|

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, a o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 408/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, a o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 408/ - prvé čtení Z pověření vlády uvede tento návrh ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Ještě než mu udělím slovo, požádám pana kolegu Seďu, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v souvislosti s požadavky na zvýšení transparentnosti zahraničního obchodu s vojenským materiálem a s požadavkem na zvýšení možnosti jeho kontroly se navrhuje zpřísnění stávajících ustanovení zákona. Jedná se o návrh, aby povolení k zahraničnímu obchodu s vojenským materiálem bylo vydáváno pouze na dobu pěti let. Navrhuje se úprava informační povinnosti držitele povolení vůči MPO, například při transferu vojenského materiálu z jiného státu EU do České republiky. V případě, že se jedná o vojenský materiál, který podléhá Smlouvě o konvenčních ozbrojených silách v Evropě, se zavádí povinnost o takovém transferu informovat též Ministerstvo obrany. Rozšíření požadovaných informací je potřebné pro pružnější přehled o obchodovaném vojenském materiálu se zahraničím. Dále návrh novely umožňuje nově vývoz a prodej vojenského materiálu na základě usnesení vlády, že tento vývoz bude moci realizovat buď Ministerstvo vnitra, nebo Ministerstvo obrany, a to napřímo, bez nutnosti využití prostředníka. Předložený návrh zákona si dále klade za cíl sladění zákona s novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích a odstranění duplicit s kontrolním řádem. Zákon dále zavádí některá administrativní zjednodušení pro podnikatele při předvádění vojenského materiálu na veletrzích, výstavách a na prezentacích, při účastech ve výběrových řízeních nebo pro jeho zkoušení a testování v zahraničí. Mezi další části novely patří revize definice vojenského materiálu, publikace vzorů žádostí elektronickou formou, možnost rozšíření povolení a prodloužení doby platnosti licencí v obchodování s vojenským materiálem. V souvislosti s nově zavedenými instituty se novelizuje právní úprava správních poplatků. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v závěru bych vás chtěl požádat o podporu tohoto návrhu zákona jak v tomto dnešním jednání, tak i v rámci následujícího legislativního procesu ve výborech Poslanecké sněmovny a následně ve druhém a třetím čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi. Žádám zpravodaje pro první čtení, pana poslance Antonína Seďu, aby se ujal své zpravodajské zprávy. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec Antonín Seďa Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak je uvedeno v důvodové zprávě a jak řekl pan ministr, vojenský materiál je zbožím citlivého charakteru a je nezbytné kontrolovat zahraniční obchod s touto komoditou, a to nejen z bezpečnostních, ale i zahraničněpolitických důvodů. Od poslední novelizace zákona v roce 2008 vstoupily v účinnost nové právní předpisy, jako nový občanský zákoník, kontrolní řád či zákon o obchodních korporacích. Dále je třeba zavést informační povinnost, aby byl získán širší přehled o tom, jaký vojenský materiál je transferován na území České republiky z jiných členských států Evropské unie. Vážené kolegyně, vážení kolegové, okruhy jednotlivých úprav lze rozdělit do několika skupin. Tou první je odstranění duplicit s kontrolním řádem a zjednodušení licence pro vývozy při veletrzích, výstavách, předváděcích akcích. Tou druhou je znovuzavedení právní úpravy vývozu vojenského materiálu realizovaného Ministerstvem vnitra a Ministerstvem obrany na základě usnesení vlády, které zajistí mimo jiné možnost prodeje a vývozu nepotřebného vojenského materiálu bez nutnosti zprostředkovatele. Třetí skupinou je revize definice vojenského materiálu. Čtvrtou skupinou úpravy je zavedení možnosti publikování formulářů žádosti elektronickou formou a možnost rozšíření povolení obchodování s vojenským materiálem, a to jak o teritoria, tak i o skupiny vojenského materiálu, nebo také možnost prodloužení doby udělené platnosti licence. Pátou skupinou je úprava informační povinnosti při transferu vojenského materiálu z jiného členského státu Evropské unie na území České republiky, stanovení společných pravidel pro kontrolu vývozu vojenských technologií a vojenského materiálu. Poslední skupinou je úprava správních poplatků. Návrh právní úpravy zákona se dotkne právnických a podnikajících fyzických osob, žadatelů a držitelů povolení k provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem. Pro vaši informaci uvádím, že v současné době je evidováno cca 200 držitelů tohoto povolení. Novelou jsou dále dotčeny orgány státní správy. Tolik k zpravodajské zprávě. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které však nemám žádnou písemnou přihlášku. Ptám se, kdo se hlásí z místa k tomuto bodu. Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo od pana ministra a pana zpravodaje. Není tomu tak. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu. Připomínám tedy, že v souvislosti s novelizací zákona budeme hlasovat o výboru pro obranu jako o výboru garančním. někdo jiný návrh ke garančnímu výboru? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o přikázání výboru pro obranu jako výboru garančnímu, a to v hlasování pořadové číslo 77, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Je někdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 77, přihlášeno 142 poslanců, pro 124, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Návrhy na jiné výbory nejsou, a proto končím tento bod. Děkuji panu ministrovi a děkuji panu zpravodaji. Končím bod 23. Ještě než budeme pokračovat dalšími body, konstatuji, že došla omluva z dalšího jednání od 14.30 do 15.30 hodin od pana poslance Karla Fiedlera z osobních důvodů. Protože trvalo dlouho sčítání hlasů, tak se dostavil předseda volební komise teprve nyní. Jestli nebudete namítat nic proti postupu předsedajícího, panu předsedovi volební komise Martinu Kolovratníkovi dám slovo, aby nám oznámil výsledek tajných voleb, které proběhly o polední přestávce. Prosím ale nejdříve o klid! Prosím pány kolegy, aby diskuse, které nesouvisejí s jednáním Sněmovny, přesunuli do předsálí. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Martin Kolovratník Děkuji a přeji dobré odpoledne, kolegyně, kolegové. Obzvlášť dnes chci poděkovat členům a členkám volební komise, protože to sčítání bylo opravdu dlouhé a náročné, takže ode mne coby předsedy tady veřejně i do stenozáznamu posílám dík za tu náročnou práci. Chci předeslat, že teď diskutujeme o tom, že bychom Sněmovně v dohledné době nabídli tajné volby elektronickou formou, aby se vyloučila jak lidská chyba, tak i ono dlouhé sčítání. A nyní k výsledkům. Jak jste jistě zaznamenali, z těch sedmi volebních bodů jsme jeden nerealizovali, protože oba kandidáti odstoupili, takže tu mám šest výsledků.

text view