Místopředseda PSP Jan Bartošek
34. Vládní návrh zákona o službě vojáků v záloze /sněmovní tisk 456/ - prvé čtení Pouze pro pořádek říkám, že přerušíme naše jednání ve 12.55 a zařadíme tam volební bod tak, jak jsme si schválili. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický a já vás požádám, pane ministře, abyste se ujal slova. Ministr obrany ČR Martin Stropnický
Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, v souvislosti s úpravou souboru návrhů zákonů branné legislativy, který jsme zahájili v 11 hodin, je předkládán teď nový zákon upravující průběh služby vojáků v záloze povolávaných k výkonu vojenské činné služby. Jde o zákon, který má nahradit již historicky překonaný zákon číslo 220/1999 Sb., o průběhu základní nebo náhradní služby a vojenských cvičení a o některých právních poměrech vojáků v záloze. Předkládaný návrh má výrazně zjednodušit celou úpravu jejím přiblížením podmínkám služby vojáků z povolání. Současně má návrh podpořit zájem o dobrovolný výkon vojenské činné služby, ať už ve formě vojenského cvičení, nebo vstupu do aktivní zálohy. Ke zvýšení atraktivity výkonu vojenské činné služby zákon zvyšuje finanční ohodnocení vojáků v době cvičení nebo nasazení, zvyšuje odměny vyplácené po dobu zařazení do aktivní zálohy a zavádí také podporu zaměstnavatelům vojáků v aktivní záloze po dobu, kdy je budou muset uvolnit z důvodu vojenské činné služby. Věcně je zákon navázán na zákon o vojácích z povolání a přebírá většinu právní úpravy pro vojáky z povolání a pouze v případě nutných odlišností se stanovuje zvláštní úprava pro vojáky v záloze. Přijetí zákona není spojeno s vyššími náklady, než které předpokládá již odsouhlasené posílení rozpočtové kapitoly Ministerstva obrany. Dopady na podnikatelskou sféru se sice rozšířením úkolů aktivní zálohy poněkud zvyšují, považuji je však za úměrně kompenzované. Zaměstnavatelům se totiž přiznává finanční kompenzace za dobu uvolňování zaměstnance. Negativní dopady na jiné orgány státní správy a samosprávy ani na specifické sociální skupiny chráněné antidiskriminačními předpisy z návrhu zákona nevyplývají. Zákon je plně v souladu s ústavním pořádkem ČR a převzatými mezinárodními závazky. I u tohoto zákona jsem připraven na diskusi nad jeho obsahem, otevřen k provedení případných změn, které napomohou k základnímu cíli této právní úpravy. Děkuji vám za vaši pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji, pane ministře. A nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Jana Černochová. Máte slovo. Poslankyně Jana Černochová
Děkuji, pane místopředsedo. Hodně z toho, co jsem chtěla říkat, už tady říkal pan ministr. Zákon o službě vojáků v záloze reaguje na stav, který nastal v období po profesionalizaci naší armády a který výrazněji nepočítal se zapojením záloh aktivní i povinné do systému přípravy občanů na obranu ČR. Smyslem existence záloh je rozšíření personálních kapacit armády, kterou po zrušení povinné základní vojenské služby tvoří zejména jádro vojáků profesionálů a další skupiny osob, které procházejí pravidelným výcvikem. Nově se například zavádí zvláštní zvýšená motivační odměna pro příslušníky aktivní zálohy, kteří jsou zároveň studenty vysoké školy, což je plně v souladu i s tím, co jsem tady říkala v předešlém bodě, že je zapotřebí vychovávat novou generaci, která bude ochotna se aktivně nebo dobrovolně, ať už formou profesionální armády, nebo dobrovolných záloh, podílet na obraně ČR. Vedle finanční motivace je součástí návrhu zákona také řada dalších nástrojů, jejichž cílem je učinit službu vojáků v záloze přitažlivější a které přiměřeným způsobem odpovídají službě vojáků z povolání. Jedná se např. o nárok na proviantní, výstrojní či cestovní náležitosti, nárok na náhradu za škodu způsobenou v souvislosti s výkonem služby či rekondiční pobyty. S ohledem na odlišnost charakteru služby vojáků v záloze a vojáků z povolání návrh zákona o službě vojáků v záloze zase oproti tomu odlišným způsobem, tedy mírnějším, upravuje omezení volebního a shromažďovacího práva záložáků. Návrh zákona lze považovat jednoznačně za krok správným směrem. Po více než deseti letech, která uplynula od profesionalizace naší armády, je zjevné, že obranyschopnost naší země poklesla, a to nejen kvůli sníženému rozpočtovému rámci, ale také kvůli sníženému zájmu veřejnosti o obranu země. Tento stav je třeba změnit a je třeba hledat nové cesty, jak veřejnost a zejména mladší generaci přimět k většímu pocitu odpovědnosti za naši bezpečnost a obranu. Proto budování záložáckých struktur lze považovat za zcela logický krok a stejně tak lze považovat za logický vznik samostatného zákona, který bude upravovat jejich fungování. Vzhledem k tomu, vážené kolegyně a kolegové, že máme na stole současně tři legislativní návrhy, které jsou spolu vnitřně provázané, považuji za vhodné, aby harmonogram jejich projednávání byl stejný, aby případné pozměňovací návrhy byly předkládány s ohledem na tuto vnitřní propojenost. I se odvolávám na tu předešlou dohodu s panem ministrem, že i v tomto případě bychom měli následně hlasovat o devadesátce. Ukončuji tímto svoji zpravodajskou zprávu, a pane místopředsedo, dovolím si... Pane místopředsedo! Ukončuji svoji zpravodajskou zprávu a dovoluji si přihlásit se s přednostním právem do obecné rozpravy. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Do obecné rozpravy, dobře. Já vám děkuji, paní poslankyně a otevírám tedy obecnou rozpravu. Mám zde přihlášeného pana poslance Seďu, ale vy se hlásíte s přednostním právem, takže vám rovnou uděluji slovo a můžete pokračovat. Poslankyně Jana Černochová
Udělám všechno pro to, abychom to stihli oba. Za prvé jsem poctěna být zpravodajkou návrhu zákona o vojácích v záloze. Chápu zálohu aktivní i povinnou jako nezbytnou součást zajištění obrany naší země. Velmi si vážím dobrovolníků na všech možných úrovních, kteří se rozhodli i přes nepohodlí připravovat se na obranu státu v jednotkách aktivních záloh. V posledních měsících jsem měla možnost s mnohými z nich hovořit, navštívila jsem několik jejich vojenských cvičení a hovořila jsem o této problematice i s profesionálními vojáky. Chci využít projednávání tohoto zákona a poděkovat jak příslušníkům aktivní zálohy za ochotu, se kterou mě přijali mezi sebe, ale i za jejich nasazení. Když jsem skutečně viděla, co ti lidé dokážou, přišlo mi líto to, že musí chodit v botách, které si oblepují izolepou, protože se rozpadají po uběhnutí dvou set metrů. Kolegové z výboru pro obranu už tuto historku znají, boty na vlastní oči i viděli. Chtěla bych ale i velmi poděkovat náčelníkovi Generálního štábu genpor. Bečvářovi, který nám jednak umožnil to cvičení, a jednak po dohodě s panem předsedou Kádnerem jsme se rozhodli, že bod, který se týká aktivních záloh, bude pravidelným bodem výboru pro obranu a pan genpor. Bečvář jasně dal svým přístupem najevo, že i on vnímá aktivní zálohy jako něco, co by ze strany Generálního štábu mělo být podporováno. Uspořádal hned i zaměstnání, na které pozval příslušníky aktivních záloh, další se bude konat v září. Takže za to mu patří moje, předpokládám i naše - členů výboru - poděkování. Snažíme se na výboru hovořit o problémech, které aktivní zálohy trápí. Chceme po Generálním štábu vize, kam by vše mělo směřovat, abychom zvyšovali obranyschopnost naší země. Chtěla bych zdůraznit, že rozhodně výbor pro obranu nemá ambici zasahovat do práce Generálního štábu ani zálohy řídit. Jeho členové chtějí jenom lépe porozumět této problematice a svým zájmem ocenit dobrovolnost a občanskou zodpovědnost. Bohužel, léta zanedbávání problematiky aktivní zálohy si vybírají svoji daň. Tato složka má podstav a její vybavení je povětšinou špatné. Ne všichni také chápou význam aktivní zálohy pro posílení naší profesionální armády, takže jí nevěnují dostatečnou pozornost. Jsou samozřejmě výjimky, např. aktivní záloha u speciálních sil, ta funguje na výbornou a myslím si, že by měla být právě inspirací pro jiné jednotky v rámci KVV, případně těch speciálek. Když se ptáte, proč to někde funguje a jinde to nefunguje, zjistíte, že nejde ani tak o finanční prostředky jako o pochopení významu zálohy. Máte velitele, kteří se o své záložáky starají, máte jiné, kteří jsou přesvědčeni, že je vlastně nepotřebují, a podle toho to bohužel také tak vypadá. Vždy je to o lidech, jako všechno. Naším úkolem a cílem musí být napomoci dostat se, co se systému záloh týče, na úroveň zemí s funkčními modely, ať už je to Francie, Británie, Austrálie či Spojené státy. Občas člověk slyší, a bohužel i z armádních kruhů, že aktivní záloha není zapotřebí. Opak je však pravdou. Na okraj jen podotknu, že pokud by to nebyla pravda, tak by naši spojenci, kteří systém aktivní zálohy využívají, byli hlupáci a my bychom byli jediní chytří, což se samozřejmě neděje. Zákon o vojácích v záloze, který budeme v následujících měsících probírat, a související normy jako branný zákon, který už jsme poslali do dalšího čtení, mají vytvořit podmínky pro nastartování mimo jiné aktivní zálohy. O tom jsem tady mluvila před chvílí s paní poslankyní Váhalovou. Samozřejmě nejsme schopni vyřešit všechny problémy hned. Jak jsem říkala i opakovaně na výboru pro obranu i v médiích, řada věcí v zálohách se mohla činit bez ohledu na přijetí zákona. Je schválená koncepce v roce 2012 s platností od 1. 1. 2013. Bohužel tuto koncepci nikdo neměl větší vůli realizovat. Říkám neměl, protože mám pocit, že náčelník Generálního štábu tuto vůli má a dává to záložákům i poslancům jasně najevo. Nebudu opakovat, co vše návrh přináší. Chci jenom zdůraznit význam předlohy, kterou projednáváme. Je nezbytné, abychom my politici, zástupci našich občanů, podporovali a oceňovali dobrovolnost ve prospěch celku, snažili se oceňovat ty, kteří slouží, a ty, kteří jim to umožňují, což jsou zaměstnavatelé, a abychom všichni, co tady jsme v tomto sále, dbali na to, aby jejich život nemusel být složitější, než je nezbytné. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám také děkuji, paní poslankyně. A nyní tedy pan poslanec Seďa přihlášený do rozpravy. (V sále je silný hluk.)
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, jak bylo řečeno, účelem zákona má být i vytvoření zákonného rámce pro průběh vojenské činné služby, a to jak povinné, tak v aktivní záloze. Osobně souhlasím s tím, že bylo a stále je chybou, že naše armáda dlouhodobě podceňuje stav a výcvik aktivních záloh - Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já se omlouvám, pane poslanče, ale míra hluku je skutečně vysoká. Já vás požádám, abyste se ztišili, případně jste šli do předsálí vyřešit, co potřebujete. Děkuji vám, že to budete respektovat. Prosím, pokračujte. Poslanec Antonín Seďa
Děkuji, pane místopředsedo. Osobně souhlasím s tím, že bylo a stále je chybou, že naše armáda dlouhodobě podceňuje stav a výcvik aktivních záloh, kdy současný systém je velmi málo účinný. Proto je navržen tento zákon, který má umožnit s předkládanou novelou branného zákona využití záloh v celém spektru úkolů ozbrojených sil. S tím je obecně možno souhlasit, nicméně zároveň je nutno přijmout řadu dalších opatření, která zvýší povědomí, schopnosti i ochotu občanů zapojit se do této činnosti. Daleko větším problémem je skutečnost, že se naše armáda potýká s nedostatkem profesionálních vojáků. V důvodové zprávě se dokonce hovoří o tom, že pokles počtu vojáků způsobil, že mezinárodní závazky jsou plněny pouze za cenu omezení doby regenerace mezi zahraničními operacemi. A tady nemohu souhlasit s předkladateli, že zapojení aktivní zálohy jako krátkodobého účelového navýšení schopnosti ozbrojených sil je přijatelnou alternativou proti navýšení počtu vojáků z povolání. Pokud tedy má být cílem zalepit nenaplněnost našich jednotek povinnými či dobrovolnými zálohami, pak tento koncept podpořit nemohu, tak jako nemohu podpořit zámysl vedení armády, aby služba v operačním nasazení se týkala i služby v zahraničí, konkrétně zapojení záloh do zahraničních operací. Proto je třeba jasně odlišit nutnou velikost naší profesionální armády na základě plnění úkolů daných strategickými dokumenty a mezinárodními závazky od potřebného počtu aktivních záloh pro případ ohrožení republiky. Vážené kolegyně, kolegové, v návrhu zákona není uvedeno, že aktivní zálohy mají být budovány ve třech kategoriích, a to jako pěší roty u krajských vojenských velitelství, jako jednotky bojové a podpůrné v případě ohrožení státu a jako specialisté v záloze na dokrytí scházejících profesionálních vojáků. Protože je zákon napsán obecně, mám důvodné pochybnosti, jak toto rozdělení bude fungovat v praxi a zda nebude docházet ke zneužívání institutu takto postavených záloh. Dalším z problematických bodů jsou náklady na postupné zvyšování počtu aktivních záloh ze současných 1 200 na plánovaných 5 000 osob. Jako argument pro zvýšení počtu záložáků se uvádějí průměrné mandatorní výdaje na jednoho vojáka. Důvodová zpráva dokonce uvádí, že navýšení o 4 000 osob v aktivní záloze se rovná naplnění schopnosti 1 500 profesionálních vojáků a zároveň že dojde k úspoře 240 milionů korun ročně. Proto se ptám, co je to za srovnání? To opravdu Ministerstvo obrany a velení armády rezignovalo na plánované počty vojáků z povolání a opravdu hodlá nahradit vojáky z povolání příslušníky aktivních záloh? Pro mě osobně je tato koncepce absolutně nepřijatelná. Zároveň upozorňuji, že i toto finanční srovnání velmi kulhá. Nová úprava totiž přináší zvýšenou finanční motivaci pro příslušníky aktivních záloh, ale již se nemluví o výdajích na jejich výstroj a výzbroj. Otázkou je, zda v případě ohrožení země budeme schopni tyto záložáky vyzbrojit. Zároveň nejsou vyčísleny náklady na zvýšený počet úkonů vojenských správních úřadů. Přes všechny tyto výhrady však podporuji postoupení návrhu zákona do druhého čtení. Zároveň doporučuji, aby tento zákon byl projednán společně s novelou branného zákona. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji, pane poslanče, a táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu a táži se, zda pan navrhovatel nebo paní zpravodajka chce závěrečné slovo. Není tomu tak. V tom případě budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru a já se táži, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. V tom případě dám o tomto návrhu hlasovat. Takže kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 240, přítomných poslankyň a poslanců je 152, pro návrh 132, proti 1. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, a tak se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru. Není tomu tak. Nepadl ani návrh na zkrácení nebo prodloužení lhůty, v tom případě... (Poslankyně Černochová od stolku zpravodajů: Padlo.)
Padlo? Poslankyně Jana Černochová
Pane místopředsedo, ve chvíli, kdy jste si povídal, tak padlo ode mě, že žádám, aby byl stejně jako u branného zákona návrh na 90 dnů, a že pan ministr slíbil, že to bude akceptovat. Takže teď byste měl položit panu ministrovi otázku, jestli to akceptuje. Když pan ministr to akceptovat bude, tak můžeme hlasovat o devadesátce, protože jsem ji načítala. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Ano. Já pouze upřesním, že jsem si nepovídal, ale řešil jsem s předsedou klubu další pokračování schůze. Táži se tedy pana navrhovatele, zda souhlasí s návrhem prodloužení projednávání na 90 dnů. (Ministr Stropnický: Ano, souhlasím.)
Děkuji. V tom případě dám hlasovat a táži se, kdo je pro prodloužení lhůty projednávání na 90 dnů, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Máme hlasování s pořadovým číslem 241, přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro návrh 130, proti 1. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a lhůta na projednávání se prodloužila na 90 dnů. Končím projednávání tohoto bodu a nyní se s přednostním právem hlásí předseda Sklenák. Máte slovo, pane předsedo. Poslanec Roman Sklenák
Děkuji za slovo. Dobrý den, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že se blíží bod volba a poté polední přestávka a my jsme nestihli projednat všechny pevně zařazené body, tak jak už avizoval pan poslanec Klučka, prosím vás o to, abychom odhlasovali, že nastaly takové okolnosti, že můžeme změnit program. A pakliže s tím budete souhlasit, tak abychom všechny pevně zařazené body, které byly zařazeny po písemných interpelacích a nebyly projednány, abychom je pevně zařadili na večer po ústních interpelacích po dvou zařazených bodech pana ministra kultury 49 a 50. Takže by byly 49, 50 v 18 hodin, poté by pokračovalo naše jednání těmi body, které jsme nestihli projednat v tuto chvíli. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji. Nejprve tedy dám... S přednostním právem ještě paní zpravodajka. Poslankyně Jana Černochová
Já bych poprosila, abychom skutečně drželi to, co jsme tady řekli před chvílí, co navrhoval váš sociálně demokratický kolega. Abychom dokončili ty branné zákony a začínali v 18 hodin zákonem o ozbrojených silách. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Mám to vnímat jako protinávrh, který dáváte? (Šum v jednací síni.)
Dobře, pan poslanec Klučka. Poslanec Václav Klučka
Pane místopředsedo, já chci jenom říct, že to není protinávrh. To je stávající rozhodnutí Poslanecké sněmovny: branné zákony dokončit. Tak jestli tam byla ta vsuvka toho, že tam byly dva pevně zařazené body ministra kultury, ano, tak o tom je třeba hlasovat. Ale toto není protinávrh, to je stávající stav. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já se obávám, že nemáte pravdu, protože tam po 18. hodině jsou pevně zařazené dva body, to znamená, máme-li přesouvat body, musíme je zařadit po těchto dvou bodech. To znamená, že... Poslanec Václav Klučka
V tom případě, pane místopředsedo, kdyby v té diskusi, kterou jsem tenkrát jakoby navedl, kdyby toto bylo uvedeno, že jsou tam dva body již pevně zařazené, já bych řekl: po pevně zařazených bodech. V tom případě hlasujme o návrhu po pevně zařazených bodech. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Tak pro pořádek pouze uvedu, že v tento moment není otevřena rozprava a mohou vystupovat pouze lidé s přednostním právem. Nejprve dám hlasovat o tom, že vznikla skutečně mimořádná situace k tomu, abychom změnili schválený program. To znamená, zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh, že nastala mimořádná situace, abychom upravili schválený program. Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku, kdo je pro návrh. Kdo je proti tomuto návrhu? Je to hlasování s pořadovým číslem 242, přítomných poslankyň a poslanců je 153, pro návrh 123, proti 3. Konstatuji, že Sněmovna schválila, že nastala mimořádná situace pro změnu programu. Mám zde první návrh a to je paní poslankyně Černochové, abychom po 18. hodině nejprve projednali zákon o ozbrojených silách a poté abychom projednali body 49 a 50 pevně zařazené... (Nesouhlasné hlasy z pléna.)
Takže konkretizujte svůj návrh, o kterém chcete dát hlasovat. Poslankyně Jana Černochová
Já myslím, že to tady snad jasně řekl pan kolega Klučka. Vždyť o tomto pořadí už jsme hlasovali. Takže naopak návrh pana Sklenáka je protinávrhem proti tomu, co už jsme tady před půlhodinou odhlasovali. Místopředseda PSP Jan Bartošek
S tímto výkladem já se nemohu ztotožnit. Ještě předseda Sklenák. Poslanec Roman Sklenák
Já nevím, jestli se mám smát, že tedy my musíme udělat tady vědu úplně ze všeho. My jsme tady o něčem hlasovali, ale jednací řád a doprovodná usnesení nám přesně předepisují, jakým způsobem musíme postupovat, pakliže chceme měnit program jindy, než je k tomu vymezený čas. Takže já to nechci tady rozpitvávat. Já jsem se snažil vyhovět panu ministrovi kultury, jeho časovým možnostem. Jeho body jsou, dá se předpokládat, velmi krátké a jsou již na tu 18. hodinu pevně zařazeny. Tak jak jsem to tady konzultoval napříč Sněmovnou, tak si myslím, že to je otázka spíše minut než desítek minut. Proto jsem navrhoval, abychom ty dva body, které jsou tam pevně zařazené, projednali a pak se vrátili k těmto návrhům. Prosím, abychom o tomto hlasovali. Místopředseda PSP Jan Bartošek
Dobře. Já program beru schválený tak, že po 18. hodině začínáme body 49 a 50. Je zde návrh kolegyně Černochové, která říká, že chce předřadit bod 35 před tyto již pevně zařazené body. Poté bychom pokračovali body 49 a 50 a dále bychom pokračovali body 95 až 108. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro to, abychom na 18. hodinu jako první zařadili zákon o ozbrojených silách a předřadili ho před pevně zařazené body. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti návrhu? Je to hlasování číslo 243, přítomných poslankyň a poslanců je 154, pro návrh 84, proti 3. Konstatuji, že bod číslo 35 je nyní zařazen pevně na 18. hodinu. Potom budeme pokračovat body 49 a 50, které jsou pevně zařazeny, a poté dám hlasovat, že budeme pokračovat v bodech tak, jak jsme si je načetli - přečtu jejich čísla: 95, 98, 100, 102, 91, 93, 103, 97, 104, 108, případně další body z bloku Zprávy a návrhy další mimo body 145 a 61. Zahajuji hlasování a táži, kdo je pro tento návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování má pořadové číslo 244, přítomných poslankyň a poslanců je 153, pro návrh 122, proti 2. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a upravili jsme program jednání. Nyní bych tedy předal slovo předsedovi volební komise. Ale nejprve otevřu bod