|

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Antonín Prachař. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Dobrý večer, paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, z pověření vlády si dovolím předložit návrh novely zákona číslo 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Vláda předkládá Parlamentu České republiky k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Jedná se o návrh dílčí změny zákona č. 239/2013 Sb., který novelizuje zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a který doposud nenabyl účinnosti. Zákon č. 239/2013 Sb. přináší svým rozsahem i obsahem zásadní změny zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, mj. novou koncepci při registraci silničních vozidel a přidělování registračních značek k vozidlům a dále i řadu významných zásahů v oblasti kontroly vozidla v provozu a provozování stanic technické kontroly. Zákon č. 239/2013 Sb. nabude účinnosti od 1. ledna 2015, s výjimkou jednoho již účinného ustanovení. Ministerstvo dopravy tedy intenzivně pracuje na zabezpečení hladké aplikace tohoto zákona v praxi, a to jak přípravou potřebných vyhlášek k zákonu, tak přípravou metodických pokynů a přípravou materiálního a technického zabezpečení aplikace nové úpravy. V rámci této přípravy Ministerstvo dopravy zjistilo, že aplikace některých dílčích ustanovení zákona č. 239/2013 Sb. již k 1. lednu 2015 je spojena s velkým rizikem problémů při jejich technickém a organizačním zabezpečení. Jedná se o dvě oblasti úpravy přidělování registračních značek k silničnímu vozidlu a jednu oblast týkající se obsahu informačního systému stanic technické kontroly. Konkrétně jde o přidělování registračních značek na přání, vydávání tzv. třetí tabulky s registrační značkou, výměnu poškozených tabulek s registrační značkou a vydávání tabulky s registrační značkou na nosná zařízení na vozidle - nosiče kol a lyží. Dále je to vkládání a zpracovávání údajů o přítomnosti vozidla ve stanici technické kontroly, kde zákon navrhuje používání videozáznamů v informačním systému stanic technické kontroly. V uvedených oblastech by s velkou pravděpodobností nebylo možné zabezpečit od 1. ledna 2015 bezproblémový chod příslušných informačních systémů stanic technické kontroly, výroba a distribuce specifických tabulek s registrační značkou by byla spojena s vyššími náklady oproti původním předpokladům. K tomu je třeba dodat, že stávající centrální registr motorových vozidel v aplikaci, která je provozována, není připraven na to, aby bylo možné tyto registrační značky na přání a vydávání třetí registrační značky k vozidlu vůbec zaregistrovat. V praxi by toto znamenalo zvýšené náklady v řádu možná několika desítek milionů korun. Vzhledem k tomu považuje Ministerstvo dopravy za účelné a právě nezbytné navrhnout posunutí účinnosti u uvedených tří oblastí o jeden rok, tj. na 1. ledna 2016. Ostatní ustanovení zákona, který nabude účinnosti 1. 1. 2015, se nemění. Z hlediska rozsahu a obsahu zákona se jedná o ohraničené a rozsahem nevelké oblasti, které nejsou nezbytné pro aplikaci ostatní úpravy zákona. Nadto je třeba uvést, že Ministerstvo dopravy nyní připravuje novou koncepci výroby a distribuce tabulek s registrační značkou, s jejímž projednáním a přijetím počítáme v příštím roce. Věcný návrh tohoto zákona bude předložen vládě České republiky nejpozději v říjnu letošního roku. I z tohoto hlediska se jeví jako účelné a hospodárné odložit implementaci nových prvků v oblasti registračních značek na pozdější dobu. V této souvislosti bych chtěl připomenout, že Ministerstvo dopravy po třinácti letech vypsalo veřejnou zakázku na dodávku registračních značek a přerušilo tak stávající monopol jediného dodavatele - společnosti Hicon. Když k tomu připočteme sedm let, kdy tato společnost dodávala registrační značky na Ministerstvo vnitra, které spravovalo centrální registr vozidel, tak se jedná o trvalé dvacetileté nepřerušené období monopolu jednoho dodavatele. I z tohoto ohledu, že připravujeme komplexní změnu registrace nebo provozu centrálního registru motorových vozidel napojeného na systém EUCARIS, který v současné době náš centrální registr neumožňuje, navrhujeme, aby Poslanecká sněmovna přijala návrh Ministerstva dopravy a tyto svým rozsahem velmi malé zásahy odložila o jeden rok. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, pan ministr tady popsal zevrubně novelu, která je předkládána vládou ohledně zákona 56. Ono se v podstatě o žádnou zásadní změnu zákona nejedná, jedná se pouze o účinnost původní novely zákona, která být posunuta. Pan ministr zde vysvětlil i důvody, které k tomu vedou. jsem musel vycházet jako zpravodaj z toho, co bylo předloženo, a to byla předkládací zpráva a důvodová zpráva k tomuto tisku, a věřím tedy, že pokud tento tisk bude přikázán a postoupí k projednání výborům, bude dostatek prostoru, abychom si podrobně pohovořili o historii a vývoji přechodného období, které mělo nastavit právě nové podmínky, které byly schváleny minulou novelou. nejsem zcela přesvědčen, že to období bylo nedostatečně krátké. Myslím, že spíše, a to na obhajobu pana ministra řeknu na rovinu, že on je v tom trošku nevinně, protože došlo k tolika změnám od schválení této novely na Ministerstvu dopravy, že vcelku logicky nebyla tam kontinuita v krocích, které měly následovat z hlediska zachování všeho, co novela nabízela. Ze své zkušenosti mohu říci, že to, co jsme si prožili s registrem vozidel mezi rokem 2012 a 2013, je velice varujícím mementem pro celou českou společnost a zejména pro nás jako pro politiky, tak jsem jako zpravodaj připraven akceptovat tento požadavek novely na prodloužení přechodného období, protože si myslím, že pokud je něco pravdivého v důvodové zprávě, tak je to, že systém není připraven a že bychom určitě v praxi narazili na to, že nepůjde realizovat jednotlivá opatření, která přinesla předchozí novela. Takže to je snad vše k zpravodajské zprávě a jinak se hlásím ještě do rozpravy, neboť jsem byl pane ministrem požádán, abych ještě upravil lhůtu k projednání ve výborech. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano, děkuji a registruji vaši přihlášku. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného pana předsedu klubu ODS. Prosím, pane poslanče, máte slovo. A dříve, než se ho ujmete, prosím kolegy, aby vydrželi a poskytli prostor k reakci. Poslanec Zbyněk Stanjura Tak rychlé to nebude! Abychom si nemysleli, že když je 21.12, že to takhle sfoukneme za tři vteřiny a je to hotovo. se musím vrátit do historie a popsat to. Na mimořádné schůzi to řešíme proto, že mimořádně selhalo Ministerstvo dopravy. To je prostě jednoduchá věta a vám popíšu proč. A nemůžu současného ministra tak úplně omluvit. je tam pět měsíců, ještě ode dneška pět a půl měsíce a teď , že to nestíhá. Takže měl celkem 11 měsíců na to, aby to zařídil. jsem za tři a půl měsíce musel zařídit to, aby nezkolaboval registr vozidel, a to jsem měl nepřátelskou firmu proti sobě, která si myslela, že na stát všechny trumfy v ruce. A zvládli jsme to za tři a půl měsíce s týmem na Ministerstvu dopravy - a za pomoci lidí z Ministerstva vnitra, je třeba říct. Za tři a půl měsíce! A to si opravdu ti dodavatelé mysleli, že nás mají úplně v koutě. Dali nám postupně čtyři nabídky. První jsem odmítl a každá byla horší. Druhá byla horší než první, třetí byla horší než druhá a čtvrtá úplně byla nejhorší. Neustále navyšovali cenu a oddalovali termíny a mysleli si, že nás mají takhle v hrsti a v koutě. Našli jsme řešení, pak jsme jim udělali nazdar, funguje to! jsem ten zákon projednával trpělivě v hospodářském výboru pět měsíců. Našel jsem pro něj větší podporu než podporu koaličních poslanců. Původní návrh byl, aby to fungovalo od 1. 7. letošního roku. sám jsem navrhl prodloužení lhůty na 1. leden 2015, Senát to myslím schválil potom v srpnu. To byla buď rozpuštěná Sněmovna, nebo se zrovna rozpouštěla. Nicméně 16 měsíců mělo Ministerstvo dopravy na to, aby se připravilo. Z těch tří věcí, které se chtějí odložit, nejméně budu bojovat za značky na přání. Nebyl to můj výmysl, jsem to zdědil. Kdyby to bylo jenom o tom, tak vůbec nevystupuji, nebo jenom bych upozornil, aby si pan ministr prověřil lidi, kteří to měli na starosti, které ani ten Žák nestihl všechny vyházet, a kteří to ani přesto nestihli připravit. A výmluva, že se dvakrát vyměnili ministři - no dobře, ale lidé, kteří to mají na starosti, se tedy neměnili! To za prvé. Myslím si, že ta úleva vůbec těm STK je nepřijatelná. Není žádný důvod! Vůbec to nesouvisí s novým způsobem vydávání registračních značek STK. sami si řekněte ty dvě věty: Registrační značka, a my tomu všichni říkáme SPZ, ale správně se tomu říká registrační značka, a stanice technické kontroly. Nemá to spolu vůbec nic společného. Jestliže to odsouváme o rok a pan ministr chce zavést nový systém, a možná se mu to povede, nevím, tak garantuji, že nový systém se nedá spustit od 1. ledna 2016. Nedá! I kdyby se to schválilo v lednu, jako že ještě není nic schváleno vládou, i kdyby se to v lednu schválilo Senátem a podepsal to prezident, tak kolik nám zbude času potom do konce roku 2015? Jedenáct měsíců - těch, které tento rok nestačily na zákon, na kterém ministerští úředníci měli pracovat od srpna loňského roku, a bych řekl, že ještě déle, protože tím, že byla poměrně silná politická podpora, nebylo to opravdu koalice versus opozice, tak si mohli být téměř jisti, že to v Senátu dopadne dobře a že zákon nebude odmítnut nebo něco takového. Mně to připadá neuvěřitelně odvážné, a říkám, s výjimkou značek na přání, ty nechci hájit, to je mi v zásadě jedno, tento návrh, a ještě současně vykládat, že potřebujeme služební zákon, abychom měli kvalitní a profesionální státní službu. V tomto případě kvalitní výkon odveden prostě nebyl. Nevím, jestli vám připadá 16 měsíců na implementaci zákona přijatého širokou politickou shodou jako málo. Mně tedy ne! jsem předpokládal, že to je s dostatečnou rezervou, aby proběhly všechny testy, zkušební provozy atd. Dovídám se 11 měsíců poté, co to snad vyšlo ve Sbírce zákonů, že to nestíháme. Podotýkám, ještě pořád je pět a půl měsíce času - a ono to nejde! Vůbec nerozumím tomu, že ministr s tím přichází, že hájí tuhle liknavost a špatný postup. Vůbec nerozumím tomu, že mu to schválila vláda. Ten návrh v zásadě se položil vládě na stůl. Podívejte se do EKLEPu, jak rychle to šlo. A vůbec nerozumím tomu, že to máme na mimořádné schůzi. Teď budeme ještě zkracovat lhůtu. Proč? Aby ti samí, kteří to nestihli, na tom pracovali ještě o rok déle? To s tou změnou registračních značek ale vůbec nesouvisí! Vůbec ne! Takže ten návrh je špatný, odměňuje ty, kteří nesplnili to, co mají, a tváří se, že řeší nějaký problém. Ale ten problém vyřeší ti lidé, kteří to budou řešit i nadále. To si myslím, že není správný příklad a že bychom neměli vyhovět takové žádosti. nebudu navrhovat zamítnutí právě proto, že jsem řekl, že jedna z těch tří věcí v zásadě může počkat nebo nemusí být nikdy. Značky na přání jsem nijak nepreferoval, protože jsem zdědil ten zákon, když byl ve Sněmovně. Nechtěli jsme komplikovat debatu o ostatních věcech a pan zpravodaj byl účasten těch mnohaměsíčních debat. Myslím, že hospodářský výbor to projednával asi třikrát nebo čtyřikrát, dopilovávali jsme to, hledali jsme shodu a nakonec jsme ji našli, abych se po roce dozvěděl, že to prostě nejde a že se to nestihlo. To je špatná zpráva a neměli bychom ostatním dávat tak špatný příklad. (Potlesk ODS.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Dále zde eviduji faktickou poznámku pana poslance Laudáta. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, my tady podpoříme do druhého čtení, ale na druhou stranu jsem zvědav na legislativní smršť, která se dostaví, nevím kdy, protože tato vláda se rozhodla ve svém legislativním plánu, že přeprojektuje zeměkouli, a jsme tady slyšeli paní ministryni Válkovou, že něco odloží, ale tady přesně vidíte, kam povede váš zákon o státní službě a proč my jsme ho odkládali, a dokonce i rozumní sociální demokraté, protože v době do roku 2006 tam byli i rozumní sociální demokraté u vlády, proč to nechtěli, protože teď jenom udělali pošťáka z pana ministra. Příště, budou mít definitivu, tak ještě se poučí a dostudují si krále Vávru. Takže pak se vám ještě budou smát. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji za dodržení časového limitu. Další přihlášený do rozpravy je pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Karel Šidlo Děkuji za slovo. Tak jak jsem avizoval ve zpravodajské zprávě, byl jsem požádán panem ministrem, abych přednesl návrh na zkrácení doby pro projednání ve výborech o dvacet dnů, tzn. na čtyřicet dnů. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a táži se, zda se ještě někdo jiný hlásí do rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se pana navrhovatele, zda zájem o závěrečné slovo. Je tomu tak. Prosím. Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, jsem rád, že i opozice propustí nebo je připravena hlasovat pro propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení. bych jenom chtěl reagovat na to, co tady pan Stanjura řekl a s čím určitě jako ministr dopravy, byť krátkou dobu, se musel vypořádat. na rozdíl od pana Stanjury, který sám přiznal, že měl 3,5-4 měsíce, tak měl na registr vozidel 72 hodin. Pan ministr Žák, můj předchůdce, vypsal výběrové řízení na provozovatele s termínem předložení nabídek 27. 3. a smlouva se stávajícím dodavatelem uzavřená panem Stanjurou končila 30. 3. jsem měl 72 hodin na to, aby se systém registru vozidel nevypnul a nestály tady hromady občanů s hliníkovými tabulkami v podpaží a nebylo by možné je registrovat. Totéž jsem zdědil s digitálními kartami tachografů. Jenom na doplnění. Co se týká vůbec Centrálního registru vozidel, je třeba říct, že stát Centrální registr vozidel neprovozuje. Provozuje ho soukromá firma a provozuje ho na infrastruktuře druhé soukromé firmě. Tento registr vozidel nereflektuje podmínky mezinárodního dohledávacího systému Eucaris, tzn. systému proti (?)dohledávání kradených vozidel. My připravujeme úplnou změnu. Ta změna bude spočívat v tom, že stát bude tento registr provozovat, bude ho spravovat a tento systém bude napojený na všechny standardní agendy Evropské unie. jsem měl minulý schůzku s panem Hermannem, ministrem dopravy Bavorska. Při jednání o železniční a silniční infrastruktuře v bodě různé se pan ministr zeptal, kdy bude náš centrální registr napojený na všechny struktury zemí Evropské unie. Slíbil jsem mu, že to uděláme během roku 2015. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji. Eviduji tady faktickou poznámku pana poslance Stanjury, ale vzhledem k tomu, že byla uzavřena obecná rozprava, tak prosím s přednostním právem. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji, že mám víc než dvě minuty. No, to je jako hrušky a jablka míchat dohromady. Málem bych vás politoval, kdybych nevěděl, že ta situace byla diametrálně odlišná. My jsme v prosinci 2012 nevlastnili zdrojové kódy, neměli jsme přístup a měli jsme nepřátelskou firmu, která si myslela, že nás v hrsti. A vybrali jsme solidní firmu. I ona šla do rizika a převzala to, aniž by měla kompletní věci, které by lidsky obchodně normálnímu jednání postupovala. Ale to vůbec nic neznamená o tom, že jste měl jedenáct měsíců po svém nástupu, abyste implementoval nebo donutil úřad, aby připravil to, co je potřeba. To s tím vůbec nesouvisí. Jenom jste prolongoval smlouvu o rok, to jste udělal dobře. Nikdy jsem vás za to nekritizoval. Že to ministr, který byl mezi námi, vypsal tak, že si myslel asi, že on tam bude na věčné časy a bude to řešit, nebo nevím, proč to vypsal tak hloupě, měl ty podklady dávno připravené, stejně tak měl připravené podklady, jak jste se pochválil, jak jste po třinácti letech vypsal. Ty podklady byly hotové od srpna 2013, nevím, proč to ministr Žák zdržoval. Nesedí tady, nemá cenu se o tom přít. Ale protože jsem původní profesí programátor, tak věřte mi, že to bylo úplně jinak. Úplně jinak. Řešil jste úplně jiný problém, který byl tak jedno procento toho, co bylo o rok předem. A to neříkám, abych se pochválil. Vy jste změnil solidního dodavatele s normální smlouvou, který se normálně choval k Ministerstvu dopravy, a tomu jste prolongoval smlouvu. Naprosto v pořádku. To chtělo jenom politickou odvahu, kdyby vás někdo napadl, že dáváte někomu z ruky, abyste to ustál. Tu politickou odvahu jste v tomto případě projevil. Myslím, že opozice vás za to nekritizovala. Jestli někdo jiný, to skutečně nevím. Ale odbíháme od toho, co jsem říkal, od toho podstatného. A sám víte stejně jako , že ti lidé, kteří to mají na starosti, tak tam k personálním výměnám a k personálním otřesům nedošlo. Takže podle panu ministrovi neřekli ti, kteří, ti konkrétní, pravdivé informace. Nevím, proč se vymlouvají na ministra. Žádný ministr osobně neřeší implementaci zákona a přípravu podkladů. Ale hlavní důvod a ten bych chtěl slyšet - nebavme se o těch registračních značkách. Proč navrhujete odklad u stanic technické kontroly, kdy jsme po nějaké dlouhé, opravdu několikaměsíční debatě došli k nástrojům, jak minimalizovat podvody? Víte, že mnohé stanice to mají, to měly před tím zákonem dobrovolně, mnohé se na to připravovaly. A jako obvykle na tom vydělají ti, kteří uvěřili tomu, že tu povinnost nakonec splnit nemusí. Není to poprvé v tomto volebním období, není to poprvé v dějinách vůbec české sněmovny, že nakonec potrestáme ty, kteří vzali zákon vážně, kteří vzali vážně zákonem stanovené povinnosti a připravili se. A přeji vám tedy hodně úspěchů do změny systému, to je riskantní krok. to podporovat nebudu. Ale o tom se můžeme bavit, přinesete konkrétní návrh zákona. Znovu ten systém, který se nějakým způsobem stabilizoval, úplně a zásadním způsobem rozkymácí a budeme zpátky v bodě nula. Budeme znovu definovat zadání pro nový informační systém a budeme hledat úplně nového dodavatele na úplně jiný systém. To je riskantní. Ale to dneska není předmětem jednání. Ale nechápu, opravdu nechápu. A budeme se snažit navrhnout v druhém a třetím čtení, aby pro ty STK to platilo. bych chtěl, abyste nevysílali signály, že je to jisté, že to bude o rok odsunuté, jisté to není. Mělo by se na tom pracovat v plném tempu, protože dnes platný zákon říká, že od 1. ledna to bude. A jestli se podaří změnit zákon, to v této chvíli prostě nevíme. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. se táži, zda ještě někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti? Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 48, do kterého je přihlášeno 143 přítomných, z čehož je 128 pro. (Nikdo proti.)Konstatuji, že návrh byl přijat. Nyní se hlasováním vypořádáme s návrhem na zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 40 dní. Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku. Proti? Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 49, do kterého je přihlášeno 135 přítomných poslanců, z čehož je pro 126. (Proti 3.)Konstatuji, že návrh byl přijat. Tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru a byla zkrácena lhůta pro projednání ve výborech na 40 dní. Nyní přistoupíme k projednávání bodu

text view