ps2017-007-07-011-030.u1.p1.s1
30 . ps2017-007-07-011-030.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 79 / - prvé čtení ps2017-007-07-011-030.u1.p2.s1
Pan ministr zůstává na místě , a než udělím slovo ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi , který nám návrh z pověření vlády předloží , požádám pana poslance Zdeňka Ondráčka , aby zaujal místo u stolku zpravodajů , protože je zpravodajem pro prvé čtení . ps2017-007-07-011-030.u1.p2.s2
Pane ministře , máte slovo . ps2017-007-07-011-030.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-007-07-011-030.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , po poněkud náročnějším předchozím bodu myslím , že si dáme něco méně kontroverzního . ps2017-007-07-011-030.u2.p1.s3
Je to drobná novelka trestního zákoníku , jejímž cílem je souborně , abychom tady nechodili každý týden s další novelou , poupravit naše trestní právo tak , aby bylo v plném souladu s různými mezinárodními a evropskými závazky , které Česká republika přijala . ps2017-007-07-011-030.u2.p2.s1
V této várce řešíme tři takové oblasti . ps2017-007-07-011-030.u2.p2.s2
Tou první je problematika praní špinavých peněz a financování terorismu , kdy výbor expertů , tzv . MONEYVAL , v rámci čtvrtého kola hodnocení měl vůči nám nějaká , musím říci dost důrazná , doporučení na reformulaci některých skutkových podstat tak , aby bylo možno lépe zasahovat proti těmto trestným činům , takže to se provádí . ps2017-007-07-011-030.u2.p3.s1
Dále připravujeme naše trestní právo k ratifikaci úmluvy , kterou jsme podepsali , Rady Evropy o prevenci a potírání násilí na ženách a domácího násilí , tzv . Istanbulské úmluvy , kde jsme ve velkém zpoždění z toho mezinárodního hlediska s ratifikací této úmluvy , ačkoliv se domnívám , nebo věřím tomu , že obsahově náš stát , naše civilizace , je v plném souladu s cíli té úmluvy , ale potřebujeme si formálně zavést některé trestné činy a některou ochranu . ps2017-007-07-011-030.u2.p3.s2
A v poslední řadě potom potřebujeme ještě doimplementovat směrnici Evropského parlamentu a Rady 2017 / 541 - ps2017-007-07-011-030.u3.p1.s1
Pane ministře , já vás také přeruším a požádám o klid sněmovnu . ps2017-007-07-011-030.u3.p1.s2
Já myslím , že je možné v klidu vyslechnout úvodní slovo pana ministra . ps2017-007-07-011-030.u3.p1.s3
Pokud diskutujete jiný problém , prosím v předsálí , ať má pan ministr důstojné prostředí pro svůj přednes . ps2017-007-07-011-030.u3.p1.s4
Děkuji vám . ps2017-007-07-011-030.u3.p1.s5
Pokračujte prosím , pane ministře . ps2017-007-07-011-030.u4.p1.s1
Velmi děkuji , pane předsedající . ps2017-007-07-011-030.u4.p1.s2
Vezmu si z toho poučení a pokusím se být ještě stručnější . ps2017-007-07-011-030.u4.p2.s1
Směrnici o boji proti terorismu , kde zejména rozšiřujeme trestněprávní postih tzv . zahraničních bojovníků anebo kyberterorismus . ps2017-007-07-011-030.u4.p2.s2
Implementační lhůta této směrnice uplyne 8 . září 2018 . ps2017-007-07-011-030.u4.p2.s3
Prosím o podporu . ps2017-007-07-011-030.u4.p2.s4
Děkuji . ps2017-007-07-011-030.u5.p1.s1
Děkuji panu ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi a nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Zdeňka Ondráčka , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . ps2017-007-07-011-030.u5.p1.s2
Máte slovo , pane zpravodaji . ps2017-007-07-011-030.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-007-07-011-030.u6.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně a kolegové , dovolte mi přednést zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s1
Předkládaný materiál si klade za cíl reagovat na požadavky mezinárodního společenství , které se Česká republika zavázala naplňovat , případně se k tomu chystá , a to ratifikací příslušných úmluv a svým členstvím v Evropské unii . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s2
Tyto požadavky se týkají celkem šesti tematických okruhů : praní špinavých peněz , násilí na ženách a domácí násilí , terorismus , maření spravedlnosti , úplatkářství a v neposlední řadě urychlené uchovávání dat uložených v počítačovém systému nebo na nosiči informací pro účely trestního řízení . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s3
Předkládaný návrh zákona proto v některých ustanoveních mění , zcela ruší a nahrazuje či doplňuje trestní zákoník , trestní řád a některé další zákony , jak jsou uvedeny v jednotlivých částech tohoto sněmovního tisku . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s4
Předkladatel je veden snahou , nebo spíše povinností uvést naši trestněprávní legislativu do souladu s mezinárodním právem a právem Evropské unie , resp . provést implementaci právních předpisů EU do právního řádu České republiky . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s5
Tento záměr dokládá výčtem mezinárodních smluv a předpisů Evropské unie dopadajících na výše uvedené oblasti , které byly vytipovány v rámci návrhu zákona . ps2017-007-07-011-030.u6.p2.s6
A že nejde o poslední oblast , je více než zřejmé . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s1
Prvním cílem předpokládané novelizace je odstranit legislativní nedostatky zjištěné Výborem expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu , známe pod pojmem MONEYVAL , a to v rámci čtvrtého kola hodnocení . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s2
Podotýkám , že tato hodnoticí zpráva byla přijata na 35 . plenárním zasedání konaném dne 11 . až 14 . dubna 2011 . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s3
Ministerstvo spravedlnosti se hodnotitelům výboru při jejich oficiální návštěvě v České republice snažilo obhájit stávající právní stav a schopnost České republiky postihovat tento druh kriminality . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s4
Hodnotitelé se s vysvětlením právní úpravy podpořené judikaturou a odbornou literaturou však nespokojili , považovali tvrzení za nedostatečně podložená praxí a konkrétními judikáty , neboť počet a závažnost případů postihovaných v České republice byly během hodnocení shledány jako nízké . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s5
Dali zcela jasně najevo , že je třeba velmi rychle splnit doporučení týkající se trestněprávní úpravy praní špinavých peněz . ps2017-007-07-011-030.u6.p3.s6
Statistika tak zvítězila nad věcnými argumenty . ps2017-007-07-011-030.u6.p4.s1
Předkladatel proto předkládá materiál , o kterém uvádí , že současná právní úprava praní špinavých peněz a s tím související potírání financování terorismu v trestním zákoníku neodpovídá zcela úpravě obsažené v mezinárodních smlouvách , jejichž stranou je i Česká republika , a proto bylo přistoupeno k tomuto návrhu novelizace . ps2017-007-07-011-030.u6.p5.s1
Po vzoru mezinárodních smluv mají být doplněna definiční ustanovení trestního zákoníku o legalizaci definice nástroje trestné činnosti a výnosu z trestné činnosti . ps2017-007-07-011-030.u6.p5.s2
Je také poukazováno , že lze v mnoha případech velmi obtížně trestně postihnout některé případy sofistikované majetkové trestné činnosti , kdy jako příklad může sloužit roztříštěnost trestního postihu přímých a nepřímých výnosů z trestné činnosti . ps2017-007-07-011-030.u6.p5.s3
Z tohoto důvodu je navrženo úplné zrušení § 214 a 215 trestního zákoníku , trestné činy podílnictví a podílnictví z nedbalosti , a v podstatě začlenění těchto skutkových podstat do trestných činů podle § 216 a 217 trestního zákoníku , legalizace výnosů z trestné činnosti a legalizace výnosů z trestné činnosti z nedbalosti . ps2017-007-07-011-030.u6.p5.s4
Nově se také zavádí § 216 a , zvláštní ustanovení o trestání . ps2017-007-07-011-030.u6.p5.s5
Pro tuto oblast vládní návrh předpokládá přechodné ustanovení , podle kterého na trestní stíhání pro trestné činy podílnictví a podílnictví z nedbalosti účinné před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použije § 163 trestního řádu účinného přede dnem nabytí tohoto zákona . ps2017-007-07-011-030.u6.p6.s1
Dovolím si však tvrdit , že nedostatky , které na tomto úseku boje s kriminalitou určitě existují , lze více než v rovině legislativní spatřovat v rovině aplikační , a to zejména v obtížnosti dokazování subjektivní stránky legalizační trestné činnosti a také dohledatelnosti výnosů , které jsou ukrývány v zahraničí , kde neexistuje , nebo diplomaticky řečeno vázne efektivní justiční spolupráce . ps2017-007-07-011-030.u6.p6.s2
Stopy jsou často zahlazeny a tok výnosů nelze vysledovat nebo jsou již spotřebovány . ps2017-007-07-011-030.u6.p6.s3
Samostatným problémem , ale stále více aktuálním , je personální nedostatečnost obsazení , nebo dokonce poddimenzovanost specializovaných policejních orgánů . ps2017-007-07-011-030.u6.p6.s4
O nedostatečné odborné zkušenosti některých policistů , ale i státních zástupců a soudců ve vztahu k provádění finančního šetření pro účely trestního řízení raději pomlčím . ps2017-007-07-011-030.u6.p6.s5
Kdo problematice rozumí , ví , o čem hovořím . ps2017-007-07-011-030.u6.p7.s1
V reakci na další okruhy vycházející z mezinárodních úmluv , které jsem zmínil na počátku zpravodajské zprávy , ať již ratifikovaných , nebo těch , u kterých se ratifikace teprve očekává , předkládá Ministerstvo spravedlnosti některá dílčí rozšíření trestní represe , jako např . zavedení nového trestného činu podle § 347 a s názvem maření spravedlnosti nebo rozšíření trestného činu zavlečení podle § 172 trestního zákoníku . ps2017-007-07-011-030.u6.p7.s2
Tady očekávám poměrně širokou diskusi na výborech . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s1
Dalším významným celkem předkládané novely je oblast boje proti terorismu . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s2
Návrh se snaží implementovat směrnici Evropského parlamentu o jednáních spočívajících v kybernetických útocích se specifickým teroristickým úmyslem . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s3
Lhůtu máme do 8 . září tohoto roku . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s4
Nad rámec požadavků plynoucích z mezinárodních dokumentů je tu však snaha upravit také přicestování do České republiky se specifickým teroristickým úmyslem . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s5
Postihováni mají být i organizátoři , návodci a pomocníci . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s6
Do současné doby je postihováno pouze vycestování . ps2017-007-07-011-030.u6.p8.s7
I zde je v důvodové zprávě předkládán podrobný rozbor a odůvodnění . ps2017-007-07-011-030.u6.p9.s1
V oblasti protikorupčních opatření v reakci na požadavky mezinárodního práva , např . Úmluvy OSN proti korupci , je předkládáno rozšíření trestního postihu jednání spočívajícího v nepřímém slíbení , nabídce nebo poskytnutí neoprávněné výhody . ps2017-007-07-011-030.u6.p9.s2
Skutkové podstaty trestných činů úplatkářství podle dílu 3 hlavy 9 jsou proto doplněny tak , aby bylo možné podřadit zmíněná jednání pod tyto trestné činy . ps2017-007-07-011-030.u6.p9.s3
Změny trestního řádu v prvé řadě reagují na novelizaci trestního zákoníku z důvodu vzájemné provázanosti těchto právních předpisů , velmi správně jsou zde obsaženy i návrhy vycházející z poslaneckého návrhu , který je v Poslanecké sněmovně veden jako sněmovní tisk číslo 70 . ps2017-007-07-011-030.u6.p9.s4
Návrhy jsou v podstatě totožné a přijetím vládního návrhu pozbude potřeba projednávat uvedený sněmovní tisk č . 70 . ps2017-007-07-011-030.u6.p10.s1
Dále se do trestního řádu navrhuje nově zavést příkaz k uchovávání dat v nezměněné podobě po dobu stanovenou v příkazu a příkazu umožnění přístupu k jiným osobám k datům . ps2017-007-07-011-030.u6.p10.s2
V tomto případě jde o implementaci Úmluvy Rady Evropy o počítačové kriminalitě . ps2017-007-07-011-030.u6.p11.s1
V dalších bodech novelizace trestního řádu se navrhuje zpřísnit některé procesní situace , které nyní vyvolávají nejasnosti v aplikační praxi . ps2017-007-07-011-030.u6.p11.s2
Jde např . o řešení podjatosti soudce Nejvyššího soudu , možnosti zastupování obhájce koncipientem při nahlížení do spisu ve věcech , ve kterých je jinak zastupování obhájce koncipientem zapovězeno , či upřesnění okamžiku , kdy může být podán návrh na zrušení nebo omezení zajištění nároku poškozeného . ps2017-007-07-011-030.u6.p12.s1
Předkládanou novelou jsou novelizovány další zákony , a to zákon o veřejných sbírkách , zákon o elektrických komunikacích , zákon o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních , o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřeneckých fondů a také zákon o zadávání veřejných zakázek , a to v reakci na novelu trestního zákoníku . ps2017-007-07-011-030.u6.p13.s1
V důvodové zprávě je návrh zákona vyhodnocen jako souladný s ústavním pořádkem České republiky , kdy je zvlášť upozorněno na respektování článku 39 Listiny základních práv a svobod , ve kterém je stanovena výhrada zákona pro vymezení , jaká jednání jsou trestným činem a jaký trest nebo jiné újmy na právech nebo majetku lze za jeho spáchání uložit . ps2017-007-07-011-030.u6.p13.s2
Zároveň je uvedeno , že je respektována judikatura Ústavního soudu i Evropského soudu pro lidská práva . ps2017-007-07-011-030.u6.p13.s3
Vedle nezbytné harmonizace trestního práva hmotného s mezinárodními standardy , což je nakonec i povinností podle článku 1 odst . 2 Ústavy České republiky , lze za pozitivní požadovat jednak skutečnost , že je reagováno na nejnovější trendy v postihování trestné činnosti , která může přispívat k financování mezinárodního terorismu . ps2017-007-07-011-030.u6.p13.s4
Za další je posilována kriminalizace jednání , která má korupční potenciál , což lze také přivítat . ps2017-007-07-011-030.u6.p13.s5
Zbývá poznamenat , že uvedené pozitivní efekty i přes další rozšiřování trestní represe , které však lze považovat za velmi mírné , převládají . ps2017-007-07-011-030.u6.p14.s1
Dopady předkládané novelizace na státní rozpočet hodnotí předkladatel jako nízké , v řádu statisíců , vyvolané především nutnou změnou justičních systémů a dále statistickým a evidenčními změnami prováděnými Policí ČR a justicí při zavedení nového institutu příkazu k uchování dat . ps2017-007-07-011-030.u6.p14.s2
Účinnost předkládaného zákona je navrhována prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení . ps2017-007-07-011-030.u6.p15.s1
Ze shora uvedených důvodů lze předmětný návrh zákona hodnotit jako celkem kladně a doporučit jej k projednání ve výborech . ps2017-007-07-011-030.u6.p15.s2
Garančním výborem by měl být výbor ústavněprávní . ps2017-007-07-011-030.u6.p15.s3
Děkuji za pozornost . ps2017-007-07-011-030.u7.p1.s1
Děkuji a otevírám obecnou rozpravu , do které je přihlášen pan poslanec Benda . ps2017-007-07-011-030.u7.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-007-07-011-030.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , pan ministr nám sdělil , jak je to taková jednoduchá novelka , která vůbec nic neznamená , bez problémů projede touto Sněmovnou , a svůj proslov zkrátí na minimum . ps2017-007-07-011-030.u8.p1.s2
Tak to já bych tedy rád upozornil , že to vůbec není jednoduchá novelka , která nic neznamená . ps2017-007-07-011-030.u8.p1.s3
Znamená velmi zásadní změny v českém právním řádu a obávám se , že nemůže touto Sněmovnou projet jen tak jako bez vědomí . ps2017-007-07-011-030.u8.p1.s4
Kromě toho , že nám ministerstvo dluží už asi tři roky nový trestní řád a místo toho zavádí jednotlivá dílčí opatření , která se pak budou tvářit , že je budeme implementovat do nového trestního řádu místo toho , abychom přinesli nějakou celkovou koncepci , tak já vyslovuji tři vážné výhrady . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s1
První výhrada je , že tento návrh zákona má být předzvěstí k ratifikaci Istanbulské úmluvy . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s2
Já Istanbulskou úmluvu pokládám za zásadní omyl , za vítězství . . . teď jak použít slušné , decentní slovo , abych nebyl zdivočelého gendru , a věc velmi , velmi nebezpečnou . . . zdivočelého gendru . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s3
Prostě těchto moderních . . . věc velmi nebezpečnou a pokládám za velmi mylné , abychom ji začali implementovat ještě předtím , než jsme měli šanci ji vůbec v této Poslanecké sněmovně probrat a schvalovat . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s4
To je poznámka první . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s5
Poznámka druhá . . . ps2017-007-07-011-030.u8.p2.s6
Ale tady jsou projeveny jenom nějaké velmi malé části jenom proto , že v důvodové zprávě se říká , že to je předzvěstí schválení Istanbulské úmluvy , tak říkám , že já pro Istanbulskou úmluvu hlasovat nebudu . ps2017-007-07-011-030.u8.p3.s1
Druhá poznámka , kterou pokládám ovšem za mnohem zásadnější , je ona změna trestního řádu a posléze zákona o mezinárodní spolupráci , justiční spolupráci ve věcech trestních , která upravuje onu ztrátu , zničení nebo pozměnění dat , které se doposud nějakým způsobem vykládalo , zřejmě fungovalo , nyní se píše jako nové ustanovení trestního řádu , posléze promítnuté i do té mezinárodní spolupráce , kde se předpokládá , že i policejní orgán - nikoliv soud , nikoli státní zástupce , i když oni jsou tam tak pěkně seřazení , je to soud , v přípravném řízení státní zástupce , ale když to náhodou nejde , tak je to policejní orgán - může nařídit osobě , která uvedená data drží nebo je má pod svou kontrolou , aby taková data uchovala v nezměněné podobě po dobu stanovenou v příkazu a učinila potřebná opatření , aby nedošlo ke zpřístupnění informace o tom , že bylo nařízeno uchování dat . ps2017-007-07-011-030.u8.p3.s2
Já myslím , že toto v dnešním počítačovém propojeném světě není vůbec nic triviálního a jednoduchého , že to je věc , o které se máme bavit , máme říkat , za jakých podmínek , kdy můžeme říct , že s těmi daty mnohdy ten , kdo je drží , samozřejmě není jejich vlastníkem , mnohdy dokonce ani je není schopen spravovat tak , aby do nich nebylo možné zasahovat , to jsou úvahy , které jsou podle mě zcela mimo realitu dnešního internetového světě . ps2017-007-07-011-030.u8.p3.s3
Ale říct , že to může učinit i policejní orgán , mi připadá minimálně jako věc , o které by se měla vést velká diskuse , jestli toto je správně , nebo není . ps2017-007-07-011-030.u8.p4.s1
Poslední věc , kterou ovšem pokládám za naprosto nejzásadnější . ps2017-007-07-011-030.u8.p4.s2
Tohle jsou opravitelné otázky . ps2017-007-07-011-030.u8.p4.s3
Poslední věc , kterou pokládám za naprosto nejzásadnější , je 347 a , maření spravedlnosti . ps2017-007-07-011-030.u8.p4.s4
Předpokládám , že pan ministr čekal , že k této věci vystoupím , už mi to skoro připadá , že si vzal advokáty jako svůj hlavní terč války v tomto volebním období , které bude třeba zkrouhnout a zasáhnout . ps2017-007-07-011-030.u8.p5.s1
Ale jestli odvolávky v důvodové zprávě mluví o Římském statutu Mezinárodního trestního tribunálu , a co je třeba trestat při předkládání důkazů před Mezinárodní soudní tribunál podle Římského statutu , a z toho se pokouší odvodit trestnost některých věcí v České republice , tak to pokládám za naprosto nesmyslné . ps2017-007-07-011-030.u8.p5.s2
Naprosto nesmyslné ! ps2017-007-07-011-030.u8.p5.s3
Tam se jedná opravdu o nějaký speciální soud , který fakticky soudí válečné zločiny a zločiny proti lidskosti . ps2017-007-07-011-030.u8.p5.s4
A protože není schopen soudit některé jiné věci , které s tím mohou souviset , tak požaduje po jednotlivých zemích , aby když někdo před ním svědčí a lže anebo předloží křivý důkaz , tak aby byla schopna ho postihnout ta země .