ps2017-012-03-001-067.u1.p1.s1
| 67. |
ps2017-012-03-001-067.u1.p1.s2
| Odpovědi členů vlády na písemné interpelace |
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s1
| Jako první máme interpelaci poslance Zbyňka Stanjury ve věci stavby I/11 |
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s2
| Prodloužená Rudná, Hranice okr. Opava - zařazení do sítě TEN-T a jeho zařazení do seznamu prioritních dopravních staveb dle nařízení vlády č. 283/2016 Sb., sněmovní tisk [100](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=100&O=8). |
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s3
| Tato interpelace byla přerušena. |
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s1
| V tuto chvíli dávám slovo panu poslanci Stanjurovi, aby přednesl svoji interpelaci. |
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s2
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s3
| A nemáte, omlouvám se. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s2
| Hezké dopoledne, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s3
| Text mé interpelace je sněmovní tisk [100](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=100&O=8). |
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s4
| K tomu je i odpověď pana ministra. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s5
| Chtěl bych, abychom o tom problému mohli dneska chvíli diskutovat. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p2.s1
| Já jsem se pana ministra ptal na dvě otázky, a to zda ten úsek spojení západní části kraje s Ostravou a s dálniční sítí Prodloužená Rudná je součástí TEN-T a zda souhlasila anebo nesouhlasila Evropská komise se zařazením této stavby do seznamu prioritních staveb, které jsme přijali zákonem v červnu roku 2016. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p2.s2
| V odpovědi pan ministr konstatuje, že ta komunikace není součástí sítě. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s1
| K tomu bych chtěl podotknout, že existují grafické podklady. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s2
| Myslím, že všichni, kteří se zajímají o dopravu, vědí a jsou schopni si je nalézt, kde jsou definovány komunikace a železnice, které spadají do TEN-T. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s3
| Ovšem kromě toho - a tam skutečně Prodloužená Rudná není a to jsme věděli všichni, kteří se tím problémem zabývají. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s4
| Ale kromě toho, že TEN-T, tak existuje něco, co se nazývá v té evropské hantýrce primární městský uzel. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s5
| A pokud existují primární městské uzly, a v naší republice to jsou v podstatě dva, to je primární městský uzel Praha a primární městský uzel Ostrava, kde jsou definované podmínky, aby to území splňovalo charakteristiku a mohlo se s ním pracovat jako s tím městským uzlem, mimo jiné, že to je aglomerace, která má minimálně jeden milion obyvatel. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s6
| To platí jak v rámci Prahy, tak v rámci Moravskoslezského kraje. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s1
| Skupina, já nevím, jestli skupina nebo jeden či jedna europoslankyně se obrátila v listopadu loňského roku vlastně s obdobnými dotazy na komisařku pro dopravu a pátrala po tom, jak by mohl být uplatněn a jak by mohl být interpretován městský uzel Ostrava. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s2
| Ta odpověď, kterou má k dispozici jak Ministerstvo dopravy, tak my, jasně říká, že je to v kompetenci České republiky. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s3
| Dokonce si myslím, že je to možné definovat stavby, které patří do toho městského uzlu bez konzultací či bez souhlasu Evropské komise. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s4
| V tomto ohledu si myslím, že Ministerstvo dopravy zaspalo. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s5
| Vlastně bych řekl, že v reakci na ten dokument a na oficiální interpelaci europoslanců v únoru letošního roku náměstek pana ministra poslal dotaz na Evropskou komisi, jaké stavby by mohly být uplatněny v rámci městského uzlu Ostrava. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p5.s1
| Já jenom připomenu, že v rámci toho městského uzlu mohou být zahrnuty do té množiny TEN-T staveb i přípojné komunikace, pokud představují připojení na TEN-T, což v případě Prodloužené Rudné bezesporu je, že to je přímo prodloužení na D1. Další stavby, které představují přípoj na letiště, což v tomto případě je opět potvrzeno, protože ta D1 vede až k letišti Mošnov, resp. je tam sjezd z D1 letiště Mošnov. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p5.s2
| A stejně tak ta Prodloužená Rudná umožňuje příjezd k nádraží Ostrava-Svinov, které bezesporu je součástí TEN-T. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s1
| Ministerstvo dopravy zopakovalo svůj argument, že se nakonec rozhodlo, resp. potvrdilo, že v tom původním návrhu zákona byla i Prodloužená Rudná. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s2
| Pak se Ministerstvo dopravy rozhodlo - a já přiznávám, že je to hraniční rozhodnutí, zda ta stavba tam patří, nebo nepatří - tak se rozhodlo, že v nařízení vlády, které definuje ty prioritní dopravní stavby, Prodloužená Rudná nebyla, s odůvodněním, že nechtěli ovlivnit, případnými problémy s Prodlouženou Rudnou nechtěli ovlivnit těch ostatních devět staveb. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s3
| S tímto vysvětlením jsem spokojen, v zásadě s ním souhlasím, jenom dlouhodobě jsme ve sporu, nebo v názorovém sporu, abych to upřesnil, s Ministerstvem dopravy, že si myslím, že nic nebránilo tomu, aby Prodloužená Rudná byla zařazena mezi prioritní dopravní stavby jiným nařízením vlády. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s4
| To riziko skutečně existuje, a pokud by došlo k tomu, že by to nařízení vlády bylo napadeno, neohrozili bychom těch ostatních devět staveb. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p7.s1
| To znamená, podle mého názoru je Prodloužená Rudná součástí uzlu sítí TEN-T, protože díky tomu, že to projednáme v dubnu, tak můj první doplňující dotaz na pana ministra je, zda už přišla odpověď na žádost náměstka Čočka z Bruselu, a pokud ano, jestli by mě i vás s tou odpovědí mohl seznámit. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s1
| Co chci ale říct, že tady máme promarněnou šanci, a netýká se to pouze Ostravy, ale i Prahy, protože možnost TEN-T už existuje pět let a vlastně Česká republika to vůbec nevyužila. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s2
| Podle mých informací v tom městském uzlu Ostrava není žádná stavba a v městském uzlu Praha je pouze propojení, když to řeknu zjednodušeně, brněnské a hradecké dálnice a to samotné propojení je součástí TEN-T. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s3
| Takže si myslím, že bychom mohli pomoct jak aglomeraci Ostravska, tak i Praze, pokud bychom ten institut využívat mohli. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p9.s1
| Takže kromě těch dvou dotazů, které jsem dal na pana ministra, mám třetí, závěrečný. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p9.s2
| Přesto, že je to pozdě, tak pořád ten institut využít můžeme, takže se chci zeptat, zda... |
ps2017-012-03-001-067.u2.p10.s1
| To je těžké, když tady mluvím s panem ministrem a někdo jiný ho ruší. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p10.s2
| Pak mi pan ministr nebude moci odpovědět a nebude to jeho vina. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s1
| Takže první dotaz, zda přišla odpověď od náměstka Čočka, co Ministerstvo dopravy dělalo pět let, proč to nevyužilo, proč se vlastně poprvé zeptalo, jak s tím ministerstvo může pracovat, až po odpovědi komisařky pro dopravu na dotaz či podněty českých europoslanců a zda plánujeme jak v tom městském uzlu Ostrava, tak v městském uzlu Praha přidat nějaké další stavby, které by mohly využít té šance, že jsou v síti TEN-T. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s2
| To není formalita. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s3
| Pro ty z vás, kteří se dnes a denně nezabývají dopravní infrastrukturou, tak je to jedna z podmínek čerpání evropských peněz. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s4
| Je fakt, že čas se krátí, jsme v dubnu 2018, nicméně nějaký čas ještě existuje, abychom případně mohli stavby spolufinancovat z evropských peněz. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s1
| Chci jenom připomenout a zase říct, že je mi líto, že je to skoro dva roky od té doby, co jsme tady přijali zákon, a co se týče EIA, na Rudné se vlastně nezměnilo vůbec nic. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s2
| Neznamená to, že se tam nic neudělalo, ale fakticky se nezměnilo vůbec nic, protože ta EIA pořád není a myslím si, že kdybychom využili to nařízení vlády, tak jsme aspoň tu EIA mít mohli. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s3
| Já souhlasím s tím, že to není jediný problém a že tím, že by ta EIA byla vydaná, by se všechno vyřešilo. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s4
| To je pravda, ale takhle jsme vlastně pořád "v bodě nula". |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s5
| Pro ty z vás, kteří to neznají, tak komunikace je v zásadě hotová, chybí tam 400 metrů a díky tomu trpí zejména městský obvod Ostrava Poruba, možná i Krásné Pole a dnes a denně negativní dopady zvýšené automobilové dopravy dopadají na desetitisíce občanů. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s6
| K tomu samozřejmě je to méně komfortní spojení občanů a podnikatelů ze západní části Moravskoslezského kraje, protože kdyby to bylo hotové, tak v zásadě mají komfortní připojení na dálniční síť a na D1 a současně na to nádraží Ostrava-Svinov, kde ta spojka vlastně z D1 směrem k nádraží je vybudovaná a je velmi pohodlná pro všechny, kteří chtějí používat veřejnou dopravu. |
ps2017-012-03-001-067.u2.p13.s1
| Děkuji panu ministrovi za odpovědi na mé dodatečné dotazy. |
ps2017-012-03-001-067.u3.p1.s1
| Já vám děkuji, pane poslanče, a prosím pana ministra. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pokud jde o Prodlouženou Rudnou, tak bych tady chtěl říct, a to bude odpověď na jeden dílčí dotaz, je pro tuto stavbu nová plnohodnotná EIA vydána, byla vydána konkrétně 30. listopadu roku 2017, a tím pádem je platná. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s2
| Tím, co současně blokuje realizaci této stavby, rozhodně není dneska EIA, ale nedořešená věcná břemena a problém s jistým panem doktorem, který je tam dlouhodobě. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s3
| Já souhlasím s tím, že tady na té stavbě se ukazuje, stejně jako na mnohých jiných, ale Prodloužená Rudná je toho velkou ukázkou, že někdo, kdo má dostatečnou znalost právních předpisů a využívá všech možností, jak odvolání, tak i přepisování toho pozemku nebo věcných břemen z jednoho na druhého, je schopen tu stavbu dlouhodobě blokovat. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s4
| Já jsem s tím pánem jednal a konkrétně on má představu, že dostane nějaké odškodné za nemajetkovou újmu. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s5
| Nechápu proč a je to docela složité. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s6
| Mám ale informaci, že by se to snad mohlo posunout. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s1
| Nicméně co se týče problému rozšířeného výkladu TEN-T v městských uzlech, tak musím konstatovat, že to rozhodnutí nebo dopis a vyjádření paní komisařky Bulc bylo i pro nás překvapivé, protože předtím byla interpretace nařízení 1315/2013 ze strany útvaru Komise velmi rigidní. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s2
| Například v Praze při první výzvě CEF neuspěla žádost o financování z fondu CEF pro stavbu Praha-Vysočany - Lysá nad Labem. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s3
| S financováním této tratě, která navíc prokazatelně tvoří páteř hlavní sítě TEN-T v železničním uzlu Praha, Komise nakonec souhlasila až ve druhé výzvě a po výměně mnoha argumentačních dopisů. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s4
| Takže v tomto světle nám přijde nový výklad, který poslanci Evropského parlamentu obdrželi jako odpověď na svoji interpelaci, velmi volný a rozporný s předchozími stanovisky Komise. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s5
| Proto jsme se obrátili - a to už říkal i pan poslanec Stanjura prostřednictvím pana předsedy - s dotazem na Komisi, zda orgány tuto interpelaci potvrdí a stanoví, jaký bude z jejich strany k problematice rozsahu TEN-T výklad a jak k němu bude konzistentně přistupováno. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s6
| A tady musím konstatovat, že ještě odpověď nemáme, takže až ji dostaneme, tak ji určitě okamžitě předáme dál. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s7
| Vzhledem k tomuto faktu je prostě těžko říct, jaké další a jestli jsme byli schopni nebo jestli jsme byli rigidní nebo nebyli rigidní. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s8
| Ta jednání byla poměrně složitá a většinou se pracovníci DG Move i DG Regio při projednávání těch staveb stavěli proti rozšiřování té sítě. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p3.s1
| Otázka je, že dneska jsme v situaci - a i v tom minulém programovacím období i v tomto současném programovacím období - jsme v situaci, kdy jsme evropské peníze byli schopni uplatnit na všechny stavby, nebo jsme schopni je uplatnit na všechny stavby, které jsou nezpochybnitelně v této situaci označovány jako TEN-T, nicméně do budoucna, protože si myslím, že se zrovna ten program CEF, což je Connecting Europe Facility, bude nadále používat, tak bychom mohli přehodnotit některé stavby, které by v těchto dvou městských uzlech použity být mohly. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s1
| Co se týče ještě té minulosti, tam je pravda, že jsme o té věci několikrát diskutovali. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s2
| Z vývoje toho, jak se situace na Prodloužené Rudné jeví, nechci dnes spekulovat, že by Prodloužená Rudná byla zařazena ať už samostatným, nebo společným rozhodnutím vlády, jestli by to pomohlo a jak by to pomohlo. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s3
| Nicméně je pravda, že jsme to asi zkusit mohli. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p5.s1
| Děkuji. |
ps2017-012-03-001-067.u4.p5.s2
| Já nevím, doufám, že to panu poslanci stačí, když tak jsem připraven odpovědět. |
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s1
| Tak. |
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s2
| V rámci rozpravy se hlásí opět pan poslanec Stanjura, kterému tímto dávám slovo. |
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s3
| S dovolením bych ještě využil - nebo nechám promluvit, potom přečtu omluvy. |
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s4
| Prosím. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s2
| Mně to v zásadě stačí. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s3
| Beru pana ministra vážně, že mi ještě tu odpověď dá k dispozici, odpověď na ten dotaz. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s4
| Nebudu navrhovat žádné usnesení Sněmovny, protože si myslím, že i tou debatou i tou odpovědí se to téma vyčerpalo. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s5
| Není nutné, i kdyby náhodou Sněmovna nesouhlasila s odpovědí, abychom to zpracovávali znovu, to by bylo zbytečné. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s1
| Jenom mám jednu prosbu, pane ministře, že to tedy fakt neudělám. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s2
| A je to takový ten úřední přístup. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s3
| Vy mi odpovídáte, pak říkáte no, ale pak ještě Juncker poslal bývalému premiérovi Sobotkovi dopis a ten nemá Ministerstvo dopravy k dispozici, obraťte se na Úřad vlády. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s4
| Tak to si myslím, že si vaši úředníci příliš zjednodušují. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s5
| Ještě než mi odpověď napíší, nic nebrání tomu, aby si úředník Ministerstva dopravy vyžádal ten doklad od Úřadu vlády a přiložil k té odpovědi. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s6
| Já vím, že to není věc ministra, aby volal premiérovi a ten aby tam našel dopis, ale řekněte svým úředníkům, že tak tedy ne, že nebudeme běhat, že na jedno téma nebudu interpelovat tři instituce a pak dávat do kupy odpovědi. |
ps2017-012-03-001-067.u6.p3.s1
| Jinak v této chvíli nemám žádný návrh na usnesení a počkáme si na tu odpověď ze strany Evropské komise. |
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s1
| Já vám děkuji. |
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s2
| Pan ministr má ještě zájem vystoupit v rámci rozpravy. |
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s3
| Prosím, máte slovo. |
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s1
| Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Stanjuro prostřednictvím pana předsedajícího, souhlasím s vámi, že ta odpověď nezněla dobře. |
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s2
| Omlouvám se za to a postarám se, že to budu pečlivěji kontrolovat, aby takovéto odpovědi neodcházely. |
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s3
| Děkuji. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s1
| Děkuji. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s2
| Ptám se, zda má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě k tomuto bodu. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s3
| Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím a ani se nebudu ptát pana předsedy Stanjury, zda navrhuje usnesení, protože už mi odpověděl, žádné usnesení nenavrhuje. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s4
| Já vám tedy všem děkuji a končím projednávání této interpelace. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p2.s1
| Dovolte mi přečíst omluvy. |
ps2017-012-03-001-067.u9.p2.s2
| Omlouvá se pan poslanec Baxa z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne, omlouvá se pan poslanec Lubomír Volný z pracovních důvodů do hodin, omlouvá se pan poslanec Vít Kaňkovský od do hodin, omlouvá se pan poslanec Patrik Nacher mezi 9. a z pracovních důvodů, omlouvá se pan ministr Pelikán od do hodin z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Hnilička od do hodin z pracovních důvodů. |