ps2017-034-06-014-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-014-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Tomio Okamura 31 . Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / - druhé čtení Projednávání tohoto bodu jsme přerušili dnes před polední přestávkou v obecné rozpravě . Takže prosím , aby u stolku zpravodajů opět zaujala místo místopředsedkyně vlády , ministryně financí Alena Schillerová a zastupující zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Milan Feranec . Připomínám , že tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu a usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 509 / 2 . Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě , do které se přihlásili poslanci . Jako prvního vyzývám k vystoupení poslance Jana Skopečka a připraví se poslanec Mikuláš Ferjenčík . Pane poslanče , máte slovo . Pane poslanče Skopečku , máte slovo . Tak prosím . Poslanec Jan Skopeček Děkuji pěkně za slovo . Vážené dámy , vážení kolegové , rád bych představil své pozměňovací návrhy k tomuto zákonu , nicméně dovolte mi i pár obecných poznámek , které se opakují v průběhu toho projednávání včetně jednání výboru . Nicméně neodpustím si , abych neupozornil na dva paradoxy toho , o čem jednáme . První paradox je , že jednáme o zákonu , který zvyšuje daně , a předkládá ho vláda , která se chlubila tím , že je to vláda , která nebude zvyšovat daně . To je ten paradox první . Druhý paradox , který je s tímto zákonem spojen , je , že když se otvírá kdykoliv diskuse , ať už na plénu , nebo na výborech , o tomto zákoně , tak se nejčastěji mluví o tom , že je to zákon , který má za cíl bojovat se závislostmi na hazardu , tabáku a alkoholu , přičemž už v samotném návrhu zákona je vepsáno , že je to zákon , který mění zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů . A to je také ten hlavní smysl toho zákona . Nikoliv boj se závislostmi , ale zvýšení daňových příjmů tak , aby vláda mohla dál a více přerozdělovat peníze daňových poplatníků . Pro ten argument mluví i to , když se podíváme na strukturu toho zákona , tak zjistíme , že ze zvýšené spotřební daně na alkohol , tabák či na hazard , tak to není ten dominantní příjem , nebo dominantní část uvažovaného navýšení příjmu do státního rozpočtu . Hlavním příjmem státního rozpočtu ze změny , ze schválení tohoto zákona je příjem ze zdanění takzvaných technických rezerv pojišťoven . A určitě se můžeme shodnout na tom , že ať už technické rezervy pojišťoven zdaníme , nebo nezdaníme , tak to nebude mít žádný vliv na to , jestli lidé budou v České republice více pít , více hrát nějaké hazardní hry nebo více kouřit . Čili ten zákon má jedinou ambici - navýšit příjmy státního rozpočtu , jenom se to muselo marketingově zabalit do trošičku přijatelnějšího obalu , tak aby to tolik nekřičelo pro voliče vládních stran . Myslím si , že ten zákon je samozřejmě chyba . Považuji za chybu zvyšovat v současné době daně . Souhlasím s tím , souhlasím s ekonomy , kteří říkají , že nemáme mluvit o krizi , protože když o ní budeme často mluvit a skloňovat ji , že přijde . S tím já naprosto souhlasím . Nedělejme to . Na straně druhé si ale přiznejme , a to určitě přizná i paní ministryně , že zkrátka tu vrcholnou fázi hospodářského cyklu zkrátka za sebou máme , že vidíme v zahraničí poměrně velká rizika , ať už se to týká tvrdého brexitu , nebo pro nás ještě horšího zpomalování německé ekonomiky , a shodneme se , že ty nejlepší časy má česká ekonomika za sebou . V takové fázi přicházet se zákonem , který bude zvyšovat daně , není úplně nejlepší nápad . A pokračujeme v té tradici , kdy české vlády provádějí procyklickou fiskální politiku . Myslím , že bychom se mohli inspirovat na Slovensku , kde rovněž cítí oslabování , kde rovněž vidí , že ta čísla hospodářského růstu budou slabší . Jaká je reakce našich slovenských kolegů na tuto novu hospodářskou situaci ? Reakce slovenských kolegů je taková , že přichází s balíčkem , který snižuje daně tak , aby v té složité chvíli , v tom zpomalování , ekonomice pomohli . My děláme pravý opak . My chceme daně tímto zákonem zvyšovat . Čili děláme pravý opak toho , co bychom měli v nadcházející fázi hospodářského cyklu dělat . Navíc to děláme ve chvíli , zvyšujeme daně , kdy už díky této vládě je složená daňová kvóta na historicky téměř nejvyšší úrovni . I podle materiálů Ministerstva financí se předpokládá , že složená daňová kvóta bude atakovat hranici 36 % v nadcházejícím roce , alespoň podle materiálů Ministerstva financí , čili máme jedno z největších daňových zatížení v historii České republiky . A v takové chvíli přichází vláda s dalším návrhem zvýšení daní . S tím samozřejmě my a priori nemůžeme souhlasit . My si přejeme zemi , kde se daně budou snižovat a zjednodušovat , a nikoliv kde budeme daně zvyšovat tak , jako se to děje prostřednictvím tohoto zákona . Ten ekonomický růst , který jsme , poměrně slušný , v posledních letech zažívali a který zažíváme stále , naznačuje , a zase se odkazuji na materiály Ministerstva financí , respektive na návrh rozpočtu na příští rok , že vláda počítá s tím , že meziročně do toho rozpočtu díky vysokému nebo slušnému ekonomickému růstu přiteče o více jak 100 mld . korun navíc . Meziročně bude mít tato vláda o více jak 100 mld . korun navíc pro svoji politiku , pro svoje přerozdělování . V okamžiku , kdy bychom od toho odečetli peníze , se kterými vláda předem počítá , které má přinést tato novela , tak bychom si odčetli 20 mld . Myslím si , že za cenu toho , že se skutečně nacházíme v té sestupné fázi hospodářského cyklu , že můžeme čekat potíže ze zahraničí , tak si myslím , že by si vláda těch 20 mld . korun mohla odpustit , a přesto by měla téměř 90 mld . korun navíc na své priority a na svoje přerozdělování . Nesouhlasím , nebo mám velké pochybnosti i s tím bojem se závislostmi . Dobře víme , a ekonomové tomu říkají elasticita poptávky , a u zboží , jako je hazard , jako je alkohol , jako jsou cigarety , tak dobře víme , že ta elasticita poptávky je velmi nízká . Když to přeložím , tak to znamená , že když , paní ministryně , tato Sněmovna , vláda zvýší spotřební daň a zdraží tyto produkty koncovým spotřebitelům , tak tito koncoví spotřebitelé na to zvýšení daní , na to zdražení tohoto produktu nebudou reagovat stejně velkým snížením spotřeby . Co to znamená ? Že budou spotřebovávat jenom o trochu méně , ale díky tomu zdražení na tyto statky , které chceme regulovat , u kterých nevidíme dobře , že se spotřebovávají , tak za tyto statky budou vynakládat ze svého disponibilního příjmu více peněžních prostředků , než vydávali předtím , než se ta daň zvýšila . Co to může způsobit ? V těch nejohroženějších skupinách to může způsobit to , že ti lidé si zkrátka neodpustí ten alkohol , neodpustí si ty cigarety , zaplatí za ně na dani více peněz ze svého disponibilního příjmu a o to méně jim zbude například na obědy pro své děti ve školních jídelnách . Takže tento zákon , byť v uvozovkách tady ministr zdravotnictví a ministryně financí se ho snaží obhájit tím , že bojuje proti závislostem , tak naopak situaci v těch nejrizikovějších sociálních skupinách může paradoxně zhoršit . Když jsem o tom mluvil na podvýboru , když jsme o tom debatovali , tak žádná taková analýza , která by tuto tezi vyvrátila , neexistuje . A samozřejmě už mnohokrát v minulosti bylo potvrzeno , že spotřebitelé reagují na zdražení u těchto produktů zkrátka jinak než u produktů , které si mohou odpustit . Mohl bych se bavit o jednotlivých těch typech daní a o jednotlivých typech návrhů a vyjadřovat s nimi větší či menší nesouhlas . Zmíním ten nejvážnější bod , který považuji skutečně za nebezpečný , a to je zdanění technických rezerv pojišťoven , kde vláda říká , že pojišťovny , které si vytvářely rezervy nad rámec evropské regulace , nebo finanční regulace , Solvency II , dělaly něco špatně , a jako trest vláda přichází , zdaní jednorázově během velmi krátkého období velký objem peněžních prostředků . A peněžních prostředků , které , řekněme si , komu patří .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities