|

36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Předseda PSP Jan Hamáček 36. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš, kterému tímto uděluji slovo. Prosím, pane ministře. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych stručně uvedl takzvanou řádnou novelu zákona o dani z přidané hodnoty. Hlavní změny, které jsou předmětem řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty, souvisí s bojem proti daňovým únikům. V prvé řadě je třeba zmínit rozšíření systémů reverse charge neboli režimu přenesení daňové povinnosti v návaznosti na dobrovolnou implementaci unijního práva. Dále změny týkající se zvláštního režimu pro investiční zlato, jejichž cílem je omezit zneužití tohoto zvláštního režimu a z toho plynoucí daňové úniky. V neposlední řadě se jedná o zavedení takzvaného kontrolního hlášení, které by mělo umožnit správci daně včasné získání údajů uskutečněných zdanitelných plnění a uplatnění nároku na odpočet daně, na základě kterých je možno účinněji zabránit daňovým únikům. Vzhledem k tomu, že je zapotřebí poskytnout dostatečný časový prostor pro přípravu na řádné plnění povinností související s kontrolním hlášením, navrhuje se zavést toto opatření od roku 2016. Součástí řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty je také odstranění nejasností v oblasti uplatnění daně z přidané hodnoty a osvobození od této daně u nemovitých věcí vzniklých po schválení nového občanského zákoníku nebo zavedení režimu přenesené daňové povinnosti u dodání nemovitých věcí v případě, kdy se plátce po uplynutí časového testu pro osvobození rozhodne uplatnit daň. Dále se navrhuje zachovat dosavadní výši obratu pro povinnou registraci plátců, tedy jeden milion korun, a zrušit tak schválené snížení tohoto limitu na 750 tisíc korun. Účinnost řádné novely zákona o dani z přidané hodnoty se navrhuje k 1. lednu 2015. Výjimkou jsou ustanovení, které souvisí se zavedením kontrolního hlášení s navrhovanou účinností od 1. ledna 2016, a část čtvrtá, u níž se z legislativně technických důvodů navrhuje účinnost 31. 12. 2014. Závěrem svého úvodního slova si vás dovoluji požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a jeho schválení a avizuji, že v rámci podrobné rozpravy bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání této řádné novely ve výborech na 30 dní. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Ano, děkuji. Jenom upozorňuji, že tento návrh musí zaznít v rozpravě, kterou za chvíli otevřu. Ale ještě dám slovo panu zpravodaji pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Václav Votava. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tisku 291, což je zákon, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Pan ministr tady již uvedl tento tisk. Hlavní cíle jsou nastavení právního základu pro transformaci směrnic Evropské unie, dále je to zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce DPH, potom jsou to dílčí změny související především s rekodifikací soukromého práva a legislativně technické změny. Z těch nejdůležitějších úprav bych zdůraznil nebo připomenul, znovu říkám, že o nich již pan ministr hovořil, je to zavedení kontrolních hlášení, to jest požadavky na evidenci údajů k daňové povinnosti včetně sankcí. Důvodem je samozřejmě zlepšení výběru daní a omezení daňových podvodů stran daně z přidané hodnoty. Tam se navrhuje účinnost od 1. 1. 2016. Dále jsou to koncepční změny v režimu přenesené daňové působnosti, což reflektuje právní úpravu Evropské unie a boj proti daňovým únikům. Je to i zrušení snížení obratu pro povinnou registraci plátce, a to z jednoho milionu na 750 tisíc korun, které mělo být účinné od 1. 1. 2015, tedy ke spuštění toho slavného zákona o JIM. Dále se zpřesňuje uplatnění patnáctiprocentní sazby snížené na stavby, včetně pozemků a jejich součástí, určuje se, zpřesňuje a vymezuje se některé názvosloví, "stavební pozemek", kdy je dodání pozemku osvobozeno od daně, vymezuje se obytný prostor pro sociální bydlení a podobně. A konečně předloženou novelou dochází také ke změně ve struktuře členění zákona o dani z přidané hodnoty. Tolik tedy v kostce k hlavním změnám, které předložená novela řeší. Doporučuji propustit do druhého čtení. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. A nyní tedy otevírám rozpravu. Hlásí se pan poslanec Okamura, potom pan poslanec Volný. Poslanec Tomio Okamura Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi poznámku k tomuto vládnímu návrhu zákona o dani z přidané hodnoty, tedy ke snížení výše obratu pro povinnou registraci plátce DPH z jednoho milionu na 750 tisíc. Na to bych se chtěl zaměřit. To ostatní teď komentovat v rámci prvního čtení nebudu. V úvodní zprávě Ministerstvo financí píše - cituji: "Hlavním důvodem pro zrušení snížení obratu na 750 tisíc je nezvyšovat administrativní zátěž jak novým plátcům, tak správcům daně, protože snížením obratu by se počet plátců zvýšil." Tak musím tímto panu Babišovi a jeho týmu poděkovat za oficiální uznání toho, co říkám a o čem píši již léta, a to, že stávající systém DPH přináší České republice extrémní byrokratickou zátěž pro firmy i pro stát. Dodávám fakt, že právě ten extrémně složitý systém DPH, který v České republice máme, je motorem gigantického množství daňových podvodů. Takže jsem rád, že téměř po roce, co je tato vláda u moci, tak že kromě, řekl bych, méně systémových kosmetických změn tady máme alespoň náznak toho správného směru, který tady Úsvit od začátku prosazuje. Jelikož jsou dvě cesty, jak k problematice DPH přistoupit. Buď více regulovat, kontrolovat a registrovat, což bohužel také Ministerstvo financí plánuje zase v jiných oblastech, nebo naopak systém zjednodušit, zpřehlednit a hlavně zlevnit. Zlevnit pro stát a pro firmy a zároveň ho nastavit tak, že daňové podvody nebudou potřeba a nebudou ani možné. A to je ta cesta, kterou se chce ubírat Úsvit. A proto bychom při této příležitosti vládu také chtěli vyzvat, aby tento náznak, který tady v tomto zákoně o DPH předvedla, tak aby pokud možno se v těchto krocích pokračovalo systémově v dalších oblastech ohledně správy daní v České republice. A stačí přitom málo - a jsem o tom hovořil vícekrát. Stačí se inspirovat ve vyspělých zemích světa, kde DPH dokonce vůbec nemají, např. v USA. A pokud chceme plošně danit, tak daní z prodeje, kterou platí konečný spotřebitel a která se mezi podnikateli neodečítá. Samozřejmě DPH nepůjde změnit bez souhlasu Evropské unie, ale vláda chce být proevropská, tak pokusme se být tedy alespoň v něčem lídry a ne outsidery anebo ocásky, ocáskem v rámci Evropské unie. A iniciujme aspoň debatu, diskusi na celoevropské úrovni a pokusme se o ty změny. Jak jsem již říkal, opravdu stačí málo. Stačí jen opravdu chtít a nebýt líný. Ostatně našich dobře placených zástupců máme v Evropské unii dost. A podporu najdeme jistě všude, kde mají zdravý selský rozum. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Ještě než vystoupí pan poslanec Volný, přednostní právo uplatnil pan předseda klubu ODS pan poslanec Stanjura. Prosím. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Za prvé chci říct, že budeme hlasovat pro propuštění zákona do druhého čtení. Nicméně chci ve svém vystoupení poukázat na dva problémy, které bychom mohli ještě ve výborech diskutovat. Za prvé je to reverse charge, kdy je pravda, že nová nařízení Evropské unie nám umožňují rozšířit seznam zboží a komodit, na které se vztahuje. A mně z toho výčtu, který je v důvodové zprávě, zaujal jeden nejasný, tzn. zařízení, která obsahují integrované obvody. Jestli si vůbec umíme představit, co všechno, jaké zařízení obsahuje integrovaný obvod, jeden nebo více. Je to věc, kterou určitě budeme chtít debatovat na rozpočtovém výboru. Mně přijde ta definice tak obecná, že ten výklad může být nejednoznačný a způsobilo by to problémy jak na straně plátců, tak na straně finančních úřadů a státní správy. A stejně tak nevím úplně přesně, proč se navrhuje, aby reverse charge byl i u mobilů a tabletů. To mi přijde jako přenášení daňové povinnosti, nebo alespoň částečné přenášení daňové povinnosti na subjekty, na ty, kteří normálně nakupují a v tom okamžiku to DPH budou platit. Říkám, chceme to debatovat, nebudeme navrhovat zamítnutí. Myslíme si, že je to věc k debatě. I když nám to nařízení Evropské unie umožňuje, zda je to rozumné. A druhá věc, kterou určitě budeme chtít podrobně debatovat, jsou kontrolní hlášení. Ministerstvo financí odhaduje ve své důvodové zprávě administrativní zatížení ve výši zhruba 1,4 mld. na podnikatelský sektor s tím, že tam rovnou píše, že existují firmy, které poskytují ekonomický software a které řekly Ministerstvu financí, že to poskytnou zdarma. Tak si myslím, že v debatě by nebylo možná od věci to zveřejnit, aby i podnikatelé věděli, kdo jim to udělá zdarma. Ale opět otázka, kterou budeme chtít debatovat - jestli to musí být pro všechny. Jestli to musí být i pro ty, kteří platí DPH, nejen pro ty, kteří mají nadměrný odpočet. Jestli bychom tu zátěž přece jenom nemohli snížit. Případně že bychom tuto povinnost uvalili pouze na odvětví, ve kterých se dějí karuselové podvody. To znamená, není to, že bychom to odmítali jako celek, ale budeme se chtít v rámci debaty ve výborech bavit, jestli to nemůžeme zúžit, abychom zase nepostihovali ty poctivé, ty malé, kteří poctivě platí, nemají žádný problém a my jim uložíme novou (nesrozumitelné)povinnost - v dobrém úmyslu boje s daňovými úniky. Takže tyto dvě věci avizuji, že budeme chtít podrobně debatovat. Budeme rádi, když najdeme shodu na nějakých pozměňovacích návrzích, ale návrh zákona jako celek podpoříme do dalšího čtení. Jenom bych v debatě poprosil, aby nebyla vyhroceně opozičně vládní, ale abychom zkusili opravdu podle mého názoru ty věcné připomínky nebo věcné otazníky, které vznášíme, prodebatovat u obou dvou těch opatření. U těch ostatních nemám, co bych v této chvíli v prvém čtení komentoval. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Nyní slovo pan poslanec Volný. Poslanec Jan Volný Dobrý den, pane předsedající, kolegové, bych chtěl načíst a požádat tímto o souhlas se zkrácením doby na projednávání ve výborech na 30 dnů. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Pokud tomu tak, není, tak rozpravu končím. Zeptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo. Pan ministr, prosím. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. bychom jenom krátce reagoval na pana Stanjuru. My samozřejmě jsme připravení o tom diskutovat. Diskutovali jsme v rámci ministerstva limit hotovosti, za který občané elektroniku nakupují. V Německu je to 5 tis. eur, na Slovensku taky byly názory, abychom to dali na stejnou úroveň, jak jsme dali do novely o možnosti, kolik je limit na placení v hotovosti, takže k tomu jsme samozřejmě otevření. Hlavní problém našeho rozpočtu a ztrát z podvodů z DPH jsou pohonné látky. Shodou okolností zítra přijít pan německý ministr financí, rakouský ministr financí, polský, maďarský a slovenský. My jsme to jako Česká republika navrhli, jsem to navrhl v Bruselu, že to je náš hlavní cíl. A tam přicházíme o největší peníze, tam proti tomu bojujeme, tam se pokusíme přesvědčit Brusel a další členské státy, aby šly na to, protože na pohonné hmoty my to nemůžeme sami bez Bruselu zrealizovat. Takže jsme samozřejmě otevření k debatě, jak to tady odeznělo ze strany pana Stanjury. Děkuji. Předseda PSP Jan Hamáček Pan zpravodaj si nepřeje závěrečné slovo. Protože nepadl žádný návrh na vrácení či zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru rozpočtovému. se zeptám, zda někdo jiný návrh. Není tomu tak. Takže budeme hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému. Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování číslo 302, přihlášeno je 146, pro 115, proti 1. Tento návrh byl přijat. Takže jsme tento návrh přikázali výboru rozpočtovému. A ještě v rozpravě padl návrh na zkrácení lhůty na projednávání ve výborech na 30 dnů. Zahajuji hlasování, kdo je pro, abychom zkrátili lhůtu, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? Hlasování číslo 303, přihlášeno je 147, pro 83, proti 1. Tento návrh byl také přijat. Takže konstatuji, že jsme tento tisk přikázali výboru rozpočtovému a zkrátili jsme lhůty podle návrhu. Končím bod 36. Budeme pokračovat bodem

text view