|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-24 ps2017-034-05-002-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/5/ - zamítnutý Senátem

Date2019-09-24
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034159.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 903 • previousnext

ps2017-034-05-002-005.u1.p1.s1 5.
ps2017-034-05-002-005.u1.p1.s2 Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 273/5/ - zamítnutý Senátem
ps2017-034-05-002-005.u1.p2.s1 Prosím, pane poslanče.
ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s1 Omlouvám se, pane předsedající, kolegyně, kolegové.
ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s2 V předešlém hlasování jsem hlasoval tak, že se zdržuji, přičemž mám na sjetině ano.
ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s3 Hlasování nezpochybňuji, uvádím pouze pro stenozáznam.
ps2017-034-05-002-005.u2.p1.s4 Děkuji.
ps2017-034-05-002-005.u3.p1.s1 Nezpochybňujete hlasování?
ps2017-034-05-002-005.u3.p1.s2 Ne, dobrá.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s1 Název bodu jsem přečetl.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s2 Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, bylo doručeno jako sněmovní tisk 273/6.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s3 Vítám mezi námi senátora Miloše Vystrčila.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s4 Prosím, aby se k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu zákona vyjádřila za navrhovatele poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s5 A pak se k tomu vyjádří pan zpravodaj garančního výboru Ivan Bartoš.
ps2017-034-05-002-005.u3.p2.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2017-034-05-002-005.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové -
ps2017-034-05-002-005.u5.p1.s1 Pardon.
ps2017-034-05-002-005.u5.p1.s2 Poprosím klid v sále!
ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s1 Dovolte mi opětovně uvést sněmovní tisk 273, kterým je návrh zákona na vydání, kterým se mění zákon o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze.
ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s2 Znovu bych si dovolila uvést, co návrh tohoto zákona přináší.
ps2017-034-05-002-005.u6.p1.s3 Řeší kumulaci odměn, a pokud se někdo stane poslancem, senátorem, členem vlády a zároveň bude uvolněným zastupitelem, tzn. starostou, místostarostou, hejtmanem, primátorem, náměstkem, radním, ale i předsedou výboru, tak za tuto uvolněnou funkci bude pobírat 40 % odměny.
ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s1 Dovolte mi, abych připomněla, že vláda k návrhu zaujala ve svém usnesení číslo 637 ze dne 3. října 2018 souhlasný postoj, návrh zákona byl schválen Poslaneckou sněmovnou, třetí čtení návrhu zákona proběhlo dne 13. března 2019 na 27. schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s2 Poslanecká sněmovna postoupila návrh zákona Senátu jako tisk 72.
ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s3 Návrh byl v Senátu přikázán k projednání výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí jako výboru garančnímu, dále ústavně-právnímu výboru a výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu.
ps2017-034-05-002-005.u6.p2.s4 Třetího května jsem se zúčastnila jako předkladatelka 8. schůze Senátu, kde se vedla dlouhá diskuse k tomuto sněmovnímu tisku, a musím říct, že Senát poté navrhl, po projednání, aby tento tisk byl zamítnut.
ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s1 V souvislosti s projednáním uvedeného návrhu bych ráda poukázala na věci, které v daném Senátu zazněly.
ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s2 Jedna z nich jsou i ekonomické souvislosti přijetí uvedeného principu omezení kumulace odměn.
ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s3 Tady bych jenom připomněla, že každý rok se schvaluje nové nařízení vlády ohledně odměňování zastupitelů.
ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s4 Je určitě dobře, že se každý rok o nějaké procento navyšuje, a musím říct, že i v Senátu od jednoho pana senátora zaznělo, že když jsem dělala šéfku Svazu měst a obcí, že měl určitě rád, ale že v tuto chvíli chci a že starostové berou malé odměny.
ps2017-034-05-002-005.u6.p3.s5 jsem mu na to řekla, že se s tím určitě ztotožňuji, že starostové berou malé odměny, ale že on jako senátor a starosta bere velkou odměnu, protože za tyto dvě funkce pobírá - v uvozovkách - 200 procent, a myslím si, že 140procentní odměna je dostačující.
ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s1 Chtěla bych říct, že celkové výdaje v roce 2018 na odměny, včetně odchodného a zákonných odvodů pojistného z rozpočtů územně samosprávných celků, činily v minulém roce 6 830 000 000, takže vzrostly o 1 250 000 000.
ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s2 Proto si myslím, že se nebavíme o symbolických prostředcích, což je podle mého názoru dobře, protože komunální a regionální zastupitelé by měli být za svou práci řádně zaplaceni.
ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s3 Dokonce si myslím, že nelehká práce komunálních politiků a odpovědnosti s tím spojené si zaslouží i větší odměnu.
ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s4 Ti, kteří však vykonávají vícero funkcí, by neměli být placeni dvakrát.
ps2017-034-05-002-005.u6.p4.s5 Návrh navíc počítá s tím, že uspořené finanční prostředky, tedy krácených 60 procent, zůstanou v rozpočtech měst, obcí a krajů a zastupitelé si současně sami rozhodnou, jakým způsobem s těmito uspořenými prostředky v dané obci, městě nebo kraji naloží.
ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s1 Dalším argumentem, který v Senátu zazněl, je, že se řeší pouze souběh odměn zastupitelů územně samosprávných celků a členů zákonodárného sboru a neřeší se například kumulace odměn lékařů, učitelů.
ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s2 se s tím v žádném případě nemohu ztotožnit, protože když se někdo stane poslancem, tak ho zvolili občané.
ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s3 Pokud se někdo stane lékařem, tak do takové funkce není volen.
ps2017-034-05-002-005.u6.p5.s4 Takže můžeme se o tom někdy bavit v minulosti, ale myslím si, že my teď, v tuto chvíli, hovoříme o kumulaci odměn poslance, kde tedy to volí občané, z hlediska starosty, místostarosty, tak ty si ze svého středu samozřejmě volí zastupitelé.
ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s1 Musím také konstatovat, že to projednávání návrhu zákona provázely nejenom v Poslanecké sněmovně, ale i v Senátu velké emoce.
ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s2 určitě chápu, protože se to týká nás, poslanců a senátorů.
ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s3 Z hlediska poslanců je to okolo 40 poslanců, kteří kumulují odměny, je tady ale řada poslanců, kteří dnes jsou neuvolněnými zastupiteli - mezi patřím taky, jsem neuvolněná hejtmanka, která také pobírá 40procentní odměnu, je tady pan starosta Kupka a další, kteří dnes jsou, protože ten zákon to přináší, ale jsou samozřejmě i někteří, kteří - a musím říct, že z hlediska senátorů, a omlouvám se, je to skoro nadpoloviční většina.
ps2017-034-05-002-005.u6.p6.s4 jsem si udělala tu statistiku a chápu, že právě komunální politici, starostové, jsou velmi úspěšní právě a stávají se senátory.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s1 Musím konstatovat, že od pana Vystrčila neustále zazníval v Senátu argument ohledně Národní sportovní agentury.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s2 V tu chvíli, když se to projednávalo v Senátu, se ještě nevědělo, kdo bude předsedou Národní sportovní agentury.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s3 Dneska víme, že předsedou se stal Milan Hnilička.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s4 Neustále zazníval argument, že on také bude kumulovat tyto odměny.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s5 bych jenom chtěla, protože jsem to tady slyšela, že to tady proudí celou Sněmovnou a že se to například dostalo i k panu Kalouskovi, takže se to v žádném případě nezakládá na pravdě, protože zákon č. 236/1995 Sb., zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů, jasně určuje, že pokud je dnes pan poslanec Hnilička poslancem a zároveň předsedou Národní sportovní agentury, tak pobírá pouze jednu odměnu, a to tu vyšší.
ps2017-034-05-002-005.u6.p7.s6 Takže se tady může k tomu i pan předseda Národní sportovní agentury vyjádřit.
ps2017-034-05-002-005.u6.p8.s1 Zároveň bych ještě chtěla uvést jeden argument, a to je ten, protože k tomuto návrhu zákona právě v prvním čtení vystupoval i pan Kalousek, a máme tady i další členy vlády, například Kláru Dostálovou, Vojtěcha Adama, kteří jsou poslanci a zároveň ministři, a oni také pobírají jednu odměnu.
ps2017-034-05-002-005.u6.p8.s2 Oni sice dostávají příspěvky na asistenty, dostávají příspěvek na kancelář, ale za ten fyzický výkon funkce poslance žádnou odměnu nepobírají.
ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, řekla jsem řadu důvodů a argumentů a jsem přesvědčena, že tento zákon je správný, spravedlivý a velmi jednoduchý a technicky proveditelný.
ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s2 A navrhuji setrvat na sněmovní verzi, čímž bychom měli všichni společně vyslat jasný signál občanům, že podporujeme spravedlivou odměnu za vykonanou práci také v případě politiků.
ps2017-034-05-002-005.u6.p9.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s2 bych chtěl jenom říct, že nejsme v rozpravě, takže všechny faktické poznámky, které tady mám, mažu.
ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s3 V tuto chvíli poprosím, aby se slova ujal pan senátor Miloš Vystrčil.
ps2017-034-05-002-005.u7.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2017-034-05-002-005.u8.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, děkuji za slovo a za to, že se poté, co jsem sem přišel potřetí nebo počtvrté, dostávám i ke slovu tady u řečniště.
ps2017-034-05-002-005.u8.p2.s1 Na úvod, jak jsem tady čekal, tak jsem si hledal poslední výzkumy důvěryhodnosti jednotlivých zastupitelských sborů a poslední průzkum STEM z března a dubna roku 2019 říká, že obecním zastupitelstvům věří nebo důvěřuje 66 % lidí, krajským zastupitelstvům 48 % a Poslanecké sněmovně, respektive Senátu, vždycky to vychází okolo 30 %.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s1 to tady říkám proto, že jsme dneska v situaci, že ti, co se těší nejmenší důvěře, říkají těm, co se těší největší důvěře, jak se mají chovat a jaké peníze mají brát a kdy se jich mají, nebo nemají vzdát, což mi připadá úplně paradoxní, nesmyslné a popírající základní informaci, kterou od občanů dostáváme.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s2 Oni nejvíce věří komunálním politikům, těm, kterým my dneska říkáme, že 60 % platu si nezaslouží, a my jim tady z pozice těch, kterým lidé nejméně věří, řekneme, že si je nemají vzít.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s3 A když se podíváme na důvodovou zprávu, tam je napsán jediný důvod, a to je, že to je ve veřejném zájmu, že to je veřejný zájem, aby nebrali 100 % odměny, ale aby brali pouze 40 %.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s4 Nevím, jak se přišlo na to, že zrovna 40 %, že to není třeba 39 % nebo 45 %.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s5 A ani nevím, jak se přišlo na to, že je to veřejný zájem, který musí realizovat Poslanecká sněmovna.
ps2017-034-05-002-005.u8.p3.s6 Protože první otázka, kterou bychom si měli položit, je, jestli tu věc máme řešit, jestli není řešitelná někde jinde.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s1 A to bych se zase mohl podivovat nad některými kolegy, kteří se rádi zaštiťují různými principy, které v celé Evropě užíváme, a to je takzvaný princip subsidiarity.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s2 Princip subsidiarity říká, že pokud něco můžeme vyřešit níže, tak to neřešme výše.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s3 To znamená, pokud něco může rozhodnout orgán pod námi, tak ho nechme to rozhodnout a neřešme to za něj.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s4 A to, kolik bere starosta, může rozhodnout orgán pod námi, dokonce orgán, který se těší větší důvěře než my, a to je obecní zastupitelstvo.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s5 Obecní zastupitelstvo volí starostu, zvolení lidé, obecní zastupitelé, volí starostu, stejně - paní poslankyně Vildumetzová, paní hejtmanko a paní předsedkyně Asociace krajů prostřednictvím pana předsedajícího - jako například rada kraje nebo rada města jmenuje ředitele školy.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s6 To jsou taky volení lidé, rada města nebo rada kraje, kteří jmenují ředitele školy nebo ředitele nemocnice, stejně jako volení zastupitelé volí starostu nebo místostarostu.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s7 A v jednom případě říkáme "udělejme z toho 0,4", a v jiných případech se nás to netýká, protože oni nejsou těmi volenými představiteli?
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s8 Samozřejmě že jsou volenými představiteli ve smyslu toho, že je volí volení představitelé, v jednom případě rada města nebo rada kraje a v jednom případě je to třeba zastupitelstvo kraje nebo zastupitelstvo města.
ps2017-034-05-002-005.u8.p4.s9 Čili argument o tom, že jsou to dvě rozdílné skupiny, ředitel nemocnice, ředitel školy, ředitel muzea, starosta, místostarosta nebo hejtman, je naprosto lichý, nesmyslný, irelevantní.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s1 Ale hlavní, co jsem chtěl říci, je, že proboha, pokud zastupitelstvům věří 66 % lidí, nechejme to na nich, jestli jejich starosta, když je zároveň senátorem nebo poslancem, brát 60 %, 40 %, 70 %.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s2 On může být neuvolněný, on se se zastupitelstvem může domluvit a následně to může být tak, že to je ke spokojenosti místa, kde on působí.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s3 A ten veřejný zájem aplikujme tam, kde to skutečně tak fungovat, protože jinak je to u starosty Božího daru a jinak je to u primátora Brna.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s4 A může to být jinak.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s5 A nechme to proboha na těch zastupitelích!
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s6 My se tady všude možně oháníme principem subsidiarity, tak ho nechme aplikovat a nedělejme, opakuji to, ze zastupitelů krajů a obcí, kterým věří více lidí než nám, hlupáky a neřešme za věci, které můžou vyřešit oni.
ps2017-034-05-002-005.u8.p5.s7 A nedělejme hlupáky ani z těch zvolených starostů a hejtmanů.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s1 Paní hejtmanka sama říkala, že si to vyřešila.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s2 Ona si to vyřešila, ale v tom, jak se chce starat o všechny ostatní, kteří to neumějí tak dobře vyřešit jako ona, protože asi nejsou morálně tak vyspělí, tak je potřeba, aby se to ještě vyřešilo zákonem.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s3 Nechme to proboha na nich!
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s4 Paní hejtmanka si to vyřešila a 0,4 bere.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s5 Pan Kupka si to vyřešil zase nějak jinak.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s6 Někdo jiný si to zase nějak vyřešil.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s7 Je to řešitelné z pozice rozhodnutí toho člověka a z pozice toho zastupitelstva.
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s8 Přesto my jako ti nejmoudřejší ze všech, respektive se omlouvám, vy, Poslanecká sněmovna, protože Senát to zamítl, chcete rozhodovat za .
ps2017-034-05-002-005.u8.p6.s9 Část Poslanecké sněmovny, omlouvám se panu předsedovi Stanjurovi prostřednictvím pana předsedajícího, ODS vím, že pro tenhle nesmysl, který omezuje pravomoci zastupitelů a svobodu rozhodování volených zastupitelů, nehlasovala.
ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s1 Takže to je první věc, kterou jsem chtěl zdůraznit.
ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s2 Řešíme věc, která řešení.
ps2017-034-05-002-005.u8.p7.s3 Paní hejtmanka Vildumetzová je toho dokladem, další lidé jsou toho dokladem, přesto si myslíme, že by to bez nás nešlo, byť máme menší důvěru, respektive máte menší důvěru, nebo část z vás menší důvěru než ti, kteří by o tom mohli a často i rozhodují.
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s1 Teď druhá věc - ta nelogičnost.
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s2 Co vadí primárně, prosím vás?
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s3 Primárně vadí to, že lidi berou dva platy, dvě odměny, nebo vadí primárně to, že nestíhají dělat dvě pozice?
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s4 si myslím, že pokud by nám něco mělo vadit a pokud přistoupím na tuto logiku, tak by nám mělo vadit, že někdo dělá dvě věci a nestíhá to.
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s5 A rozuměl bych tomu, byť bych s tím nesouhlasil, že třeba někdo říká: není možné dělat dvě funkce, pozici primátora a poslance, obě dvě na plný úvazek a naplno, zakažme to.
ps2017-034-05-002-005.u8.p8.s6 To můžeme udělat.

Text viewDownload CoNNL-U