji za slovo. Dovolte mi, abych vám přednesl usnesení hospodářského výboru z 38. schůze ze dne 11. května 2016. Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra vnitra Petra Mlsny, zpravodajské zprávy poslance Jiřího Valenty a po obecné a podrobné rozpravě I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisku 764 ve znění schválených pozměňovacích návrhů. Ty jsou uvedeny ve sněmovním tisku 764/3; II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny PČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona; III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru; IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji, pane zpravodaji a otevírám obecnou (sloučenou)
rozpravu. Sloučená rozprava k bodům 13 a 14 /sněmovní tisky 763 a 764/ Eviduji přihlášku pana poslance Pilného. Prosím, máte slovo. Poslanec Ivan Pilný
Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já vím, že zákon, který má takový kouzelný titul a který má směrnici eIDAS, vyvolává poměrně mdlý zájem, málokdo tomu rozumí. Já bych se vám ve svém příspěvku pokusil vysvětlit, o co jde, protože tento zákon se bude týkat každého občana České republiky. Tak především tento zákon nezavádí jednotnou elektronickou identitu, tak jako mají v Estonsku. To prostě není možné, v současné době na to není infrastruktura, existuje celá řada soukromých služeb, víte, jak vytahujete své PINy nebo máte elektronické bankovnictví. Nejsme připraveni na to něco takového zavést. Tento zákon zavádí poměrně jednoduchou věc. Při styku s veřejnou nebo státní správou zrovnoprávňuje elektronické dokumenty, tzn. že musíte dokázat, že vy jste ten, kdo ten dokument podává, a že máte oprávnění k této transakci. To je všecko, co by měl tento zákon splňovat. A není to o tom, že nám ho tlačí Evropská unie. Je to zákon, který by určitě měl být přijat. Ovšem zákon v této podobě vypadá úplně jinak. Za prvé je do něj přilepena taková přímá novela nebo nepřímá novela zákona 106 o informacích obecného data. Je to Národní katalog otevřených dat, který vlastně má vytvářet linky na všechna otevřená data, která by měla přístupná jakémukoli občanovi nebo komerční společnosti, která by je chtěla využívat. Je to de facto něco, co je částečně obsaženo v tom zákoně 106. Toto do toho zákona za prvé nepatří, za druhé naivní představa, že to bude řešeno linky a že se v tom zákoně předepisuje určitý formát dat, který mají ty textové informace splňovat, je pohledem do zpětného zrcátka. Ty informace samozřejmě existují i v grafické podobě, existují fotografie, videa, územní rozhodnutí, která jsou prostě grafická atd. Na to zákon nepamatuje. Těch dat, která jsou v současné době k dispozici, jsou ziliony. Desetitisíce subjektů vytvářejí tato data. A tento přílepek k zákonu nedoprovází žádná RIA, ani kolik to bude stát stát, ani kolik to bude stát veřejnou správu. Do toho zákona to prostě nepatří. Dál. Hospodářský výbor sice projednával tento zákon, ale neměl vůbec k dispozici pozměňovací návrhy. Takže jedním z pozměňovacích návrhů paní poslankyně Kovářové je také, aby jeden odbor na Ministerstvu vnitra, který spravuje registr, mohl vykonávat hospodářskou činnost. To už tady bylo. Odlučovali jsme z České pošty závod, který se stal potom nakitem, jehož definice a to, co vlastně bude dělat, je trošku šedá zóna. V tomto případě tento odbor získává jenom hospodářskou činnost, kterou můžeme buď zřídit zřizovacím dekretem, což se nestalo, nebo zvláštním zákonem. Nevím, jak tento odbor tu hospodářskou činnost bude vykonávat, protože lidí, kteří rozumějí elektronickým certifikacím, je tady v této zemi tak, že bych je spočítal na prstech dvou rukou. To je první problém. Druhý problém je prostě, proč by měl vykonávat hospodářskou činnost, když tady jsou certifikační autority. Já chápu, že Ministerstvo vnitra musí mít dozor nad tím, jak ty certifikace vypadají, a má je monitorovat, ale to nesouvisí s hospodářskou činností. Dál. Pokud se týká sjednocení těch důvěryhodností dokumentů, které budou předkládány státní správě, tak tento zákon přímo novelizuje několik desítek zákonů. Ta identifikace je provedena tzv. zvláštním právním předpisem. Tento zvláštní právní předpis se liší kus od kusu, tzn. nejedná se o nějaký jednotný předpis. Já vás teď nebudu unavovat elektronickým podpisem, zaručeným elektronickým podpisem, elektronickou pečetí a dalšími věcmi, které budou, které mají prokazovat vaši identitu. Chápu, že v té krátké době, protože byla zkrácena lhůta na projednání zákona, pokusit se sjednotit tu identifikaci je úkol téměř nemožný. Je to také důvod, proč jsem žádal opakovaně pana ministra vnitra, aby nezkracoval lhůtu k tomuto zákonu. Poslední jednání o této záležitosti iniciované ICT unií proběhlo v pondělí na Ministerstvu vnitra a neskončilo žádným závěrem. Zákon, který teď máme schvalovat, také novelizuje zákon o občanským průkazech. Jak vypadá dnešní občanka? Můžete si dnes koupit občanku s čipem, zaplatit poplatek, na tom čipu není nic. Po přijetí tohoto zákona budeme mít občanku s čipem, za kterou nebudete platit, ale vůbec není známo, co na ní bude. Jakékoliv konkrétní představy o tom, co tam bude, prostě neexistují. Já jsem na to upozorňoval už při tom, když jsme se tímto zákonem zabývali. Moje role jako poslance je velice složitá, protože podle mého názoru zákon, tak jak je připraven, by neměl opustit Poslaneckou sněmovnu. Jsem ovšem členem koalice, takže nebudu navrhovat zamítnutí zákona, ale rozhodně ve třetím čtení tohoto zákona navrhnu vrácení do druhého čtení, aby zákon mohl být řádně projednán a aby se na něm dalo opravit, co se dá. Co by se tam mělo opravit minimálně. Za prvé odstranit přílepek, který tam zavádí katalog otevřených dat, a dát ho do zákona 106, jehož novela se na ministerstvu stejně připravuje. Za druhé zrušit oprávnění toho odboru na Ministerstvu vnitra, který zavádí hospodářskou činnost. Tu první věc lze udělat bez problému, to je otázka jenom stanoviska Ministerstva vnitra. Ta druhá samozřejmě vyžaduje, aby byl připraven nějaký pozměňovací návrh, který by bylo dobře, kdyby připravilo Ministerstvo vnitra. Bez problému se stanu jeho nositelem, nebo může to být jiný poslanec hospodářského výboru. Pokud se týká té občanky, tak zase opět dojde k nějaké dohodě, co na občance vlastně bude. Protože tak jak jsem to říkal a jak to slyšíte, jestli vám zvoní v uších, sKarta, Opencard, tak mně taky. Takže pokud ta představa nebude vyjasněna, tak potom samozřejmě bude asi nutné opravit znění tohoto zákona opět pozměňovacím návrhem, který by byl v tomto případě velmi jednoduchý. Když se nám tohle podaří, tak vypustíme ze Sněmovny zákon, kterým uděláme z občanů testovací králíky. Bude to minimalistická verze, která bude splňovat to, co po nás chce Unie, ale budeme testovat, jak to vlastně vypadá, jak se k tomu lidé postaví, a na základě toho zákon bude muset být nutně novelizován. Ovšem problém je ten, že už dnes existují elektronické transakce, které musejí být prováděny dokonce pod penalizací. Já vám uvedu jenom příklad jednoho ministerstva a jediné komodity. Ministerstvo financí a daňová správa. Tak pokud podáváte daňové přiznání a máte datovou schránku, což je určitý způsob identifikace, tak pod penalizací to musíte podávat elektronicky. Pak jsme zavedli dvě agendy. Kontrolní hlášení DPH a elektronickou evidenci tržeb. V obou těchto případech se identita prokazuje úplně jiným způsobem. Takže občan, a těch jsou tedy statisíce, jenom v tomto jednoduchém případě, to jsou daně a Ministerstvo financí, už dnes prokazuje svoji identitu trojím různým způsobem. Jestliže přijmeme tento zákon, tak se ten počet zmnohonásobí. Podle mého názoru ten zákon připraven není a já rozhodně potom ve třetím čtení budu doporučovat, aby se vrátil zpět do výborů a byl příslušně opraven. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Koníčka. Pardon, pana poslance Klána. Omlouvám se. Poslanec Jan Klán
Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Pan kolega Koníček tamhle sedí, já jsem s ním horlivě diskutoval na toto téma. (Předsedající se omlouvá.)
V pořádku, nic se neděje. Abych se tady vyjádřil k tomu problému eIDAS. Jako první připomínku mám, z jakého důvodu se zkracovala lhůta na projednání na 30 dnů? Ta mohla být v tom případě na 60! Když tady vidíte různé roztržky v koalici, tak je to poměrně úsměvné. Protože jedni říkají dobře, musíme připravit nějaký pozměňovací návrh, který jsme nestihli, protože ta lhůta byla zkrácena na 30 dnů, tak jsme to mohli nechat v zákonné lhůtě na 60 dnů. A všimněte si, že když se tady předkládá nějaký vládní návrh, tak vystoupí třeba pan ministr nebo zpravodaj nebo někdo z vládní koalice a řekne, že to chce zkrátit. A pak se dostáváme do mlýnských kamenů, kde potom na výboru jsou snahy zase opět to přerušit nebo nějakým způsobem odložit, než přijdou nějaké pozměňovací návrhy. Ale to je věcí vládní koalice. To si prosím vás vždycky vyříkejte předtím, než to budete zkracovat. Protože nás to všechny potom zatěžuje a pak to brzdí i projednávání v Poslanecké sněmovně. Ale nyní se vrátím k problému eIDAS a například elektronické občanské průkazy. Prosil bych Ministerstvo vnitra, aby co nejdříve, a podle mých informací to má být někdy ke konci letošního roku, má přijít návrh zákona o elektronických občanských průkazech. Já bych se za to přimlouval, protože pak tam jsou nějaké myslím dva roky než celá ta implementace proběhne, a bude končit samozřejmě volební období této Poslanecké sněmovny příští rok na podzim, tak aby se to všechno stihlo. Co by na té občance elektronického typu mělo být? Protože dneska, když já si jdu vyzvednout nový občanský průkaz, tak si ho můžu dát samozřejmě i s čipem a nic samozřejmě na něm není. To už tady bylo zmiňováno. Zaplatím si 500 korun, ale nic mi to, žádné jiné výhody oproti klasické občance, nepřináší. Tak se třeba podívat na Slovensko. Na Slovensku to funguje, takže nějakým způsobem si můžeme vzít i k srdci tento model. Pokud jde tady o pozměňovací návrhy, které byly načteny na podvýboru pro eGovernment veřejné správy, že paní předsedkyně podvýboru je zpravodajkou, tak já jsem se samozřejmě k nim klonil, hlasoval jsem také pro ně. Samozřejmě i na výboru jsem tak hlasoval, takže budu hlasovat i ve třetím čtení samozřejmě s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Když jsme tam diskutovali o problémech, například jak to mají další státy Evropské unie, v jaké jsou fázi, tak jsme se například dozvěděli, že jsme poměrně pokročili a jsme na nejlepší cestě ten eIDAS přijmout. Takže zde musím říci, že se jedná o směrnici Evropské unie, takže chtě nechtě stejně budeme muset přijmout tuto směrnici a zapracovat ji do našeho právního řádu. Když jsem se ptal, jaké nám hrozí sankce, tak tam by nám asi nějaké moc velké sankce dle mého názoru nehrozily, protože i okolní státy, další státy Evropské unie mají s implementací tohoto návrhu zákona poměrně trošičku problém a jsou v určitých fázích ale jinde než my. Na to jsem samozřejmě dostal odpověď. Pokud jde o odpověď na to, kdo ponese náklady například na ty kraje nebo obce, které budou nějakým způsobem odběrateli toho eIDAS, tak bylo řečeno zástupci Ministerstva vnitra, že bude navýšen příspěvek na přenesenou působnost státní správy. Takže už tam se počítá na příští rok, že tam ty finance budou a bude to tímto způsobem celé kompenzováno. To by byl asi ve stručnosti můj příspěvek do diskuse, ale opravdu říkám, když už se chceme bavit a řádně diskutovat tento problém, protože se jedná o elektronickou formu komunikace, tak nezkracujme lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů. Pak nebude docházet k těmto zmatkům. Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic KSČM.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji. Eviduji tři faktické poznámky. S první prosím k mikrofonu pana poslance Chalupu. Připraví se pan poslanec Fiedler. Prosím, máte slovo. Poslanec Bohuslav Chalupa
Děkuju za slovo. Jenom velmi krátce. Připojuji se k tomu, co tady řekl pan kolega Pilný, a chci upozornit na to, že se jedná o skutečně velmi zásadní věci, které se dotknou života každého z nás, každého občana České republiky. Týká se to věcí, které jsou součástí daleko širší problematiky virtuálního prostoru, o čemž jsme se tady bavili. A chci říct jednu věc, že pokud ten zákon skutečně nebude dobře projednán, dobře připraven, napsán, tak potom nám hrozí i cosi, čemu podnikatelé začínají říkat elektronická emigrace. Že radši si budou spoustu těchto věcí zařizovat v jiných státech Evropské unie, kde to bude snadnější a levnější a bude to platit pro celou Evropskou unii, a tento stát přijde o řadu poplatků, které z toho můžou plynout. A ti podnikatelé už si toto začínají uvědomovat. Takže bych žádal o to, aby se projednávání zákona skutečně věnovala pozornost. Děkuju. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji. Prosím k mikrofonu pana poslance Fiedlera, připraví se pan poslanec Bendl. Faktická poznámka, pane poslanče, jste k ní přihlášen. Prosím, máte slovo. Poslanec Karel Fiedler
Děkuji za slovo, paní předsedající. Mě tady zaujalo to, co říkal pan předseda hospodářského výboru, pan Pilný, že dneska existují v podstatě, jak to komentoval, tři druhy prokazování totožnosti při podávání dokumentů na Ministerstvo financí a že tímto by vznikl čtvrtý způsob. Já doufám, že pan předseda hospodářského výboru si je vědom, jakou vládní stranu tady zastupuje, která tady tyto předlohy v minulosti navrhovala. Ale teď k tomu řešení, které sám navrhoval, že by se to mělo vrátit ze třetího čtení. Proč to komplikovat, pouštět to do garančního výboru do třetího a zase zpátky? Co kdybychom to teď ve druhém čtení, kolegové, vrátili garančnímu výboru k novému projednání? Bude to jednodušší, bude to rychlejší. A hlavně propříště prosím vás nebuďte tak unáhlení s tím zkracováním lhůt na projednání. Už to tady říkal předřečník kolega pan poslanec Klán. Je to tady velmi častý jev. Zástupce vládní koalice, obzvláště tedy hnutí ANO, navrhujete zkrácení lhůt. My protestujeme, neschvaluje se to, prohlasujete si to se silou. A teď tady řešíme to, co vlastně sami navrhujete. Já navrhuji vrácení k projednání garančnímu výboru. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Ano, děkuji. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Bendla s faktickou poznámkou. (Gestikulace vpravo.)
Dobře, protože není nikdo přihlášen, máte slovo. S řádnou přihláškou pan poslanec Bendl. Prosím, máte slovo. Poslanec Petr Bendl
Děkuji, slibuji, že nebudu příliš dlouhý. K tomuto návrhu zákona jsem vystupoval v prvním čtení a s panem předsedou hospodářského výboru jsme tady vedli malé dilema, kdy jsem se snažil tady říci, že řešíme krok číslo deset, zjednodušeně řečeno, jakkoli ho považuji za potřebný. Ten zákon potřebujeme. Ale argument, který tady padl v prvním čtení, byl, že Evropská unie nás tlačí s termíny a musíme to co možná nejdříve. Přikláním se k názoru pana předsedy hospodářského výboru v tom, že musíme chtít slyšet, jaké souvislosti to bude mít, co tam patří a co tam nepatří. Navrhoval jsem, abychom k tomuto tématu případně udělali seminář, aby nám Ministerstvo vnitra popsalo kroky, které má připravené, a měli nějaké jasné termíny. Protože co se týká elektronizace veřejné správy, Česká republika už delší dobu spí. Když se podíváte na ostatní země, může to být i na východ od nás, například na Slovensko, tak v řadě případů se jim podařilo občanům velmi zjednodušit komunikaci s úřady. U nás v tomto ohledu opravdu spíme. A chceme-li něco v této věci udělat, a já bych se za to přimlouval, proto nejsem proti absolutní likvidaci tohoto návrhu zákona, ale pro jeho maximální precizaci, abychom se k němu nemuseli příliš vracet, abychom jej vyspravili tak, že budeme schopni ho opravdu využívat, a abychom neudělali chybu, protože v okamžiku, kdy způsobíme chybovost v komunikaci s lidmi, s veřejnou správou, pak se to samozřejmě otočí proti nám všem. A já bych nechtěl, aby se ta chyba stala. Na jednání výboru pro veřejnou správu jsme se poměrně intenzivně eGovernmentu a všem souvislostem věnovali, napříč politickým spektrem - a to doufám nikdo nepopře - jsme potvrdili, že opravdu Česká republika v téhle oblasti spí, že by především Ministerstvo vnitra a pan premiér, protože těch různých evidencí, které dneska máme, různých databází a podobně, kdy lidé běhají od čerta k ďáblu, aby si vyřídili jednu věc, máme opravdu spousty. A chtěli jsme slyšet nějaký ucelený názor nejenom v tom, co tedy bude Ministerstvo vnitra navrhovat, zdali premiér, protože je třeba, aby jednotlivá ministerstva mezi sebou komunikovala v téhle oblasti, aby na to dohlédl a dal Ministerstvu vnitra dostatečný vliv na to, aby se ostatní resorty vnitru a té koncepci jako takové přizpůsobily. Na to trochu času potřebujeme, neříkám léta, to myslím, že by si nikdo nepřál, ale rozhodně měsíce, a bylo by tudíž dobře, abychom tento zákon projednali precizněji, a ne pod časovým tlakem. Souhlasím s tím, co tady říkal předseda hospodářského výboru. Pojďme se k tomu vrátit. Nebo co říkal tady pan poslanec Fiedler. Pojďme se k tomu vrátit a věnovat této materii více času. Děkuju vám za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do sloučené všeobecné rozpravy. Není tomu tak. A dříve než rozpravu ukončím, táži se pana poslance Fiedlera, zda ten návrh platí pro oba dva zákony, předpokládám, že ano, protože jsme ve sloučené rozpravě. Je tomu tak. Děkuji. V tuto chvíli končím obecnou (sloučenou)
rozpravu a přerušuji projednávání tohoto bodu. Vrátíme se do bodu