|

42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb., a zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém /sněmovní tisk 497/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb., a zákon č. 91/2012 Sb., o mezinárodním právu soukromém /sněmovní tisk 497/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, pokusím se být stručný, věřím, že to oceníte v tuto hodinu. Předkládaný návrh změn procesních předpisů v oblasti civilního práva přináší tři novinky. Tou první je zjednodušení nebo zlevnění zápisu společnosti s ručením omezeným, pokud je to společnost, řekl bych, v nejjednodušší možné formě, tzn. která obsahuje jenom zákonem požadované instituty, kdy takový zápis je osvobozen od soudního poplatku, a zároveň je snížen poplatek za notářský zápis, takže celá ta věc se odehraje za 100 eur. Je to něco, co by mělo podpořit podnikatelskou iniciativu, a je to zároveň něco, to chci zdůraznit, co vyžaduje Evropská komise jako tzv. předběžnou podmínku, jež je podmínkou pro to, abychom mohli čerpat evropské dotace v dalším programovacím období. Zejména z tohoto důvodu jde o mimořádně závažný návrh. Druhá změna se týká evropských dědických osvědčení. To je v zásadě technický institut, nebo je to transpozice nařízení Evropského parlamentu a Rady, které zavádí celoevropský systém dědických osvědčení, který umožňuje lépe projednávat dědictví s přeshraničním prvkem. A konečně třetí změna se týká zase provedení nařízení Evropského parlamentu a Rady, tentokrát v oblasti ochranných opatření, a jde o to, aby ochranná opatření zavedená v jednom členském státě mohla být přeložena do situace v jiném členském státě, tzn. upravena soudem tak, aby odpovídala tomu, co je v jiném členském státě, je-li to třeba. Toto jsou tři prvky, které obsahuje předkládaný poměrně jednoduchý návrh. Zdůrazňuji zejména to první, tzn. tu společnost s ručením omezeným, její zápis za 100 eur. Zdůrazňuji znovu, je to něco, co vyžaduje Evropská komise, podmiňuje tím naše čerpání evropských dotací, a proto prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. A nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Radka Vondráčka, aby nám představil tento návrh. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Radek Vondráček Děkuji za slovo, vážené kolegyně, vážení kolegové, nerad bych se opakoval po panu ministrovi, všechno podstatné tady zaznělo. jsem na setkání s notáři slyšel označení, že se jedná o stoeurovou novelu, tak třeba se vám to bude takhle lépe pamatovat, že projednáváme stoeurovou novelu. Skutečně se opakovat nechci, ale opakování je matka moudrosti. Jedná se o vysoce prioritní věc, neboť je to předběžná podmínka a je tím podmíněno čerpání v následujícím období 2014 2020. U dědických osvědčení, to tady možná nezaznělo, to také spěchá, protože se dědické osvědčení aplikovat na všechny zemřelé po 17. srpnu 2015, takže aby to ti zemřelí a účastníci řízení stihli, tak i v tomto bodě musíme spěchat. To je tak zhruba všechno, ostatní bylo řečeno. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji za jeho úvodní slovo a otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně pana zpravodaje. Není zájem. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání k projednání výborům. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 181, přihlášeno je 152 poslankyň a poslanců, pro 116, proti žádný, návrh byl přijat. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak. Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání jako garančnímu výboru výboru ústavněprávnímu, a vzhledem k tomu, že nezazněl v obecné rozpravě návrh na zkrácení či prodloužení lhůty, děkuji panu ministrovi, panu zpravodaji, končím první čtení tohoto návrhu zákona. Dalším bodem našeho jednání je bod číslo

text view