|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-09-11 ps2017-034-02-010-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - druhé čtení

Date2019-09-11
Meetingps2017/034
Agenda Itemps2017/034/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/034schuz/s034071.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 300 • previousnext

ps2017-034-02-010-015.u1.p1.s1 15.
ps2017-034-02-010-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/ - druhé čtení
ps2017-034-02-010-015.u1.p2.s1 Z pověření vlády měl předložený návrh uvést předseda vlády Andrej Babiš, nicméně ten pověřil ministryni spravedlnosti Marii Benešovou, takže prosím, aby se ujala slova.
ps2017-034-02-010-015.u1.p2.s2 Prosím, paní ministryně.
ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s2 Dámy a pánové, jedná se o vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, takzvaný nominační zákon.
ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s3 Tento návrh navazuje v podstatě na věcně obdobný návrh zákona, který byl předložen v předchozím volebním období Ministerstvem financí, jemuž vláda Bohuslava Sobotky uložila jej zpracovat, ale nakonec jej na své schůzi 5. dubna 2017 projednala, ale neschválila.
ps2017-034-02-010-015.u2.p1.s4 Současná vláda proto opětovně zpracovala návrh nominačního zákona v obdobném znění, schválila jej a následně předložila Poslanecké sněmovně.
ps2017-034-02-010-015.u2.p2.s1 Obsahem tohoto vládního návrhu je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídícího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu, která spadá do působnosti tohoto ministerstva, otevřené, transparentní výběrové řízení na danou pozici.
ps2017-034-02-010-015.u2.p2.s2 Podle návrhu zákona také budou ministerstva muset veškeré personální nominace nejen do řídících, ale i dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, které spadají do jejich působnosti, předložit výboru pro personální nominace, který je následně projedná a zaujme k nim stanovisko.
ps2017-034-02-010-015.u2.p3.s1 Navržený zákon dále upravuje i postavení, složení a působnost tohoto výboru, který bude poradním orgánem vlády.
ps2017-034-02-010-015.u2.p3.s2 Takto ostatně funguje výbor pro personální nominace nyní, ale dosud jen na základě usnesení vlády, přičemž navrhovaná úprava jeho existenci a působnost stabilizovat tím, že budou upraveny na úrovni obecně závazného právního předpisu.
ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s1 Návrhem zákona upravený nominační proces se pak použije u všech obchodních korporací bez ohledu na výši majetkového podílu státu v nich, dále též na státní podniky, národní podnik a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty.
ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s2 Stanovisko výboru pro personální nominace k nominaci bude mít doporučující charakter.
ps2017-034-02-010-015.u2.p4.s3 Pokud se však ministerstvo od doporučení výboru odchýlí, bude mít povinnost toto své odchýlení zdůvodnit a neprodleně uveřejnit prostřednictvím webových stránek.
ps2017-034-02-010-015.u2.p5.s1 Závěrem bych se ráda stručně zmínila o projednání návrhu zákona hospodářským výborem Poslanecké sněmovny, který Poslanecké sněmovně doporučil vládní návrh nominačního zákona schválit ve znění dvou dílčích pozměňovacích návrhů, jimiž se snižuje požadovaná věková hranice pro účast ve výběrovém řízení z 28 na 25 let, a dále se upravuje účinnost zákona.
ps2017-034-02-010-015.u2.p5.s2 S oběma těmito změnami lze za vládu jako předkladatele plně souhlasit.
ps2017-034-02-010-015.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s1 také děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 220/1 a 2.
ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s3 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Leo Luzar a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-034-02-010-015.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2017-034-02-010-015.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u4.p1.s2 Dovolte mi, dámy a pánové, vážený pane předsedající, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru 25. schůze z 20. března 2019 k sněmovnímu tisku 220.
ps2017-034-02-010-015.u4.p2.s1 Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu ředitele odboru legislativy pověřeného řízením sekce Úřadu vlády Tomáše Dundra, zpravodajské zprávě Leo Luzara a po obecné a podrobné rozpravě
ps2017-034-02-010-015.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 220 ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
ps2017-034-02-010-015.u4.p4.s1 1.
ps2017-034-02-010-015.u4.p4.s2 V části třetí § 11 odstavec 2 písm. a) se číslo 28 nahrazuje číslem 25.
ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s1 2.
ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s2 V části čtvrté § 20 zní: § 21 Účinnost.
ps2017-034-02-010-015.u4.p5.s3 Tento zákon nabývá účinnosti 15. dnem po jeho vyhlášení.
ps2017-034-02-010-015.u4.p6.s1 II.
ps2017-034-02-010-015.u4.p6.s2 Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické opravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona.
ps2017-034-02-010-015.u4.p7.s1 III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto zákona v hospodářském výboru.
ps2017-034-02-010-015.u4.p8.s1 IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2017-034-02-010-015.u4.p9.s1 Tolik zpráva hospodářského výboru.
ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášena paní poslankyně Pastuchová a pan poslanec Martínek.
ps2017-034-02-010-015.u5.p1.s3 Prosím paní poslankyni Pastuchovou.
ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, se přihlásím ke svému pozměňujícímu návrhu k tomuto zákonu.
ps2017-034-02-010-015.u6.p1.s3 Podávám ho proto, že jednak jsem předsedkyní komise pro rodinu, rovné příležitosti a dále jsem členkou výboru pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice, tak jak tam zástupce každá politická strana této Sněmovny.
ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s1 Ráda bych vám nyní představila, nebo řekla několik slov k svému pozměňujícímu návrhu a hned na úvod bych chtěla říct, že prozatím nejsem zastánkyní jakýchkoliv kvót.
ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s2 Považuji však za důležité alespoň symbolicky deklarovat, že ženy patří do vedení státních podniků a obchodních společností.
ps2017-034-02-010-015.u6.p2.s3 Můj pozměňovací návrh, který předkládám, je v podstatě takovým doporučujícím opatřením, jehož cílem je zajistit vyvážení složení výboru a výběrové komise a předcházet tak úmyslnému i neúmyslnému znevýhodnění některého pohlaví v rámci rozhodování výboru a výběrové komise.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s1 Proč je takové opatření důležité?
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s2 V obchodních společnostech s majetkovou účastí státu je zastoupeno na úrovni dozorčích rad a představenstev pouze 15 % žen.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s3 Vyrovnané zastoupení žen a mužů je jedním ze základních principů moderních demokracií.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s4 K aktivní podpoře vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a odstraňování vertikální genderové segregace České republiky vyzývá řada mezinárodních organizací a jejich orgánů, mimo jiné Výbor OSN pro odstranění diskriminace žen.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s5 Požadavek vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích je také obsažen ve Vládní strategii pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020 schválené usnesením vlády České republiky č. 931 ze dne 12. listopadu 2014.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s6 Rozličné studie ukazují, že rozmanité týmy fungují výrazně efektivněji než kolektivy homogenní.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s7 A nakonec státní podniky a obchodní společnosti ovládané státem mohou sloužit jako příklady dobré praxe pro soukromé společnosti.
ps2017-034-02-010-015.u6.p3.s8 Ženy nám tvoří více než polovinu české populace a řada z těchto žen dokázala, že ženy mají v rozhodovacích pozicích své místo a jsou pro fungování různých institucí a firem velkým přínosem.
ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s1 také děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s2 A prosím pana poslance Martínka, připraví se paní poslankyně Válková.
ps2017-034-02-010-015.u7.p1.s3 Prosím.
ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, děkuji za slovo.
ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s2 jsem také rád, že se verze nominačního zákona konečně dostala i do druhého čtení, po tom, co byl tedy zamítnut i pirátský návrh.
ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s3 Jsem také rád, že byl můj návrh ohledně snížení věku, resp. srovnání věku nominantů do dozorčích a řídících orgánů, přijat již na garančním výboru, který logicky to srovnává i s jinými zákony, jako např. zákon o VZP.
ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s4 Jsem také rád, že se domluvil jistý kompromis, který tady jistě představí předseda Sněmovny pan Vondráček.
ps2017-034-02-010-015.u8.p1.s5 Určitě ta varianta daného kompromisu je lepší než stávající stav i než navržené znění bez přijetí daného kompromisu.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s1 I tak bych chtěl načíst tři pozměňovací návrhy, které bych tedy ve stručnosti představil.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s2 Jedním z nich je návrh, který přináší závaznost, a je tedy návrhem, který pravděpodobně veřejnost očekávala v případě, že by nebyl přijat daný kompromis, tak je to vlastně něco, co dělá z daného zákona ještě silnější nástroj pro dodržování a kontrolu veřejností.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s3 Cílem pozměňovacího návrhu je stanovení závaznosti rozhodnutí výboru.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s4 Zavedením závaznosti jakékoli odklonění státu od stanoviska výboru není možné.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s5 Hlavním účelem tohoto pozměňovacího návrhu je tedy zajistit obsazování řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu na základě ověření odbornosti.
ps2017-034-02-010-015.u8.p2.s6 Tím vzniká další záruka, že osoby jmenované do těchto orgánů budou jmenovány na základě svých odborných kompetencí, a zároveň se omezuje možnost tzv. politických trafik.
ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s1 V § 5 pozměňovacího návrhu také současně mění délku funkčního období členů výboru, protože se zavádí závaznost rozhodnutí výboru, a zároveň je personální politika odpovědností vlády.
ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s2 Je vhodné umožnit vládě jmenovat takové členy výboru, které (?) budou dle názoru vlády kvalitně ověřovat nominované osoby a zároveň plnit odpovědně její personální politiku.
ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s3 Nově podle tohoto návrhu tedy nebude členství ve výboru na dobu pěti let, ale bude končit devadesát dnů poté, co získá důvěru nová vláda.
ps2017-034-02-010-015.u8.p3.s4 Nová vláda tak bude mít devadesát dnů na to vybrat nové členy výboru.
ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s1 Toto usnesení také pomůže zajistit, že vláda nebude dělat nepromyšlené, v uvozovkách, politické čistky okamžitě po získání důvěry.
ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s2 Kromě toho bude premiér pověřený sestavením vlády motivován k hledání a získání důvěry Poslanecké sněmovny, pokud bude vláda chtít jmenovat nové členy výboru.
ps2017-034-02-010-015.u8.p4.s3 Členové výboru budou na vládě po svém jmenování do jisté míry nezávislí, protože je nebude možné standardně odvolat, a jejich funkční období skončí poté, kdy získá důvěru nově složená vláda.
ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s1 Tak to je první pozměňovací návrh.
ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s2 Další pozměňovací návrh se týká přechodného ustanovení, které zavádí různou délku funkčního období při první volbě členů.
ps2017-034-02-010-015.u8.p5.s3 Tento pozměňovací návrh je obsažen i v kompromisním návrhu, za což jsem rád, a proto ho načítám pouze pro případ, že by nebyl náhodou přijat ani návrh na závaznost rozhodnutí, ani kompromisní návrh.
ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s1 A třetí se týká rozšíření dané působnosti zákona i na zdravotní pojišťovny.
ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s2 Všechny tři tedy podrobně načtu ještě v podrobné rozpravě.
ps2017-034-02-010-015.u8.p6.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-034-02-010-015.u9.p1.s1 také děkuji.
ps2017-034-02-010-015.u9.p1.s2 A nyní prosím paní poslankyni Válkovou, která je jako poslední přihlášená do obecné rozpravy.
ps2017-034-02-010-015.u10.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2017-034-02-010-015.u10.p1.s2 Milé kolegyně, milí kolegové, jsem se zájmem poslouchala vystoupení paní poslankyně Jany Pastuchové i v pozici vládní zmocněnkyně, nebo přesněji zmocněnkyně vlády pro lidská práva a samozřejmě mám tu agendu rovnosti mužů a žen také ve svém portfoliu, tak bych se ráda k tomu vyjádřila.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s1 Možná že budu trošku odvážnější potud, že v poslední době, když se tak rozhlížím v tomto volebním období po tom, jak jsme zastoupeny např. tady v tomto poslaneckém sboru, resp.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s2 Sněmovně, a vidím, kolik tady je žen, a to myslím napříč politickým spektrem, které jsou určitě přinejmenším stejně schopné jako muži, a kolik je nás místopředsedkyň Poslanecké sněmovny, kolik je nás předsedkyň jednotlivých sněmovních výborů, kolik je nás předsedkyň komisí, jaké je naše zastoupení, tak samozřejmě se vkrádá myšlenka, jestli je to v pořádku.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s3 Myslím si, že to v pořádku není.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s4 A tady asi u nás političek, které jsme se dostaly na tuto vrcholnou úroveň, není podezření z toho, že bychom nechtěly dělat kariéru, že bychom radši se věnovaly svému rodinnému soukromému životu.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s5 Naopak, my jsme obětovaly často téměř všechno, včetně části svého soukromého života a rodiny, k tomu, abychom zastupovaly zájmy těch, kteří nás volí.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s6 Přesto naše zastoupení ve funkcích tomu neodpovídá.
ps2017-034-02-010-015.u10.p2.s7 A jsem si celkem jistá tím, že jsme opravdu stejně dobré jako muži.
ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s1 Takže to uzavřu konstatováním, že na rozdíl od paní poslankyně Pastuchové si myslím, že to, co mně doporučovaly kolegyně v Norsku, které říkaly "zaveďte si kvóty na pět let a pak je můžete zrušit, protože každý se přesvědčí, že jste stejně dobré nebo lepší než muži, a budou vás volit již bez kvót, ve všech orgánech", že je to možná trochu provokativní tvrzení.
ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s2 Také jsem to udělala s nadsázkou v tomto pozdním odpoledni.
ps2017-034-02-010-015.u10.p3.s3 Ale stojím si za tím, že jsme stejně dobré jako vy, a proto podporuji naprosto návrh, který paní poslankyně Pastuchová zde přednesla, a který vyvolal, jak jinak, lehké pousmání na tváři mnoha z vás, našich milých kolegů poslanců.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s1 Jinak mi ještě dovolte jednu takovou připomínku.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s2 V poslední době, využívám této platformy, se setkávám s tím, že se někdy redukuje otázka rovnosti mužů a žen na takové vnější symboly.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s3 Také se o tom hovoří hodně v souvislosti s procesem ratifikace Istanbulské úmluvy, zda ženy nezneužívají současné pozornosti politické na evropské úrovni k tomu, aby si prosazovaly svoje parciální zájmy.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s4 A naopak se zdůrazňuje, že není zájem na tom, aby Česká republika jakýmkoliv způsobem podporovala konfrontaci mezi dvěma pohlavími.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s5 si tedy myslím, že možná je to zásluhou, v uvozovkách, těch organizacích nestátních, neziskových, několika, které jsou velmi slyšet a někdy tu rétoriku přehánějí.
ps2017-034-02-010-015.u10.p4.s6 Tady jsem kritická vůči nim, stejně jako řada z vás.

Text viewDownload CoNNL-U