ps2013-042-10-006-053.u1.p1.s1
| 53. |
ps2013-042-10-006-053.u1.p1.s2
| Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7)/ - prvé čtení |
ps2013-042-10-006-053.u1.p2.s1
| Z pověření vlády i tento návrh uvede pan ministr dopravy Dan Ťok. |
ps2013-042-10-006-053.u1.p2.s2
| Prosím, pane ministře, máte slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s1
| Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za sloučení této debaty. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s2
| Jenom velmi krátce. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s3
| Předmětem návrhu je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s4
| Tento nový úřad by měl vykonávat zejména působnost takzvaného regulačního subjektu podle již zmíněné směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s5
| A protože o tom budeme určitě debatovat dál, tak bych své úvodní slovo zkrátil. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s6
| Děkuji. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s7
| A požádal bych vás o podporu tohoto sněmovního tisku. |
ps2013-042-10-006-053.u2.p1.s8
| Děkuji. |
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s1
| Děkuji, pane ministře, hezky jste ho zkrátil. |
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s2
| Nyní prosím zpravodaje pro první čtení pana poslance Martina Kolovratníka. |
ps2013-042-10-006-053.u3.p1.s3
| Prosím, pane zpravodaji, máte slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p1.s1
| Kolegyně a kolegové, dobré odpoledne při pohledu na hodinky. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p1.s2
| Slibuji, že zkrátím a omezím tu zpravodajskou zprávu na minimum. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s1
| Tento zákon tu máme připraven od 23. září loňského roku. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s2
| Je dobře, že jsme se k němu konečně dostali. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p2.s3
| Bylo řečeno, že je provázán logicky se sněmovním tiskem [608](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=608&O=7), novelou zákona o dráhách, a je dobře, že jsme tyto dva zákony v rozpravě sloučili, protože spolu souvisí. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s1
| Jak řekl pan ministr, návrhem tohoto zákona, který je velmi jednoduchý, má zhruba pět stránek, se navrhuje vytvořit, zřídit nezávislý regulační subjekt pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře, pracovně tedy regulátora, nezávislý regulační úřad, orgán na úrovni dráhy. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s2
| Je důležité z té předkládací důvodové zprávy připomenout nebo vypíchnout některé detaily, které byste měli vědět. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s3
| V čele úřadu by měl stát předseda, kterého jmenuje, odvolává vláda atd., atd. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p3.s4
| V materiálu máme i návrh na personální a materiální dopady, které se předpokládají ve výši 7 až 8 milionů korun. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s1
| Tolik teď v úvodu v pozici zpravodaje. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s2
| Já jsem se přihlásil do obecné rozpravy, kde budu avizovat jeden návrh, trochu jiný pohled na zřízení tohoto úřadu. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s3
| Ale to až v té obecné rozpravě. |
ps2013-042-10-006-053.u4.p4.s4
| Tolik zatím zpráva zpravodaje. |
ps2013-042-10-006-053.u5.p1.s1
| Děkuji za úvodní slovo panu zpravodaji. |
ps2013-042-10-006-053.u5.p1.s2
| Zahajuji tedy sloučenou obecnou rozpravu k tiskům [608 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=608&O=7)a [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7). |
ps2013-042-10-006-053.u5.p2.s1
| Sloučená obecná rozprava k bodům č. 52 a 53 /sněmovní tisk [608 ](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=608&O=7)a [609](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=609&O=7)/ |
ps2013-042-10-006-053.u5.p3.s1
| Jako první je přihlášen pan poslanec Petr Bendl. |
ps2013-042-10-006-053.u5.p3.s2
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s1
| Hezký dobrý den. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s2
| Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, tyto dva vládní návrhy zákona přinášejí skoro bych řekl revoluční změny do způsobu přístupu na dopravní infrastrukturu. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p1.s3
| Asi bylo v minulosti jasné, a muselo nám být všem jasné, že pokud dlouhodobě Česká republika a ministři dopravy, jak jich bylo jak na orloji, všichni pracovali na tom, aby došlo k oddělení dopravní infrastruktury, nebo respektive, když to řeknu, vagonů od kolejí, kde koleje si chtěl nechat stát, aby se mohl o dopravní infrastrukturu starat, tak jak je to u silnice, a aby vlastně umožnil stát příchod případně privátních dopravců, aby v železnici to nebyla dominantně jenom státní záležitost, ale abychom mohli pustit konkurenci v oblasti železnice i na naše tratě. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s1
| Bylo asi evidentní, že bude potřeba najít řešení v okamžiku, kdy přijde privátní dopravce a řekne "já mám zájem provozovat dopravu, chci, abyste mi dali tuto šanci", a někdo bude muset posoudit, v jakém čase, v jakých termínech, v jaké kvalitě atd. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s2
| To nemůže udělat ten, kdo vlastní dopravní infrastrukturu a zároveň provozuje železniční dopravu, protože je ve významném konfliktu zájmů. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s3
| Proto principiálně rozumím tomu, že pan ministr dopravy přináší návrh, jak tuto situaci řešit. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s4
| Ale znamená to vlastně dva nové úřady. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s5
| Úřad pro dopravní infrastrukturu a Úřad pro ochranu podnikání. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s6
| Je to jedno a totéž. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s7
| Dobrá, jeden nový úřad, tak to jsme ušetřili. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p2.s8
| Nicméně je to zcela nový úřad. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s1
| Myslím si, že čert bude tkvít v detailech, že to není zákon, který by se v tuto chvíli dal odmítnout. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s2
| Ale souhlasím se zpravodajem, když tady sám říkal, že je potřeba víc času na to, dopídit se dopadů i rozebrat jednotlivé kompetence. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s3
| A možná i takovou jednoduchou debatu, proč zrovna na šest let jmenovat šéfa toho úřadu, jestli to není nadbytečně dlouho. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s4
| Nebo jestli tato forma je běžná. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s5
| Protože se může stát, že přijdou problémy, nechci je přivolávat, ale teď řešíme kauzu - nebo vidím, jak je řešena kauza SŽDC a na co jsme jaksi netrpěliví, co to vlastně znamená. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s6
| A tady bude vznikat nový úřad, který bude vstupovat do toho prostředí konkurence, nebude vůbec jednoduché, jak to nastavit, aby tam byla maximální snaha o spravedlnost. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s7
| Skoro by se mi chtělo říct, že se ten souboj ani nedá vyhrát, že to nemůže dopadnout úplně dobře. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s8
| Ale něco ve formě, nebo někoho ve formě dohledu na to, aby nebyl někdo diskriminován na dopravním trhu, někoho mít musíme, na tom se asi shodneme. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p3.s9
| Jestli to má být v podobě nového úřadu, nebo jestli se nedá najít jiný způsob, jak toto ošetřit a zároveň zajistit nezávislost, o tom bychom měli diskutovat ve výborech, které, věřím, že k tomu nějaké stanovisko zaujmou. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p4.s1
| Proto z mého pohledu materiál, který není třeba zamítat v prvním čtení, ale je třeba ho podrobit opravdu výrazné revizi jednotlivých kompetencí, a jestli vůbec to musí být zcela nový úřad. |
ps2013-042-10-006-053.u6.p4.s2
| Děkuji vám za pozornost. |
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s1
| Děkuji panu poslanci Bendlovi. |
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s2
| Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Martin Kolovratník. |
ps2013-042-10-006-053.u7.p1.s3
| Prosím, pane poslanče, máte slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s2
| Navážu na to, co jsem avizoval, když jsem tu vystoupil v roli zpravodaje. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s3
| Možná tímto svým vystoupením upokojím nebo možná naladím pana poslance Bendla. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p1.s4
| Vím, že pan ministr se na mě bude trochu mračit, ale říkám ta slova s nadsázkou a jsem samozřejmě připraven, jak řekl kolega zpravodaj Karel Šidlo, k rozpravě právě v rámci garančního hospodářského výboru. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s1
| Ono skutečně je možné ten systém nastavit tak, aby nevznikl nový úřad. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s2
| Já se přiznám, a chci to tady říci nahlas, že se vznikem nového orgánu obecně mám problém, a pokud vidím možnou cestu nebo jednu alternativu, kde bychom to mohli udělat jinak a nemusel by nový úřad vzniknout, tak ji chci prozkoumat a podebatovat o ní. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s3
| Pravdou je, že tahle diskuse, tyhle nápady proběhly už v mezirezortu v loňském roce. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s4
| Alternativ bylo více. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s5
| Každopádně pokud se podíváte do důvodové předkládací zprávy k materiálu, je tam řečeno a je připuštěno, že zmiňovaná evropská směrnice 2012/34/EU o jednotném evropském železničním prostoru připouští to, že regulační úřad, tedy regulátor, o kterém se bavíme, by mohl zároveň běžet s již existujícím jiným orgánem. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p2.s6
| Což je, a to byla i moje první myšlenka, když jsem si návrh četl, tak jsem si sám sobě snažil odpovědět, když už máme Drážní úřad, co tedy dělá, proč by se to nemohlo sloučit. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p3.s1
| Ta definice evropská říká, že regulační úřad v té základní definici by měl splňovat za prvé zřízení zákonem jako správní úřad pro výkon regulace, to nejdůležitější je druhá odrážka - zajištění nezávislosti regulačního subjektu, který bude zcela nezávislý na jakémkoliv jiném orgánu veřejné správy včetně Ministerstva dopravy, a konečně samostatnost v rámci kapitoly státního rozpočtu. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s1
| Já jsem slíbil, že budu stručný. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s2
| Teď to vystoupení omezím skutečně na krátký popis. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s3
| Z materiálů je možné systém nastavit pomocí úpravy několika paragrafů právě v rámci zákona č. 266/1994, o dráhách, a bylo by to v souladu s články 55, 57 a 58 zmíněné směrnice, aby funkci tohoto regulátora mohl vykonávat Drážní úřad, respektive jeho část. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p4.s4
| Je důležité říci, že takto to třeba funguje na Slovensku, kde mají instituci nazvanou Dopravný úrad. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s1
| A teď v tom úvodním představení, prosím, odpusťte mi ten výrok, já bych to nazval v uvozovkách takovým broukem do hlavy, o kterém bychom se měli pobavit a prozkoumat ho. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s2
| Tak to zjednodušení vysvětluje, že v rámci stávajícího Drážního úřadu by sekce technická a stavební zůstaly pod Ministerstvem dopravy, to znamená byly by mu odpovědné. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s3
| Všechna rozhodnutí by mohla být přezkoumávána při zachování dvojstupňového rozhodovacího procesu, ale právě s výjimkou té agendy regulátora, tedy ta nová regulační, řekněme pracovní sekce by nestála pod Ministerstvem dopravy. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p5.s4
| Toto je možné takto organizačně udělat a připouští to evropská legislativa. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s1
| To je na úvod takové avízo tohoto záměru, této myšlenky. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s2
| Kolegy z ministerstva jsem o tom korektně informoval. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s3
| Moje představa je taková, že připravím to, co jsem tu teď popsal řekněme volnou řečí, do návrhu paragrafového znění ještě před projednáním na hospodářském výboru. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p6.s4
| Podíváme se na to, jestli návrh má nějakou logiku, nebo ne, a právě na garančním výboru bychom se k němu postavili. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s1
| Samozřejmě apeluji na čas. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s2
| Víme všichni, že jsme ve velkém zpoždění. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s3
| Pokud by měla debata zbytečně zdržovat projednání zákona, rád v uvozovkách ustoupím a budu respektovat první návrh. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s4
| Ale jak říkám, a obracím se hlavně na vás, kolegy z hospodářského výboru, rád bych se s vámi při prvním projednání před druhým čtením podíval právě i na tuto alternativu, která je podle mě lepší a levnější. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p7.s5
| Z prvních výpočtů to vychází někde na polovinu nákladů než v původní verzi, byť můžete říci, že jsou to jednotky milionů, a myslím si, že má smysl i ty jednotky zkusit šetřit. |
ps2013-042-10-006-053.u8.p8.s1
| Děkuji za pozornost. |
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s1
| Já děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. |
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s2
| S faktickou poznámkou paní poslankyně Olga Havlová. |
ps2013-042-10-006-053.u9.p1.s3
| Prosím, paní poslankyně, máte slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s1
| Děkuji za slovo. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s2
| Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, pan ministr nám tady předkládá ke schválení zásadní normu pro výstavbu dopravní infrastruktury. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s3
| To znamená, že chce zřídit nový úřad s názvem Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, který má být úředním orgánem státní správy, pokud jsem to dobře pochopila. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s4
| Cílem je dle předkladatele zajistit vytvoření nezávislého regulačního subjektu pro oblast přístupu k vybrané dopravní infrastruktuře a úřad má být ústředním orgánem pro drážní a leteckou infrastrukturu k užívání jejich služeb, cenovou kontrolu a poskytování podpory. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p1.s5
| V čele úřadu má být předseda jmenovaný vládou na šest let. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p2.s1
| Já bych chtěla vědět, pane ministře, proč právě na šest let a proč prosazujete nezávislého regulátora, když na jedné straně nezávislé regulátory chcete rušit a na druhé straně je chcete zase znovu zakládat. |
ps2013-042-10-006-053.u10.p2.s2
| Děkuji. |
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s1
| Děkuji paní poslankyni za její faktickou poznámku. |
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s2
| Kdo další se hlásí do sloučené obecné rozpravy? |
ps2013-042-10-006-053.u11.p1.s3
| Pan zpravodaj. |