|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1144/ - prvé čtení

Date2021-03-23
Meetingps2017/091
Agenda Itemps2017/091/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/091schuz/s091015.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Tomio Okamura2. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1144/ - prvé čtení Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1144/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla poslankyně Lenka Dražilová. Poslankyně Lenka DražilováDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi představit společný poslanecký návrh Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, a je vedený jako sněmovní tisk 1144. Vláda k tomuto návrhu dala souhlasné stanovisko. Jednou z oblastí, které upravuje zákon o sociálních službách, je příspěvek na péči. Cílem této dávky je umožnit osobě pomoci nakoupit si služby na zajištění základních životních potřeb od laika, většinou rodinného příslušníka, či profesionála, co nejdéle setrvat v přirozeném domácím prostředí, a je-li to nezbytné, tedy v případě, kdy pomoc již není možné zajistit pomocí terénních služeb, je tento příspěvek jedním ze zdrojů na financování pobytových služeb. Zákon o sociálních službách diferencuje výši příspěvku na péči nejenom s ohledem na závažnost závislosti, ale i vzhledem k věku osoby závislé, případně způsobu zajištění péče. Jistě si vzpomenete, že to není tak dávno, kdy tato Sněmovna projednávala zvýšení příspěvku na péči. Bylo to ze senátní iniciativy a projednávali jsme zvýšení příspěvku na péči čtvrtého stupně. Nakonec v průběhu schvalovacího procesu došlo ke zvýšení jak třetího, tak čtvrtého stupně. A co je důležité, byla schválená diferenciace částek příspěvku na péči osob v těchto stupních závislosti podle toho, zda využívají, či nevyužívají pobytové sociální služby. Je pravdou, že od počátku s ním zazníval nesouhlas od významného spektra poskytovatelů služeb. Předkládaný poslanecký návrh - a si opravdu velmi vážím toho, že ho podávají zástupci šesti poslaneckých klubů - navrhuje zrušení diferenciace částek příspěvku na péči u osob ve stupni závislosti tři a čtyři. Na výši příspěvku tedy již nebude mít vliv, zda osoba využívá, nebo nevyužívá pobytové sociální služby. Navrhovaná právní úprava samozřejmě předpokládá dopad na státní rozpočet. Podle Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí je např. v pobytových službách asi 20 tisíc klientů s příspěvkem na péči třetího stupně a 20 tisíc klientů s příspěvkem na péči čtvrtého stupně. Zvýšení v pobytových službách bude znamenat téměř 3,4 miliardy korun. Považuji za důležité zdůraznit, že pokud by nedošlo ke zvýšení příspěvku na péči i v případě pobytových služeb, jak je to v návrhu, profitovali by z toho pouze nelegální poskytovatelé, kterých ještě pořád máme asi 70, zatímco legálních registrovaných domovů by se toto zvýšení netýkalo, nelegální by ho hojně využívaly.

Text viewDependenciesWavesurferList names