Místopředseda PSP Jan Hamáček8.NávrhposlancůVáclavaKlause,PetraFialy,ZbyňkaStanjuryadalšíchnavydánízákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školskýzákon),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk61/-prvéčteníTentobodbylvčerapřerušen.Budemepokračovatvobecnérozpravě.ProsímpanaposlanceMunzara.Panposlanecvystoupilvčera,toznamená,žeprosímpanaposlanceKupku.(V sále je velký hluk.)ProsímoklidveSněmovně!Prosím,sledujmevystoupenířečníka.(Hluk v sále trvá!)Poslanec Martin KupkaVáženýpanepředsedající-Místopředseda PSP Jan HamáčekJáseomlouvám.Ještějednouprosímoklid!Děkuji.Poslanec Martin KupkaVáženýpanepředsedající,váženíčlenovévlády,milékolegyně,milíkolegové,jásevrátímkevčerejšímuvystoupenípaníkolegyněValachové,kdyžhovořilaotom,pročprosadilaonogarantovanémístovmateřskýchškolkáchprodvouletéděti,jinýmislovypovinnostzřizovatelůzajistit,abydvouletédětimohlybýtdomateřskýchškolekpřijímány.Zmínila,žetojetakovýzdviženýprstsměremodvládykobcímakevšem,abytonenechaliležetlademapřipravovalimateřskéškolynato,žebudouschopnydvouletédětibezproblémupřijímat.No,velkáotázkaje,jakýprsttobylzdvižený.Navícsinemyslím,žebyvládamělafungovattak,žebudeobcímaměstůmhrozitažejetímhlezpůsobembudeponoukatktomu,abyplnilypovinnosti,kterésamyodsebeplní,protožetomajíprostěvesvénáplničinnostiamátokaždásamosprávasamozřejměpředevšímjakosvůjzávazekvůčivoličům.Zarazilomě,žetamněkolikrátpaníexministryněpoužilaúdajenejenponěkudzavádějící,alenaprostochybné.Zmínilanapříklad,ževsoučasnýchmateřskýchškolkáchčinípoměrdětímladšíchtříletpopředškolácíchdruhounejpočetnějšískupinu.Citujitéměřdoslovazestenoprotokolu.Skutečnostjealedostvýznamněodlišná,protožedětímladšíchtříletvminulémškolnímrocebylovmateřskýchškolách45tisíc.Dětítříletýchbylo91tisíc,dětíčtyřletých100tisícadětípětiletých106tisíc.Zmýlilasetedyonějakých100%.Řeklbych,žetojepoměrněvýznamnýomylsohledemnato,žeresortmělanastarosti.Jábychrádpřineslněkolikvážnýchdůvodů,několikvážnýchpohledůnato,pročjenamístětotoustanoveníškolskéhozákonazrušit,pročjechybnéapročstavízřizovatele,aletakéředitelemateřskýchškol,aletakéučitelkymateřskýchškol,aletakérodiče,adokonceidětidovelmikomplikované,nebodokonceneřešitelnésituace.Naúvodpohledzřizovatele.Pohledzřizovatele,kterýsedotýkáokolímnohavelkýchměst.Tensoubornepochybněčítádesítkyažstovkyobcí,kdevposledníchletechvsouvislostisdemografickýmvývojemdělalistarostové,místostarostovéazastupitelé,comohli,abyrozšířilikapacitysvýchmateřskýchškol.Využilivšechmožnýchnástrojů,zadlužilise,zastavělipozemky,kteréještěvůbecbylomožnézastavět,ateďsimohlipomnohaletechpráceoddechnout,setřítpotzčelaaříci:Konečnějsmesedostalidosituace,kdytupovinnostmámejakžtakžsplněnou.Aejhle-objevísenovápodobaškolskéhozákonaařeknejim:Přestožeužjsteudělali,cojstemohli,dostalijstesenalimitsvýchmožností,taktadymátenovoupovinnost.Tojesituaceprokaždého,kdoseocitlněkdyvsamosprávě,opravduvícnežzdviženýprst.Anemyslímtímteďprostředníček,resp.nemyslímtímteďukazováček.Příběhředitelůmateřskýchškolaučitelekmateřskýchškol.Starajísevetříděřekněmeonějakých25dětí,některédokonceovíc.Asnažíse-protožejenepodezírám,abylobyzléjepodezíratzněčehojiného-nabídnoutvzdělánídětemvconejlepšípodobě,vconejlepšíkvalitě.Snažísenavícvýchovuavzdělávání,protožetoředitelkaaučitelkamateřskéškolyřeší,nabídnouttakévconejindividuálnějšímožnépodobě.Anajednoubymělařešitvetřídě,kdejsoutříleté,někdedokoncevkombinacičtyřletéapětiletéděti,protožetakzněladoporučeníMinisterstvaškolství,abypokudmožnosedařilomixovatvěkdětívjednotlivýchtřídáchmateřskýchškol,taknajednousetamsetkásdětmi,kteréjsoumladšítříletamajíjinéhygienickénávyky,zaznělototadyopakovaně,některéznichnapříkladještěpoužívajíplenky,samozřejměmajíjinénárokynaodpočinek.Jaksevypořádatstím,kdyžvětšíčásttřídysichcehrát,jeplnáenergie,alejinédětiužsamozřejměbyradějišlyspátnebosiněkamdokoutkuodpočinout?Jakzajistíto,abyprovšechnybylyzajištěnébezpečnépodmínky?Asamozřejmějinéjsoutakénárokynastravování.Potomdalšívýznamnéaspekty,kterémožnábudouvíctrápitpaníředitelku.Většinahračekmáatestyodtřílet.Jakzajistit,abysetakovéhračkytěmdvouletýmvestejnétřídědorukounedostaly?Asamozřejmějinéjsounárokyinastavebnípodobumateřskýchškolek,naumístěníumyvadel,záchodůatd.Noremjevoblastivzdělávánítolik,žekdyžjetomožnépostihnoutužjenomprotenzákladnívěkovýokruhdětí,jetosložité,natožkdyžjetřebakombinovatještěprostoraprostředíprodětimladšítřílet.Příběhrodičů.Teďmohoupočítatstím,žeseobcepřeceodvouletédětipostarají,žetomusízajistit,ataksamozřejmě,protožepřecežijívprávnímstátě,předpokládají,žetoobcenějakzajistí,aocitnousevsituaci,kdysitakupravíživotníprogram,řeknousi"teďseomédítěpostaráobecajámůžuplánovatsvůjživot".Anajednoudopadnetvrdárealitainatohorodiče,protožetaobec,ikdybyserozkrájela,nebudeschopnazajistitmateřskouškolkuprodvouletéděti.Prostětonebudemožné.Všechnymožnostivyčerpala.Situace,kteráseopravdukomplikovaněřeší.Starostabudedělat,cobudeumět,stejnědobréřešení,dobrévýchodiskoprotohorodičenenajde.