Místopředseda PSP Petr Gazdík
23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 460/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Žádám pana zpravodaje pro první čtení Zdeňka Syblíka, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Pane místopředsedo vlády, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš
Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předložený návrh zákona směřuje k dílčím úpravám ve stávajícím obecném režimu hospodaření s majetkem státu. Klade si za cíl vytvořit podmínky pro efektivnější využívání nemovitého státního majetku a pro urychlení postupu při nakládání s nepotřebným majetkem, zvýrazňuje preferenci standardních transparentních metod při úplatných převodech do vlastnictví nestátních subjektů a rozšiřuje kontrolní působnost Ministerstva financí. Zároveň se do návrhu promítají některé aktuální potřeby aplikační praxe. Navrhuje se především vytvořit zákonný základ pro postupný proces soustřeďování vybraného majetku státu, v této fázi konkrétně nemovitých věcí, u specializované organizační složky státu Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových. Tím by měla být posílena její role při hospodaření a nakládání s majetkem státu, a to s ohledem na síť územních pracovišť, rozsáhlou praxi a odborné vybavení, kterými disponuje. Účinným nástrojem při realizaci uvedených změn by přitom měl být centrální registr administrativních budov, jehož uzákonění by tak završilo dosavadní exekutivní etapu jeho budování a provozu. Uvedené změny plně korespondují s programovým prohlášením vlády a v jeho naplňování představují pro praxi důležitý mezikrok. Stávající zákon o majetku státu se zároveň v nezbytném rozsahu přizpůsobuje změnám spojeným s proběhlou rekodifikací soukromého práva. Návrh zákona prošel poměrně složitým a dlouhým procesem přípravy a jednotlivé změny v samotném zákoně o majetku státu i dalších vybraných zákonech představují propojený celek, jehož jednotu by bylo žádoucí zachovat. Dovoluji si rovněž připomenout, že v uvedených směrech jde již o opakovaný pokus vlády o novelu zákona o majetku státu za situace, kdy projednávání původního vládního návrhu nebylo v předchozím volebním období dokončeno. I proto věřím, že stávající legislativní počin bude úspěšný. Ministerstvo financí je v tomto ohledu připraveno k veškeré potřebné spolupráci. Účinnost se navrhuje k 1. lednu 2016 s výjimkou části přechodných ustanovení, u kterých by k nabytí účinnosti mělo výjimečně dojít již dnem vyhlášení, protože by měla zajistit uspíšení procesu sladění příslušnosti hospodařit s pozemky a na nich zřízenými stavbami v rámci státu coby jednoho vlastníka. Současně je žádoucí, aby i samotná doba legisvakance pro seznámení se změnami novelizovaných zákonů byla dostatečná. Avizuji proto, že v rámci rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání zákona ve výborech na 30 dní. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi a žádám, aby zpravodaj pro prvé čtení Zdeněk Syblík přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Zdeněk Syblík
Děkuji, pane předsedající. Cílem předloženého návrhu zákona je zefektivnit hospodaření s majetkem státu, zrychlit proces a posílit transparentnost při nakládání s majetkem státu, především s nemovitými věcmi. Účinným nástrojem při realizaci uvedených cílů by měl být zřizovaný centrální registr administrativních budov, neveřejný informační systém, jehož provozovatelem by byl Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových a správcem Ministerstvo financí a který by sloužil organizačním složkám státu k účelnému a hospodárnému využití budov a dalších souvisejících nemovitých věcí pro činnosti v rámci plnění funkcí státu. Návrhem zákona jsou dotčena zejména ustanovení týkající se základních povinností při hospodaření s majetkem, nakládání s majetkem mezi organizačními složkami, převodů vlastnictví, jiných způsobů nakládání a nakládání s pohledávkami, jinými právy, cennými papíry a ostatními věcmi. K návrhu zákona byly připojeny související návrhy novel zákonů, a to zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky. O novelizaci zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, stál v základu úvah vedle zájmu na posílení transparentnosti a kontrolní působnosti při nakládání s majetkem státu i problém časového faktoru v procesu schvalování smluv příslušným ústředním správním úřadem při nakládání s majetkem státu v obecném režimu zákona, zejména při jeho prodeji, a to ve vazbě na zájem na celkovém zrychlení dispozic s nepotřebným majetkem státu a zefektivněním tohoto procesu. Potřebu řešení těchto aspektů hospodaření s majetkem státu pak nepochybně podpořilo programové prohlášení vlády, v němž vláda za své priority mimo jiné označila racionalizaci hospodaření státu a audit majetku státu a v rámci resortních priorit pak centrální evidenci majetku státu, v prvé fázi nemovitého, spolu s jeho centrálním spravováním, z čehož by měla vyplynout i racionalizace portfolia nemovitého majetku a optimalizace jeho využití. Původní návrh zákona byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení, byl také projednán pracovními komisemi Legislativní rady vlády pro finanční právo, soukromé právo, správní právo a také komisí pro hodnocení dopadů regulace RIA. Po zapracování připomínek je návrh zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a některé další zákony předkládán bez rozporů. Tímto zněním návrhu zákona není do právního řádu České republiky přímo implementováno právo Evropské unie a návrh zákona není s právem Evropské unie v rozporu. Účinnost se navrhuje pro změny v zákoně a dalších zákonech jednotně na 1. leden 2016. Důvodem je kromě zájmu na dostatečné legisvakanci i potřeba zajištění přiměřené doby pro přizpůsobení procesů v některých vybraných organizačních složkách státu, které standardně nakládají s relativně velkými objemy nepotřebného majetku, typicky je to Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, a změně spočívající v postupném přesunu této agendy na úřad, a to i z pohledu jejich financování. Vzhledem ke všem těmto okolnostem vás žádám o propuštění tohoto návrhu zákona do dalšího projednávání. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Faltýnka. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Jaroslav Faltýnek
Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl pouze avizovat, že se přihlásím do podrobné rozpravy s návrhem na zkrácení lhůty na 30 dnů. Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobře. Čili v rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty 30 dnů a budeme ho evidovat. Kdo dál do rozpravy? Nikoho nevidím, rozpravu končím. A protože nepadl návrh ani na zamítnutí, ani na vrácení, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Rozhodneme tedy v hlasování číslo 106, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro rozpočtový výbor jako výbor garanční. Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 106, z přítomných 149 pro 114, proti nikdo. Rozpočtový výbor byl schválen jako garanční výbor Poslanecké sněmovny pro projednání tohoto tisku. Organizační výbor dále nenavrhl přikázat tento tisk dalším výborům Poslanecké sněmovny. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům k projednání? Nikoho nevidím, není tedy o čem hlasovat. Budeme tedy hlasovat o zkrácení lhůty o 30 dnů, které navrhl v rozpravě pan poslanec Faltýnek, a to v hlasování pořadové číslo 107, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výborech. Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 107, z přítomných 149 pro 74 (proti 22)
. Návrh nebyl přijat. Tím mohu konstatovat, že Poslanecká sněmovna přikázala vládní návrh zákona podle sněmovního tisku 460 k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta k projednání zůstává podle zákona. Tím končím bod. (Šum v sále. Poslanci se dožadují kontroly hlasování.)
Dívám se tedy, jestli se někdo hlásí ke kontrole zápisu o elektronickém... Hlásí se paní kolegyně Zelienková? (Poslankyně Zelienková z místa: Ano.)
Já tedy počkám, abychom neopakovali chybu jako před chvílí, a podíváme se na zápis, elektronický zápis o výsledku hlasování. (Poslanec Sklenák a někteří další kontrolují sjetinu. Po kontrole nikdo nepodal námitku proti výsledku hlasování.)
Tak děkuji. Konstatuji tedy, že je to realita, zákon byl přikázán rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a lhůta je zachována podle zákona. Děkuji panu ministrovi financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi, děkuji zpravodaji a končím tento bod. Budeme pokračovat bodem