ps2017-079-05-029-061.u1.p1.s1
61 . ps2017-079-05-029-061.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 186 / 2013 Sb . , o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů ( zákon o státním občanství České republiky ) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 634 / 2004 Sb . , o správních poplatcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 690 / - prvé čtení ps2017-079-05-029-061.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček . ps2017-079-05-029-061.u1.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-079-05-029-061.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-05-029-061.u2.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , cílem této novelizace je reagovat na zhoršující se situaci v oblasti bezpečnosti a v návaznosti na to posílit důraz na podmínku , aby osoby nabývající státní občanství byly v České republice dostatečně integrovány . ps2017-079-05-029-061.u2.p1.s3
Proto navrhujeme jistá zpřísnění podmínek nabývání státního občanství . ps2017-079-05-029-061.u2.p2.s1
Jedná se zejména o zpřísnění požadavku , aby žadatel či žadatelka o státní občanství prokázali nejen trestní , ale rovněž též přestupkovou bezúhonnost , nejen své příjmy , ale veškeré finanční prostředky , které budou sloužit k pokrytí jejich životních nákladů v České republice , délku a nově také průběh studia v českém jazyce , jehož absolvování umožňuje udělit výjimku z požadavku na zkoušku z českého jazyka a českých reálií . ps2017-079-05-029-061.u2.p3.s1
A pro případy nabytí státního občanství zjednodušeným způsobem na základě prohlášení se navrhuje zavedení povinnosti prokázat trestní bezúhonnost . ps2017-079-05-029-061.u2.p3.s2
Dále je tam celá řada zpřesnění a technických úprav a na změny v zákoně o státním občanství navazuje i technická novelizace zákona o správních poplatcích , jejichž výše se však nemění . ps2017-079-05-029-061.u2.p3.s3
Děkuji . ps2017-079-05-029-061.u3.p1.s1
Já vám děkuji , ale mám tady zpravodaje pana poslance Radovana Vícha , ten není přítomen , takže já poprosím o náhradu . ps2017-079-05-029-061.u3.p1.s2
Pan poslanec Radek Koten bude náhradník . ps2017-079-05-029-061.u3.p1.s3
Takže o tom budeme samozřejmě hlasovat , o této změně zpravodaje . ps2017-079-05-029-061.u3.p2.s1
Zahajuji hlasování a ptám se , kdo je pro změnu zpravodaje ? ps2017-079-05-029-061.u3.p2.s2
Kdo je proti ? ps2017-079-05-029-061.u3.p3.s1
V hlasování pořadové číslo 234 přihlášeno 88 poslanců , pro 63 , proti nebyl nikdo . ps2017-079-05-029-061.u3.p3.s2
Návrh byl přijat . ps2017-079-05-029-061.u3.p4.s1
Poprosím pana poslance , aby se ujal slova . ps2017-079-05-029-061.u3.p4.s2
Prosím . ps2017-079-05-029-061.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , členové vlády , kolegové a kolegyně , vládou předkládaný návrh zákona , sněmovní tisk 690 , mění zákon o státním občanství včetně jeho příloh . ps2017-079-05-029-061.u4.p1.s2
Drobné změny se týkají i zákona o správních poplatcích . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s1
Jedná se tedy o zpřísnění nabývání českého občanství včetně situace , kdy občanství nabývá mladý člověk , ovšem dlouhodobě pobývající na území České republiky . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s2
Sjednocují se podmínky pro udělení občanství různým typům žadatelů . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s3
Mění se přílohy zákona . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s4
Zvláštní pozornost je věnována mladistvým a osobám mezi osmnáctým a jedenadvacátým rokem . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s5
U dospělých žadatelů starších jedenadvaceti let je nově přihlíženo i k jejich případným přestupkům a k jejich finančnímu zabezpečení . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s6
Do zákona jsou zapracované aktuální praktické zkušenosti zejména v souvislosti se zhoršenou bezpečnostní situací v Evropě . ps2017-079-05-029-061.u4.p2.s7
Účinnost zákona je navrhována na 1 . července 2020 . ps2017-079-05-029-061.u4.p3.s1
Co se týče procedury projednávání tisku 690 , vláda nenavrhuje schválení tisku už v prvním čtení podle § 90 odst . 2 zákona o jednacím řádu . ps2017-079-05-029-061.u4.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-079-05-029-061.u5.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2017-079-05-029-061.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášeného pana místopředsedu Pikala . ps2017-079-05-029-061.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-079-05-029-061.u6.p1.s1
Dobrý večer , děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-079-05-029-061.u6.p1.s2
Nečekal jsem , že se na tento tisk ještě dostane , ale je tomu tak , takže vás seznámím s nějakými výhradami , které bych měl . ps2017-079-05-029-061.u6.p2.s1
Tato novela se dá jednoznačně označit za snahu vlády o větší sešněrování možnosti nabýt české občanství . ps2017-079-05-029-061.u6.p2.s2
A ačkoliv se zde můžeme bavit o tom , do jaké míry je to směr , kterým se chceme vydávat , a tomu rozumím , že to je politická otázka , je nutné upozornit , že zákon obsahuje zásadní technické nedostatky . ps2017-079-05-029-061.u6.p2.s3
Ve zkratce lze říci , že tento návrh ve svém důsledku porušuje multilaterální a bilaterální mezinárodní smlouvy o vzájemném uznávání rozhodnutí , což je v rozporu s článkem 1 odst . 2 a článkem 10 Ústavy o dodržování mezinárodních závazků , a také zavádí drakonické a nesystémové tresty . ps2017-079-05-029-061.u6.p3.s1
První zásadní problém vidím v tom , že navrhuje odstranit automatické nabytí občanství osvojeného dítěte rozhodnutím cizozemských soudů pouze na soudy zemí Evropské unie . ps2017-079-05-029-061.u6.p3.s2
To samé platí pro cizozemská rozhodnutí o určení otcovství . ps2017-079-05-029-061.u6.p3.s3
Osvojenec českého občana na základě rozhodnutí cizozemského soudu mimo země Evropské unie bude muset nově žádat o udělení státního občanství , kde se bude takzvaně zkoumat účelovost této žádosti . ps2017-079-05-029-061.u6.p3.s4
Jedná se o nové znění § 6 a 9 . ps2017-079-05-029-061.u6.p3.s5
Tady je nutné velice zdůraznit , že se jedná o nelegitimní dvojí zacházení s dětmi českých občanů . ps2017-079-05-029-061.u7.p1.s1
Pardon . ps2017-079-05-029-061.u7.p1.s2
Poprosím u stolku zpravodajů . ps2017-079-05-029-061.u7.p1.s3
Prosím , pane místopředsedo . ps2017-079-05-029-061.u8.p1.s1
Dle ustanovení § 55 , respektive 51 zákona o mezinárodním právu soukromém je platnost rozhodnutí soudu cizího státu o určení otcovství na území České republiky třeba k uznání rozhodnutí Nejvyšším soudem České republiky . ps2017-079-05-029-061.u8.p1.s2
Podobně u rozhodnutí cizího státu o osvojení rozhoduje o uznání příslušný okresní soud podle § 63 a § 16 zákona o mezinárodním právu soukromém . ps2017-079-05-029-061.u8.p2.s1
Již v současnosti zde tedy existuje mechanismus českého soudnictví k přezkumu rozhodnutí soudů cizích států , které jsou podmínkou pro získání občanství České republiky . ps2017-079-05-029-061.u8.p2.s2
Navíc české soudy při aprobaci cizozemských soudních rozhodnutí zkoumají rovněž tuto účelovost . ps2017-079-05-029-061.u8.p2.s3
Z Ústavy i obecných právních principů přitom plyne nadřazené postavení nezávislých soudů nad správními orgány , nikoliv naopak . ps2017-079-05-029-061.u8.p3.s1
Není tedy možné , aby rozhodnutí českých nezávislých soudů , které přezkoumávají cizozemské soudní rozhodnutí , bylo pouhým podkladem k úvahám Ministerstva vnitra o tom , jestli osvojenci českého občana občanství udělí , nebo ne . ps2017-079-05-029-061.u8.p3.s2
Jednak se tím zdvojuje kontrola a přezkum , což je neefektivní , a také se tím porušuje Ústava a mezinárodní závazky . ps2017-079-05-029-061.u8.p3.s3
Dochází také ke kategorizaci dětí českých občanů na ty lepší a na ty horší . ps2017-079-05-029-061.u8.p3.s4
Ve zkratce , český soud potvrdí českému občanovi , že dítě je jeho , ale ministerstvo mu občanství nikdy dát nemusí . ps2017-079-05-029-061.u8.p4.s1
Z důvodové zprávy přitom nijak neplyne , na jaké konkrétní jevy z praxe má právní úprava reagovat . ps2017-079-05-029-061.u8.p4.s2
V tomto ustanovení tak lze pouze spatřovat snahu ministerstva si uzurpovat více pravomocí . ps2017-079-05-029-061.u8.p4.s3
Požaduji proto zachování stávající úpravy podle § 6 a 9 zákona o státním občanství . ps2017-079-05-029-061.u8.p4.s4
Ostatně v tomto smyslu se vyjádřila i vládní zmocněnkyně pro lidská práva . ps2017-079-05-029-061.u8.p5.s1
Druhý zásadní problém vidím v zavedení drakonického ustanovení , které zakazuje udělit občanství žadateli , který v posledních třech letech spáchal opakovaně přestupek na úseku ochrany před alkoholismem a jinými toxikomaniemi , obrany České republiky , integrovaného záchranného systému , veřejného pořádku , občanského soužití , majetku nebo podle zákona o zbraních . ps2017-079-05-029-061.u8.p5.s2
Jedná se o nová znění § 14 odst . 2 , odst . 9 a § 22 odst . 3 . ps2017-079-05-029-061.u8.p5.s3
Tady jsem ochoten akceptovat některá východiska k přísnější regulaci ve vztahu k obraně České republiky a zákonu o zbraních . ps2017-079-05-029-061.u8.p5.s4
V pořádku , ale sankcionovat člověka úplným zákazem udělení občanství , protože během posledních tří let dvakrát po sobě odhodil na zem žvýkačku nebo porušil noční klid , to se na mě nezlobte , to je poměrně scestné . ps2017-079-05-029-061.u8.p5.s5
Nehledě na to , že to porušuje principy resocializace v rámci trestu . ps2017-079-05-029-061.u8.p6.s1
Dalším problémem této konstrukce je pak skutečnost , že samotný zákon v předešlých odstavcích umožňuje udělit občanství žadateli , který byl uznán vinným z nedbalostního trestného činu , za který byl podmíněně odsouzen . ps2017-079-05-029-061.u8.p6.s2
Vzniká tak těžko pochopitelná konstrukce , kdy žadatel pravomocně odsouzený za nedbalostní trestný čin se může stát občanem , ale žadatel , který spáchal dva přestupky , se občanem stát nemůže . ps2017-079-05-029-061.u8.p6.s3
Podle navrhované úpravy tak může například člověk řídit pod vlivem automobil , pardon , být podmíněně odsouzen za trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky , a občanství obdrží , ale člověk , který dostane dvakrát pokutu za to , že na Petříně pil v parku pivo , ho dostat nemůže . ps2017-079-05-029-061.u8.p6.s4
Pokud si tedy vláda moc přeje zpřísnit možnosti udělení občanství , pak by nejdříve měla zavést zákaz udělení občanství pro všechny pachatele trestných činů než zavádět nepochopitelné sankce za bagatelní přestupky . ps2017-079-05-029-061.u8.p7.s1
Já osobně jsem názoru , že současný zákon je vyvážený , není třeba jej takto nekoncepčně a drakonicky měnit . ps2017-079-05-029-061.u8.p7.s2
Takže tohle jsou dva základní důvody , pro které bych navrhoval , aby tento tisk byl zamítnut , respektive aby byl vrácen předkladateli k dopracování . ps2017-079-05-029-061.u8.p7.s3
Předkládám oba dva tyto návrhy . ps2017-079-05-029-061.u8.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-079-05-029-061.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-05-029-061.u9.p1.s2
Zaregistroval jsem zamítnutí a případně vrácení . ps2017-079-05-029-061.u9.p1.s3
Nikoho dalšího nevidím přihlášeného do obecné rozpravy . ps2017-079-05-029-061.u9.p1.s4
Obecnou rozpravu končím . ps2017-079-05-029-061.u9.p2.s1
Budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování . ps2017-079-05-029-061.u9.p3.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-079-05-029-061.u9.p3.s2
Ptám se , kdo je pro ? ps2017-079-05-029-061.u9.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-079-05-029-061.u9.p4.s1
Hlasování pořadové číslo 235 , přihlášeno je 87 poslanců , pro 19 , proti 15 . Návrh byl zamítnut . ps2017-079-05-029-061.u9.p5.s1
Budeme hlasovat o zamítnutí předloženého návrhu . ps2017-079-05-029-061.u9.p6.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-079-05-029-061.u9.p6.s2
Ptám se , kdo je pro ? ps2017-079-05-029-061.u9.p6.s3
Kdo je proti ? ps2017-079-05-029-061.u9.p7.s1
Hlasování pořadové číslo 236 , přihlášeno je 87 poslanců , pro 9 , proti 9 . Návrh byl zamítnut . ps2017-079-05-029-061.u9.p8.s1
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . ps2017-079-05-029-061.u9.p8.s2
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . ps2017-079-05-029-061.u9.p8.s3
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu . ps2017-079-05-029-061.u9.p8.s4
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? ps2017-079-05-029-061.u9.p8.s5
Ano , pan místopředseda Pikal se hlásí . ps2017-079-05-029-061.u10.p1.s1
Vzhledem k problémům , které jsem citoval , bych navrhl spíše výbor ústavně - právní . ps2017-079-05-029-061.u10.p1.s2
Děkuji . ps2017-079-05-029-061.u11.p1.s1
Ústavně - právní . ps2017-079-05-029-061.u11.p1.s2
Nějaký další návrh není . ps2017-079-05-029-061.u11.p2.s1
Takže budeme hlasovat o přikázání výboru jako výboru garančnímu bezpečnostnímu výboru . ps2017-079-05-029-061.u11.p3.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-079-05-029-061.u11.p3.s2
Ptám se , kdo je pro ? ps2017-079-05-029-061.u11.p3.s3
Kdo je proti ?