|

19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Požádal bych tedy zástupce vlády, jestli je přítomen pan ministr Holcát, a potom bych požádal pana zpravodaje Rostislava Vyzulu, aby zasedl u stolku zpravodajů. Tak pan ministr Holcát prý přijde za chviličku, prosím vás o strpení, protože jsme skutečně o chvilku urychlili to projednávání. Hlásí se pan předseda klubu ODS, který mi chce pomoci v procedurální cestě. Prosím pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Nechci vám pomáhat, chci jenom oznámit, využiji čas, že vznáším veto proti projednání podle § 90 jménem dvou poslaneckých klubů, a to ODS a TOP 09. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobře. Děkuji, pane předsedo. Ano, ten návrh vlády, aby se konalo zrychlené řízení, je nemožný, a tedy žádám, aby předložený návrh za vládu České republiky uvedl ministr zdravotnictví v demisi Martin Holcát. Pane ministře, máte slovo. Ministr zdravotnictví ČR Martin Holcát Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl předkládaný návrh zákona, kterým se mění zákon o veřejném zdravotním pojištění v rámci transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/24/EU o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči. Předkládaná novela zákona v souladu se zmíněnou směrnicí zakládá nárok českých pojištěnců na náhradu nákladů na zdravotní služby, které se rozhodli čerpat v jiném členském státě Evropské unie. Základním požadavkem, který tedy předmětná směrnice stanoví, je právo na náhradu nákladů za zdravotní služby čerpané na území členských států Evropské unie, mimo kompetentní členský stát. Tyto náklady by měly být pojištěnci hrazeny do výše nákladů, které by na zdravotní služby byly zdravotní pojišťovnou vynaloženy, pokud by byly tyto služby čerpány na území České republiky, ovšem vždy maximálně do výše skutečných nákladů. Pro výpočet náhrady nákladů musí být stanovena objektivní, transparentní a nediskriminační kritéria, což předkládaná novela řeší odkazem na právní předpisy, podle kterých je možno výši náhrady nákladů vypočítat. Dalším požadavkem směrnice je zakotvení takzvaného vnitrostátního kontaktního místa, jehož úkolem je poskytování informací týkajících se čerpání zdravotních služeb v rámci Evropské unie. Výkonem této činnosti se navrhuje pověřit subjekt, který již dnes vykonává funkci styčného místa podle předpisů Evropské unie v oblasti koordinace systémů sociálního zabezpečení, což je Centrum mezistátních úhrad. Transponovaná směrnice zároveň dává členskému státu možnost omezit čerpání určitých kategorií zdravotních služeb v uvedeném režimu, a to využitím institutu přechodného souhlasu. Tento institut předkládaná novela také upravuje, přičemž stanoví, že kategorie zdravotních služeb, jejichž náhrada bude předchozím souhlasem podmíněna, mohou být vymezeny nařízením vlády. Pakliže by tedy bylo při aplikaci novelizovaného zákona shledáno, že může dojít k ohrožení finanční stability systému veřejného zdravotního pojištění, představuje vydání nařízení vlády poměrně rychlou a efektivní brzdu odvrácení možného ohrožení systému. Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Na závěr je nutno uvést, že lhůta stanovená k transpozici předmětné směrnice do národních právních řádů členských států vypršela již dnem 25. října 2013. Je tedy zcela nezbytné, a to s ohledem na závazky České republiky vyplývající z členství v Evropské unii, aby byl předkládaný návrh zákona projednán a schválen bez zbytečného odkladu. Proto je také navrženo, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvém čtení, neboť jinak se vystavuje nebezpečí zahájení řízení a porušení Smlouvy o fungování Evropské unie, což by mohlo mít velmi nepříznivé následky. V případě, že by nebylo možné vyslovit s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení, navrhuji za druhé z důvodu námitky dle § 90 odst. 3 jednacího řádu, navrhuji a žádám o zkrácení lhůty pro projednávání návrhu zákona ve výboru o 30 dnů dle § 91 odst. 2 jednacího řádu. Pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru zdravotnictví v demisi Martinu Holcátovi za úvodní slovo za vládu. Nyní prosím předsedu výboru pro zdravotnictví pana poslance Rostislava Vyzulu, aby navrhl zpravodaje pro prvé čtení, nebo aby se ujal zpravodajské zprávy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Rostislav Vyzula Vážený pane předsedo, vážení představitelé vlády, dámy a pánové, za zdravotní výbor, za výbor pro zdravotnictví, by zpravodajem byl poslanec David Kasal. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano. Takže nejdříve odhlasujeme pana zpravodaje. Návrh pana předsedy výboru pro zdravotnictví je, aby se zpravodajem stal pan poslanec Kasal. Rozhodneme v hlasování číslo 27, které jsem zahájil. Ale omlouvám se, protože vidím, že jsem nestačil vás všechny odhlásit. Prohlašuji tedy hlasování číslo 27 za zmatečné. Nejdříve vás odhlásím a požádám vás o novou registraci a zagonguji, aby se kolegové vrátili do sálu, abychom rozhodovali řádně. Takže hlasování číslo 27 je zmatečné. Všechny jsem vás odhlásil, požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Jakmile se ustálí počet přihlášených... zahájím hlasování pořadové číslo 28 a ptám se, kdo je pro, aby pan kolega Kasal byl zpravodajem pro tento tisk. Děkuji. Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 28, z přítomných 130 pro 122, proti nikdo. Pan kolega Kasal bude zpravodajem. Ještě před jeho zpravodajskou zprávou se s faktickou připomínkou hlásí pan kolega Krákora. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jaroslav Krákora Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane předsedo, vážená vládo, ne že by bylo mým zvykem opravovat pana ministra nebo pány ministry, ale pane ministře, vy jste řekl "institut přechodného souhlasu", a to je špatně. Je to "institut předchozího souhlasu". Což je terminus technicus. Jenom pro upřesnění, abychom tady potom nehlasovali o něčem, co neexistuje. Institut předchozího souhlasu se to jmenuje. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za faktickou poznámku. Nyní pan poslanec David Kasal jako zpravodaj schválený Poslaneckou sněmovnou pro prvé čtení. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. Poslanec David Kasal Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, předstupuji před vás jako zpravodaj zdravotního výboru k vládním návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a o doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Chtěl bych poznamenat, že vláda nám předložila, vlastně Sněmovně, návrh zákona 8. 11. 2013. Navrhovatelem byl pan ministr zdravotnictví. Návrh zákona byl následně rozeslán poslancům jako tisk 10 dne 27. 11. 2013. Navrhovatel, jak tady sám řekl, navrhuje projednávání zákona ve Sněmovně tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení, podle § 90 zákona číslo 90. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil dne 4. 12. 2013 usnesením číslo 4 ve výboru pro zdravotnictví a výsledkem je, že jako výbor pro zdravotnictví doporučujeme schválení návrhu zákona podle § 90 odst. 2 číslo 90 v prvém čtení. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji. Otevřu obecnou rozpravu s tím, že jak návrh pana ministra za vládu i pana zpravodaje, aby se postupovalo podle § 90, nemůžeme přijmout vzhledem k tomu, že pan kolega Stanjura přednesl veto poslaneckého klubu ODS, jistě s vědomím pana předsedy klubu TOP 09 Miroslava Kalouska, když to bylo za oba kluby, a budeme tedy postupovat běžným způsobem. Ale to je v obecné rozpravě. Do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku, ale hlásí se z místa pan poslanec... (předsedající si nemůže vzpomenout na jméno přihlášeného poslance)... Heger a mu dávám slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Omlouvám se. Pan poslanec Leoš Heger. Prosím. Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo, pane předsedající. Doufám, že jsem nebyl vyškrtnut z evidence lidí, kteří jsou sledováni klubem KSČM. Dovolte mi, abych jenom krátce podpořil tento návrh transpoziční novely zákona o všeobecném zdravotním pojištění, který stojí asi za vaši pozornost, protože je to dost podstatná změna, kterou se převádí směrnice o přeshraniční péči, směrnice Evropské unie, a která bude znamenat určitou změnu i určitou nutnost pozorovat, jak se náš systém vůči poskytování péče našim občanům v zahraničí chová. Je potřeba říct, že to není první možnost, kterou naši pojištěnci budou mít, protože nyní přímým nařízením Evropské unie existuje možnost, aby občané čerpali péči v zahraničí, pokud k tomu dají naše pojišťovny svolení a pokud jsou splněny předpoklady hlavně toho typu, že péče u nás není dostupná a ten pacient ji potřebuje. bych jenom pro zajímavost připomněl, že se jedná o takové typy péče, kde bylo nařízení aplikováno v době, kdy tady nebyla transplantována játra dětem, nebo podobné technologie, jako je transplantace plic apod. To zůstává platit, ale ta možnost se teď rozšiřuje na běžnou ambulantní péči zcela bez omezení a rozšiřuje se o možnost hospitalizační péče, pokud vláda svým nařízením nestanoví nějaké bariéry. Směrnice vzbudila velikou diskusi. Byla tady pořádána dokonce visegrádská debata ministrů zdravotnictví o tom, jestli ta směrnice nebude znamenat velké riziko pro země se slabšími finančními možnostmi, jestli nebudou pacienti odcházet do zahraničí, aby tam čerpali péči, která je zde nějakým způsobem regulována. Nakonec se odborné názory spojily v jeden, že to riziko velmi pravděpodobně hrozit nebude, ale že ho je potřeba poctivě monitorovat. A naopak, že tato směrnice dává zase, zejména v příhraničních oblastech, možnost, aby u nás čerpali zdravotní péči pojištěnci z jiných zemí, zejména tam, kde kapacitně nejsme limitováni a jsme limitováni v našich někdy nadbytečných kapacitách spíše finančně, kdy ta zařízení svou kapacitu nemohou realizovat, protože není dostatek pacientů, nás nebo dostatečné platby z všeobecného zdravotního pojištění. tedy doporučuji, abychom tu novelu schválili. Když neprošlo zkrácené čtení podle § 90 jednacího řádu Sněmovny, tak rozhodně doporučuji kvůli transpoziční lhůtě, aby termín pro projednávání ve výborech byl zkrácen na 30 dní. Děkuji vám. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Leoši Hegerovi a ptám se, kdo další do rozpravy. Kolegové, komplikujete mi to, vás ještě všechny neznám. Pan poslanec Rostislav Vyzula, předseda výboru pro zdravotnictví. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Rostislav Vyzula Vážený pane předsedo, jenom mi dovolte krátce za výbor pro zdravotnictví, abych podpořil myšlenku pana poslance Hegera, a vzhledem k tomu, že není možnost zkráceného řízení, podávám návrh na krácení lhůty pro projednání ve výboru o 30 dnů. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nemám žádnou další přihlášku do rozpravy, proto rozpravu končím. Nepadl návrh na vrácení, na zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví. někdo jiný návrh? Nikoho nevidím, jiný návrh není. Přistoupíme k hlasování, a to hlasování pořadové číslo 29, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro přikázání výboru pro zdravotnictví. Kdo je proti? Hlasování pořadové číslo 29, z přítomných 157 pro 136, proti nikdo. Návrh byl přijat. Přikázali jsme návrh výboru pro zdravotnictví. Nyní padl v rozpravě návrh na zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů. O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 30, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výborech o 30 dnů. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 30 z přítomných 160 pro 132, proti 3. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví a lhůta k projednání ve výborech byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji panu ministru Holcátovi, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod. Vzhledem k tomu, že je 16 hodin, nebudeme se zabývat předtím ohlášeným tiskem číslo 12, ale budeme se zabývat tiskem číslo 14, který je první z pevně zařazených bodů. Je jím

text view