ps2017-034-02-010-015.u1.p1.s1
15 . ps2017-034-02-010-015.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu ( nominační zákon ) / sněmovní tisk 220 / - druhé čtení ps2017-034-02-010-015.u1.p2.s1
Z pověření vlády měl předložený návrh uvést předseda vlády Andrej Babiš , nicméně ten pověřil ministryni spravedlnosti Marii Benešovou , takže já prosím , aby se ujala slova . ps2017-034-02-010-015.u1.p2.s2
Prosím , paní ministryně . ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s2
Dámy a pánové , jedná se o vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu , takzvaný nominační zákon . ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s3
Tento návrh navazuje v podstatě na věcně obdobný návrh zákona , který byl předložen v předchozím volebním období Ministerstvem financí , jemuž vláda Bohuslava Sobotky uložila jej zpracovat , ale nakonec jej na své schůzi 5 . dubna 2017 projednala , ale neschválila . ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s4
Současná vláda proto opětovně zpracovala návrh nominačního zákona v obdobném znění , schválila jej a následně předložila Poslanecké sněmovně . ps2017-034-02-010-015.u2.p2.s1
Obsahem tohoto vládního návrhu je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídícího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu , která spadá do působnosti tohoto ministerstva , otevřené , transparentní výběrové řízení na danou pozici . ps2017-034-02-010-015.u2.p2.s2
Podle návrhu zákona také budou ministerstva muset veškeré personální nominace nejen do řídících , ale i dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu , které spadají do jejich působnosti , předložit výboru pro personální nominace , který je následně projedná a zaujme k nim stanovisko . ps2017-034-02-010-015.u2.p3.s1
Navržený zákon dále upravuje i postavení , složení a působnost tohoto výboru , který bude poradním orgánem vlády . ps2017-034-02-010-015.u2.p3.s2
Takto už ostatně funguje výbor pro personální nominace nyní , ale dosud jen na základě usnesení vlády , přičemž navrhovaná úprava má jeho existenci a působnost stabilizovat tím , že budou upraveny na úrovni obecně závazného právního předpisu . ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s1
Návrhem zákona upravený nominační proces se pak použije u všech obchodních korporací bez ohledu na výši majetkového podílu státu v nich , dále též na státní podniky , národní podnik a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty . ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s2
Stanovisko výboru pro personální nominace k nominaci bude mít doporučující charakter . ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s3
Pokud se však ministerstvo od doporučení výboru odchýlí , bude mít povinnost toto své odchýlení zdůvodnit a neprodleně uveřejnit prostřednictvím webových stránek . ps2017-034-02-010-015.u2.p5.s1
Závěrem bych se ráda stručně zmínila o projednání návrhu zákona hospodářským výborem Poslanecké sněmovny , který Poslanecké sněmovně doporučil vládní návrh nominačního zákona schválit ve znění dvou dílčích pozměňovacích návrhů , jimiž se snižuje požadovaná věková hranice pro účast ve výběrovém řízení z 28 na 25 let , a dále se upravuje účinnost zákona . ps2017-034-02-010-015.u2.p5.s2
S oběma těmito změnami lze za vládu jako předkladatele plně souhlasit . ps2017-034-02-010-015.u2.p6.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu , usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 220 / 1 a 2 . ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s3
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Leo Luzar a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2017-034-02-010-015.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-02-010-015.u4.p1.s2
Dovolte mi , dámy a pánové , vážený pane předsedající , abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru 25 . schůze z 20 . března 2019 k sněmovnímu tisku 220 . ps2017-034-02-010-015.u4.p2.s1
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu ředitele odboru legislativy pověřeného řízením sekce Úřadu vlády Tomáše Dundra , zpravodajské zprávě Leo Luzara a po obecné a podrobné rozpravě ps2017-034-02-010-015.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 220 ve znění schválených pozměňovacích návrhů . ps2017-034-02-010-015.u4.p4.s1
1 . ps2017-034-02-010-015.u4.p4.s2
V části třetí § 11 odstavec 2 písm . a ) se číslo 28 nahrazuje číslem 25 . ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s1
2 . ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s2
V části čtvrté § 20 zní : § 21 Účinnost . ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s3
Tento zákon nabývá účinnosti 15 . dnem po jeho vyhlášení . ps2017-034-02-010-015.u4.p6.s1
II . ps2017-034-02-010-015.u4.p6.s2
Zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické opravy , které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona . ps2017-034-02-010-015.u4.p7.s1
III . pověřuje zpravodaje výboru , aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto zákona v hospodářském výboru . ps2017-034-02-010-015.u4.p8.s1
IV . pověřuje předsedu výboru , aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny . ps2017-034-02-010-015.u4.p9.s1
Tolik zpráva hospodářského výboru . ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které je přihlášena paní poslankyně Pastuchová a pan poslanec Martínek . ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s3
Prosím paní poslankyni Pastuchovou . ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , já se přihlásím ke svému pozměňujícímu návrhu k tomuto zákonu . ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s3
Podávám ho proto , že jednak jsem předsedkyní komise pro rodinu , rovné příležitosti a dále jsem členkou výboru pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice , tak jak tam má zástupce každá politická strana této Sněmovny . ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s1
Ráda bych vám nyní představila , nebo řekla několik slov k svému pozměňujícímu návrhu a hned na úvod bych chtěla říct , že prozatím nejsem zastánkyní jakýchkoliv kvót . ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s2
Považuji však za důležité alespoň symbolicky deklarovat , že ženy patří do vedení státních podniků a obchodních společností . ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s3
Můj pozměňovací návrh , který předkládám , je v podstatě takovým doporučujícím opatřením , jehož cílem je zajistit vyvážení složení výboru a výběrové komise a předcházet tak úmyslnému i neúmyslnému znevýhodnění některého pohlaví v rámci rozhodování výboru a výběrové komise . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s1
Proč je takové opatření důležité ? ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s2
V obchodních společnostech s majetkovou účastí státu je zastoupeno na úrovni dozorčích rad a představenstev pouze 15 % žen . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s3
Vyrovnané zastoupení žen a mužů je jedním ze základních principů moderních demokracií . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s4
K aktivní podpoře vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a odstraňování vertikální genderové segregace České republiky vyzývá řada mezinárodních organizací a jejich orgánů , mimo jiné Výbor OSN pro odstranění diskriminace žen . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s5
Požadavek vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích je také obsažen ve Vládní strategii pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014 - 2020 schválené usnesením vlády České republiky č . 931 ze dne 12 . listopadu 2014 . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s6
Rozličné studie ukazují , že rozmanité týmy fungují výrazně efektivněji než kolektivy homogenní . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s7
A nakonec státní podniky a obchodní společnosti ovládané státem mohou sloužit jako příklady dobré praxe pro soukromé společnosti . ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s8
Ženy nám tvoří více než polovinu české populace a řada z těchto žen už dokázala , že ženy mají v rozhodovacích pozicích své místo a jsou pro fungování různých institucí a firem velkým přínosem . ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s2
A prosím pana poslance Martínka , připraví se paní poslankyně Válková . ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s3
Prosím . ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , děkuji za slovo . ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s2
Já jsem také rád , že se verze nominačního zákona konečně dostala i do druhého čtení , po tom , co byl tedy zamítnut i pirátský návrh . ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s3
Jsem také rád , že byl můj návrh ohledně snížení věku , resp . srovnání věku nominantů do dozorčích a řídících orgánů , přijat již na garančním výboru , který logicky to srovnává i s jinými zákony , jako např . zákon o VZP . ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s4
Jsem také rád , že se domluvil jistý kompromis , který tady jistě představí předseda Sněmovny pan Vondráček . ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s5
Určitě ta varianta daného kompromisu je lepší než stávající stav i než navržené znění bez přijetí daného kompromisu . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s1
I tak bych chtěl načíst tři pozměňovací návrhy , které bych tedy ve stručnosti představil . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s2
Jedním z nich je návrh , který přináší závaznost , a je tedy návrhem , který pravděpodobně veřejnost očekávala v případě , že by nebyl přijat daný kompromis , tak je to vlastně něco , co dělá z daného zákona ještě silnější nástroj pro dodržování a kontrolu veřejností . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s3
Cílem pozměňovacího návrhu je stanovení závaznosti rozhodnutí výboru . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s4
Zavedením závaznosti jakékoli odklonění státu od stanoviska výboru není možné . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s5
Hlavním účelem tohoto pozměňovacího návrhu je tedy zajistit obsazování řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu na základě ověření odbornosti . ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s6
Tím vzniká další záruka , že osoby jmenované do těchto orgánů budou jmenovány na základě svých odborných kompetencí , a zároveň se omezuje možnost tzv . politických trafik . ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s1
V § 5 pozměňovacího návrhu také současně mění délku funkčního období členů výboru , protože se zavádí závaznost rozhodnutí výboru , a zároveň je personální politika odpovědností vlády . ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s2
Je vhodné umožnit vládě jmenovat takové členy výboru , které ( ? ) budou dle názoru vlády kvalitně ověřovat nominované osoby a zároveň plnit odpovědně její personální politiku . ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s3
Nově podle tohoto návrhu tedy nebude členství ve výboru na dobu pěti let , ale bude končit devadesát dnů poté , co získá důvěru nová vláda . ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s4
Nová vláda tak bude mít devadesát dnů na to vybrat nové členy výboru . ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s1
Toto usnesení také pomůže zajistit , že vláda nebude dělat nepromyšlené , v uvozovkách , politické čistky okamžitě po získání důvěry . ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s2
Kromě toho bude premiér pověřený sestavením vlády motivován k hledání a získání důvěry Poslanecké sněmovny , pokud bude vláda chtít jmenovat nové členy výboru . ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s3
Členové výboru budou na vládě po svém jmenování do jisté míry nezávislí , protože je nebude možné standardně odvolat , a jejich funkční období skončí až poté , kdy získá důvěru nově složená vláda . ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s1
Tak to je první pozměňovací návrh . ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s2
Další pozměňovací návrh se týká přechodného ustanovení , které zavádí různou délku funkčního období při první volbě členů . ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s3
Tento pozměňovací návrh je obsažen i v kompromisním návrhu , za což jsem rád , a proto ho načítám pouze pro případ , že by nebyl náhodou přijat ani návrh na závaznost rozhodnutí , ani kompromisní návrh . ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s1
A třetí se týká rozšíření dané působnosti zákona i na zdravotní pojišťovny . ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s2
Všechny tři tedy podrobně načtu ještě v podrobné rozpravě . ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-034-02-010-015.u9.p1.s1
Já také děkuji . ps2017-034-02-010-015.u9.p1.s2
A nyní prosím paní poslankyni Válkovou , která je jako poslední přihlášená do obecné rozpravy . ps2017-034-02-010-015.u10.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-034-02-010-015.u10.p1.s2
Milé kolegyně , milí kolegové , já jsem se zájmem poslouchala vystoupení paní poslankyně Jany Pastuchové i v pozici vládní zmocněnkyně , nebo přesněji zmocněnkyně vlády pro lidská práva a samozřejmě mám tu agendu rovnosti mužů a žen také ve svém portfoliu , tak bych se ráda k tomu vyjádřila . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s1
Možná že budu trošku odvážnější potud , že v poslední době , když se tak rozhlížím v tomto volebním období po tom , jak jsme zastoupeny např . tady v tomto poslaneckém sboru , resp . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s2
Sněmovně , a vidím , kolik tady je žen , a to myslím napříč politickým spektrem , které jsou určitě přinejmenším stejně schopné jako muži , a kolik je nás místopředsedkyň Poslanecké sněmovny , kolik je nás předsedkyň jednotlivých sněmovních výborů , kolik je nás předsedkyň komisí , jaké je naše zastoupení , tak samozřejmě se vkrádá myšlenka , jestli je to v pořádku . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s3
Myslím si , že to v pořádku není . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s4
A tady asi u nás političek , které už jsme se dostaly na tuto vrcholnou úroveň , není podezření z toho , že bychom nechtěly dělat kariéru , že bychom radši se věnovaly svému rodinnému soukromému životu . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s5
Naopak , my jsme obětovaly často téměř všechno , včetně části svého soukromého života a rodiny , k tomu , abychom zastupovaly zájmy těch , kteří nás volí . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s6
Přesto naše zastoupení ve funkcích tomu neodpovídá . ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s7
A já jsem si celkem jistá tím , že jsme opravdu stejně dobré jako muži . ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s1
Takže já to uzavřu konstatováním , že na rozdíl od paní poslankyně Pastuchové si myslím , že to , co mně doporučovaly kolegyně v Norsku , které říkaly " zaveďte si kvóty na pět let a pak je můžete zrušit , protože každý se přesvědčí , že jste stejně dobré nebo lepší než muži , a budou vás volit již bez kvót , ve všech orgánech " , že je to možná trochu provokativní tvrzení . ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s2
Také jsem to udělala s nadsázkou v tomto pozdním odpoledni . ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s3
Ale stojím si za tím , že jsme stejně dobré jako vy , a proto podporuji naprosto návrh , který paní poslankyně Pastuchová zde přednesla , a který vyvolal , jak jinak , lehké pousmání na tváři mnoha z vás , našich milých kolegů poslanců . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s1
Jinak mi ještě dovolte jednu takovou připomínku . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s2
V poslední době , využívám této platformy , se setkávám s tím , že se někdy redukuje otázka rovnosti mužů a žen na takové vnější symboly . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s3
Také se o tom hovoří hodně v souvislosti s procesem ratifikace Istanbulské úmluvy , zda ženy nezneužívají současné pozornosti politické na evropské úrovni k tomu , aby si prosazovaly svoje parciální zájmy . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s4
A naopak se zdůrazňuje , že není zájem na tom , aby Česká republika jakýmkoliv způsobem podporovala konfrontaci mezi dvěma pohlavími . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s5
Já si tedy myslím , že možná je to zásluhou , v uvozovkách , těch organizacích nestátních , neziskových , několika , které jsou velmi slyšet a někdy tu rétoriku přehánějí . ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s6
Tady jsem kritická vůči nim , stejně jako řada z vás .