|

81. Návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu na roky 2016 - 2017 /sněmovní tisk 334/

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Petr Gazdík 81. Návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu na roky 2016 - 2017 /sněmovní tisk 334/ Tento materiál uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Prosím, paní ministryně, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi krátce uvést návrh rozpočtu i střednědobý výhled Státního fondu rozvoje bydlení. Dále již budu mluvit ve zkratce SFRB či fond. Fond od roku 2012 poskytuje novou podporu pouze ve formě návratných podpor zvýhodněných úvěrů. Realizace těchto nástrojů je výrazně efektivnější a zajišťuje dlouhodobou udržitelnost podpory. Jedná se o nízkoúročené úvěry na výstavbu nájemních bytů a bytů pro cílovou skupinu, především seniory, opravy a modernizace bytových domů, podporu bydlení mladých a na podporu obnovy bydlení po živelních pohromách. Pro rok 2015 je navržen celkový objem nově poskytnutých podpor na 1 mld. 40 mil. korun. Celkové výdaje budou v roce 2015 činit téměř 2,2 mld. korun. Vedle návratných podpor zahrnují výplatu dotací z minulých let a náklady na správu a zajišťování podpor. V oblasti dotací návrh rozpočtu a střednědobý výhled uvažuje pouze o dotacích vyplývajících ze závazků z minulých let, to znamená dotací mladým lidem formou snížení jistiny při narození dítěte, a s výplatou části závazků vzniklých v programu podpory rekonstrukcí, modernizací a zateplování bytových domů v podobě úrokových dotací, tzv. programu Panel. Výdaje spojené s výplatou závazků uzavřených v tomto programu do roku 2010 včetně jsou plně pokryty z prostředků rezervovaných za tímto účelem v aktivech fondu. Pro realizaci výplat závazků ze smluv uzavřených v roce 2011, případně nároků vzniklých po tomto roce, nárokoval fond dotaci ze státního rozpočtu, a to v souladu se zákonem o Státním fondu rozvoje bydlení, který ukládá státu povinnost poskytnout fondu dotace ze státního rozpočtu nejméně ve výši skutečných výdajů určených na poskytování nenávratných dotací, to je pro rok 2015 ve výši minimálně 129 mil. korun. Z této částky 69 mil. korun na výplatu dotací v programu Panel ze smluv roku 2011 a 60 mil. korun na snížení jistiny při narození dítěte. Obdobná situace v oblasti příjmů nastává i ve střednědobém výhledu fondu na roky 2016 a 2017. Vláda schválila poskytnutí této dotace podle zákona o Státním fondu rozvoje bydlení pro rok 2015 ve výši 129 mil. korun, 60 mil. korun půjde z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, 69 mil. korun ze státního rozpočtu. Otázka poskytnutí dotace pro roky 2016 a 2017 zůstává otevřená. V oblasti výdajů na správu fondu a výdajů na zajišťování podpor dochází k dlouhodobému snižování výdajů. Výkyvy ve sledovaných letech jsou dány plánovanou obnovou majetku a vstupem nákladů do nákladů státního fondu v roce 2016. Fond zároveň kromě jiného plní roli holdingového fondu v rámci pilotního projektu finančního nástroje JESSICA, který je realizován v rámci Integrovaného operačního programu. Díky jeho realizaci je ověřena možnost revolvingového využití zdrojů z fondů Evropské unie, a tedy možnost jejich opakovaného použití v budoucnosti. Podpora je poskytována ve formě nízkoúročených úvěrů na rekonstrukce a modernizace bytových domů a vznik sociálního bydlení ve městech s integrovaným plánem rozvoje pro rok 2015. Předpoklad na rok 2015 je čerpání ve výši 377 mil. korun, které bude znamenat úspěšnou alokaci celého rozpočtu, finančního nástroje pro úplně první obrátku v hodnotě 609 mil. korun. Návrh respektuje zachování potřebných rezerv stejně jako dodržení minimální hladiny aktiv fondu. Návrh byl odsouhlasen vládou 22. září 2014, výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny byl návrh projednán a schválen usnesením č. 74 dne 12. listopadu 2014. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní ministryni za její zprávu. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 334/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Václav Horáček a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Václav Horáček Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ze 16. schůze, která se konala 12. listopadu. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 16. schůzi po odůvodnění Ing. Zdeňky Pikešové, ředitelky Úřadu Ministerstva pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě a po rozpravě přijal usnesení, kterým: 1. schvaluje návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu rozpočtu na roky 2016, 2017, sněmovní tisk 344, v předloženém znění, 2. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 344 projednat a schválit, 3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, 4. pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Horáčkovi za jeho zprávu. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou... eviduji jednu přihlášku. Pan předseda poslaneckého klubu ODS. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Pokud budeme hledat zbytečné instituce ve veřejné sféře, tak bezesporu je to ta, o které dneska jednáme, rozpočtu na příští rok. Nemám kromě toho, že rozpočet je deficitní, a to při stomiliardovém deficitu státního rozpočtu, který jste schválili zhruba před dvěma hodinami, není ta hlavní výhrada, tak bych ve střednědobém výhledu nejlépe viděl, kdyby paní ministryně řekla, že ten fond prostě zruší. to, že výdaje činí zhruba 1,5 % státního rozpočtu, že to projednáváme zvlášť, ukazuje na nesystémové řešení. Vím, že to nezavedla tato vláda, abyste to nebrali tak, že jsem přehnaně kritický. Pamětníci říkají, že to bylo z důvodů, že kdysi nešlo podle rozpočtových pravidel převádět peníze z jednoho rozpočtového roku do druhého. Ale ten důvod dávno pominul. Platí to obecně o všech fondech, které stojí mimo rozpočet. Státní fond rozvoje bydlení není žádnou výjimkou, stejně na tom je Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond životního prostředí. Pak bych mohl jmenovat i ty menší, kde prostředky jsou ještě řádově proti těmto 2 miliardám mnohem nižší. myslím, že stojí za nějakou střednědobou úvahu, zda ty fondy skutečně potřebujeme a zda by nebylo lepší je zrušit. A pokud jsou některé funkce, které chce vláda, aby pokračovaly, a některé programy, aby pokračovaly, tak mohou pokračovat podle přímo prostřednictvím ministerstva a státního rozpočtu. Je taky pravda, že my navrhujeme toto ministerstvo zrušit. Je to trošku začarovaný kruh. Museli bychom to posunout někam dál, protože pokud budeme přemýšlet o tom, které ministerstvo je zbytečné, tak je to Ministerstvo pro místní rozvoj. Ono si našlo agendu, dělá evropské fondy. Bylo to i za naší vlády. Není to nic nového. Tehdejší ministr pro místní rozvoj v naší vládě taky byl zásadně proti zrušení ministerstva. Říkám, že je to návrh občanských demokratů, který jsme nebyli schopni prosadit v tehdejší koalici. Ale je to zbytečné ministerstvo, které ještě pod sebou zbytečný fond. Nad tím bychom se mohli zamyslet. Ale paní ministryně je ve funkci chvilku, tak to nebudu vyčítat nebo ji za to nebudu kritizovat. Kdyby se aspoň ten fond podařilo zrušit, tak je to krok dobrým směrem, protože ministerstvo nezrušíme. To totiž musíte zrušit, než se uzavře koaliční smlouva. V okamžiku, kdy uzavřete jakoukoliv koaliční smlouvu, tak při zrušení ministerstva rozhodíte mocenské poměry. Když jsou tři koaliční partneři, tak se musí zrušit tři ministerstva, aby to bylo spravedlivé, ale to je plán příliš ambiciózní, to uznávám. Takže si myslím, že příští příležitost na rušení kteréhokoliv ministerstva bude zase, se bude skládat příští koalice, pak je to zase taková akademická otázka, protože logicky příslušné ministerstvo a člověk, který stojí v čele, nebude nikdy souhlasit. To by byla zcela výjimečná situace. Ale u Státního fondu rozvoje bydlení a u všech ostatních fondů, protože moje poznámka se týká i dalších fondů, o kterých budeme mluvit, si myslím, že bychom o tom přemýšlet mohli. A to, že se musí administrovat evropské fondy, je jasné. To můžeme administrovat jiným způsobem. Když vidím pana ministra dopravy, tak je možná strategická úvaha - v nějakém střednědobém horizontu udělat z Ředitelství silnic a dálnic akciovku, daňové příjmy směřovat přímo do , aby mohla třeba čerpat bankovní zdroje, to není jenom dotace ze státního rozpočtu, a pak je fond skutečně zbytečný. Ale kroky musí být provázané, musí mít nějakou logiku. A myslím, že o tom můžeme vést rozumnou rozpravu v nějakém pracovním týmu, ne přímo u návrhu zákona. Ale poznámku jsem prostě říct musel právě proto, že ten fond je zbytečný. My budeme hlasovat proti rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení. jsem se ptal předchozí ministryně. Ta trošku mytická JESSICA, tam byly první pilotní projekty, když jsme se hlásili ještě jako naše ministerstvo v roce 2009. Za chvíli je rok 2015 a mohlo by to konečně přinést nějaké reálné výsledky. jsem spíše skeptik, protože nástroj je sice užitečný, ale zase není úplně atraktivní. Podmínek je tam tolik a výhody, které přináší, zejména municipalita, tam nejsou tak výrazné. Tak možná bychom mohli od zkušebního provozu a od pilotních projektů to zkusit naplno a tam se ukáže, jestli bude zájem, nebo nebude. Takhle je to spíše teoretická debata. A zase kritiku nesměřuji jenom na tuto stávající vládu, že se o tom mluví pět nebo šest let a za tu dobu byly asi čtyři vlády, pokud se nepletu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova paní ministryně. Prosím, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Jako ministryně pro místní rozvoj musím reagovat na poznámku o trvání žádosti ODS na zrušení tohoto ministerstva. Prostřednictvím pana předsedajícího bych ráda vyřídila panu poslanci, že vzhledem k tomu, že sám říká, že by se to mělo stát před uzavřením koaliční smlouvy, omlouvám se, ale pravděpodobně teď využiji i kameru a chtěla bych ujistit své zaměstnance, že minimálně tři roky ještě zůstaneme a vás povedu opravdu řádným směrem. Ministerstvo nedělá jenom fondy, máme tam zakázky, máme tam stavební zákon. se omlouvám (obrací se k předsedajícímu), jestli pan poslanec, prostřednictvím pana předsedajícího, poslouchá? Mluvím k panu poslanci Stanjurovi. Místopředseda PSP Petr Gazdík Paní ministryně, neumím přinutit pana poslance, aby vás poslouchal. Můžu ho o to zdvořile požádat. Děkuji. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Ono MMR je také důležité. Takže vy jste o něm hovořil (k poslanci Stanjurovi)a bych vám ráda dala odpovědi skrz pana předsedajícího. Stavební zákon, veřejné zakázky, celá národní regionální politika. Fondy nejsou to jediné, co tam je. to hlásám od doby, co jsem dostala tu funkci. Takže bych byla jenom ráda, abychom všichni respektovali, co to ministerstvo činí. A teď tady sedím poslední dva měsíce, protože MMR naplánovalo spoustu zákonů na konec roku. Budeme mít nový zákon o veřejných zakázkách, v pátek máme třetí čtení. To MMR opravdu není jenom o fondech. Děkuji. (Potlesk několika poslanců.) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní ministryni za její závěrečné slovo a přistoupíme k podrobné rozpravě, do které eviduji faktickou poznámku pana poslance Stanjury. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Je to sice trochu jako ve škole, jsem se na nic neptal, ale někdo mi odpovídá. To byly poznámky a na některé řečnické otázky jsem si sám odpověděl. Ale to je přesně to nepochopení. Když říkám, že považuji něco za zbytečný úřad, neznamená, že se zruší ty agendy. To je takový typický úřednický argument: No, někdo to dělat musí! To je samozřejmě pravda. To jsem v žádném případě nezpochybnil. Teď jste říkala, jak je důležitá novela, o které budeme hlasovat v pátek, ale když jsou pozměňovací návrhy, jsem obdržel jako předseda poslaneckého klubu - a jsem za to rád - stanovisko ministerstva, tak píšete, to je jenom malá technická novela, tohle budeme řešit jinde. Tak to asi není ta velká změna. To se asi shodujeme, mám to černé na bílém, vy jste ten dopis podepsala. Takže rozdíl je zrušit zbytečný úřad, případně převést některé agendy jinam, a zefektivnit veřejnou správu jako celek. Berte to spíš jako přátelskou poznámku. Mně bylo jasné a říkal jsem, že vás za to nekritizuji. A vy musíte přijít a říct: Milí zaměstnanci, , ministryně, vám ta pracovní místa udržím. No to je pravda, jsem taky nenavrhoval, abyste přišla s návrhem zákona, který to zruší, protože jsem si vědom toho, že když se podepíše koaliční smlouva, že to prostě nejde. Tak i když to tak nevypadalo, tak jsem vás poslouchal. A fakt jsem se nic neptal. Kdybych se ptal, tak bych poslouchal ještě pozorněji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Stanjurovi. S přednostním právem paní ministryně. Prosím, paní ministryně. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová na to musím ještě reagovat, i když jste se na nic neptal, prostřednictvím pana předsedajícího. Zaměstnanci MMR jsou dvanáct let pod tlakem, jestli se jejich zaměstnavatel zruší, nebo ne. Takže to ujištění vůči mým zaměstnancům bylo nutné a učinila bych to opravdu znova. Pan poslanec neposlouchá, tak to nevadí. bych tímto ukončila debatu. MMR bude existovat dál a se o ty zaměstnance postarám. (Ohlas v sále.) Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní ministryni. Ptám se, kdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Jestliže někdo takový není, končím podrobnou rozpravu. Ptám se na závěrečné slovo paní ministryně, případně pana zpravodaje. Prosím pana zpravodaje, aby znovu přednesl návrh usnesení, o kterém za chvilku dám hlasovat. Poslanec Václav Horáček Děkuji, pane předsedající. "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu rozpočtu na roky 2016 a 2017, sněmovní tisk 334, v předloženém znění." Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji a pakliže nemá nikdo žádných připomínek, o tomto usnesení zahajuji hlasování. Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Je to hlasování číslo 145, přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro 108, proti 24. Návrh byl přijat. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji. Než postoupíme k dalšímu bodu, přečtu aktuální omluvenky. Paní poslankyně Putnová se ze zdravotních důvodů omlouvá dnes od 15.30 hodin. Stejně tak se od 15.30 omlouvá pan ministr Babiš z pracovních důvodů. Dále pan poslanec Jiří Junek od 15 hodin. Dále pan poslanec Stanislav Mackovík se omlouvá dnes od 13 hodin z pracovních důvodů. Od 10 hodin se dnes omlouvá pan ministr Jurečka, který je ale aktuálně přítomen, takže od 10 do 15 hodin. Dále pan poslanec Leoš Heger se omlouvá od 14.30 do ukončení schůze z pracovních důvodů. Pan poslanec Milan Šarapatka se omlouvá dnes od 15.30 z pracovních důvodů. (Poslanec se hlásí ze sálu, že je přítomen.)A od 17 hodin se omlouvá pan poslanec Marek Černoch taktéž z pracovních důvodů. To byly omluvenky. Přikročíme k bodu

text view