Místopředseda PSP Petr Gazdík
53. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 600/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede již připravený ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek
Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vám návrh novely zákona o státním podniku. Tento komplexní návrh novely zákona byl vypracován na základě řady podnětů prezidenta NKÚ vzešlých z kontrolní činnosti tohoto úřadu a na základě analýzy postavení a činnosti státních podniků, kterou v roce 2014 provedlo moje ministerstvo. Jeho hlavním cílem je přesněji vymezit pravidla pro hospodaření podniku s majetkem státu, transparentně určit povinnosti a vymezit odpovědnost ředitelů, jejich zástupců a členů dozorčích rad státních podniků, posílit dohled zakladatelů vůči státním podnikům, a to zejména z hlediska monitoringu a správnosti nakládání a hospodaření s majetkem státu. Novela zákona zpřesňuje postavení ředitele státního podniku, vymezuje jeho základní povinnosti a zpřesňuje definici jeho odpovědnosti jako statutárního orgánu podniku. Posiluje a zpřesňuje postavení členů dozorčích rad v oblasti vnitřní kontroly podniku a ukládá, aby tyto kontrolní orgány úzce spolupracovaly se zakladateli. Posiluje se též působnost zakladatelů vůči státnímu podniku, a to zejména z hlediska kontroly nakládání s finančními prostředky a hospodaření s majetkem státu. Smyslem navrhované právní úpravy je zejména omezit korupční rizika. V souladu s tím se stanovují přesnější a přísnější pravidla regulace nakládání s majetkem podniků včetně zveřejňování záměrů zcizit jejich nepotřebné nemovité věci. Novela zákona by také měla přispět k urychlenému dokončení likvidace státních podniků, které po privatizaci rozhodující části jejich majetku ztratily svoji podnikatelskou schopnost a ekonomický význam. Novela současně uvádí zákon o státním podniku do souladu s obecnými právními předpisy, které upravují postavení právnických osob a jejich orgánů, zejména pak občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích. Vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, v závěru bych vás chtěl požádat o podporu tohoto návrhu zákona jak na tomto dnešním jednání, tak i v následujícím legislativním procesu ve výborech Poslanecké sněmovny ve druhém a třetím čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Pavel Šrámek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Pavel Šrámek
Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již pan ministr řekl, jedná se o úpravu zákona, nebo o novelu zákona, a vlastně právní úpravy je přesné vymezení postavení kompetencí a odpovědnosti ředitelů a členů dozorčích rad státních podniků a vztahů orgánů podniků k jejich zakladatelům. Cílem je dále stanovit základní soubor práv a povinnosti podniků představujících obsah práva hospodařit s majetkem státu. Návrh má kromě jiného omezit korupční rizika, jak již zmiňoval pan ministr, a zamezit špatnému hospodaření a netransparentním prodejům majetku. Tento tisk byl přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu výboru a já si dovoluji navrhnout přikázat tento tisk k projednání samozřejmě rovněž hospodářskému výboru sněmovny. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Petr Kudela. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Petr Kudela
Pane ministře, dámy a pánové, přeju krásné odpoledne. Jsem rád, že tento návrh zákona přišel do prvního čtení. Je škoda, že sem nepřišel o nějaké dva nebo tři měsíce dříve v době, kdy jsme projednávali zákon o České poště, neboť ustanovení, která se tam přijala, měla být přijata v tomto zákoně. K textu zákona chci mít pouze několik připomínek. Řeknu jednu: § 12, § 15, jmenování ředitele. Tam je drobný nesoulad textace, ale to jsou, myslím, věci, které se dají odstranit ve druhém čtení. Takže také doporučuji sněmovně, aby postoupila zákon do druhého čtení. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Kudelovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Není nikdo takový. Končím tedy obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra případně pana zpravodaje. Není zájem. Neeviduji žádný návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o přikázání hospodářskému výboru jako garančnímu. Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 252, přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro 129, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh na přikázání dalšímu výboru. Není tomu tak. Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu, a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona. Dalším bodem našeho jednání je bod číslo