|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-27 ps2017-079-05-005-287 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

287. Návrh poslanců Jana Birke, Jana Hamáčka, Jana Chvojky a dalších na vydání zákona o veřejně prospěšných společnostech bytových a výstavbě dostupného bydlení a o změně některých zákonů (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších právních předpisů) /sněmovní tisk 952/ - prvé čtení

Date2021-01-27
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/287
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079156.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 356 • previousnext

ps2017-079-05-005-287.u1.p1.s1 287.
ps2017-079-05-005-287.u1.p1.s2 Návrh poslanců Jana Birke, Jana Hamáčka, Jana Chvojky a dalších na vydání zákona o veřejně prospěšných společnostech bytových a výstavbě dostupného bydlení a o změně některých zákonů (zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších právních předpisů) /sněmovní tisk 952/ - prvé čtení
ps2017-079-05-005-287.u1.p2.s1 Paní poslankyně Věra Procházková hlasuje s náhradní kartou číslo 15.
ps2017-079-05-005-287.u1.p3.s1 Takže prvé čtení.
ps2017-079-05-005-287.u1.p3.s2 Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 952/1.
ps2017-079-05-005-287.u1.p3.s3 Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Jan Birke.
ps2017-079-05-005-287.u1.p3.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-05-005-287.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-05-005-287.u2.p1.s2 Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych pokud možno stručně odůvodnil návrh svůj a mých kolegů dle sněmovního tisku 952 tak, jak bylo řečeno, na vydání zákona o prospěšných společnostech bytových a dále.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s1 Krátké zdůvodnění.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s2 Současný stav bytové politiky není dobrý a vlastní bydlení, zejména pro mladé lidi ve větších městech, se stává poměrně nedostupným luxusem.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s3 Mladá generace, ale i občané okolo 40 let věku si začínají uvědomovat, že bydlení je pro ohromným celoživotním břemenem, a návrhy na koupi bytu jsou co (do)nabídky nedostatečné poptávce, vyšší je nabídka vlastnického bydlení, nemá tedy levnější alternativu.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s4 To ovlivňuje oblast rodinné politiky i životní úroveň seniorů.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s5 Velký problém v dostupnosti vlastního bydlení mají nejen nízkopříjmové skupiny obyvatel, ale i středněpříjmové a dlouhodobé dopady současné koronakrize se jistě v následujících letech dotknou i další řady občanů.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s6 Příklady a fakta bych mohl předkládat celé hodiny nejenom z titulu starosty, ale myslím si, že i vy máte celou řadu svých vlastních příkladů a určitě mi dáte v této věci za pravdu.
ps2017-079-05-005-287.u2.p2.s7 Dovolte mi ale, abych se držel hlavního návrhu, a to tím, že bychom mohli - i přesto, že rozumím tomu, že bude nutno tento zákon podrobit diskuzi ve výborech, rozumím tomu a respektuji to - tak máme ale možnost tu situaci změnit.
ps2017-079-05-005-287.u2.p3.s1 Nechtěli jsme dále přihlížet k této pro mnohé zoufalé situaci tak, jak jsem ji popisoval, a přicházíme tedy s efektivním řešením, které spočívá ve zvýšení tempa výstavby bytů, ale nejen dražších, komerčních, ale také obecních, levnějších a družstevních.
ps2017-079-05-005-287.u2.p3.s2 A právě návrh zákona o veřejně prospěšných společnostech bytových a výstavbě dostupného bydlení by toto měl změnit.
ps2017-079-05-005-287.u2.p3.s3 Návrh zákona by měl umožnit stavět finančně dostupné byty, které by měly být zhruba o třetinu levnější oproti klasické tržní ceně.
ps2017-079-05-005-287.u2.p3.s4 Prosím, berte to, že to, co říkám, je skutečně zhruba, protože to může být předmětem debaty.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s1 Jak chceme tohoto zlevnění docílit?
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s2 Definováním neziskového charakteru výstavby bytů, které umožní výstavbu cenově dostupného bydlení.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s3 Jak jsem upozornil dříve, když jsem o našem záměru mnohokrát hovořil v minulosti, nejedná se o žádný experiment a krok do neznáma, i přestože někteří odpůrci tohoto návrhu tak o tom hovoří.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s4 Ale tento systém je odzkoušený v řadě vyspělých zemích.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s5 V moderních zemích Evropské unie je více než 25 % z celkového počtu bytů levných, dostupných.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s6 Například v Rakousku je 30 % všech bytů tohoto charakteru, a právě v Rakousku dodnes platí zákony, které do roku 1948 platily u nás na tento druh bytové výstavby.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s7 Dalším příkladem může být i Německo, Francie nebo Velká Británie.
ps2017-079-05-005-287.u2.p4.s8 Ve Velké Británii je dokonce takzvaná Housing Association - schraňuje nebo respektive ve svém portfoliu více než 2,3 milionu bytů.
ps2017-079-05-005-287.u2.p5.s1 Kdo by měl byty stavět u nás?
ps2017-079-05-005-287.u2.p5.s2 Mělo by se jednat o veřejně prospěšné společnosti se speciální právní úpravou pro jejich činnost a výstavbu bytů, které mohou mít formu družstva, spolku, společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti.
ps2017-079-05-005-287.u2.p5.s3 Všechny tyto formy přes jejich specifika spojuje společný princip, kterým je zajištění cenově dostupného bydlení, nikoliv zisku investorovi.
ps2017-079-05-005-287.u2.p5.s4 Cílem těchto nových společností není zisk z prodeje, ale služba občanům a zakladatelům pořídit si byt za cenu pozemku, stavebních prací, tedy za pořizovací náklad.
ps2017-079-05-005-287.u2.p5.s5 Naše analýzy poukazují, že se takto cena bytu sníží nejméně o jednu třetinu oproti ceně bytu na trhu v této chvíli.
ps2017-079-05-005-287.u2.p6.s1 Zákon svěřuje řadu oprávnění obcím.
ps2017-079-05-005-287.u2.p6.s2 Tady si dovolím hovořit právě jako člen nejenom zastupitelstva, ale samospráv.
ps2017-079-05-005-287.u2.p6.s3 Ty mohou takovou společnost založit, vkládat do jako majetkový vklad pozemek, pokud ho mají - a myslím, že je celá řada obcí, které mají pozemky určené pro stavbu bytů, spolupracovat s jinými právnickými osobami, například s družstvy.
ps2017-079-05-005-287.u2.p6.s4 Prostě zákon přinese na trh nový segment, nabídku a počítá s vlastní aktivitou občanů, kteří chtějí získat byt.
ps2017-079-05-005-287.u2.p6.s5 To jsou zásadní změny a dle mého názoru a názoru mých kolegů a předkladatelů i potřebné.
ps2017-079-05-005-287.u2.p7.s1 Samozřejmě že musí být správně nastavené i kontrolní mechanismy, aby se tento systém nezneužíval a byty skutečně sloužily těm, pro které jsou určeny.
ps2017-079-05-005-287.u2.p7.s2 Musí být zabráněno spekulacím s byty typu levně koupil, draze prodal, to známe z praxe, a počítá se i s regulací v oblasti pronájmu.
ps2017-079-05-005-287.u2.p7.s3 Současná bytová politika se vyznačuje zbytnělým vlastnickým bydlením, oslabeným bydlením v nájemních (bytech), ignorací potřeb lidí na okraji společnosti a tímto zákonem se můžeme vrátit na správnou cestu.
ps2017-079-05-005-287.u2.p8.s1 Přicházíme tedy s alternativou developersky organizované výstavby vlastnických bytů, která by učinila z bytů dostupné zboží.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s1 Všechna statistická srovnání pro Českou republiku, porovnáme-li průměrné příjmy a ceny bytů na trhu, jsou, dovolte mi konstatovat, alarmující.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s2 To potvrzuje i fakt, že v loňském třetím čtvrtletí vzrostly s porovnáním s průměrem Evropy od roku 2015 ceny bytů a domů v České republice o 55,4 %.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s3 Výrazněji v celé Evropské unii zdražovaly reality pouze v Maďarsku, tam 80 %.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s4 V Evropské unii tak vcelku vzrostly v letech 2015 2020 ceny o 27,6 %, tedy jen zhruba polovičním tempem v porovnání s vývojem České republiky.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s5 Nikdo vůbec nedokáže predikovat, co s tím samozřejmě udělá korona nebo respektive COVID-19 a krize s tím spojená.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s6 Zejména pro mladé lidi na začátku rodinného života je tedy bydlení neúměrným břemenem.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s7 A my víme, že tito lidé, kteří jsou zatíženi hypotékami a dalšími finančními nástroji, dokonce 30 % svého rodinného rozpočtu dávají na náhradu anebo na úhradu bydlení.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s8 Uvědomme si, že právě dostupnost bydlení zasahuje do další oblasti našich životů.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s9 Bavíme se zde o životě našich dětí, budoucích generací.
ps2017-079-05-005-287.u2.p9.s10 Často se hovoří o tom, v jakém stavu přenecháme naši planetu v oblasti životního prostředí, a tak dále a tak dále, ale dovolte mi, musíme stejně přemýšlet o dostupnosti bydlení, které je nejenom dle mého názoru, ale podle mého názoru celé Sněmovny, a myslím si to, velmi důležitý.
ps2017-079-05-005-287.u2.p10.s1 Dovolte mi na závěr tři poznámky, které jsou ale velmi důležité pro to, aby tento návrh prošel Sněmovnou.
ps2017-079-05-005-287.u2.p10.s2 Nedokážu si představit spolupráci s ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou a s Ministerstvem pro místní rozvoj.
ps2017-079-05-005-287.u2.p10.s3 Podotýkám, že tato novela byla představena nebo předložena jako poslanecký návrh s tím, že samozřejmě legislativně a komunikačně musíme ty věci koordinovat, a z hlediska možností třeba připravení komplexního pozměňovacího návrhu, který je dnes připraven, a jsme intenzivně v jednání s vědomím paní ministryně i s její náměstkyní tak, abychom řešili řekněme drobné problémy, které ta diskuze a reakce na tu diskuzi, která samozřejmě ve výborech pojede nebo se povede, abychom na ni mohli reagovat.
ps2017-079-05-005-287.u2.p10.s4 Chci za to poděkovat, za tu dosavadní spolupráci, a těším se na spolupráci další, která, myslím si, bude velmi fér.
ps2017-079-05-005-287.u2.p11.s1 Vím, že pro celou řadu z vás ten zákon zcela určitě není dokonalý, a budeme hledat způsoby, že je tam celá řada chyb a celá řada nedodělků a celá řada problémů, které ten zákon vyvolá především v kontrolních mechanismech.
ps2017-079-05-005-287.u2.p11.s2 Ale máme ho na stole.
ps2017-079-05-005-287.u2.p11.s3 Máme ho na stole, je to určitě debata k tomu, že se konečně o něčem můžeme bavit, a je tady ambice tento zákon, a myslím si, že pro všechny, ještě zvládnout do konce tohoto volebního období tak, aby byl přijat, tak, abychom umožnili občanům České republiky, a především lidem, o kterých jsem hovořil, si sáhnout nebo mít možnost získat, jak jsem řekl, dostupné bydlení.
ps2017-079-05-005-287.u2.p12.s1 No a v neposlední řadě je moje žádost.
ps2017-079-05-005-287.u2.p12.s2 Dovolte mi, abych vás jménem svým, jménem předkladatelů mého poslaneckého klubu sociální demokracie, ale zároveň i jako starosta města požádal, abychom pustili tento sněmovní tisk 952 do druhého čtení do výborů.
ps2017-079-05-005-287.u2.p12.s3 Důvod je proto, protože nám starostům tímto umožníte možnost, variantu jiné možnosti bydlení, kromě toho, že jsou samozřejmě dotační tituly v rámci Ministerstva pro místní rozvoj - nesmím na to zapomenout - ale developerských projektů, které samozřejmě v obcích máme, ale možnost i dalšího, třetího segmentu, který by byl na trhu dle mého názoru prospěšný.
ps2017-079-05-005-287.u2.p13.s1 Děkuji vám za pozornost a děkuji za diskuzi, která určitě nastane.
ps2017-079-05-005-287.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2017-079-05-005-287.u3.p1.s2 Teď se mi tady hlásil místopředseda klubu TOP 09, zřejmě s přednostním právem, Dominik Feri.
ps2017-079-05-005-287.u3.p1.s3 My nemáme otevřenou rozpravu, nic, tak... aha, tak jo, tak jo, dobře.
ps2017-079-05-005-287.u3.p1.s4 Tak jste tady přihlášený na faktickou poznámku, tak to vás tedy odmažu a poznamenám si vás do obecné rozpravy.
ps2017-079-05-005-287.u3.p2.s1 Teď tady mám jednu omluvu.
ps2017-079-05-005-287.u3.p2.s2 Omlouvá se ministr zemědělství Miroslav Toman, a to z pracovních důvodů.
ps2017-079-05-005-287.u3.p3.s1 Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, měl to být Ivan Bartoš, ale opět tady máme žádost o změnu zpravodaje v prvním čtení.
ps2017-079-05-005-287.u3.p3.s2 Takže svolám poslance do jednacího sálu, protože o tom budeme hlasovat.
ps2017-079-05-005-287.u3.p4.s1 Takže kdo souhlasí s tím, že zpravodajem pro prvé čtení bude místo Ivana Bartoše poslanec Ondřej Profant?
ps2017-079-05-005-287.u3.p5.s1 Zahajuji hlasování.
ps2017-079-05-005-287.u3.p5.s2 Kdo je pro?
ps2017-079-05-005-287.u3.p5.s3 Kdo je proti?
ps2017-079-05-005-287.u3.p6.s1 Hlasování číslo 188.
ps2017-079-05-005-287.u3.p6.s2 Přihlášeno 101 poslanců, pro 85, proti žádný.
ps2017-079-05-005-287.u3.p6.s3 Návrh byl přijat.
ps2017-079-05-005-287.u3.p7.s1 Takže nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Ondřej Profant.
ps2017-079-05-005-287.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-079-05-005-287.u4.p1.s2 Vážení kolegové, dovolte mi krátce představit novelu zákona o veřejně prospěšných bytových společnostech, které vám právě představil předkladatel.
ps2017-079-05-005-287.u4.p1.s3 Jedná se o návrh zákona předložený skupinou poslanců, kterou zastupuje pan poslanec Jan Birke a který vláda na své schůzi projednala a posoudila dne 17. srpna 2020 a vyslovila k němu negativní stanovisko.
ps2017-079-05-005-287.u4.p1.s4 Návrh zákona byl Sněmovně doručen dne 10. 7. 2020, organizační výbor pak na svém jednání dne 3. 9. doporučil Sněmovně usnesení číslo 309, aby návrh projednala, a navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční.
ps2017-079-05-005-287.u4.p2.s1 Návrh ambici zlepšit situaci na trhu s bydlením, která je, jak konstatuje důvodová zpráva, nevyrovnaná.
ps2017-079-05-005-287.u4.p2.s2 Navrhovatel uvádí, že pro zlepšení situace v oblasti dostupnosti bydlení je nezbytné regulovat trh přirozenou tržně konformní cestou, a to investicemi na straně nabídky.
ps2017-079-05-005-287.u4.p2.s3 Podrobně svůj návrh představil předkladatel a jenom navážu tím, že v novele se zavádí vytvoření statusu veřejně prospěšné bytové společnosti, který by byl udělen některým právnickým osobám.
ps2017-079-05-005-287.u4.p2.s4 V důvodové zprávě však chybí vysvětlení, jak situaci na trhu s bydlením tento návrh konkrétně vyřeší, což jsou samozřejmě věci, které asi můžeme dořešit na výboru, takže uvidíme, jak se k tomu Sněmovna postaví.
ps2017-079-05-005-287.u5.p1.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které nejprve je přihlášen pan poslanec Dominik Feri, a následně se připraví paní poslankyně Kateřina Valachová.
ps2017-079-05-005-287.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, nejprve si dovolím před závorku vytknout, že náš poslanecký klub pokládá bytovou problematiku za zásadní, chceme řešit nedostatek bytů a zvyšující se ceny zejména v městech, jenže se nedomníváme, že tato předloha je nějakým dobrým nástrojem, jak toho dosáhnout.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s3 Společně s dalšími politickými stranami z opozice věříme, že klíčem k tomu je v rámci Poslanecké sněmovny zejména úprava vládou předloženého stavebního zákona, to znamená zrychlit stavební řízení, zkrátka poskytnout stavebníkům nějaký nástroj, jak stavbu zrealizovat pokud možno co nejrychleji, aby stát byl služebníkem, a nikoliv v rámci dlouhých zdeúředních postupů a řízení výstavbu zpomaloval.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s4 To je podle nás vhodný nástroj, participujeme na tom.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s5 Shodou náhod zítra budeme představovat finální verzi našeho komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s6 To znamená, cestou, jak zajistit dostupné bydlení, je výstavba.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s7 Mnohem silnější nástroje mají podle nás mít například samosprávy, protože právě samosprávy jsou ty, které dosahují shody v území a dosahují rozvoje území.
ps2017-079-05-005-287.u6.p1.s8 Takže to vytýkám před závorku, abych snad nebyl obviněn, že tím, že nepodpořím tuto předlohu, vlastně nechci, aby měli Češi, a mladí Češi, dostupné vlastnické bydlení.
ps2017-079-05-005-287.u6.p2.s1 Musím se ale ohradit proti tomu, jakým způsobem se tento návrh vlamuje do souladnosti soukromého práva.
ps2017-079-05-005-287.u6.p2.s2 A vůbec bych předpokládal, že tento návrh, jakkoli se týká bytové problematiky, by měl mít jako garanční výbor výbor ústavně-právní.
ps2017-079-05-005-287.u6.p2.s3 Problém nastává již v ustanovení druhého paragrafu předmětové předlohy, a sice zde se píše, že veřejně prospěšnou společností bytovou mohou být výhradně korporace, a to spolek, společnost s ručením omezeným, akciová společnost, družstvo, bytové družstvo, sociální družstvo.

Text viewDownload CoNNL-U