|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-10-16 ps2017-035-02-021-014 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

14. Vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu /sněmovní tisk 434/ - druhé čtení

Date2019-10-16
Meetingps2017/035
Agenda Itemps2017/035/014
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/035schuz/s035077.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel14. Vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu /sněmovní tisk 434/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová, které uděluji tímto slovo. Prosím, máte slovo. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu. Jedním z cílů české zahraniční politiky je rozvoj všestranných a vzájemně výhodných hospodářských vztahů s ostatními státy a jurisdikcemi, tedy včetně Tchaj-wanu. Tchaj-wan se řadí mezi průmyslově vyspělé země a tzv. asijské tygry. Hlavní průmyslová odvětví jsou informační technologie, zpracování kovů a elektrotechnický a chemický průmysl. Hospodářské vztahy Tchaj-wanu a České republiky jsou v podstatě postaveny na celkové obchodní bilanci za rok 2017 téměř 30 miliard korun. Obchodní bilance je výrazně ve prospěch Tchaj-wanu, jedná se o velký objem vývozu do České republiky, a Tchaj-wan investuje také do elektrotechnického průmyslu v České republice a vyváží toto zboží do České republiky. Česká republika vyváží osobní automobily, mikroskopy a pneumatiky. Perspektivní pro uplatnění českých firem na tchajwanském trhu jsou oblasti energetiky, bio- a nanotechnologií, leteckého průmyslu a zelených technologií. Některé formy hospodářských styků a z nich plynoucí příjmy mohou zakládat daňovou povinnost rezidentům České republiky na území Tchaj-wanu a naopak. V současnosti v těchto případech dochází k mezinárodnímu dvojímu zdanění příjmů, a jsou tak snižovány příjmy plynoucí rezidentům jedné jurisdikce z jurisdikce druhé. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika neuznává Tchaj-wan za stát, není možné s ním uzavřít mezinárodní smlouvu o zamezení dvojímu zdanění a odstranit tak jednu z překážek hospodářské spolupráce s ním. Návrh zákona jednostranně nahrazuje smlouvu o zamezení dvojímu zdanění s tím, že se očekává, že Tchaj-wan přijme obdobné vnitrostátní opatření. Pravidla zamezení dvojímu zdanění obsažená v zákonu odpovídají textu standardních mezinárodních smluv o zamezení dvojímu zdanění, vzorové smlouvě OECD, a to z důvodu zachování reciprocity ve vztahu k Tchaj-wanu, který vnitrostátně přijme stejné opatření, a zajištění stejného výkladu jednotlivých ustanovení jako při výkladu mezinárodních smluv. Na zahraničním výboru byly vzneseny dotazy ohledně způsobu přijetí tohoto návrhu. Dovolte mi tedy se k této otázce vyjádřit i zde. Navržený způsob úpravy problematiky dvojího zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu formou zvláštního zákona není zcela standardní a vláda tento zákon navrhuje pouze vzhledem ke specifičnosti mezinárodního postavení Tchaj-wanu. Návrh je projednáván Ústavou předvídaným způsobem. Skutečnost, že daná materie je zpravidla předmětem mezinárodních smluv, neznamená, že by její úprava zákonem byla vyloučena. Na jiné tedy než tzv. prezidentské mezinárodní smlouvy se nevztahuje režim čl. 10 Ústavy, který u prezidentských mezinárodních smluv předpokládá ratifikaci prezidentem republiky a zajišťuje jejich aplikační přednost před zákonem. Jiné smlouvy tedy musí být vždy adaptovány či transformovány do právního řádu zákonem. Rozdíly projednání návrhu zákona oproti projednání tzv. prezidentských mezinárodních smluv spočívají v tom, že Poslanecká sněmovna sice může přehlasovat případné veto Senátu, předpokládaný zákon však nebude mít aplikační přednost před zákonem ve smyslu čl. 10 Ústavy, ale pouze v rámci pravidla lex specialis derogat generali. Upravovat určité oblasti tzv. samovykonatelnými mezinárodními smlouvami prezidentské kategorie, které díky tomu mají za podmínek čl. 10 Ústavy přednost před zákonem, je nicméně pohodlnější a méně náročné z hlediska procesního. V budoucnu tak není důvod, aby vláda navrhovala další zvláštní zákony místo mezinárodních smluv v případech, kdy je možné a snazší sjednat standardní mezinárodní smlouvu. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji paní ministryni. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zahraničnímu výboru jako výboru garančnímu. Iniciativně tento návrh projednal také rozpočtový výbor. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 434/1 a 434/2. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj zahraničního výboru poslanec Jan Lipavský, informoval nás o projednání návrhu výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo. Poslanec Jan LipavskýVážený pane místopředsedo, dámy a pánové, děkuji za slovo. Zahraniční výbor projednal tento zákon na své 29. schůzi 16. května 2019 a usnesl se následujícím způsobem k vládnímu návrhu zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu, sněmovní tisk 434: Po úvodním slově náměstka ministryně financí Ing. Mgr. Stanislava Kouby, Ph.D., a zpravodajské zprávě poslance Jana Lipavského a po rozpravě zahraniční výbor: doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu. bych jenom chtěl poznamenat, že jsme to na zahraničním výboru detailně probrali a principiálně se shodujeme s argumenty, které přednesla paní ministryně financí. Samozřejmě ta situace je výjimečná, standardně přijímáme smlouvy o zabránění dvojímu zdanění formou prezidentské mezinárodní smlouvy a je to mimo jiné i z toho důvodu, že to poskytuje vyšší ochranu podnikatelům a oběma státům, protože takto ujednanou smlouvu potom není možné jednoduše měnit v rámci vnitrostátního legislativního procesu. Tchaj-wan není stát, tudíž s ním nemůžeme uzavřít mezinárodní smlouvu, protože ho Česká republika neuznává jako stát, a tudíž bylo nalezeno řešení vlastně skrze zákon, který tuto problematiku řeší, ačkoliv vlastně standardizovaně, tak jak se to dělá skrze metodiku OECD a je to běžné řešení i v mezinárodním srovnání. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji panu zpravodaji zahraničního výboru a nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Lubomíra Španěla, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pan poslanec Španěl. (Není přítomen.)Tady není. Poprosím nějakého jiného zástupce z rozpočtového výboru. Paní poslankyně Kovářová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Věra KovářováDovolte, abych vám přečetla usnesení rozpočtového výboru z 23. schůze ze dne 7. května 2019 k vládnímu návrhu zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu, sněmovní tisk 434. Po úvodním slově náměstka ministryně financí pana Tylla, zpravodajské zprávě poslance Španěla a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vládní návrh zákona o zamezení dvojímu zdanění ve vztahu k Tchaj-wanu schválila bez připomínek; II. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky. Místopředseda PSP Tomáš Hanzel vám děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám písemně nikoho přihlášeného. Dívám se, jestli někdo z pléna. Nikoho nevidím, takže končím obecnou rozpravu a zeptám se na případná závěrečná slova. Není zájem, ani ze strany pana zpravodaje, takže zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nikoho písemně přihlášeného do podrobné rozpravy nemám, tudíž končím podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto návrhu.

Text viewDependenciesWavesurferList names