Text view Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-25 ps2017-034-06-014-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Ty peněžní prostředky , které tvoří rezervy pojišťoven , jsou prostředky , které zaplatili pojišťovnám klienti těchto pojišťoven , a zejména u životního pojištění tyto rezervy slouží jako budoucí plnění případných pojistných událostí . Už to tu bylo omílané tisíckrát , ale negativně se vůči tomu vyjádřila i Česká národní banka jako regulátor na finančním trhu , a skutečně , když si uvědomíme , že to je jednorázový příjem státního rozpočtu , který tato marnotratná vláda utratí např . ve slevách za jízdné žákům a seniorům nebo na jiné populistické sliby , tak si myslím , že to je vysoká cena za to , že budeme snižovat stabilitu našeho finančního sektoru . Velmi důležitým argumentem , kterým Ministerstvo financí odůvodňuje , proč by měly stoupnout sazby spotřebních daní na produkty typu alkohol , cigarety a hazard , ale třeba i to navrhované zvýšení správních poplatků , silným argumentem vlády a paní ministryně je , že probíhala poslední léta inflace , probíhal růst mezd a sazby daně neodpovídají tomu vývoji a měly by se inflaci a růstu reálných mezd přizpůsobit . Když jsem ale tento argument použil ve svém pozměňujícím návrhu , ve kterém jsem se snažil navýšit základní slevu poplatníka u daně z příjmu fyzických osob , která se od roku 2008 neměnila , přestože inflace i reálný růst mezd zaznamenal poměrně velká procentní čísla - a třeba s kolegou Ferjenčíkem z Pirátů jsme se snažili tuto základní slevu podle výpočtu inflace za poslední roky od toho roku 2008 podle výpočtu růstu reálných mezd aktualizovat tak , aby odpovídala své původní výši v tom roce 2008 a znovu hrála roli , že bude snižovat daňové břemeno stejně relativně silně jako v tom roce 2008 , tak paní ministryně tento návrh odmítla . Odmítla ho jak v minulosti před pár měsíci , kdy jsme ho s kolegou předkládali , odmítla ho i při projednávání rozpočtového výboru , protože jsme samozřejmě tento návrh načetli znovu . Takže já se ptám paní ministryně , jak je možné , že v jednom případě může argumentovat inflací a vede ji to k tomu , že navrhuje zvýšení sazeb spotřebních daní u vybraných produktů , a u základní daňové slevy , která se od roku 2008 nezměnila a kde vývoj inflace a reálných mezd měl se stejnou logikou vést ke zvýšení této základní odečitatelné slevy , aby zůstala na relativně stejné úrovni jako v roce 2008 , tak paní ministryně dala nesouhlasné stanovisko . Takže když se to hodí , tak růst inflace i růst mezd je dobrým argumentem pro to , abychom mohli zvyšovat daně , když se to nehodí v případě základní slevy , tak aby kleslo daňové břemeno daňových poplatníků , tak se tento argument zamlčí , tak se tento argument nepoužije . Myslím si , že je to pokrytecké , že když zkrátka člověk argumentuje inflací a růstem reálných mezd , tak má tento argument používat vždycky , a nejenom když se mu to hodí jako v případě paní ministryně u zvýšení daní . Ten argument je trošku srandovní i v případě , když se bavíme o plánovaném navýšení správních poplatků , kde se předpokládá stoprocentní nárůst . Inflace ani reálné mzdy skutečně nenarostly o sto procent oproti době , kdy ty správní poplatky byly upraveny . Teď k těm pozměňujícím návrhům . Já samozřejmě podpořím celou řadu pozměňujících návrhů i vás kolegů , zejména těch , které povedou ke snížení daňového břemene . Určitě podpořím , aby se z tohoto zákona vypustilo právě zdanění technických rezerv pojišťoven , protože si nepřeji , abychom snižovali finanční stabilitu našeho pojistného , resp . finančního systému . Já jsem načetl jako pozměňující návrh jednak opětovné zvýšení základní slevy daňového poplatníka tak , aby paní ministryně mohla být konzistentní , když už používá inflaci a růst reálných mezd u navýšení daní , tak aby mohla být konzistentní a měla šanci znovu podpořit ten náš návrh , který dříve odmítala . Navrhuji i u spotřební daně z lihu nižší nárůst této daně , než naplánovalo Ministerstvo financí , z mnoha důvodů . Jeden ten důvod je , že to podle mého názoru může mít skutečně negativní dopady na ty nejohroženější sociální skupiny , ale i z toho důvodu , že když se podíváme na daňové zatížení jednotlivých typů alkoholu - víno , pivo , lihoviny - , tak už dneska je to zatížení velmi nespravedlivě rozložené právě na úkor lihovin a ve prospěch piva a vína , což má nějaké kulturní historické konsekvence , tomu rozumím , ale nezdá se mi rozumné ještě více zatěžovat lihoviny v okamžiku , kdy už dneska jsou oproti těm ostatním dvěma typům alkoholu zatíženy nadprůměrně . A třetí pozměňující návrh se snaží osvobodit od daně z přidané hodnoty jazykové kurzy pro naše děti a snaží se osvobodit od DPH platby za závěrečné zkoušky , které uznává Ministerstvo školství jako závěrečnou zkoušku jazykových kurzů . Myslím si , že jazykové vzdělání je v České republice stále věc , na kterou bychom se zaměřit měli , kterou bychom podporovat měli . Měli bychom zvyšovat schopnost našich dětí a studentů mluvit více jazyky , a jakýkoli návrh v tomto , který by zlevnil nebo usnadnil studium cizích jazyků , je v dnešní době jedině dobře . Tak to jsou mé tři pozměňující návrhy . Ale ten hlavní message , ta hlavní myšlenka toho zákona je velmi jednoduchá - buď chcete zvyšovat v současné době daně , v době , kdy daňová kvóta je na rekordní úrovni a kdy se naše ekonomika nachází na sestupné fázi ekonomického cyklu , nebo nechcete zvyšovat daně . O tom budete rozhodovat . Já nabádám k tomu , abychom už tak vysoké daně v České republice nezvyšovali , a proto nepodpořili ani tento zákon . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Já vás , pane poslanče , požádám , abyste se ke svým pozměňujícím návrhům potom přihlásil ještě v podrobné rozpravě . A nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Mikuláše Ferjenčíka a připraví se pan poslanec Tomáš Martínek . Pane poslanče , máte slovo . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jsme ve druhém čtení , tak já se primárně budu věnovat svým pozměňovacím návrhům . Nicméně velmi stručně k té obecné rozpravě . Piráti by neměli problém se zvýšením spotřebních daní za předpokladu , že by bylo doprovázeno snížením zdanění práce . To se bohužel nestalo . Proto my se to pokoušíme napravit v rámci pozměňovacích návrhů . Z toho důvodu já stejně jako kolega Skopeček navrhuji zvýšení slevy na poplatníka na 30 tisíc korun . Zatímco inflace rostla , reálné mzdy rostly , tak sleva na poplatníka nepochopitelně neroste , což vede k tomu , že procentuálně lidi platí např . z průměrné mzdy čím dál vyšší daně . Piráti nesouhlasí s tím , že zdanění práce roste , proto navrhujeme tuto slevu zvýšit tak , aby všichni zaměstnanci a živnostníci zaplatili na daních o 5 tisíc korun za rok méně . Zvýšení slev jsem navrhl i v kompromisní variantě na 27 tisíc korun , tzn . něco přes 2 tisíce korun , na všechny zaměstnance a živnostníky . Chtěl jsem vyjít vstříc , protože s tím návrhem na 30 tisíc korun jsme několikrát neuspěli , tak jsem navrhl i kompromisní variantu , o kterou mě požádalo několik kolegů . Takže navrhujeme zvýšení slev na poplatníka , a snížit tak zdanění práce , což by mělo kompenzovat zvýšení spotřebních daní . Další pozměňovací návrh je pozměňovací návrh , který ruší daňové změny v hazardu . Primárně mi jde o to , aby zůstal vyvážený systém daní z hazardu . Dneska se výrazně zvedají sazby především u živých her , což je mj . poker , s čímž nesouhlasíme , stoupají daně u kurzových sázek , s čímž mám také problém ve chvíli , kdy dochází k masivnímu odlivu z kamenných poboček na internet . Myslím si , že tady bude dokonce negativní dopad na státní rozpočet , protože lidé začnou sázet na zahraničních webech . A pokud se nepodaří najít nějaký vyvážený kompromis v rámci Sněmovny , tak proto načítám pozměňovací návrh , který změny v sazbách hazardních daní úplně ruší .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities