|

39. Vládní návrh zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu /sněmovní tisk 536/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Jan Bartošek 39. Vládní návrh zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu /sněmovní tisk 536/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Z pověření vlády uvede předložený návrh místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, abyste se ujal slova. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl vládní návrh zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu a rovněž související vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu a v souvislosti s úpravou systému pojištění vkladů, který je evidován jako sněmovní tisk č. 537. Vzhledem k vzájemné provázanosti obou sněmovních tisků považuji za vhodné vás seznámit s jejich věcným obsahem současně. Důvodem předložení těchto návrhů zákonů je povinnost České republiky transponovat evropskou směrnici o ozdravných postupech a řešení krizí na finančním trhu a směrnici o systémech pojištění vkladů. S ohledem na to, že transpoziční - Místopředseda PSP Jan Bartošek Omlouvám se, pane ministře, ale požádám vás, kolegyně a kolegové, jestli máte něco důležitého k řešení, jděte do předsálí, je slyšet, co řečník přednáší. Děkuji vám. Prosím, pane ministře, pokračujte. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš S ohledem na to, že transpoziční lhůty již uplynuly a v případě první ze zmíněných směrnic již bylo zahájení řízení o porušení Smlouvy o fungování Evropské unie, považuji za zásadní, aby došlo ke schválení předložených návrhů zákonů již v prvním čtení. V opačném případě se zvyšuje riziko značného finančního postihu. Potřeba rychlého přijetí předložených návrhů zákonů však i praktické důvody. Česká národní banka v současné době nemá zákonné zmocnění, které by umožnilo zahájit výkon nově svěřených pravomocí. To se mimo jiné týká výběru pravidelných příspěvků do Fondu pro řešení krize. Jejich výše by se již v roce 2015 měla pohybovat okolo 2 2,5 mld. korun. Stejně tak Česká národní banka nemůže vůči zahraničním partnerům oficiálně vystupovat jako orgán příslušný k řešení krize, což s sebou nese reputační riziko a riziko právní nejistoty. Cílem evropské směrnice o ozdravných postupech a řešení krizí na finančním trhu je nastavit pravidla pro předcházení a řešení případných krizí úvěrových institucí a obchodníků s cennými papíry. Základním principem je, aby náklady případné krize těchto institucí byly neseny v prvé řadě akcionáři a věřiteli prostřednictvím odpisů a konverze jejich majetku. Evropskou směrnicí o systémech pojištění vkladů dochází ke sjednocení výběrů příspěvků do národních fondů pojištění vkladů, zkracuje se lhůta pro výplaty náhrad pojištění vkladů v případě České republiky ze stávajících 20 na sedm pracovních dnů. Upravuje se rozsah pojištění vkladů a posiluje informovanost vkladatelů. Předložené návrhy zákonů byly konzultovány s Evropskou centrální bankou, zejména otázka svěření nových kompetencí České národní bance. Protože Evropská centrální banka své stanovisko vydala po uplynutí lhůty, kterou měla k jeho zpracování stanovenu, není zmíněno v předložených návrzích zákonů a o jeho existenci jste byli informováni separátně. Za zásadní považuji sdělení, že Evropská centrální banka nespatřuje problém ve svěření pravomoci orgánů pro řešení krize do rukou České národní banky. S ohledem na uvedené argumenty a v souladu s ustanovením § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s předloženými návrhy zákonů již v prvním čtení. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Roman Kubíček. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Roman Kubíček Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, bych si dovolil jeden procedurální návrh a to je navržení sloučení rozpravy k tiskům 536 a 537, které spolu bezprostředně souvisí. Místopředseda PSP Jan Bartošek Vzhledem k tomu, že oba body jsou navrženy, aby byly projednávány podle § 90, tak v tom případě nejprve bych musel dát hlasovat o tom, zda vůbec tento první bod je možné projednat podle § 90, zda nebude vzneseno veto. A potom bychom se domluvili na dalším postupu. Poslanec Roman Kubíček Děkuji moc. Takže cílem transpozice evropské směrnice, kterou se stanoví rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků, je nastavit komplexní rámec, který by měl zajišťovat předcházení či řešení krizí úvěrových institucí a obchodníků s cennými papíry a s tím související ochrany stability finančních trhů a veřejných financí. Úpravy obsažené v této směrnici harmonizují úroveň ochrany vkladatelů a zajišťují stejnou míru stability systému pojištění vkladů ve všech členských zemích Evropské unie. Návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu a v souvislosti s implementací směrnice systémů pojištění vkladů, se implementuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/49/EU ze dne 14. dubna 2014 o systémech pojištění vkladů a mění se zákony v souvislosti s přijetím zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, kterým se implementuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/59/EU ze dne 15. května 2014, jímž se stanoví rámec pro ozdravné postupy a řešení krize úvěrových institucí a investičních podniků. Nezajištění harmonizace s právem Evropské unie v prostředí národní legislativy je kvalifikováno jako porušení závazku členského státu vůči EU a Česká republika je vystavena riziku postihu ze strany Komise v podobě zahájení řízení o porušení Smlouvy o fungování Evropské unie a Soudního dvora Evropské unie. Komise klade na transpozici předpisů, které jsou součástí tzv. bankovní unie, obzvlášť silný důraz a průběh transpozičních prací a následného legislativního procesu bedlivě sleduje. Proto doporučuji § 90. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane poslanče. Chci se pouze pro pořádek zeptat. Mám zde paní poslankyni Langšádlovou s faktickou poznámkou - to tak není, dobře. Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku pana předsedy Kalouska. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedající. Souhlasím s panem ministrem, že to je povinná transpozice. Souhlasím i s jeho konstatováním, že již uplynuly transpoziční lhůty. Co je mimořádně úsměvné, je jeho výrok, že vzhledem k tomu, že již uplynuly transpoziční lhůty, pokládám za nezbytné, abyste mi to schválili v prvním čtení! To si, prostřednictvím pana předsedajícího, snad děláte legraci, pane ministře. My máme říct, že vzhledem k tomu, že uplynuly transpoziční lhůty, je naprosto skandální, že vy ve své liknavosti a nepořádnosti to předkládáte teď Poslanecké sněmovně. To je vaše vina, vaše odpovědnost! A představa, že teď se budete snažit někomu říkat, že snad Poslanecká sněmovna způsobí zpoždění, jenom proto, že vy jste rok spal, je prostě skandální urážka Poslanecké sněmovny. Pan ministr je renesanční člověk. On se zabývá spoustou věcí. Tu vylupuje Českou poštu, tu drancuje Lesy České republiky, tam zase zvyšuje povinný odběr biopaliv, tak mu prostě nezbývá čas na jeho vlastní práci. A pak si vzpomene, že mu uplynuly transpoziční lhůty. Přestože mu ty transpoziční lhůty uplynuly, tak my trváme na řádném projednání v řádném legislativním procesu a jménem dvou poslaneckých klubů ODS a TOP 09 vetuji v obou tiscích jednání podle § 90 jednacího řádu. Místopředseda PSP Jan Bartošek Dobře, vaše veto si zapisuji. Hlásí se s přednostním právem pan ministr, po něm pan předseda Stanjura. Máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. jsem rozhodně nespal, dokonce spím jenom tři čtyři hodiny max denně. Takže bych jenom zopakoval fakta. Evropská komise vydala směrnici v červenci 2014. A nařízení trvalo, museli jsme na něj čekat, vydala nařízení koncem ledna 2015. My jsme ještě před tím nařízením vlastně začali připravovat ten zákon. Dokonce 26. listopadu 2014. A na Legislativní radu vlády jsme to dali 3. března 2015. Takže tam byly dlouhé lhůty. A že nám to LRV vrátila v červnu a že tam bylo plno připomínek atd., tak skutečně jsem nespal. Takže chci jenom poprosit, že riskujeme sankci asi 1,8 mil. eur. To je celkem dost peněz. Takže bych byl rád, kdybyste to nějak zohlednili, protože samozřejmě legislativní proces u nás je vždy obtížný. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. jsem na začátku od pana zpravodaje zaznamenal návrh na sloučení těchto dvou bodů, je to procedurální návrh. Stejně tak jsem zaznamenal od pana předsedy Kalouska, že chce vetovat oba dva tisky. Vzhledem k tomu, že k tomu, aby se dala vést sloučená debata, nejdříve musím dát odhlasovat, zda povedeme sloučenou debatu. Musím ten bod otevřít. V případě, že nebude dáno veto na tento tisk, není možné vést sloučenou debatu. V případě, že bude dáno veto, je možné rozpravu sloučit. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura myslím, že máme všichni tuhle knížečku v lavicích. (Ukazuje jednací řád.)Když nevíme z hlavy, nemusíme. To, co předvádíte, pane předsedající, to není možné! Nemůžeme uprostřed rozpravy to slučovat s jiným bodem. Musel byste tento bod přerušit... Nevím, proč to vlastně děláte, jaký to smysl. Ale neohýbejte jednací řád, nemá to žádný smysl! Skončí rozprava k tomuhle, dostaneme se k bodu 40. Teď je pozdě. Omlouvám se. Místopředseda PSP Jan Bartošek Byl to procedurální návrh v řeči pana zpravodaje... (Poslanec Stanjura nesouhlasně gestikuluje.)Je to procedurální návrh, který padl na začátku rozpravy. jsem dal hlasovat ohledně, resp. dal jsem slovo s přednostním právem ohledně toho, že zaznělo veto, pak jsem dal slovo panu ministrovi, ano, za to se omlouvám. Jedná se o procedurální návrh, o kterém jsem měl dát hlasovat. Od pana zpravodaje jsem obdržel na začátku žádost o sloučení rozpravy u bodu (tisku)536 a 537. Je to procedurální... (O slovo se hlásí posl. Stanjura.)Prosím, máte slovo, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura Nerad to dělám, ale vznáším námitku proti tomu, jak to řídíte. To prostě není možné! Buď jste o tom měl hlasovat bez rozpravy, což nešlo, protože ten návrh nebyl hlasovatelný, a to je všechno. On se nestal hlasovatelným po deseti minutách, že vystoupil jeden poslanec a jeden ministr. myslím, že to je úplně jedno, tak to neohýbejte! Říkám to propříště, ne pro dnešek, protože tak důležité to není. Ale tak to fakt nejde! Místopředseda PSP Jan Bartošek Postup je skutečně, máte pravdu, že bych měl dát hlasovat o přerušení tohoto bodu, poté otevřít další a poté bychom sloučili rozpravu. Hlásí se pan zpravodaj. Jestli jsem pochopil, je to procedurální návrh. Poslanec Roman Kubíček Vážený pane předsedající, stahuji svůj návrh na sloučení rozpravy. Místopředseda PSP Jan Bartošek Dobře, děkuji. V tom případě budeme pokračovat v řádné rozpravě a je přihlášen pan předseda Stanjura, po něm eviduji faktickou poznámku pana předsedy Kalouska. Poslanec Zbyněk Stanjura Vzal jsem si tablet s přístupem na webové stránky Poslanecké sněmovny. Nechci kritizovat termín, chci kritizovat odvahu vlády, že nám předloží ke schválení v jednom čtení materiál, který skoro 600 stran, který 255 paragrafů, který zavádí desítky nových pojmů do právního řádu. A nevím, jestli jste všichni měli čas prostudovat ten zákon, tak jsem si vybral jenom dva paragrafy, které vám s dovolením přečtu. Paragraf 9 odst. 4: Ozdravný plán instituce obsahuje alespoň: a) shrnutí hlavních částí plánu a celkového potenciálu pro ozdravení, b) shrnutí podstatných změn v instituci od posledního ozdravného plánu předloženého České národní bance, c) plán komunikace a sdělování informací popisující, jak hodlá instituce reagovat na případné negativní reakce trhu, d) soubor opatření v oblasti kapitálu a likvidity nutných k udržování nebo k obnovení finanční situace instituce a její schopnosti pokračovat v činnosti, e) odhad časového rámce pro provedení podstatných aspektů plánu, f) podrobný popis podstatných překážek účinného a včasného provedení plánu, včetně zohlednění dopadu na ostatní členy skupiny, klienty, zákazníky a protistrany, g) určení zásadních činností instituce, h) podrobný popis postupů pro určení hodnoty a možnosti případného převodu nebo prodeje hlavních obchodních činností, operací a aktiv instituce na jiné osoby, i) podrobný popis začlenění ozdravného plánování do správy a řízení instituce, politik a postupů, jimiž se řídí schválení ozdravného plánu a vymezení osob, které jsou v rámci instituce odpovědné za přípravu a provádění plánu, j) mechanismy a opatření k udržení nebo obnově kapitálu instituce, k) mechanismy a opatření k zajištění potřebného přístupu instituce k pohotovostním zdrojům financování, včetně možných zdrojů likvidity; součástí je posouzení dostupného zajištění a možnosti převádět likviditu mezi jednotlivými členy skupiny a druhy obchodních činností, aby bylo zajištěno, že instituce bude nadále schopna vykonávat své operace a plnit dluhy v okamžiku jejich splatnosti, l) mechanismy a opatření k omezení rizik a páky, m) mechanismy a opatření k restrukturalizaci dluhů, n) mechanismy a opatření k restrukturalizaci linií podnikání, o) mechanismy a opatření nezbytné k zachování nepřetržitého přístupu k infrastruktuře finančních trhů, p) mechanismy a opatření nezbytné k zajištění soustavného fungování operačních postupů instituce, včetně infrastruktury a informačních technologií, q) přípravná opatření k usnadnění prodeje aktiv nebo převodu obchodních činností v časovém rámci potřebném pro obnovu finanční stability, r) další opatření v oblasti řízení nebo strategií k obnově finančního zdraví a předpokládaný finanční dopad těchto opatření nebo strategií, s) přípravná opatření, která instituce přijala nebo hodlá přijmout s cílem usnadnit provádění ozdravného plánu, včetně opatření nezbytných pro včasnou rekapitalizaci instituce, t) systém ukazatelů podle odstavce 5 a u) popis opatření, která je instituce připravena přijmout, zjistí-li ve své činnosti nedostatek nebo hrozící nedostatek podle § 37. To nebyl celý jeden paragraf z těch 255, to byl jeden odstavec toho paragrafu! A to jsem nečetl definice nových pojmů, které jsou v paragrafu 1, 2, 3, 4. A ještě pro ukázku vám odcituji přílohu č. 1 k tomu zákonu, je to na straně 128 sněmovního tisku. Jaké informace pro účely plánování řešení krize - co může Česká národní banka vyžadovat. A fakt to stojí za to! A chtěli jste to schválit bez rozpravy v prvém čtení: Za účelem vypracování a aktualizace plánu řešení krize může Česká národní banka vyžadovat od instituce zejména... Takže to, co teď budu číst, není všechno, ale zejména. To jsou povinné části a ČNB může vyžadovat i další podklady: Podrobný popis organizační struktury instituce včetně seznamu všech právních subjektů, označení osoby s přímou účastí na instituci její procentuální podíl práv spojených s hlasovacím právem a bez hlasovacího práva každého právního subjektu. Informaci o sídle, licenci nebo povolení a řídicích osobách každého právního subjektu. Popis zásadních operací a hlavních druhů obchodní činnosti instituce, včetně významné držby majetku a závazků v souvislosti s těmito operacemi a druhy obchodních činností ve vztahu k jednotlivým právním subjektům. Popis skladby závazků instituce a jednotlivých právních subjektů rozdělených podle druhu a objemu krátkodobých a dlouhodobých dluhů a dále na dluhy zajištěné, nezajištěné a na dluhy také podřízené. Informace o odepisovatelných závazcích. Ne odepsaných, ale odepisovatelných. Označení postupů nezbytných ke stanovení toho, komu instituce poskytla zajištění, osoby, která zajištění drží, a jurisdikce, v níž se zajištění nachází. Popis podrozvahových expozic instituce a jejích právních subjektů, včetně zmapování vazeb na její zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. Informace o podstatných zajištěních instituce včetně jejich zmapování ve vazbě na jednotlivé právní subjekty. Označení hlavních protistran instituce a analýza dopadu úpadku hlavních protistran na finanční zdraví a situaci instituce. Označení systémů, v nichž instituce realizuje z pohledu četnosti nebo hodnoty podstatný objem obchodů, včetně zmapování ve vazbě na jednotlivé právní subjekty, na zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. Označení platebních a zúčtovacích systémů nebo systémů vypořádání, jichž je instituce přímým nebo nepřímým členem, včetně zmapování ve vazbě na její právní subjekty, zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. (Odmlka pro hluk v sále.) Místopředseda PSP Jan Bartošek vás požádám, kolegyně a kolegové, abyste zachovali klid v sále, aby bylo dobře slyšet, co přednášející říká. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji, pane místopředsedo. Podrobný výčet a popis řídicích informačních systémů, včetně systému pro řízení rizik, účetní, finanční a regulatorní výkaznictví, které instituce využívá, včetně zmapování ve vazbě na právní subjekty instituce, na její zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. Označení vlastníků systémů uvedených v písmenu l), s nimi souvisejících dohod o poskytování služeb a veškerého softwaru a systémů nebo licencí... Místopředseda PSP Jan Bartošek vás opakovaně žádám, kolegové, zvlášť v levé části sálu, abyste se ztišili, případně abyste šli projednávat své záležitosti do předsálí. Děkuji vám. Poslanec Zbyněk Stanjura Také děkuji, pane místopředsedo. - včetně zmapování ve vazbě na její právní subjekty, na zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. Označení a popis právních subjektů a propojení mezi nimi a vzájemné závislosti jednotlivých právních subjektů, například společní nebo sdílení zaměstnanci, zařízení a systémy; ujednání týkající se kapitálu, financování nebo likvidity; stávající nebo podmíněné úvěrové expozice; dohody o vzájemných zárukách, ujednání o vzájemném zajištění, křížová ujednání pro případ neplnění dluhu a dohody o vzájemném započtení mezi spřízněnými subjekty; převody rizik a ujednání o tzv. "back to back" obchodování; smlouvy o poskytování služeb. Dále musí poskytnout informaci o České národní bance jednotlivých právních subjektů, informaci o osobách odpovědných za poskytnutí informací nutných pro vypracování plánu řešení krize instituce a osobách odpovědných za jednotlivé právní subjekty, za zásadní operace a hlavní druhy obchodních činností. Popis opatření, která instituce zavedla s cílem zajistit, aby v případě řešení krize měla Česká národní banka k dispozici veškeré potřebné informace k uplatnění opatření k řešení krize a pravomocí. Informace o veškerých smlouvách, které instituce a její právní subjekty uzavřely se třetími stranami, jejichž ukončení může být vyvoláno rozhodnutím České národní banky uplatnit opatření k řešení krize, a informace, zda mohou mít důsledky ukončení těchto smluv dopad na uplatnění opatření k řešení krize. Popis možných zdrojů likvidity pro řešení krize. Informace o zatížení aktiv, likvidních aktivech, podrozvahových činnostech, strategiích zajištění a účetních postupech. To byla příloha číslo jedna. Kromě části jednoho paragrafu tam máme dalších 254 paragrafů. Opravdu si myslím, že si vláda z nás dělá legraci, když to chce schválit bez rozpravy. Ten zákon je poměrně komplikovaný, myslím, že si zaslouží podrobnou debatu v rozpočtovém výboru. Dovolte, abych navrhl prodloužení lhůty o 20 dnů - věřím, že to podpoříte, nebo dáváte bianco šek bruselským institucím, které mají plán, postupy, nařízení, předpisy, nařízení pro všechno, ale roky řeší krizi v Řecku. Dneska jsme mluvili o migraci, o tom, jak Evropská unie a Evropská komise jsou akční, či lépe řešeno neakční, atd. My se pořád strašíme, že když to nebude dneska nebo zítra, tak po nás budou vymáhat takovou pokutu. Chtěl bych vědět od pana ministra, kolik zemí to implementovalo z těch 28, protože pokud nařízení vyšlo v lednu, tak si nemyslím, že v září 2015, osm měsíců potom, co vyšlo nařízení, to bude mít mnoho zemí implementováno. A je to opravdu nesmírně složitý materiál. Naschvál jsem vybral nové definice pojmů, které jsou pro nás, kteří se v bankovnictví nepohybujeme, docela podstatné. Jsou to nové věci a myslím, že si to zaslouží debatu. To není ani politický souboj, a vůbec ne vlády a opozice. To jde o to, jestli to potřebujeme, jestli to chceme, jestli budeme slepě následovat Brusel, nebo si řekneme, že to pořádně projednáme a prozkoumáme, jestli v tom někde není zakopaný pes. Je to taková ta salámová metoda. My sice v bankovní unii nejsme, ona vlastně není, ale máme přijmout a implementovat nařízení, která vycházejí z plánu bankovní unie. Myslím, že eurozóna problémů dost. Myslím si, že české banky jsou v lepší kondici - aspoň podle všech dostupných zdrojů, které mám k dispozici jako člen rozpočtového výboru - než banky v mnohých zemích eurozóny. A nemyslím si, že tohle slepě, takhle složitý materiál, máme schválit v prvém čtení. To byl důvod, proč jsme dali to veto, a to je důvod, proč to chceme řádně projednat. A myslím, že se nic nestane, když tomu budeme věnovat těch 80 dní v rozpočtovém výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane předsedo. Než dám slovo panu předsedovi Kalouskovi, přečtu omluvenku. Dnes v době od 19 do 21 se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Karel Fiedler. Nyní máte slovo s faktickou poznámkou, pane předsedo. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji. My také trváme na tom projednání, protože to je složitá materie. Ale není pravda, že se nic nestane. On to problém skutečně je a my jsme v tom implementačním procesu na chvostě těch 28 zemí, protože byť ta směrnice byla schválená - to pan ministr pravdu - v létě minulého roku, nařízení bylo vydáno v lednu, tak prostě všude jinde mají pracovitější ministry financí. Kdežto u nás prostě to, co odešlo v březnu do Legislativní rady, se nedalo ani nazvat návrhem zákona. A pod tím nebyl podepsán žádný vrátný ani žádný vedoucí oddělení, pod tím byl podepsán ministr financí. A chtělo se zvracet po přečtení prvních čtyř návrhů paragrafů. Nedivím se, že Legislativní rada to předkladateli hodila zpátky na hlavu. Vaše schopnost, pane ministře, když způsobíte své zemi nějaký problém, říkat "to ne, za to může můj vrátný nebo můj náměstek nebo někdo jiný, a když to teď budeme implementovat pozdě, tak za to budete moct vy jako Poslanecká sněmovna", tahle vaše schopnost je obdivuhodná. Ne, za to můžete vy! (Důrazně.)Vaší špatnou prací, vaší liknavostí, vašimi nej- špatnými produkty a tím, že je tady září a vy to předkládáte do první čtení, velmi složitou materii, a máte tu drzost chtít, abychom nediskutovali, abychom vám to schválili. Neschválíme, nemůžeme. Ve finále ano. jsem připraven tento návrh podpořit, ale nejsem ochoten podporovat vaši špatnou a flákačskou práci. To opravdu ne. Sněmovna to musí po vás dopracovat. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám. Nyní s faktickou poznámkou pan ministr Babiš. Pane zpravodaji, vy se hlásíte s řádnou přihláškou do rozpravy? Ano. Máte slovo, pane ministře. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedající. Ten materiál je samozřejmě kombinace výplodu Evropské komise plus České národní banky a Ministerstva financí. V této chvíli devět zemí Evropské unie to nemá ještě a samozřejmě u nás je problém legislativní proces, jak jsem to tady přesně uvedl, ta data. A u Poláků dokonce hrozí, že to vůbec nebudou mít do konce roku. Takže chci jen poprosit, že 1,8 milionu eur je minimum pokuty. A pokud nechcete zapříčinit škodu českému rozpočtu, tak bych prosil o vstřícnost. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám. Nyní s faktickou poznámkou pan zpravodaj Kubíček - s řádnou přihláškou. Máte slovo. Poslanec Roman Kubíček Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolím si přednést protinávrh na zkrácení doby projednávání mezi prvním a druhým čtení na 15 dní. Pokud by toto nebylo schváleno, tak zkrácení doby mezi prvním a druhým čtením na 30 dní. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane zpravodaji. Nyní eviduji dvě faktické poznámky - první pan předseda Stanjura, po něm pan poslanec Laudát. Máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Nejprve jménem klubů ODS, TOP 09 vetuji to zkrácení. To fakt, pane zpravodaji, nezlobte se na , prostřednictvím pana místopředsedy, to si děláte legraci. Tohle to za 15 dnů, když máme jednat do pátku, dneska jsem se dozvěděl, že chcete možná jednat i příští týden. Váš klub na příští týden svolává mimořádnou schůzi, to je legitimní, ale kdy si máme přečíst těch 600 stran a případné pozměňováky k tomu? Kdy? Dneska v noci, když skončíme o půlnoci, tak do šesti do rána? My všichni nejsme jako Andrej Babiš, že mu stačí tři hodiny spánku, jak nám aspoň tvrdí. Nám některým to fakt nestačí. Takže to jenom k lhůtě. A pane ministře, nezlobte se na , Dienstbier je ministr vaší vlády, tak si stěžujte u něj a u premiéra, že Legislativní rada vlády zdržovala půl roku. My za to fakt nemůžeme. Legislativní proces ve Sněmovně začíná dnes, 15. září. Zatím tomu věnujeme asi 30 minut. Tak jestli někdo zdržoval v legislativním procesu, tak to byly vládní instituce - ministerstva a Legislativní rada vlády, kterou vede jako vždy nepřítomný ministr Dienstbier. To skutečně není problém opozice, a pokud to nestihneme, tak to platí ti, kteří to zdrželi. My jsme to zatím nezdrželi - kromě těch 30 nebo 40 minut, po které debatujeme. za to skutečně nemohu, že LRV pod vedením Dienstbiera to tak dlouho projednávala. To si fakt vyřiďte s premiérem a ve vládě. Když ho vyměníte, nám to vadit nebude. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Laudát. Máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, se chci zásadně ohradit, protože vzhledem ke stavu Ministerstva financí, které je v rozkladu díky personálním čistkám... (V sále se ozývá smích.)No asi je vám to k smíchu, samozřejmě. si troufám říci, že nikdo v této Sněmovně v tuto chvíli si ten návrh zákona nepřečetl. A jestli se chcete dočkat toho, že tam kterýkoliv úředník Ministerstva financí vsune cokoli, co může způsobit obrovské škody, tak vám je to zřejmě jedno, že potom to někdo vyšťourá a napíše "poslanci schválili". Oni nebudou honit toho úředníka, ale vás, že ani jeden si to nepřečetl a nedomyslel důsledky takového obrovského zákona. se domnívám, že u všech těchto zákonů Ministerstvo financí musí odečítat zpátky řádné projednání ve Sněmovně, a ne sem chodit s tímto. Paragraf 90 se používat zcela výjimečně. tam být přesně - je to i definováno - pro jaké účely. nevím, jestli je tady tolik katastrof, že se tam snažíte procpat devadesátkou cokoli, pak zkracovat lhůty. Vy skutečně svou nezodpovědností, svou nepracovitostí, to, co jste hlásali na billboardech, byly bláboly, tak prostě opravdu můžete způsobit zásadní věci. Tady proletěly takové věci a pak se nestačíte divit, že jste udělali například z fondu rizikového kapitálu nekonkurenceschopnou položku, která bude mít fatální dopady do budoucna, prostě nás deklasuje v celém segmentu inovací, a také jste to odmávali a nikdo z vás ani nevěděl, co odmáváte, protože si to ani nepřečtete. Tak prosím, chovejte se korektně. A myslím si, že ten, kdo působí dneska škody téhle zemi, je jednoznačně ministr financí. Nám je jedno, jestli to je na Dienstbierovi, tak tady občas sedí a místo toho, aby vyráběl problémy, začne nějaké problémy řešit. A jak sami vidíte i na tomhle, možná to leželo u něj, no tak holt za to zodpovídá on. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Eviduji faktickou poznámku pana ministra a řádnou přihlášku pana zpravodaje. Máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedající. Tady mi pan kolega Sklenák napověděl, že ten tisk mají všichni poslanci k dispozici od 2. července 2015. Dnes je 15. září, takže to máte vlastně deset týdnů. si myslím, že jste to mohli přečíst. Myslím si, že v tomhle směru bylo dost času, takže argumenty, které uvádíte, nejsou pravdivé. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Eviduji další faktickou poznámku - pan předseda Stanjura. Máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura patřím k těm, kteří to přečetli. Jak jezdím vlakem, tak mám dost času na to číst materiály. se ptám pana ministra, jestli to četl. On říká, že rozpočty nečte, tak jestli to fakt četl. to fakt považuji za těžký materiál, který bychom neměli slepě schvalovat. Kdyby aspoň v tom materiálu bylo označeno, co je povinná implementace a co jsme si přidali sami. To z toho nepoznám. My vždycky říkáme implementace, ale čeští úředníci - za všech vlád, abych byl spravedlivý - mají tendenci si tam připisovat svoje nápady a vydávat to za povinnosti, které nám nařídil Brusel. Myslím, že nám se to nepovedlo prosadit, tak to zkuste vy, aby v každém takovém zákoně bylo jasně označeno, co je povinná implementace, kterou přijmout musíme, a co je naše národní vylepšení, protože se nějaký náš úředník nebo nějaká instituce, nebo ctěná instituce jako Česká národní banka, domnívá, že to je dobré pro českou legislativu, a neobsahuje to buď nařízení, nebo směrnice Evropské komise. Mně to přijde jako legitimní debata. nechci zkoušet kolegyně a kolegy z toho, kdo to četl. Nechci zkoušet ani členy rozpočtového výboru. Ten materiál se nedá přečíst najednou. Pokud mu chcete i porozumět, nejenom mechanicky číst a nevědět o čem - tam jsou desítky nových pojmů definované v úvodních paragrafech a také o tom potřebujeme trošku debatovat. Byl bych rád, aby lidé, kteří to u vás na ministerstvu psali, přišli na rozpočtový výbor, abychom se mohli ptát. netvrdím, že ministr vědět všechno, aby odpovídal na každý detail v legislativě, ale lidé z ministerstva ano. A my ten prostor prostě chceme, protože tu zkušenost s bezhlavou nebo chybnou implementací různých evropských předpisů přece v České republice máme. Za všech vlád, zase říkám, není to, že bych kritizoval tuto vládu a říkal, že předchozí vlády implementovaly skvěle. Naopak. Vzpomeňte si na bezdotykové baterie, které byly roky vydávány za nařízení Bruselu a evropských komisí - Místopředseda PSP Jan Bartošek Pane předsedo, se omlouvám, váš čas! Poslanec Zbyněk Stanjura Tak se přihlásím s řádnou přihláškou. Místopředseda PSP Jan Bartošek Dobře, děkuji vám. Děkuji vám za respektování času. Eviduji další faktickou poznámku pana poslance Laudáta. Máte slovo. Poslanec František Laudát Děkuji. Omlouvám se, ale mám takový pocit, že jsme se tady před časem dohodli, že veškeré materiály, které sem půjdou, že v těch materiálech bude jasně vyznačeno, co je povinná a tvrdá transpozice evropského práva, a tím to bude odlišeno od toho zbytku, co si k tomu přidávají domácí normotvůrci. Bohužel mám pocit, že asi u jedné, dvou nebo tří věcí tomu tak bylo a najednou to vyšumělo. bych byl rád, abychom se domluvili na tom, pro větší přehlednost, že to bude u všech materiálů. Z tohoto důvodu, jelikož to u tohoto materiálu není, dávám procedurální návrh, aby se tento tisk vrátil k přepracování. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Eviduji váš návrh a potom o něm dám hlasovat. Nyní s faktickou poznámkou pan ministr Babiš. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedající. My určitě přijdeme na rozpočtový výbor a uděláme prezentaci. To není problém. Všeobecně na Ministerstvu financí je příkaz, abychom negoldplejtovali, takže určitě nechceme přidávat žádnou administrativu. Jenom znovu prosím, aby to bylo v těch lhůtách, které navrhujeme. Stále jde o velké peníze, aspoň pro tedy. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Eviduji návrh pana poslance Laudáta na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. zazvoním. Eviduji žádost o odhlášení, takže vás všechny odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami. Zopakuji návrh, o kterém dám hlasovat. Na základě návrhu pana poslance Laudáta dávám hlasovat o tom, že tento materiál vracíme navrhovateli k dopracování. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro vrácení tohoto materiálu, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Máme hlasování s pořadovým číslem 18. Přihlášených poslanců a poslankyň je 137, pro návrh 27, proti 81. Tento návrh byl zamítnut. Dále eviduji návrhy nejprve o prodloužení o 20 dnů od pana poslance Stanjury. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro prodloužení lhůty k projednávání o 20 dnů, zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 19. Přihlášených poslanců a poslankyň je 138, pro návrh 37, proti 76. Tento návrh byl zamítnut. Dále zde padly dva návrhy na zkrácení lhůty k projednávání. Lhůta patnáctidenní byla vetována. V tom případě dám hlasovat o tom, aby lhůta na projednávání byla zkrácena na 30 dnů, jak přednesl pan zpravodaj. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, aby lhůta na projednávání byla zkrácena na 30 dnů. Kdo je proti tomuto návrhu? Máme hlasování s pořadovým číslem 20. Přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro návrh 86, proti 28. Návrh byl přijat a lhůta na projednání byla zkrácena na 30 dnů. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání a nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. se táži, jestli někdo jiný návrh, aby byl přikázán tento materiál jinému výboru jako garančnímu. Není tomu tak, dobře. Přistoupíme k hlasování. Dám hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu? Máme hlasování s pořadovým číslem 21, poslankyň a poslanců je přihlášeno 141, pro návrh 139, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se, zda někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání. Neeviduji žádný návrh. Konstatuji tedy, že tento materiál byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, a to jako výboru garančnímu. Končím projednávání tohoto bodu. Otevírám další bod a tím je

text view