ps2017-034-05-002-005.u1.p1.s1
5 . ps2017-034-05-002-005.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích ( obecní zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 129 / 2000 Sb . , o krajích ( krajské zřízení ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 273 / 5 / - zamítnutý Senátem ps2017-034-05-002-005.u1.p2.s1
Prosím , pane poslanče . ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s1
Omlouvám se , pane předsedající , kolegyně , kolegové . ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s2
V předešlém hlasování jsem hlasoval tak , že se zdržuji , přičemž mám na sjetině ano . ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s3
Hlasování nezpochybňuji , uvádím pouze pro stenozáznam . ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s4
Děkuji . ps2017-034-05-002-005.u3.p1.s1
Nezpochybňujete hlasování ? ps2017-034-05-002-005.u3.p1.s2
Ne , dobrá . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s1
Název bodu jsem přečetl . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s2
Usnesení , jímž Senát zamítl tento návrh zákona , bylo doručeno jako sněmovní tisk 273 / 6 . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s3
Vítám mezi námi senátora Miloše Vystrčila . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s4
Prosím , aby se k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila za navrhovatele poslankyně Jana Mračková Vildumetzová . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s5
A pak se k tomu vyjádří pan zpravodaj garančního výboru Ivan Bartoš . ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s6
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-034-05-002-005.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , kolegové - ps2017-034-05-002-005.u5.p1.s1
Pardon . ps2017-034-05-002-005.u5.p1.s2
Poprosím klid v sále ! ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s1
Dovolte mi opětovně uvést sněmovní tisk 273 , kterým je návrh zákona na vydání , kterým se mění zákon o obcích , o krajích a o hlavním městě Praze . ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s2
Znovu bych si dovolila uvést , co návrh tohoto zákona přináší . ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s3
Řeší kumulaci odměn , a pokud se někdo stane poslancem , senátorem , členem vlády a zároveň bude uvolněným zastupitelem , tzn . starostou , místostarostou , hejtmanem , primátorem , náměstkem , radním , ale i předsedou výboru , tak za tuto uvolněnou funkci bude pobírat 40 % odměny . ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s1
Dovolte mi , abych připomněla , že vláda k návrhu zaujala ve svém usnesení číslo 637 ze dne 3 . října 2018 souhlasný postoj , návrh zákona byl schválen Poslaneckou sněmovnou , třetí čtení návrhu zákona proběhlo dne 13 . března 2019 na 27 . schůzi Poslanecké sněmovny . ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s2
Poslanecká sněmovna postoupila návrh zákona Senátu jako tisk 72 . ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s3
Návrh byl v Senátu přikázán k projednání výboru pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostředí jako výboru garančnímu , dále ústavně - právnímu výboru a výboru pro hospodářství , zemědělství a dopravu . ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s4
Třetího května jsem se zúčastnila jako předkladatelka 8 . schůze Senátu , kde se vedla dlouhá diskuse k tomuto sněmovnímu tisku , a musím říct , že Senát poté navrhl , po projednání , aby tento tisk byl zamítnut . ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s1
V souvislosti s projednáním uvedeného návrhu bych ráda poukázala na věci , které v daném Senátu zazněly . ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s2
Jedna z nich jsou i ekonomické souvislosti přijetí uvedeného principu omezení kumulace odměn . ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s3
Tady bych jenom připomněla , že každý rok se schvaluje nové nařízení vlády ohledně odměňování zastupitelů . ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s4
Je určitě dobře , že se každý rok o nějaké procento navyšuje , a musím říct , že i v Senátu od jednoho pana senátora zaznělo , že když jsem dělala šéfku Svazu měst a obcí , že mě měl určitě rád , ale že v tuto chvíli chci a že starostové berou malé odměny . ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s5
Já jsem mu na to řekla , že se s tím určitě ztotožňuji , že starostové berou malé odměny , ale že on jako senátor a starosta bere velkou odměnu , protože za tyto dvě funkce pobírá - v uvozovkách - 200 procent , a myslím si , že 140 procentní odměna je dostačující . ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s1
Chtěla bych říct , že celkové výdaje v roce 2018 na odměny , včetně odchodného a zákonných odvodů pojistného z rozpočtů územně samosprávných celků , činily v minulém roce 6 830 000 000 , takže vzrostly o 1 250 000 000 . ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s2
Proto si myslím , že se nebavíme o symbolických prostředcích , což je podle mého názoru dobře , protože komunální a regionální zastupitelé by měli být za svou práci řádně zaplaceni . ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s3
Dokonce si myslím , že nelehká práce komunálních politiků a odpovědnosti s tím spojené si zaslouží i větší odměnu . ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s4
Ti , kteří však vykonávají vícero funkcí , by neměli být placeni dvakrát . ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s5
Návrh navíc počítá s tím , že uspořené finanční prostředky , tedy krácených 60 procent , zůstanou v rozpočtech měst , obcí a krajů a zastupitelé si současně sami rozhodnou , jakým způsobem s těmito uspořenými prostředky v dané obci , městě nebo kraji naloží . ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s1
Dalším argumentem , který v Senátu zazněl , je , že se řeší pouze souběh odměn zastupitelů územně samosprávných celků a členů zákonodárného sboru a neřeší se například kumulace odměn lékařů , učitelů . ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s2
Já se s tím v žádném případě nemohu ztotožnit , protože když se někdo stane poslancem , tak ho zvolili občané . ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s3
Pokud se někdo stane lékařem , tak do takové funkce není volen . ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s4
Takže můžeme se o tom někdy bavit v minulosti , ale myslím si , že my teď , v tuto chvíli , hovoříme o kumulaci odměn poslance , kde tedy to volí občané , z hlediska starosty , místostarosty , tak ty si ze svého středu samozřejmě volí zastupitelé . ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s1
Musím také konstatovat , že to projednávání návrhu zákona provázely nejenom v Poslanecké sněmovně , ale i v Senátu velké emoce . ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s2
Já určitě chápu , protože se to týká nás , poslanců a senátorů . ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s3
Z hlediska poslanců je to okolo 40 poslanců , kteří kumulují odměny , je tady ale řada poslanců , kteří dnes už jsou neuvolněnými zastupiteli - já mezi ně patřím taky , jsem neuvolněná hejtmanka , která také pobírá 40 procentní odměnu , je tady pan starosta Kupka a další , kteří dnes už jsou , protože ten zákon to přináší , ale jsou samozřejmě i někteří , kteří - a musím říct , že z hlediska senátorů , a omlouvám se , je to skoro nadpoloviční většina . ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s4
Já jsem si udělala tu statistiku a chápu , že právě komunální politici , starostové , jsou velmi úspěšní právě a stávají se senátory . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s1
Musím konstatovat , že od pana Vystrčila neustále zazníval v Senátu argument ohledně Národní sportovní agentury . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s2
V tu chvíli , když se to projednávalo v Senátu , se ještě nevědělo , kdo bude předsedou Národní sportovní agentury . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s3
Dneska už víme , že předsedou se stal Milan Hnilička . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s4
Neustále zazníval argument , že on také bude kumulovat tyto odměny . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s5
Já bych jenom chtěla , protože jsem to tady slyšela , že to tady proudí celou Sněmovnou a že se to například dostalo i k panu Kalouskovi , takže se to v žádném případě nezakládá na pravdě , protože zákon č . 236 / 1995 Sb . , zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů , jasně určuje , že pokud je dnes pan poslanec Hnilička poslancem a zároveň předsedou Národní sportovní agentury , tak pobírá pouze jednu odměnu , a to tu vyšší . ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s6
Takže se tady může k tomu i pan předseda Národní sportovní agentury vyjádřit . ps2017-034-05-002-005.u6.p8.s1
Zároveň bych ještě chtěla uvést jeden argument , a to je ten , protože k tomuto návrhu zákona právě v prvním čtení vystupoval i pan Kalousek , a máme tady i další členy vlády , například Kláru Dostálovou , Vojtěcha Adama , kteří jsou poslanci a zároveň ministři , a oni také pobírají jednu odměnu . ps2017-034-05-002-005.u6.p8.s2
Oni sice dostávají příspěvky na asistenty , dostávají příspěvek na kancelář , ale za ten fyzický výkon funkce poslance žádnou odměnu nepobírají . ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s1
Vážené poslankyně , vážení poslanci , řekla jsem řadu důvodů a argumentů a jsem přesvědčena , že tento zákon je správný , spravedlivý a velmi jednoduchý a technicky proveditelný . ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s2
A navrhuji setrvat na sněmovní verzi , čímž bychom měli všichni společně vyslat jasný signál občanům , že podporujeme spravedlivou odměnu za vykonanou práci také v případě politiků . ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s3
Děkuji vám za pozornost . ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s2
Já bych chtěl jenom říct , že nejsme v rozpravě , takže všechny faktické poznámky , které tady mám , mažu . ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s3
V tuto chvíli poprosím , aby se slova ujal pan senátor Miloš Vystrčil . ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-034-05-002-005.u8.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , děkuji za slovo a za to , že se poté , co jsem sem přišel potřetí nebo počtvrté , dostávám i ke slovu tady u řečniště . ps2017-034-05-002-005.u8.p2.s1
Na úvod , jak jsem tady čekal , tak jsem si hledal poslední výzkumy důvěryhodnosti jednotlivých zastupitelských sborů a poslední průzkum STEM z března a dubna roku 2019 říká , že obecním zastupitelstvům věří nebo důvěřuje 66 % lidí , krajským zastupitelstvům 48 % a Poslanecké sněmovně , respektive Senátu , vždycky to vychází okolo 30 % . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s1
Já to tady říkám proto , že jsme dneska v situaci , že ti , co se těší nejmenší důvěře , říkají těm , co se těší největší důvěře , jak se mají chovat a jaké peníze mají brát a kdy se jich mají , nebo nemají vzdát , což mi připadá úplně paradoxní , nesmyslné a popírající základní informaci , kterou od občanů dostáváme . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s2
Oni nejvíce věří komunálním politikům , těm , kterým my dneska říkáme , že 60 % platu si nezaslouží , a my jim tady z pozice těch , kterým lidé nejméně věří , řekneme , že si je nemají vzít . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s3
A když se podíváme na důvodovou zprávu , tam je napsán jediný důvod , a to je , že to je ve veřejném zájmu , že to je veřejný zájem , aby nebrali 100 % odměny , ale aby brali pouze 40 % . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s4
Nevím , jak se přišlo na to , že zrovna 40 % , že to není třeba 39 % nebo 45 % . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s5
A ani nevím , jak se přišlo na to , že je to veřejný zájem , který musí realizovat Poslanecká sněmovna . ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s6
Protože první otázka , kterou bychom si měli položit , je , jestli tu věc máme řešit , jestli není řešitelná někde jinde . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s1
A to bych se zase mohl podivovat nad některými kolegy , kteří se rádi zaštiťují různými principy , které v celé Evropě užíváme , a to je takzvaný princip subsidiarity . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s2
Princip subsidiarity říká , že pokud něco můžeme vyřešit níže , tak to neřešme výše . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s3
To znamená , pokud něco může rozhodnout orgán pod námi , tak ho nechme to rozhodnout a neřešme to za něj . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s4
A to , kolik bere starosta , může rozhodnout orgán pod námi , dokonce orgán , který se těší větší důvěře než my , a to je obecní zastupitelstvo . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s5
Obecní zastupitelstvo volí starostu , zvolení lidé , obecní zastupitelé , volí starostu , stejně - paní poslankyně Vildumetzová , paní hejtmanko a paní předsedkyně Asociace krajů prostřednictvím pana předsedajícího - jako například rada kraje nebo rada města jmenuje ředitele školy . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s6
To jsou taky volení lidé , rada města nebo rada kraje , kteří jmenují ředitele školy nebo ředitele nemocnice , stejně jako volení zastupitelé volí starostu nebo místostarostu . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s7
A v jednom případě říkáme " udělejme z toho 0 , 4 " , a v jiných případech se nás to netýká , protože oni nejsou těmi volenými představiteli ? ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s8
Samozřejmě že jsou volenými představiteli ve smyslu toho , že je volí volení představitelé , v jednom případě rada města nebo rada kraje a v jednom případě je to třeba zastupitelstvo kraje nebo zastupitelstvo města . ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s9
Čili argument o tom , že jsou to dvě rozdílné skupiny , ředitel nemocnice , ředitel školy , ředitel muzea , starosta , místostarosta nebo hejtman , je naprosto lichý , nesmyslný , irelevantní . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s1
Ale hlavní , co jsem chtěl říci , je , že proboha , pokud zastupitelstvům věří 66 % lidí , nechejme to na nich , jestli jejich starosta , když je zároveň senátorem nebo poslancem , má brát 60 % , 40 % , 70 % . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s2
On může být neuvolněný , on se se zastupitelstvem může domluvit a následně to může být tak , že to je ke spokojenosti místa , kde on působí . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s3
A ten veřejný zájem aplikujme tam , kde to skutečně tak má fungovat , protože jinak je to u starosty Božího daru a jinak je to u primátora Brna . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s4
A může to být jinak . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s5
A nechme to proboha na těch zastupitelích ! ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s6
My se tady všude možně oháníme principem subsidiarity , tak ho nechme aplikovat a nedělejme , opakuji to , ze zastupitelů krajů a obcí , kterým věří více lidí než nám , hlupáky a neřešme za ně věci , které můžou vyřešit oni . ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s7
A nedělejme hlupáky ani z těch zvolených starostů a hejtmanů . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s1
Paní hejtmanka sama říkala , že si to vyřešila . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s2
Ona si to vyřešila , ale v tom , jak se chce starat o všechny ostatní , kteří to neumějí tak dobře vyřešit jako ona , protože asi nejsou morálně tak vyspělí , tak je potřeba , aby se to ještě vyřešilo zákonem . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s3
Nechme to proboha na nich ! ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s4
Paní hejtmanka si to vyřešila a 0 , 4 bere . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s5
Pan Kupka si to vyřešil zase nějak jinak . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s6
Někdo jiný si to zase nějak vyřešil . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s7
Je to řešitelné z pozice rozhodnutí toho člověka a z pozice toho zastupitelstva . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s8
Přesto my jako ti nejmoudřejší ze všech , respektive se omlouvám , vy , Poslanecká sněmovna , protože Senát to zamítl , chcete rozhodovat za ně . ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s9
Část Poslanecké sněmovny , omlouvám se panu předsedovi Stanjurovi prostřednictvím pana předsedajícího , ODS vím , že pro tenhle nesmysl , který omezuje pravomoci zastupitelů a svobodu rozhodování volených zastupitelů , nehlasovala . ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s1
Takže to je první věc , kterou jsem chtěl zdůraznit . ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s2
Řešíme věc , která má řešení . ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s3
Paní hejtmanka Vildumetzová je toho dokladem , další lidé jsou toho dokladem , přesto si myslíme , že by to bez nás nešlo , byť máme menší důvěru , respektive máte menší důvěru , nebo část z vás má menší důvěru než ti , kteří by o tom mohli a často i rozhodují . ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s1
Teď druhá věc - ta nelogičnost . ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s2
Co vadí primárně , prosím vás ? ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s3
Primárně vadí to , že lidi berou dva platy , dvě odměny , nebo vadí primárně to , že nestíhají dělat dvě pozice ? ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s4
Já si myslím , že pokud by nám něco mělo už vadit a pokud přistoupím na tuto logiku , tak by nám mělo vadit , že někdo dělá dvě věci a nestíhá to . ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s5
A rozuměl bych tomu , byť bych s tím nesouhlasil , že třeba někdo říká : není možné dělat dvě funkce , pozici primátora a poslance , obě dvě na plný úvazek a naplno , zakažme to . ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s6
To můžeme udělat .