Waveform view
Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-11-14 ps2017-020-10-009-015 [ParCzech.ana]
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
play_arrow play from start of transcription
Místopředseda PSP Vojtěch Filip15. Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk [115](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=115&O=8)/ - druhé čtení Předložený návrh uvede za navrhovatele poslanec Jan Čižinský, kterého požádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Stejně tak požádám paní Zuzanu Majerovou Zahradníkovou, která je zpravodajkou tohoto tisku. (Silný hluk v celém sále.)Než udělím slovo zástupci navrhovatelů, požádám Sněmovnu o klid. My jsme ve druhém čtení. Jen musím konstatovat, že nemohu dát kolegyni Černochové slovo k faktické poznámce, s přednostním právem bych jí ho samozřejmě udělil, vzhledem k tomu, že není předsedou poslaneckého klubu. Ale v tuhle chvíli tedy máme před sebou vystoupení zástupce navrhovatelů, pokud bude dostatečný klid ve sněmovně. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan ČižinskýDěkuji za slovo. Jedná se o ty přípravné třídy základních škol. Jedná se o to, aby se do těch přípravných tříd mohly dostat děti, které mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny, ale nesplňují tu podmínku odkladu. Protože tyto děti se do přípravných tříd, i když by pro ně byly vhodné, nemohou dostat z toho důvodu, že nemají odklad, když je jim pět let v době, kdy by se mohly do těch přípravných tříd dostat, a potom, když už ten odklad mají, tak už jsou zase příliš staré, aby se do přípravné třídy mohly dostat. Návrh, který předkládáme, je návratem k původnímu znění. A já bych rád, kolegyně a kolegové, každého z vás požádal, abyste se spojili s nejbližším ředitelem školy a zeptali se ho, jestli to znění podporuje, nebo nikoli. Domnívám se, že se všichni dozvíme, že to podporuje, anebo že je mu to jedno, protože přípravnou třídu nemá. Ale ten ředitel, který přípravnou třídu má, velmi často řeší problém, že právě nemůže děti, které se narodí od září do prosince, vzít, i když by pro ně přípravná třída byla vhodná. Tedy dámy a pánové, ještě jednou prosím, poptejte se u svých ředitelů, kteří jsou vám blízcí, u ředitelů základních škol, abyste si na to vytvořili názor. Protože jako pozměňovací návrh tento náš návrh, toto doplnění neprošlo o tři hlasy a je to škoda, protože umožní, aby se do přípravných tříd dostaly všechny děti, pro které je to vhodné. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Mám tady faktickou poznámku, ale tu nemohu také panu kolegovi Ferjenčíkovi udělit, protože ještě nevystoupila zpravodajka. A musím konstatovat, že jsme návrh v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk [115](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=115&O=8)/2. Dále výbor předložil záznam, který byl doručen jako sněmovní tisk [115](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=115&O=8)/3. Nyní tedy udělím slovo zpravodajce, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu pro druhé čtení a informovala nás o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila podle § 93 odst. 1. Paní zpravodajko, máte slovo, a potom teprve zahájím rozpravu. Prosím máte slovo. Poslankyně Zuzana Majerová ZahradníkováDěkuji. Hezký den, dámy a pánové. Co se týká výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, tak tento výbor nepřijal usnesení k danému pozměňovacímu návrhu. Nicméně co se týká návrhu 115, tak touto změnou je umožněno přijímat do přípravných tříd základních škol kromě dětí, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky a které jsou přijímány přednostně, přijímat i další děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých to písemně doporučilo školské poradenské zařízení. Chci k tomu jen z praxe doplnit, že jsem mluvila s několika řediteli základních škol. Ti si velice přejí, aby se to vrátilo k tomu původnímu nastavení, o což se tady snažíme. Protože mnohdy právě proto, že tyto děti do přípravných tříd v současném stavu nemohou být přijímány, tak nemají danou minimální kapacitu k naplnění, a tudíž přípravné třídy nemohou být vůbec otevírány. Takže my bychom vlastně touto změnou, která se vrací do původního stavu, umožnili, aby všechny děti, které legitimně na to nárok mají, mohly touto přípravnou třídou projít a tyto přípravné třídy mohly fungovat všude, kde je o ně zájem. A ten zájem o ně je. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní zpravodajce a ještě před obecnou rozpravou se hlásí s přednostním právem místopředseda klubu hnutí ANO pan Kubíček. Pane místopředsedo, máte slovo. Poslanec Roman KubíčekDěkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, vláda na své schůzi 4. dubna roku 2018 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Zaujala k tomu nesouhlasné stanovisko, a to zejména z těchto důvodů. Vláda dlouhodobě usiluje o snížení počtu odkladů školní docházky a je přesvědčena o tom, že pro dosažení tohoto cíle je nezbytné dbát na správné zacílení jednotlivých zaváděných opatření. Práce s dětmi s odkladem povinné školní docházky by proto měla být profesionální, individuální a přípravné třídy by se měly zaměřit především na vyrovnávání vývoje dítěte. Pedagogové v přípravných třídách by se proto měli věnovat výhradně dětem s odkladem povinné školní docházky a nikoliv jiným, které mají jiné potřeby a vyžadovaly by jiný způsob práce. S ohledem na velmi krátkou dobu účinnosti novely školského zákona provedené zákonem č. 178/2016 Sb. není podle názoru vlády případné tuto nedávno zavedenou právní úpravu nyní znova měnit a vracet ji do předchozího stavu. Proto si dovoluji dát procedurální návrh na zamítnutí tohoto zákona.
Text view •
Dependencies •
Named Entities •
Help