|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-009-068 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

68. Vládní návrh zákona o hromadném řízení /sněmovní tisk 775/ - prvé čtení

Date2021-01-29
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/068
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079217.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 166 • previousnext

ps2017-079-06-009-068.u1.p1.s1 68.
ps2017-079-06-009-068.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o hromadném řízení /sněmovní tisk 775/ - prvé čtení
ps2017-079-06-009-068.u1.p2.s1 Zeptám se, jestli tady taky bude docházet ke změně zpravodaje.
ps2017-079-06-009-068.u1.p2.s2 Pan poslanec Marek Benda není přítomen.
ps2017-079-06-009-068.u1.p3.s1 To znamená, že budeme hlasovat o změně zpravodaje na pana poslance Dominika Feriho.
ps2017-079-06-009-068.u1.p4.s1 Zahájil jsem hlasování.
ps2017-079-06-009-068.u1.p4.s2 Ptám se, kdo je pro?
ps2017-079-06-009-068.u1.p4.s3 Kdo je proti na změnu zpravodaje?
ps2017-079-06-009-068.u1.p5.s1 Hlasování pořadové číslo 264.
ps2017-079-06-009-068.u1.p5.s2 Přihlášeno 96 poslanců, pro 73, proti 1. Návrh byl přijat.
ps2017-079-06-009-068.u1.p6.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová, které předávám slovo.
ps2017-079-06-009-068.u1.p6.s2 A poprosím o klid v jednacím sále.
ps2017-079-06-009-068.u1.p6.s3 Děkuji.
ps2017-079-06-009-068.u1.p6.s4 Máte slovo.
ps2017-079-06-009-068.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-06-009-068.u2.p1.s2 Tento vládní návrh o hromadném řízení jsem v podstatě převzala po kolegovi Pelikánovi.
ps2017-079-06-009-068.u2.p1.s3 Podotýkám, že ho máme ve vládním prohlášení a byl původně uváděn jako priorita.
ps2017-079-06-009-068.u2.p1.s4 Za této situace proto ministerstvo připravilo tento návrh o hromadném řízení a jeho cílem je zavést do českého právního řádu možnost vedení společného řízení o stejných nebo obdobných právech spotřebitelů.
ps2017-079-06-009-068.u2.p2.s1 V dnešní době často dochází k situacím, kdy z jedné protiprávní činnosti je zasažena větší skupina osob, a české procesní právo neumí na tyto situace adekvátně reagovat.
ps2017-079-06-009-068.u2.p2.s2 Soudy se musí s jednotlivými případy vypořádat v samostatných řízeních, to jest o každém jednotlivém právu se musí vést samostatné řízení, což je velice neefektivní a velice zdlouhavé.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s1 Zároveň mají jednotliví spotřebitelé ve sporech nerovné postavení a často na vymáhání svých práv rezignují, neboť se jim to nevyplácí.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s2 Předkládaný zákon umožní spotřebitelům, aby se spojili a uplatnili všechny nároky vzniklé z jedné protiprávní činnosti jednou žalobou.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s3 O celé kauze se tak povede jediné soudní řízení a jeden soudce se zabývá stejnými otázkami a celá kauza je vyřešena jediným rozsudkem.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s4 V EU obdobnou úpravu již více než 20 členských států a podle dostupných informací se velice osvědčila.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s5 Návrh zákona odpovídá evropským trendům a dále též unijní iniciativě promítající se do směrnice o zástupných žalobách.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s6 Návrh sleduje stejné cíle i principy jako evropská směrnice.
ps2017-079-06-009-068.u2.p3.s7 Směrnice již byla přijata a je nutné ji implementovat do národního práva.
ps2017-079-06-009-068.u2.p4.s1 Předkládaný návrh zákona sleduje zejména následující: zavedení procesního nástroje, který zefektivní projednávání většího počtu stejných či obdobných nároků, čímž přispěje k odbřemenění soudu.
ps2017-079-06-009-068.u2.p4.s2 Dále je jeho snahou posílení ochrany práv spotřebitelů, aby mohli svá práva ve sporech s nepoctivými podnikateli vymáhat rychleji, efektivněji a levněji.
ps2017-079-06-009-068.u2.p4.s3 Návrh by mohl pomoci například v boji proti šmejdům.
ps2017-079-06-009-068.u2.p4.s4 Konečně je cílem zajistit jednotu soudního rozhodování ve stejných věcech, což může přispět k posílení důvěry v českou justici.
ps2017-079-06-009-068.u2.p5.s1 Důležitým prvkem předloženého zákona je maximální snaha o zabránění možnému zneužití vůči poctivým podnikatelům.
ps2017-079-06-009-068.u2.p5.s2 Návrh zákona obsahuje celou řadu pojistek a opatření, které by měly tomuto riziku zabránit.
ps2017-079-06-009-068.u2.p6.s1 Prosím o podporu tohoto návrhu zákona.
ps2017-079-06-009-068.u2.p6.s2 Je to moderní instrument, který přispěje v České republice k vládě práva.
ps2017-079-06-009-068.u2.p6.s3 Děkuji.
ps2017-079-06-009-068.u3.p1.s1 vám děkuji a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Dominik Feri, který se hlásí i s přednostním právem do rozpravy.
ps2017-079-06-009-068.u3.p1.s2 Prosím.
ps2017-079-06-009-068.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-06-009-068.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předmětný návrh zákona zavádí do našeho právního řádu institut takzvaného hromadného řízení a opravňuje tedy podávat takzvané hromadné žaloby.
ps2017-079-06-009-068.u4.p1.s3 Ty jsou tradičním institutem v angloamerickém právu, v Americe takzvané class action, a umožňuje tedy uplatňovat kolektivní nároky.
ps2017-079-06-009-068.u4.p1.s4 Tento návrh poměrně dlouhou historii projednávání, ale došel k nám v nějaké omezenější podobě, předložen byl 6. 3. 2020 a se hlásím s přednostním právem do rozpravy.
ps2017-079-06-009-068.u4.p1.s5 Děkuji.
ps2017-079-06-009-068.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-06-009-068.u5.p1.s2 Otevírám rozpravu a prosím, máte slovo.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s1 Děkuji, dámy a pánové.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s2 Jak jsem říkal, tento návrh byl projednáván dlouho.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s3 Debata se točila kolem toho, jestli tedy opt-in, opt-out, kdo bude moct podávat ty žaloby, řešila se zneužitelnost.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s4 Absolvovali jsme k tomu velké množství seminářů, bylo podáno množství připomínek z různých stran a i připomínkové řízení bylo velmi složité.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s5 Do toho došlo také k personální výměně na ministerstvu, kdy každý ministr k tomu zaujímal trochu jiné stanovisko k trochu jiné podobě toho zákona.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s6 mám ale obavy - a vytýkám před závorku, že nebudu navrhovat zamítnutí nebo vrácení k dopracování - mám jenom obavy, že přijímat takto komplexní změnu, která mění českou koncepci civilního procesu, v tomto čase není úplně šťastné, protože bůhví, jestli to stihneme projednat do konce volebního období, a spíš si myslím, že by bylo dobré, kdybychom tuto věc třeba projednali ve výborech, zaujali k tomu nějaké stanovisko, vycizelovali postoje a potom se hromadné řízení do českého civilního procesu zavádělo v rámci rekodifikace celého procesu, to znamená s přijetím civilního řádu soudního, což nás bude v příštím volebním období doufám již konečně čekat.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s7 Věcný záměr je hotov.
ps2017-079-06-009-068.u6.p1.s8 Nevím, v jakém stavu je teď psaní paragrafů, ale myslím si, že v příštím volebním období v první polovině se k tomu dostaneme, a tam by ta debata měla být spojena právě i se zavedením hromadných žalob.
ps2017-079-06-009-068.u6.p2.s1 si proto dovolím jenom načíst návrh na prodloužení lhůty pro projednání ve výborech o 20 dnů, aby to bylo dostatečně projednáno.
ps2017-079-06-009-068.u6.p2.s2 Děkuji.
ps2017-079-06-009-068.u7.p1.s1 si to zapíšu a poprosím pana poslance Patrika Nachera, který je přihlášen do obecné rozpravy, a připraví se paní poslankyně Helena Válková.
ps2017-079-06-009-068.u7.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2017-079-06-009-068.u8.p1.s1 Dámy a pánové, pěkné poledne.
ps2017-079-06-009-068.u8.p1.s2 Musím říct, že jsem příjemně překvapen, protože jsem jeden z těch, co tady institut hromadných žalob nebo také hromadné řízení velmi tlačí, a také se musím přiznat, že jsem vůbec nečekal, že to dneska přijde na řadu, abych se přiznal, takže to budu mít stručnější, než jsem původně chtěl, a možná v těch detailech se vyřádím ve druhém, případně ve třetím čtení.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s1 Jak říkala paní ministryně, institut hromadných žalob je podle velmi užitečná věc, která zde za zoufale chybí, zejména v českém prostředí.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s2 Jak bylo řečeno, funguje v různých podobách ve více než 20 zemích EU.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s3 Institut hromadných žalob vlastně pomáhá všem, to se stane málokdy, všem účastníkům.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s4 Spotřebitelům, aby se domohli svého práva, a jde o ty případy, které jsou jako přes kopírák, to znamená, kde jde o nějakou drobnou částku, zejména u strany nabídkové, která nabízí nějakou službu, typově banky, pojišťovny, operátoři apod., ale kde ta částka není tak velká, že se to spotřebiteli vyplatí individuálně žalovat.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s5 Podle to pomůže i podnikatelům na druhé straně, protože se odliší ti, kteří se ke spotřebitelům chovají slušně, od těch, kteří to takzvaně zkouší.
ps2017-079-06-009-068.u8.p2.s6 A koneckonců to pomůže i státu, protože se výrazně odbřemení soudní soustava.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s1 Nevím, jestli ještě v tomhle materiálu, ale v tom původním, a si to vypůjčím, se pracuje s termínem racionální apatie.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s2 Myslím, že krásně vystihuje ten stav.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s3 Ti lidé to racionálně dopředu vzdají, do sporů vůbec nejdou a pak to může na první pohled vypadat, že se u nás vlastně nic neděje.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s4 Ale ve skutečnosti v podhoubí ta nespokojenost i přes kultivaci prostředí v posledních letech je a spotřebitelé jsou nespokojení.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s5 Ne nadarmo jsme jedni z největších stěžovatelů obecně, ale zároveň jsme téměř na posledním místě s tím, dotahovat ty spory do konce.
ps2017-079-06-009-068.u8.p3.s6 Takže tady konzistentně od začátku tohoto volebního období, a jsem tu první volební období, hájím princip posílení mimosoudních orgánů, jako je ERÚ, ČTÚ, finanční arbitr zejména, ale právě i institut hromadných žalob.
ps2017-079-06-009-068.u8.p4.s1 Když se podíváte, v jednotlivých zemích fungují různé varianty, jak bylo řečeno zpravodajem, opt-in, opt-out, různé variace působnosti zákona, kdo může být žalobce, různé ochrany proti zneužití a šikanózním žalobám.
ps2017-079-06-009-068.u8.p4.s2 Sám jsem od začátku zastáncem toho, aby institut hromadných žalob pomohl spotřebitelům, kteří chtějí, aby jim bylo pomoženo, a jejichž cílem není právě šikana.
ps2017-079-06-009-068.u8.p4.s3 Proto jsem od začátku pro variantu opt-in.
ps2017-079-06-009-068.u8.p5.s1 A si vám dovolím - mám takovou tabulku - dovolím si vás seznámit s tím, jaké je vlastně současné znění tohoto návrhu z dílny Ministerstva spravedlnosti oproti tomu původnímu, protože mám pocit, že tady v kuloárech se kritizuje institut hromadných žalob, ale podle se kritizuje prapůvodní, prapůvodní norma, nikoliv aktuální verze.
ps2017-079-06-009-068.u8.p5.s2 Protože ta se, a to tady řekl Dominik Feri, ta se změnila.
ps2017-079-06-009-068.u8.p5.s3 Ale nevím, jestli všichni vědí, jak.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s1 Když se podíváme na žalobce, pardon, když se podíváme na působnost zákona, v tom původním to byly všechny soukromoprávní spory, v aktuální verzi jsou to jenom spotřebitelské spory.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s2 To znamená, je to ochrana spotřebitele.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s3 To je velké zúžení, to je potřeba si říct.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s4 Když se podíváme na žalobce, předtím to byl správce skupiny, to byl investorský princip, nějaká nezisková organizace, případně člen skupiny, teoreticky i poškozený.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s5 V nové verzi je to etablovaná, prověřená nezisková organizace, která řeší spotřebitelské spory, působí na trhu dva roky.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s6 Nemám problém s tím, navrhnout delší působení na trhu, aby někdo neměl pocit, že se zneužívá toho, že někdo si založí nějakou organizaci a pak bude podávat hromadné žaloby, klidně pět let.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s7 Stejně si myslím z hlediska kapacity, že to tady zvládne čtyři, pět velkých, celostátně působících společností typu Asociace občanských poraden, Poradna při finanční tísni, Člověk v tísni a podobně.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s8 Dále se může ozvat poškozený spotřebitel, a to s písemným souhlasem deseti a více spotřebitelů.
ps2017-079-06-009-068.u8.p6.s9 To znamená, že ten řekněme investorský princip je opuštěn.
ps2017-079-06-009-068.u8.p7.s1 Nezbytný souhlas poškozených předem: v původní verzi se nevyžadoval, v současné aktuální verzi se vyžaduje.
ps2017-079-06-009-068.u8.p7.s2 U opt-inu je to minimálně 10 poškozených.
ps2017-079-06-009-068.u8.p7.s3 V určité míře se tam dál pracuje s opt-outem, který byl předtím jako hlavní, teď je tam u případů, které jsou do 3 000 korun nároků.
ps2017-079-06-009-068.u8.p7.s4 Nemám problém s tím, aby opt-out tam případně nebyl vůbec.
ps2017-079-06-009-068.u8.p8.s1 Tím se dostávám k tomu, jací členové jsou zapojeni do řízení.
ps2017-079-06-009-068.u8.p8.s2 Předtím to bylo odhlašovací, ten systém, opt-out, v této chvíli je hlavní tíha, to gros, opt-in.
ps2017-079-06-009-068.u8.p8.s3 To znamená, kdo cítí, že by měl hájit svoje práva, se aktivně přihlásí, a ne aby doma čekal na kavalci, kdo všechno ho za něj přihlásí do nějakých sporů a on pak bude čekat, jak to dopadne.
ps2017-079-06-009-068.u8.p8.s4 Tam souhlasím s tím, že by se to dalo zneužívat.
ps2017-079-06-009-068.u8.p8.s5 Toto si myslím, že ne.
ps2017-079-06-009-068.u8.p9.s1 Obecné podmínky hromadného řízení byly také zpřísněny.
ps2017-079-06-009-068.u8.p9.s2 Na začátku řekl bych byly víceméně mírnější.
ps2017-079-06-009-068.u8.p9.s3 V této chvíli došlo k některým pojistkám, například možnost navrhovat složení jistoty do soudní úschovy, podmínka platební schopnosti žalobce, transparentní financování a tak dále, a tak dále.
ps2017-079-06-009-068.u8.p9.s4 To znamená: ten původní návrh byl takový ten americký, který myslím k nám moc nepadá a který by skutečně mohl magnetizovat určité zneužívání.
ps2017-079-06-009-068.u8.p9.s5 Ten aktuální je víc evropský a svoji logiku.

Text viewDownload CoNNL-U