|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-04-12 ps2017-012-03-001-067 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

67. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2018-04-12
Meetingps2017/012
Agenda Itemps2017/012/067
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/012schuz/s012078.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 353 • previousnext

ps2017-012-03-001-067.u1.p1.s1 67.
ps2017-012-03-001-067.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s1 Jako první máme interpelaci poslance Zbyňka Stanjury ve věci stavby I/11
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s2 Prodloužená Rudná, Hranice okr. Opava - zařazení do sítě TEN-T a jeho zařazení do seznamu prioritních dopravních staveb dle nařízení vlády č. 283/2016 Sb., sněmovní tisk 100.
ps2017-012-03-001-067.u1.p2.s3 Tato interpelace byla přerušena.
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s1 V tuto chvíli dávám slovo panu poslanci Stanjurovi, aby přednesl svoji interpelaci.
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-03-001-067.u1.p3.s3 A nemáte, omlouvám se.
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s2 Hezké dopoledne, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s3 Text interpelace je sněmovní tisk 100.
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s4 K tomu je i odpověď pana ministra.
ps2017-012-03-001-067.u2.p1.s5 Chtěl bych, abychom o tom problému mohli dneska chvíli diskutovat.
ps2017-012-03-001-067.u2.p2.s1 jsem se pana ministra ptal na dvě otázky, a to zda ten úsek spojení západní části kraje s Ostravou a s dálniční sítí Prodloužená Rudná je součástí TEN-T a zda souhlasila anebo nesouhlasila Evropská komise se zařazením této stavby do seznamu prioritních staveb, které jsme přijali zákonem v červnu roku 2016.
ps2017-012-03-001-067.u2.p2.s2 V odpovědi pan ministr konstatuje, že ta komunikace není součástí sítě.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s1 K tomu bych chtěl podotknout, že existují grafické podklady.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s2 Myslím, že všichni, kteří se zajímají o dopravu, vědí a jsou schopni si je nalézt, kde jsou definovány komunikace a železnice, které spadají do TEN-T.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s3 Ovšem kromě toho - a tam skutečně Prodloužená Rudná není a to jsme věděli všichni, kteří se tím problémem zabývají.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s4 Ale kromě toho, že TEN-T, tak existuje něco, co se nazývá v evropské hantýrce primární městský uzel.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s5 A pokud existují primární městské uzly, a v naší republice to jsou v podstatě dva, to je primární městský uzel Praha a primární městský uzel Ostrava, kde jsou definované podmínky, aby to území splňovalo charakteristiku a mohlo se s ním pracovat jako s tím městským uzlem, mimo jiné, že to je aglomerace, která minimálně jeden milion obyvatel.
ps2017-012-03-001-067.u2.p3.s6 To platí jak v rámci Prahy, tak v rámci Moravskoslezského kraje.
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s1 Skupina, nevím, jestli skupina nebo jeden či jedna europoslankyně se obrátila v listopadu loňského roku vlastně s obdobnými dotazy na komisařku pro dopravu a pátrala po tom, jak by mohl být uplatněn a jak by mohl být interpretován městský uzel Ostrava.
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s2 Ta odpověď, kterou k dispozici jak Ministerstvo dopravy, tak my, jasně říká, že je to v kompetenci České republiky.
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s3 Dokonce si myslím, že je to možné definovat stavby, které patří do toho městského uzlu bez konzultací či bez souhlasu Evropské komise.
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s4 V tomto ohledu si myslím, že Ministerstvo dopravy zaspalo.
ps2017-012-03-001-067.u2.p4.s5 Vlastně bych řekl, že v reakci na ten dokument a na oficiální interpelaci europoslanců v únoru letošního roku náměstek pana ministra poslal dotaz na Evropskou komisi, jaké stavby by mohly být uplatněny v rámci městského uzlu Ostrava.
ps2017-012-03-001-067.u2.p5.s1 jenom připomenu, že v rámci toho městského uzlu mohou být zahrnuty do množiny TEN-T staveb i přípojné komunikace, pokud představují připojení na TEN-T, což v případě Prodloužené Rudné bezesporu je, že to je přímo prodloužení na D1. Další stavby, které představují přípoj na letiště, což v tomto případě je opět potvrzeno, protože ta D1 vede k letišti Mošnov, resp. je tam sjezd z D1 letiště Mošnov.
ps2017-012-03-001-067.u2.p5.s2 A stejně tak ta Prodloužená Rudná umožňuje příjezd k nádraží Ostrava-Svinov, které bezesporu je součástí TEN-T.
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s1 Ministerstvo dopravy zopakovalo svůj argument, že se nakonec rozhodlo, resp. potvrdilo, že v tom původním návrhu zákona byla i Prodloužená Rudná.
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s2 Pak se Ministerstvo dopravy rozhodlo - a přiznávám, že je to hraniční rozhodnutí, zda ta stavba tam patří, nebo nepatří - tak se rozhodlo, že v nařízení vlády, které definuje ty prioritní dopravní stavby, Prodloužená Rudná nebyla, s odůvodněním, že nechtěli ovlivnit, případnými problémy s Prodlouženou Rudnou nechtěli ovlivnit těch ostatních devět staveb.
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s3 S tímto vysvětlením jsem spokojen, v zásadě s ním souhlasím, jenom dlouhodobě jsme ve sporu, nebo v názorovém sporu, abych to upřesnil, s Ministerstvem dopravy, že si myslím, že nic nebránilo tomu, aby Prodloužená Rudná byla zařazena mezi prioritní dopravní stavby jiným nařízením vlády.
ps2017-012-03-001-067.u2.p6.s4 To riziko skutečně existuje, a pokud by došlo k tomu, že by to nařízení vlády bylo napadeno, neohrozili bychom těch ostatních devět staveb.
ps2017-012-03-001-067.u2.p7.s1 To znamená, podle mého názoru je Prodloužená Rudná součástí uzlu sítí TEN-T, protože díky tomu, že to projednáme v dubnu, tak můj první doplňující dotaz na pana ministra je, zda přišla odpověď na žádost náměstka Čočka z Bruselu, a pokud ano, jestli by i vás s tou odpovědí mohl seznámit.
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s1 Co chci ale říct, že tady máme promarněnou šanci, a netýká se to pouze Ostravy, ale i Prahy, protože možnost TEN-T existuje pět let a vlastně Česká republika to vůbec nevyužila.
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s2 Podle mých informací v tom městském uzlu Ostrava není žádná stavba a v městském uzlu Praha je pouze propojení, když to řeknu zjednodušeně, brněnské a hradecké dálnice a to samotné propojení je součástí TEN-T.
ps2017-012-03-001-067.u2.p8.s3 Takže si myslím, že bychom mohli pomoct jak aglomeraci Ostravska, tak i Praze, pokud bychom ten institut využívat mohli.
ps2017-012-03-001-067.u2.p9.s1 Takže kromě těch dvou dotazů, které jsem dal na pana ministra, mám třetí, závěrečný.
ps2017-012-03-001-067.u2.p9.s2 Přesto, že je to pozdě, tak pořád ten institut využít můžeme, takže se chci zeptat, zda...
ps2017-012-03-001-067.u2.p10.s1 To je těžké, když tady mluvím s panem ministrem a někdo jiný ho ruší.
ps2017-012-03-001-067.u2.p10.s2 Pak mi pan ministr nebude moci odpovědět a nebude to jeho vina.
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s1 Takže první dotaz, zda přišla odpověď od náměstka Čočka, co Ministerstvo dopravy dělalo pět let, proč to nevyužilo, proč se vlastně poprvé zeptalo, jak s tím ministerstvo může pracovat, po odpovědi komisařky pro dopravu na dotaz či podněty českých europoslanců a zda plánujeme jak v tom městském uzlu Ostrava, tak v městském uzlu Praha přidat nějaké další stavby, které by mohly využít šance, že jsou v síti TEN-T.
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s2 To není formalita.
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s3 Pro ty z vás, kteří se dnes a denně nezabývají dopravní infrastrukturou, tak je to jedna z podmínek čerpání evropských peněz.
ps2017-012-03-001-067.u2.p11.s4 Je fakt, že čas se krátí, jsme v dubnu 2018, nicméně nějaký čas ještě existuje, abychom případně mohli stavby spolufinancovat z evropských peněz.
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s1 Chci jenom připomenout a zase říct, že je mi líto, že je to skoro dva roky od doby, co jsme tady přijali zákon, a co se týče EIA, na Rudné se vlastně nezměnilo vůbec nic.
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s2 Neznamená to, že se tam nic neudělalo, ale fakticky se nezměnilo vůbec nic, protože ta EIA pořád není a myslím si, že kdybychom využili to nařízení vlády, tak jsme aspoň tu EIA mít mohli.
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s3 souhlasím s tím, že to není jediný problém a že tím, že by ta EIA byla vydaná, by se všechno vyřešilo.
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s4 To je pravda, ale takhle jsme vlastně pořád "v bodě nula".
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s5 Pro ty z vás, kteří to neznají, tak komunikace je v zásadě hotová, chybí tam 400 metrů a díky tomu trpí zejména městský obvod Ostrava Poruba, možná i Krásné Pole a dnes a denně negativní dopady zvýšené automobilové dopravy dopadají na desetitisíce občanů.
ps2017-012-03-001-067.u2.p12.s6 K tomu samozřejmě je to méně komfortní spojení občanů a podnikatelů ze západní části Moravskoslezského kraje, protože kdyby to bylo hotové, tak v zásadě mají komfortní připojení na dálniční síť a na D1 a současně na to nádraží Ostrava-Svinov, kde ta spojka vlastně z D1 směrem k nádraží je vybudovaná a je velmi pohodlná pro všechny, kteří chtějí používat veřejnou dopravu.
ps2017-012-03-001-067.u2.p13.s1 Děkuji panu ministrovi za odpovědi na dodatečné dotazy.
ps2017-012-03-001-067.u3.p1.s1 vám děkuji, pane poslanče, a prosím pana ministra.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pokud jde o Prodlouženou Rudnou, tak bych tady chtěl říct, a to bude odpověď na jeden dílčí dotaz, je pro tuto stavbu nová plnohodnotná EIA vydána, byla vydána konkrétně 30. listopadu roku 2017, a tím pádem je platná.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s2 Tím, co současně blokuje realizaci této stavby, rozhodně není dneska EIA, ale nedořešená věcná břemena a problém s jistým panem doktorem, který je tam dlouhodobě.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s3 souhlasím s tím, že tady na stavbě se ukazuje, stejně jako na mnohých jiných, ale Prodloužená Rudná je toho velkou ukázkou, že někdo, kdo dostatečnou znalost právních předpisů a využívá všech možností, jak odvolání, tak i přepisování toho pozemku nebo věcných břemen z jednoho na druhého, je schopen tu stavbu dlouhodobě blokovat.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s4 jsem s tím pánem jednal a konkrétně on představu, že dostane nějaké odškodné za nemajetkovou újmu.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s5 Nechápu proč a je to docela složité.
ps2017-012-03-001-067.u4.p1.s6 Mám ale informaci, že by se to snad mohlo posunout.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s1 Nicméně co se týče problému rozšířeného výkladu TEN-T v městských uzlech, tak musím konstatovat, že to rozhodnutí nebo dopis a vyjádření paní komisařky Bulc bylo i pro nás překvapivé, protože předtím byla interpretace nařízení 1315/2013 ze strany útvaru Komise velmi rigidní.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s2 Například v Praze při první výzvě CEF neuspěla žádost o financování z fondu CEF pro stavbu Praha-Vysočany - Lysá nad Labem.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s3 S financováním této tratě, která navíc prokazatelně tvoří páteř hlavní sítě TEN-T v železničním uzlu Praha, Komise nakonec souhlasila ve druhé výzvě a po výměně mnoha argumentačních dopisů.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s4 Takže v tomto světle nám přijde nový výklad, který poslanci Evropského parlamentu obdrželi jako odpověď na svoji interpelaci, velmi volný a rozporný s předchozími stanovisky Komise.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s5 Proto jsme se obrátili - a to říkal i pan poslanec Stanjura prostřednictvím pana předsedy - s dotazem na Komisi, zda orgány tuto interpelaci potvrdí a stanoví, jaký bude z jejich strany k problematice rozsahu TEN-T výklad a jak k němu bude konzistentně přistupováno.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s6 A tady musím konstatovat, že ještě odpověď nemáme, takže ji dostaneme, tak ji určitě okamžitě předáme dál.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s7 Vzhledem k tomuto faktu je prostě těžko říct, jaké další a jestli jsme byli schopni nebo jestli jsme byli rigidní nebo nebyli rigidní.
ps2017-012-03-001-067.u4.p2.s8 Ta jednání byla poměrně složitá a většinou se pracovníci DG Move i DG Regio při projednávání těch staveb stavěli proti rozšiřování sítě.
ps2017-012-03-001-067.u4.p3.s1 Otázka je, že dneska jsme v situaci - a i v tom minulém programovacím období i v tomto současném programovacím období - jsme v situaci, kdy jsme evropské peníze byli schopni uplatnit na všechny stavby, nebo jsme schopni je uplatnit na všechny stavby, které jsou nezpochybnitelně v této situaci označovány jako TEN-T, nicméně do budoucna, protože si myslím, že se zrovna ten program CEF, což je Connecting Europe Facility, bude nadále používat, tak bychom mohli přehodnotit některé stavby, které by v těchto dvou městských uzlech použity být mohly.
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s1 Co se týče ještě minulosti, tam je pravda, že jsme o věci několikrát diskutovali.
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s2 Z vývoje toho, jak se situace na Prodloužené Rudné jeví, nechci dnes spekulovat, že by Prodloužená Rudná byla zařazena samostatným, nebo společným rozhodnutím vlády, jestli by to pomohlo a jak by to pomohlo.
ps2017-012-03-001-067.u4.p4.s3 Nicméně je pravda, že jsme to asi zkusit mohli.
ps2017-012-03-001-067.u4.p5.s1 Děkuji.
ps2017-012-03-001-067.u4.p5.s2 nevím, doufám, že to panu poslanci stačí, když tak jsem připraven odpovědět.
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s1 Tak.
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s2 V rámci rozpravy se hlásí opět pan poslanec Stanjura, kterému tímto dávám slovo.
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s3 S dovolením bych ještě využil - nebo nechám promluvit, potom přečtu omluvy.
ps2017-012-03-001-067.u5.p1.s4 Prosím.
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s2 Mně to v zásadě stačí.
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s3 Beru pana ministra vážně, že mi ještě tu odpověď k dispozici, odpověď na ten dotaz.
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s4 Nebudu navrhovat žádné usnesení Sněmovny, protože si myslím, že i tou debatou i tou odpovědí se to téma vyčerpalo.
ps2017-012-03-001-067.u6.p1.s5 Není nutné, i kdyby náhodou Sněmovna nesouhlasila s odpovědí, abychom to zpracovávali znovu, to by bylo zbytečné.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s1 Jenom mám jednu prosbu, pane ministře, že to tedy fakt neudělám.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s2 A je to takový ten úřední přístup.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s3 Vy mi odpovídáte, pak říkáte no, ale pak ještě Juncker poslal bývalému premiérovi Sobotkovi dopis a ten nemá Ministerstvo dopravy k dispozici, obraťte se na Úřad vlády.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s4 Tak to si myslím, že si vaši úředníci příliš zjednodušují.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s5 Ještě než mi odpověď napíší, nic nebrání tomu, aby si úředník Ministerstva dopravy vyžádal ten doklad od Úřadu vlády a přiložil k odpovědi.
ps2017-012-03-001-067.u6.p2.s6 vím, že to není věc ministra, aby volal premiérovi a ten aby tam našel dopis, ale řekněte svým úředníkům, že tak tedy ne, že nebudeme běhat, že na jedno téma nebudu interpelovat tři instituce a pak dávat do kupy odpovědi.
ps2017-012-03-001-067.u6.p3.s1 Jinak v této chvíli nemám žádný návrh na usnesení a počkáme si na tu odpověď ze strany Evropské komise.
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s2 Pan ministr ještě zájem vystoupit v rámci rozpravy.
ps2017-012-03-001-067.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Stanjuro prostřednictvím pana předsedajícího, souhlasím s vámi, že ta odpověď nezněla dobře.
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s2 Omlouvám se za to a postarám se, že to budu pečlivěji kontrolovat, aby takovéto odpovědi neodcházely.
ps2017-012-03-001-067.u8.p1.s3 Děkuji.
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s2 Ptám se, zda ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě k tomuto bodu.
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s3 Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím a ani se nebudu ptát pana předsedy Stanjury, zda navrhuje usnesení, protože mi odpověděl, žádné usnesení nenavrhuje.
ps2017-012-03-001-067.u9.p1.s4 vám tedy všem děkuji a končím projednávání této interpelace.
ps2017-012-03-001-067.u9.p2.s1 Dovolte mi přečíst omluvy.
ps2017-012-03-001-067.u9.p2.s2 Omlouvá se pan poslanec Baxa z dnešního jednání od hodin do konce jednacího dne, omlouvá se pan poslanec Lubomír Volný z pracovních důvodů do hodin, omlouvá se pan poslanec Vít Kaňkovský od do hodin, omlouvá se pan poslanec Patrik Nacher mezi 9. a z pracovních důvodů, omlouvá se pan ministr Pelikán od do hodin z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Hnilička od do hodin z pracovních důvodů.

Text viewDownload CoNNL-U