Waveform view
Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-01-26 ps2013-039-04-003-057 [ParCzech.ana]
Loading wave form: 0%
Speed: ⊖ 100% ⊕
|
|
fast_rewind
play_arrow
fast_forward
|
Zoom: ⊖ 200 pps ⊕
|
play_arrow play from start of transcription
Místopředseda PSP Vojtěch Filip57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb. /sněmovní tisk [689](https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?T=689&O=7)/ - prvé čtení Přerušili jsme bod 57 v momentě, kdy slovo měla paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Ptám se, jestli chce ve svém vystoupení pokračovat. Není tomu tak, takže faktická poznámka paní poslankyně Marty Semelové. Děkuji panu kolegovi Kaňkovskému, že zaujal místo u stolku zpravodajů. Paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce. Poslankyně Marta SemelováDěkuji. Já jsem jenom chtěla zdůraznit to, že KSČM podporuje tento zákon. My vítáme to, že na rozdíl od dřívějších zázračných metod uzdravení a la Drábek, tak tentokrát se skutečně jedná o podporu navýšením příspěvku na péči. Odmítáme takové ty argumenty, kdy se říká, že stejně tento příspěvek je zneužívaný. Myslíme si, že není možné posuzovat všechny zdravotně postižené podle určitého malého procenta lidí, kteří zneužívají příspěvek. To je jedna poznámka. Druhá poznámka. Myslím si, že Ministerstvo práce a sociálních věcí by se skutečně mělo zaměřit na neregistrované poskytovatele služeb, protože jak už tady bylo řečeno, i podle zprávy ombudsmanky je tohle velký problém. Problém z toho důvodu, že kapacity v registrovaných službách je málo a rodinám nezbývá nic jiného než v případě, že se objektivně nemohou postarat o svého zdravotně postiženého člena nebo seniora, tak využít i těch neregistrovaných služeb, kde kolikrát to špatné zacházení, víme o tom, že tady probíhá. Takže podpořit i ve spolupráci s kraji nejenom to, co je v zákoně, to znamená kontrola a navýšení pokut, ale také podpora krajů v navýšení kapacit registrovaných služeb, aby si rodiny skutečně mohly zvolit kvalitní službu, kde nedojde dokonce i k týrání, jak jsme toho byli svědky třeba v televizi, k týrání seniorů, prostě těch, kteří jsou nejvíc potřební. Jinak samozřejmě ten návrh má naši podporu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Semelové i za dodržení času k faktické poznámce. A paní kolegyně Aulická se hlásí ještě jednou do obecné rozpravy, bude pokračovat ve svém vystoupení. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Hana Aulická JírovcováJá děkuji, pane předsedající. Dovolte mi, abych se vrátila k svému vystoupení. Nemám ho dlouhé, a proto možná i pár slov zopakuji. KSČM vítá a podporuje tuto novelu zákona a doporučujeme jednoznačně variantu navýšení tohoto příspěvku na péči jednorázově o 10 % od 1. srpna 2016, a ne jak uvádí další možná varianta o 5 % v roce 2016 a dalších 5 % od 1. ledna 2017. Nejen že by konečné navýšení bylo časově prodlouženo, a tím by i klienti čekali déle na konečné navýšení příspěvku, ale přineslo by to především i velkou administrativní zátěž pro příslušné úřady práce, které tyto příspěvky vyplácejí. Oceňujeme také zvýšení pokuty za správní delikt poskytování sociálních služeb bez oprávnění k jejich poskytování. Myslím, že k tomu už hodně řekla i moje kolegyně Marta Semelová. Nyní si dovolím nabídnout k zamyšlení pár příspěvků v rámci projednávání této novely, které by mohly mít pozitivní dopad pro tuto oblast, a to je možný přechod aparátu, který zabezpečuje na úřadě práce tyto činnosti, pod státní správu sociálního zabezpečení, tedy příslušné okresní správy sociálního zabezpečení. Logiku v tomto návrhu vidím především, že posudkoví lékaři pracují pod státní správou sociálního zabezpečení a poté se agenda předá na úřad práce, kde se provádí další příslušné šetření, přiznání příspěvku a vyplácí se. Další poznámka je, že bohužel příspěvek na péči nekončí v mnoha případech účelně, tedy především v sociálních službách, a v některých případech bohužel dochází i k jeho zneužití. Úřad práce zde přiznává, že časově nejsou schopni dělat kontroly tak, aby k těmto jevům nedocházelo. Ale věřím, že projednávání v příslušných výborech jistě přinese další připomínky a tato novela bude schválena především ku prospěchu všech občanů. Takže děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Haně Aulické a ptám se, kdo další do rozpravy, protože žádnou písemnou přihlášku nemám. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se paní ministryně, jestli má zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Pan kolega zpravodaj Vít Kaňkovský? Nemá. Jenom shrneme rozpravu. Nepadl návrh na vrácení ani na zamítnutí, jenom byl vysloven názor na případné hlasování. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor Poslanecké sněmovny navrhl přikázat návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný výbor jako garanční? Není tomu tak. Rozhodneme v [hlasování číslo 87](https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=62256), které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu? Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 87. Z přítomných 159 pro 127, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům Poslanecké sněmovny? Není tomu tak. Proto tedy budeme hlasovat ještě o zkrácení lhůty, protože je možné hlasovat jenom o zkrácení lhůty na 30 dnů, ostatní není možné hlasovat pro veto. Tak vás ještě všechny odhlásím, požádám vás o novou registraci. Přihlaste se svými identifikačními kartami.
Text view •
Dependencies •
Named Entities •
Help