ps2013-005-02-003-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-22 ps2013-005-02-003-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip 5 . Návrh poslanců Romana Sklenáka , Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 218 / 2002 Sb . , o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech ( služební zákon ) / sněmovní tisk 71 / - prvé čtení Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 71 / 1 . Prosím tedy zástupce navrhovatelů pana poslance Romana Sklenáka . . . pan kolega Jeroným Tejc . A zároveň žádám zpravodaje pana poslance Jana Chvojku , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . Pan zástupce navrhovatelů Jeroným Tejc se ujme slova . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jeroným Tejc Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážený pane předsedající a zbylí členové vlády , dovolte mi , abych vás za skupinu navrhovatelů seznámil s poslaneckým návrhem na změnu služebního zákona , mnohdy také nazývaného zákona o úřednících . Cílem novely zákona , která byla předložena 23 . prosince loňského roku do legislativního procesu , je jednoznačné odpolitizování státní správy a zvýšení kvality , kvalifikovanosti jednotlivých úředníků v centrálních správních úřadech . Chtěl bych podotknout , že na rozdíl od předchozích vládních návrhů , které jsme tady měli v minulém volebním období , se tento zákon vůbec nijak nedotkne místních samospráv , tedy obcí a krajů , a právě proto , že k tomu není důvod , a myslím , že se většina z nás shodne , že zákon , který platí pro obce a kraje , je fungující , tak není důvod , abychom do něj zasahovali způsobem , který by spíše přinesl škodu než užitek . Chtěl bych na začátku odmítnout výtky , které jistě přijdou a které přišly už včera při projednávání programu této schůze , že zákon účelově reaguje na současný stav - tvorbu vlády v tom smyslu , že by jakkoliv změkčoval lustrační zákon , že by jakkoliv vycházel vstříc změně lustračního zákona . Zákon , který jsme předložili , jsme předložili ve stejné verzi , v jaké byl předložen v srpnu loňského roku , a myslím , že v srpnu loňského roku nikdo nemohl tušit , kdo se stane členem Poslanecké sněmovny , i když průzkumy už něco naznačovaly , ale nikdo rozhodně nemohl tehdy podezřívat sociální demokracii , že by předkládala ještě před volbami zákon , který by umožňoval komukoliv jinému vstup do vlády za jiných podmínek . To je podle mého názoru důkaz o tom , že návrh , tak jak je předložen , není účelově podán , nemá za cíl a nemůže mít za cíl změnit lustrační zákon , protože se jej nedotýká , a jediné , na čem tento zákon trvá , nebo kde se s lustracemi protíná , je to , že lustrační zákon zůstává platný a účinný pro všechny úředníky . A je logické , že pokud se nevztahuje na ministry a jeho kabinet , tak tedy nemůže ani pro ministry a jeho kabinet cokoliv zavádět jako podmínku a cokoliv jako podmínku rušit . Tolik tedy k této námitce , která tady zazněla včera a jistě bude zaznívat i nadále . Naším cílem je zabránit do budoucna takovým případům , kterých jsme byli svědky v minulosti , a nechci teď jmenovat jednotlivé premiéry a jejich vlády , za kterých to bylo nebo nebylo horší či lepší , ale vždy docházelo po změně vlády k výrazné obměně úředníků a mnohdy obměna nebyla dána tím , že by přicházeli kvalitnější úředníci , ale spíše úředníci , kteří byli buďto povolnější nové garnituře , anebo na ni politicky navázaní . To je věc , kterou chceme změnit , a změnili bychom ji systémově . Pokud přijmeme tento návrh zákona a novelu , kterou navrhujeme , tak do budoucna nebude možné , aby byly prováděny noci dlouhých nožů , nebude možné , aby byly prováděny účelové reorganizace , kdy se ministr dokázal zbavit vedoucího odboru tím , že buď odbor zrušil , nebo dva účelově sloučil a vypsal , byť po formální stránce , výběrové řízení na nového vedoucího odboru . A většinou , jaká to náhoda ? Už neuspěli lidé , kteří tu kvalifikaci měli mnoho let předtím , ale uspěli lidé , kteří například přišli na ministerstvo před několika dny před výběrovým řízením anebo přímo tím výběrovým řízením . Nově tedy nebude možné , aby ministr rozhodl o reorganizaci svého ministerstva . Vždy návrh bude muset zpracovat státní tajemník , tedy nejvyšší úředník na ministerstvu . Bude jej muset předložit generálnímu ředitelství a toto generální ředitelství bude tento návrh za všechna ministerstva předkládat vládě , ale vláda nebude moci návrh měnit a bude s ním moci buďto souhlasit , nebo nesouhlasit . To , že tento návrh bude připravován generálním ředitelstvím za všechny instituce , které pod něj budou spadat , bude mít za cíl i to , že budou jednotlivé agendy vždy posuzovány z pohledu komplexního , a tedy pokud dojde například k přesunu kompetencí z jednoho úřadu na druhý , nebude možné , aby na jednom úřadě při nových kompetencích byl zvýšen počet státních úředníků a naopak neubyl , jak se to někdy dělo v minulosti , pokud kompetence z úřadu zmizí , počet úředníků na tom úřadu prvním . Myslím si , že nový zákon povede i k tomu , že se bude muset nová vláda zamyslet nad tím a zpracovat analýzu po dohodě s generálním ředitelstvím , jak se promítlo předání kompetencí jednotlivým krajům zejména v oblasti školství , zdravotnictví na ministerstvech a zda například počet úředníků na těchto centrálních úřadech odpovídá skutečné potřebě poté , co velká část těchto kompetencí byla převedena na kraje , kde k tomu byla logicky vytvořena nová úřednická místa .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities