Místopředseda PSP Vojtěch Pikal2.Návrhzákona,kterýmseměnízákonč.178/2005Sb.,ozrušeníFondunárodníhomajetkuČeskérepublikyaopůsobnostiMinisterstvafinancípřiprivatizacimajetkuČeskérepubliky(zákonozrušeníFondunárodníhomajetku),vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk130/4/-zamítnutýSenátemUsnesení,jímžSenátzamítltentonávrhzákona,bylodoručenojakosněmovnítisk130/5.VítámmezinámisenátoraLadislavaKose.Prosím,abysezanavrhovatelekusneseníSenátuozamítnutítohotonávrhuzákonavyjádřilaministryněfinancíAlenaSchillerová.Prosím,paníministryně.Prosím.Ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkujizaslovo,panepředsedající.Váženédámy,váženípánové,předstupujipředvássnávrhemnovelyzákonač.178/2005Sb.,ozrušeníFondunárodníhomajetkuČeskérepubliky.Jetonovela,jejížcíljejediný-zvýšittransparentnostnakládánísveřejnýmiprostředkyavesvémdůsledkuposílitroliParlamentuČeskérepublikypřirozhodováníofinančníchtocíchvřádumiliardukorunročně.Ambicínovelynaopaknenívžádnémpřípadějakékolirozpouštěníprostředků,stejnějakojínenícílzískatprovládučiMinisterstvofinancížádnýnovýzdrojpříjmůanižádnájinázpodobnýchfám,naopak,zatímcopřizachovánísoučasnéhostavubyministrfinancíavládamělineomezenoumožnostzcelamimorámecPoslaneckousněmovnouschválenéhostátníhorozpočtupřesouvatfinančníprostředkynacelouřadurůznýchpriorit,aťužbytovýchpotřeb,průmyslovýchzón,nebodopravy.PředkládanánovelazakotvujepovinnostzahrnoutrozhodováníotěchtoprostředcíchjiždosamotnépřípravystátníhorozpočtuajejichnakládánípřísněsvazujesnásledněschválenýmzákonemostátnímrozpočtuajehoPoslaneckousněmovnouschválenoupodobou.Dovolímsitedynyníuvésttentonávrhvnezbytněnutnéšířisouvislostíavěřím,žesemitímpodaříosvětlit,pročjetatonovelapotřebná.(Trvalý hluk v sále.)Chcemenovelizovatzákon,kterýmbylod1.ledna2006zrušenFondnárodníhomajetkuČeskérepublikyajehočinnostpřevzaloMinisterstvofinancí.(Ministryně se otáčí na předsedajícího, aby zklidnil sál.)Místopředseda PSP Vojtěch PikalTakjábychchtělpoprositovětšíklid.Ministryně financí ČR Alena SchillerováZdebylprosprávumajetkuafinancovánízávazkůzřízenzvláštníúčetazvláštníevidence,kteréjsouvedenyodděleněodstátníhorozpočtu,scílem,abyvýnosyzprivatizovanéhomajetkusloužilykúhraděprávětěchzávazkůstátu,kterésprivatizacísouvisely.Tímjemyšlenazejménalikvidaceekologickýchškod,knížsestátpředprivatizacízavázal.Odsamotnéhopočátkuvšakzákonpřipouštěltaképoužitínajinéneprivatizačníúčely.Abylytoprávětytojinéneprivatizačníúčely,kterésepostupemčasustalyhlavnímivýdajovýmititulyhrazenýmiztohotozvláštníhoúčtu,anavícseknimpostupnědílčíminovelamizákonapřidávalydalšíadalší.Zprivatizačníchzdrojůtakbylyčastohrazenyčetnévládníprojekty.Napříkladvroce2007investovalavládaztohotoúčtudooblastinesouvisejícísprivatizací,zejménadoStátníhofondudopravníinfrastruktury,21mld.korun,orokpozdějitobylodokonce34mld.korun.Odroku2012bylauzákoněnamožnostpřevádětprostředkyzvýnosůprivatizacedostátníhorozpočtu.Častosevtétosouvislostiuvádí,žetytoprostředkymělysloužitnakrytíschodkudůchodovéhoúčtu.Jepotřebasialeuvědomit,ževechvíli,kdyjsouprostředkypřevedenydorozpočtu,stávajísepříjmystátníhorozpočtuajsouknerozeznáníodjinýchpříjmůrozpočtu-typickydaní.Jednotlivépříjmystátníhorozpočtu,jakvšichnivíme,nemajímašličky.Odroku2012bylodostátníhorozpočtupřeváděnoprůměrně10mld.ročně,atopřizachováníbezpečnéhozůstatkunakrytíprivatizačníchvýdajů,zejménanejvýznamnějšíekologie.Ataktomubylokaždýrokaždoroku2018.Jedinoupodmínkou,kteráktomutopřevodumusíbýtsplněna,jezápornésaldodůchodovéhosystému-neúčtu,mynemámežádnýúčet-důchodovéhosystému,tedyžepříjmyvybranévdanémrocenasociálnímpojistnémjsounižšínežprostředkyvyplacenénadůchody.Technickápodmínka,kterávroce2018nenastala,protožesedůchodovýsystémpomnohaletechocitlvpřebytku.Anejinaktomupravděpodobněbudeivrocepříštím.