|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-03-23 ps2013-042-10-006-053 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

53. Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - prvé čtení

Date2016-03-23
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/053
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042343.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 113 • previousnext

ps2013-042-10-006-053.u1.p1.s1 53.
ps2013-042-10-006-053.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - prvé čtení
ps2013-042-10-006-053.u1.p2.s1 Z pověření vlády i tento návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok.
ps2013-042-10-006-053.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za sloučení této debaty.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s2 Jenom velmi krátce.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s3 Předmětem návrhu je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s4 Tento nový úřad by měl vykonávat zejména působnost takzvaného regulačního subjektu podle již zmíněné směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s5 A protože o tom budeme určitě debatovat dál, tak bych své úvodní slovo zkrátil.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s6 Děkuji.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s7 A požádal bych vás o podporu tohoto sněmovního tisku.
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s8 Děkuji.
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře, hezky jste ho zkrátil.
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s2 Nyní prosím zpravodaje pro první čtení pana poslance Martina Kolovratníka.
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-042-10-006-053.u4.p1.s1 Kolegyně a kolegové, dobré odpoledne při pohledu na hodinky.
ps2013-042-10-006-053.u4.p1.s2 Slibuji, že zkrátím a omezím tu zpravodajskou zprávu na minimum.
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s1 Tento zákon tu máme připraven od 23. září loňského roku.
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s2 Je dobře, že jsme se k němu konečně dostali.
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s3 Bylo řečeno, že je provázán logicky se sněmovním tiskem 608, novelou zákona o dráhách, a je dobře, že jsme tyto dva zákony v rozpravě sloučili, protože spolu souvisí.
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s1 Jak řekl pan ministr, návrhem tohoto zákona, který je velmi jednoduchý, zhruba pět stránek, se navrhuje vytvořit, zřídit nezávislý regulační subjekt pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře, pracovně tedy regulátora, nezávislý regulační úřad, orgán na úrovni dráhy.
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s2 Je důležité z předkládací důvodové zprávy připomenout nebo vypíchnout některé detaily, které byste měli vědět.
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s3 V čele úřadu by měl stát předseda, kterého jmenuje, odvolává vláda atd., atd.
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s4 V materiálu máme i návrh na personální a materiální dopady, které se předpokládají ve výši 7 8 milionů korun.
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s1 Tolik teď v úvodu v pozici zpravodaje.
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s2 jsem se přihlásil do obecné rozpravy, kde budu avizovat jeden návrh, trochu jiný pohled na zřízení tohoto úřadu.
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s3 Ale to v obecné rozpravě.
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s4 Tolik zatím zpráva zpravodaje.
ps2013-042-10-006-053.u5.p1.s1 Děkuji za úvodní slovo panu zpravodaji.
ps2013-042-10-006-053.u5.p1.s2 Zahajuji tedy sloučenou obecnou rozpravu k tiskům 608 a 609.
ps2013-042-10-006-053.u5.p2.s1 Sloučená obecná rozprava k bodům č. 52 a 53 /sněmovní tisk 608 a 609/
ps2013-042-10-006-053.u5.p3.s1 Jako první je přihlášen pan poslanec Petr Bendl.
ps2013-042-10-006-053.u5.p3.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s1 Hezký dobrý den.
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s2 Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, tyto dva vládní návrhy zákona přinášejí skoro bych řekl revoluční změny do způsobu přístupu na dopravní infrastrukturu.
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s3 Asi bylo v minulosti jasné, a muselo nám být všem jasné, že pokud dlouhodobě Česká republika a ministři dopravy, jak jich bylo jak na orloji, všichni pracovali na tom, aby došlo k oddělení dopravní infrastruktury, nebo respektive, když to řeknu, vagonů od kolejí, kde koleje si chtěl nechat stát, aby se mohl o dopravní infrastrukturu starat, tak jak je to u silnice, a aby vlastně umožnil stát příchod případně privátních dopravců, aby v železnici to nebyla dominantně jenom státní záležitost, ale abychom mohli pustit konkurenci v oblasti železnice i na naše tratě.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s1 Bylo asi evidentní, že bude potřeba najít řešení v okamžiku, kdy přijde privátní dopravce a řekne " mám zájem provozovat dopravu, chci, abyste mi dali tuto šanci", a někdo bude muset posoudit, v jakém čase, v jakých termínech, v jaké kvalitě atd.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s2 To nemůže udělat ten, kdo vlastní dopravní infrastrukturu a zároveň provozuje železniční dopravu, protože je ve významném konfliktu zájmů.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s3 Proto principiálně rozumím tomu, že pan ministr dopravy přináší návrh, jak tuto situaci řešit.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s4 Ale znamená to vlastně dva nové úřady.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s5 Úřad pro dopravní infrastrukturu a Úřad pro ochranu podnikání.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s6 Je to jedno a totéž.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s7 Dobrá, jeden nový úřad, tak to jsme ušetřili.
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s8 Nicméně je to zcela nový úřad.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s1 Myslím si, že čert bude tkvít v detailech, že to není zákon, který by se v tuto chvíli dal odmítnout.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s2 Ale souhlasím se zpravodajem, když tady sám říkal, že je potřeba víc času na to, dopídit se dopadů i rozebrat jednotlivé kompetence.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s3 A možná i takovou jednoduchou debatu, proč zrovna na šest let jmenovat šéfa toho úřadu, jestli to není nadbytečně dlouho.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s4 Nebo jestli tato forma je běžná.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s5 Protože se může stát, že přijdou problémy, nechci je přivolávat, ale teď řešíme kauzu - nebo vidím, jak je řešena kauza SŽDC a na co jsme jaksi netrpěliví, co to vlastně znamená.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s6 A tady bude vznikat nový úřad, který bude vstupovat do toho prostředí konkurence, nebude vůbec jednoduché, jak to nastavit, aby tam byla maximální snaha o spravedlnost.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s7 Skoro by se mi chtělo říct, že se ten souboj ani nedá vyhrát, že to nemůže dopadnout úplně dobře.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s8 Ale něco ve formě, nebo někoho ve formě dohledu na to, aby nebyl někdo diskriminován na dopravním trhu, někoho mít musíme, na tom se asi shodneme.
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s9 Jestli to být v podobě nového úřadu, nebo jestli se nedá najít jiný způsob, jak toto ošetřit a zároveň zajistit nezávislost, o tom bychom měli diskutovat ve výborech, které, věřím, že k tomu nějaké stanovisko zaujmou.
ps2013-042-10-006-053.u6.p4.s1 Proto z mého pohledu materiál, který není třeba zamítat v prvním čtení, ale je třeba ho podrobit opravdu výrazné revizi jednotlivých kompetencí, a jestli vůbec to musí být zcela nový úřad.
ps2013-042-10-006-053.u6.p4.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Bendlovi.
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Kolovratník.
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s2 Navážu na to, co jsem avizoval, když jsem tu vystoupil v roli zpravodaje.
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s3 Možná tímto svým vystoupením upokojím nebo možná naladím pana poslance Bendla.
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s4 Vím, že pan ministr se na bude trochu mračit, ale říkám ta slova s nadsázkou a jsem samozřejmě připraven, jak řekl kolega zpravodaj Karel Šidlo, k rozpravě právě v rámci garančního hospodářského výboru.
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s1 Ono skutečně je možné ten systém nastavit tak, aby nevznikl nový úřad.
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s2 se přiznám, a chci to tady říci nahlas, že se vznikem nového orgánu obecně mám problém, a pokud vidím možnou cestu nebo jednu alternativu, kde bychom to mohli udělat jinak a nemusel by nový úřad vzniknout, tak ji chci prozkoumat a podebatovat o .
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s3 Pravdou je, že tahle diskuse, tyhle nápady proběhly v mezirezortu v loňském roce.
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s4 Alternativ bylo více.
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s5 Každopádně pokud se podíváte do důvodové předkládací zprávy k materiálu, je tam řečeno a je připuštěno, že zmiňovaná evropská směrnice 2012/34/EU o jednotném evropském železničním prostoru připouští to, že regulační úřad, tedy regulátor, o kterém se bavíme, by mohl zároveň běžet s již existujícím jiným orgánem.
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s6 Což je, a to byla i moje první myšlenka, když jsem si návrh četl, tak jsem si sám sobě snažil odpovědět, když máme Drážní úřad, co tedy dělá, proč by se to nemohlo sloučit.
ps2013-042-10-006-053.u8.p3.s1 Ta definice evropská říká, že regulační úřad v základní definici by měl splňovat za prvé zřízení zákonem jako správní úřad pro výkon regulace, to nejdůležitější je druhá odrážka - zajištění nezávislosti regulačního subjektu, který bude zcela nezávislý na jakémkoliv jiném orgánu veřejné správy včetně Ministerstva dopravy, a konečně samostatnost v rámci kapitoly státního rozpočtu.
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s1 jsem slíbil, že budu stručný.
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s2 Teď to vystoupení omezím skutečně na krátký popis.
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s3 Z materiálů je možné systém nastavit pomocí úpravy několika paragrafů právě v rámci zákona č. 266/1994, o dráhách, a bylo by to v souladu s články 55, 57 a 58 zmíněné směrnice, aby funkci tohoto regulátora mohl vykonávat Drážní úřad, respektive jeho část.
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s4 Je důležité říci, že takto to třeba funguje na Slovensku, kde mají instituci nazvanou Dopravný úrad.
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s1 A teď v tom úvodním představení, prosím, odpusťte mi ten výrok, bych to nazval v uvozovkách takovým broukem do hlavy, o kterém bychom se měli pobavit a prozkoumat ho.
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s2 Tak to zjednodušení vysvětluje, že v rámci stávajícího Drážního úřadu by sekce technická a stavební zůstaly pod Ministerstvem dopravy, to znamená byly by mu odpovědné.
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s3 Všechna rozhodnutí by mohla být přezkoumávána při zachování dvojstupňového rozhodovacího procesu, ale právě s výjimkou agendy regulátora, tedy ta nová regulační, řekněme pracovní sekce by nestála pod Ministerstvem dopravy.
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s4 Toto je možné takto organizačně udělat a připouští to evropská legislativa.
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s1 To je na úvod takové avízo tohoto záměru, této myšlenky.
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s2 Kolegy z ministerstva jsem o tom korektně informoval.
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s3 Moje představa je taková, že připravím to, co jsem tu teď popsal řekněme volnou řečí, do návrhu paragrafového znění ještě před projednáním na hospodářském výboru.
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s4 Podíváme se na to, jestli návrh nějakou logiku, nebo ne, a právě na garančním výboru bychom se k němu postavili.
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s1 Samozřejmě apeluji na čas.
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s2 Víme všichni, že jsme ve velkém zpoždění.
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s3 Pokud by měla debata zbytečně zdržovat projednání zákona, rád v uvozovkách ustoupím a budu respektovat první návrh.
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s4 Ale jak říkám, a obracím se hlavně na vás, kolegy z hospodářského výboru, rád bych se s vámi při prvním projednání před druhým čtením podíval právě i na tuto alternativu, která je podle lepší a levnější.
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s5 Z prvních výpočtů to vychází někde na polovinu nákladů než v původní verzi, byť můžete říci, že jsou to jednotky milionů, a myslím si, že smysl i ty jednotky zkusit šetřit.
ps2013-042-10-006-053.u8.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s1 děkuji panu poslanci Kolovratníkovi.
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s2 S faktickou poznámkou paní poslankyně Olga Havlová.
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, pan ministr nám tady předkládá ke schválení zásadní normu pro výstavbu dopravní infrastruktury.
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s3 To znamená, že chce zřídit nový úřad s názvem Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, který být úředním orgánem státní správy, pokud jsem to dobře pochopila.
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s4 Cílem je dle předkladatele zajistit vytvoření nezávislého regulačního subjektu pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře a úřad být ústředním orgánem pro drážní a leteckou infrastrukturu k užívání jejich služeb, cenovou kontrolu a poskytování podpory.
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s5 V čele úřadu být předseda jmenovaný vládou na šest let.
ps2013-042-10-006-053.u10.p2.s1 bych chtěla vědět, pane ministře, proč právě na šest let a proč prosazujete nezávislého regulátora, když na jedné straně nezávislé regulátory chcete rušit a na druhé straně je chcete zase znovu zakládat.
ps2013-042-10-006-053.u10.p2.s2 Děkuji.
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s1 Děkuji paní poslankyni za její faktickou poznámku.
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s2 Kdo další se hlásí do sloučené obecné rozpravy?
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s3 Pan zpravodaj.

Text viewDownload CoNNL-U