ps2017-079-02-008-014.u1.p1.s1
14 . ps2017-079-02-008-014.u1.p1.s2
Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 374 / - druhé čtení ps2017-079-02-008-014.u1.p2.s1
Projednávání tohoto bodu jsme přerušili na 41 . schůzi Poslanecké sněmovny dne 6 . března 2020 . ps2017-079-02-008-014.u1.p2.s2
Bod byl přerušen do úterý 24 . března 2020 . ps2017-079-02-008-014.u1.p2.s3
Připomínám , že dne 22 . ledna 2020 na 40 . schůzi Poslanecké sněmovny jsme souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto návrhu zákona . ps2017-079-02-008-014.u1.p2.s4
Prosím , aby místa u stolku zpravodajů zaujali navrhovatel poslanec Petr Dolínek a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jan Bauer . ps2017-079-02-008-014.u1.p3.s1
Ptám se nyní navrhovatele pana poslance Petra Dolínka , zda chce vystoupit v úvodu tohoto druhého čtení . ps2017-079-02-008-014.u1.p3.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s2
Velmi krátce . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s3
Původní obsah zákona je jednoduchý - možnost pokutovat řidiče , kteří jezdí preferenčními pruhy , aniž by měli oprávnění od městské policie . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s4
Nicméně pozměňovací návrhy , které zazní za chvíli , jasně ukazují , že zákon tím řeší více lokálních dopravních potřeb a silničních potřeb obcí či krajů . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s5
Já to nebudu dále rozvádět . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s6
Byli jsme už ve třetím čtení . ps2017-079-02-008-014.u2.p1.s7
Obsah zákona známe . ps2017-079-02-008-014.u2.p2.s1
Ale mám , pane předsedající , jeden procedurální návrh , a ten je , abychom nyní prosím hlasovali o tom , že tento bod dojednáme případně po 19 . hodině tak , abychom ho opravdu vrátili do třetího čtení vzhledem k tomu , že už tam jednou byl . ps2017-079-02-008-014.u2.p2.s2
Prosba je - nyní procedurální hlasování o tom , že tento bod by byl dojednán i po 19 . hodině . ps2017-079-02-008-014.u2.p2.s3
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u3.p1.s1
Tento procedurální návrh samozřejmě nechám hlasovat . ps2017-079-02-008-014.u3.p1.s2
Svolal jsem poslance , kteří s velkou radostí odešli ze sálu , zase se budou muset vracet . ps2017-079-02-008-014.u3.p1.s3
Poprosím pana předkladatele . ps2017-079-02-008-014.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u4.p1.s2
Omlouvám se . ps2017-079-02-008-014.u4.p1.s3
Zapomněl jsem dodat , že to je i jménem klubu ANO . ps2017-079-02-008-014.u4.p1.s4
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u5.p1.s1
Tak , teď je to správně . ps2017-079-02-008-014.u5.p1.s2
Poslance jsem svolal do sálu . ps2017-079-02-008-014.u5.p2.s1
Budeme hlasovat o tom , že tento bod doprojednáme i po 19 . hodině . ps2017-079-02-008-014.u5.p3.s1
Zahájil jsem hlasování . ps2017-079-02-008-014.u5.p3.s2
Ptám se , kdo je pro . ps2017-079-02-008-014.u5.p3.s3
Kdo je proti ? ps2017-079-02-008-014.u5.p4.s1
Hlasování pořadové číslo 89 , přihlášeno 89 poslanců , pro 51 , proti 3 . Návrh byl přijat . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s1
Nyní se táži zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Jana Bauera , zda se chce ujmout slova . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s2
Ne . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s3
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášených v tuto chvíli pět poslanců . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s4
První vystoupí pan poslanec Radek Koten . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s5
Připraví se paní poslankyně Pastuchová . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s6
Pan poslanec Radek Koten tady není . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s7
Paní poslankyně Pastuchová . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s8
Připraví se paní poslankyně Ožanová . ps2017-079-02-008-014.u5.p5.s9
Poprosím o klid v jednacím sále . ps2017-079-02-008-014.u6.p1.s1
Vážené kolegyně , vážení kolegové , velmi krátce , podruhé tu stojím ve druhém čtení , abych představila pozměňovací návrh , který načtu . ps2017-079-02-008-014.u6.p1.s2
Je to pozměňovací návrh , který umožní sanitním vozům , které váží nad 3 , 5 tuny , vracet se po dálnici rychleji než devadesátikilometrovou rychlostí s tím , že nebudou porušovat zákon a vracejí se na základnu s majáky na pokyn dispečinku . ps2017-079-02-008-014.u6.p1.s3
Moc prosím za všechny řidiče záchranek , abychom toto ve třetím čtení podpořili . ps2017-079-02-008-014.u6.p1.s4
Děkuju . ps2017-079-02-008-014.u7.p1.s1
Děkuju . ps2017-079-02-008-014.u7.p1.s2
Paní poslankyně Zuzana Ožanová . ps2017-079-02-008-014.u7.p1.s3
Připraví se pan poslanec Milan Feranec . ps2017-079-02-008-014.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-079-02-008-014.u8.p1.s1
Dobrý den , vážený předsedající , vážené dámy a vážení pánové . ps2017-079-02-008-014.u8.p1.s2
Já si dovolím vás stručně seznámit se dvěma pozměňovacími návrhy . ps2017-079-02-008-014.u8.p2.s1
Jeden pozměňovací návrh se týká změny ve vymezení řidičských oprávnění pro skupiny vozidel a AM a B 1 , aby byla dána do souladu s příslušnou unijní právní úpravou . ps2017-079-02-008-014.u8.p2.s2
Chci jenom krátce podotknout , že tento můj návrh z hlediska praktických dopadů navržené změny právní úpravy bude příznivý pro řidiče , jelikož stávajícím řidičům vozidel umožní řídit širší skupinu vozidel než doposud . ps2017-079-02-008-014.u8.p3.s1
Druhý můj návrh se týká toho , že v roce 2017 nabyl účinnosti zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich . ps2017-079-02-008-014.u8.p3.s2
Před touto úpravou existovalo rozdělení na přestupky a správní delikty s různou prekluzivní lhůtou , kdy správní delikty provozovatelů vozidel měly prekluzivní lhůtu tři roky , ostatní přestupky měly jeden rok . ps2017-079-02-008-014.u8.p3.s3
Nyní mají prekluzivní dobu všechny jeden rok . ps2017-079-02-008-014.u8.p3.s4
A přitom když dochází k posuzování jednání týkající se § 125 f jednání řidiče nebo provozovatele vozidla , dochází k tomu , že se dlouho jedná o přestupku řidiče , pak se přechází na přestupek provozovatele a už není čas jej projednat . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s2
Poprosím , abychom se tady neshlukovali v hloučcích , protože to působí velký hlukový problém . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s3
Máme čas . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s4
Dobrá . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s5
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-079-02-008-014.u9.p1.s6
Připraví se pan poslanec Jan Čižinský . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem kolegy Josefa Kotta , ke kterému se následně přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s3
Ten se týká problematiky , kterou všichni známe , a to je problematika odtahů na dálnicích . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s4
Myslím si , že každý z nás , kdo jezdí po D 1 na Moravu , na Vysočinu , se setkal s případem , kdy je tam nehoda , vytvoří se překážka a dlouho se čeká na odstranění překážky . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s5
Dlouho . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s6
V extrémním případě tam přijede odtahovka , zjistí , že mají malé auto , tak se vrátí a čeká se ještě déle . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s7
Takže tento pozměňovací návrh se snaží odstranit tím způsobem , že v případě , že vznikne překážka a není ji schopen provozovatel vozidla odstranit , přivolaný policista informuje Ředitelství silnic a dálnic jako správce komunikace a to zajistí odstranění překážky . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s8
Pochopitelně je to v zájmu co nejrychlejšího zprůjezdnění dálnice . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s9
Uvědomuji si , že tady se potkávají dva veřejné zájmy . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s10
První zájem je zájem provozovatele vozidla vybrat si sám odtahovku a druhý zájem je skutečně co nejrychleji zprůjezdnit dálnici . ps2017-079-02-008-014.u10.p1.s11
O tom je ten pozměňovací návrh . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s1
Pokud vím , tak se připravuje i nelegislativní řešení toho problému . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s2
Pan ministr dopravy - s ním jsem dneska o tom mluvil . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s3
V případě , že do doby třetího čtení se skutečně najde nelegislativní řešení problému , tak tento návrh bude potom bezpředmětný . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s4
Ale počkáme si . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s5
Je to určitý tlak řešit tento problém , který reálně existuje a všichni ho reálně pociťujeme . ps2017-079-02-008-014.u10.p2.s6
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-079-02-008-014.u11.p1.s2
Pan poslanec Jan Čižinský vystoupí v obecné rozpravě . ps2017-079-02-008-014.u11.p1.s3
Připraví se paní poslankyně Monika Oborná . ps2017-079-02-008-014.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-02-008-014.u12.p1.s2
Dámy a pánové , rád bych představil několik pozměňovacích návrhů , a sice sněmovní dokument 4489 , ten si klade za cíl dosáhnout stavu , kdy bude možné odtáhnout vozidlo , které stojí na chodníku . ps2017-079-02-008-014.u12.p1.s3
Protože v současné chvíli vozidlo , které stojí na chodníku , je na tom lépe , než když stojí třeba na modré zóně , protože na modré zóně je možné ho odtáhnout , zatímco na chodníku ne . ps2017-079-02-008-014.u12.p2.s1
Sněmovní dokument 4491 , to je pozměňovací návrh , který navrhuje zavedení dvoubodového postihu za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením . ps2017-079-02-008-014.u12.p2.s2
Totiž u tohoto přestupku eviduje policie velký nárůst a skutečně obřím způsobem to komplikuje situaci všech lidí s postižením , kteří jsou odkázáni na vozík , protože přijíždějí k místům , která jsou beznadějně plná , protože postih za stání na vyhrazených místech pro lidi s postižením je velmi často porušován . ps2017-079-02-008-014.u12.p3.s1
Sněmovní dokument 7226 řeší problematiku tandemů a také takzvaných pivních kol , kdy přepravovaná osoba , pokud je pod vlivem alkoholu , může v mnoha případech aktivně ovlivnit průběh jízdy , i když sama neřídí , a negativně může ovlivnit bezpečnost a plynulost provozu . ps2017-079-02-008-014.u12.p4.s1
Sněmovní dokument 7228 zavádí do zákona definici pojmu cyklista , která v zákoně chybí , přestože zákon používá pojmy jako stezka pro cyklisty nebo přejezd pro cyklisty nebo cyklistická zóna , ale definici pojmu cyklista nemá . ps2017-079-02-008-014.u12.p5.s1
Sněmovní dokument 7229 napravuje liberační důvody , které vylučují odpovědnost provozovatele vozidla v rámci takzvané objektivní odpovědnosti . ps2017-079-02-008-014.u12.p5.s2
Dotýká se ustanovení , které ztratilo smysl , pak nabylo smysl úplně jiný a nyní je zneužíváno . ps2017-079-02-008-014.u12.p6.s1
Sněmovní dokument 7230 umožní takzvané nepřímé odbočení cyklistů vlevo , což je opatření dlouhodobě využívané v mnoha zemích Evropy , které přispívá k větší bezpečnosti účastníků silničního provozu , zejména na frekventovaných komunikacích s více jízdními pruhy v jednom směru jízdy . ps2017-079-02-008-014.u12.p7.s1
Sněmovní dokument 7231 upravuje užití směrových signálů pro cyklisty . ps2017-079-02-008-014.u12.p7.s2
Jde o to , že při současné úpravě není možné nainstalovat směrový signál pro cyklisty tam , kde je ve volném směru například přechod pro chodce , což je ve městě ale nejčastější situace , přitom ale pro směrové signály pro všechny řidiče , tedy včetně cyklistů , je tato kombinace v Česku běžně užívána . ps2017-079-02-008-014.u12.p7.s3
Je tedy žádoucí pro směrové signály pro cyklisty umožnit stejný rozsah užití jako v případě směrových signálů pro všechny řidiče . ps2017-079-02-008-014.u12.p8.s1
Sněmovní dokument 7232 mění úpravu společného řízení v rámci takzvané objektivní odpovědnosti . ps2017-079-02-008-014.u12.p8.s2
Jde o spojování přestupků spáchaných jedním provozovatelem do jednoho řízení a o časté zneužívání současné úpravy provozovateli větších vozových parků , třeba leasingovými společnostmi , a také při pravidelném porušování režimu zón placeného stání , typicky dojíždějícími řidiči bez nároku na parkovací oprávnění , kteří denně stojí neoprávněně . ps2017-079-02-008-014.u12.p8.s3
Navrhuji tedy spojovat do jednoho řízení nejvýše pět přestupků spáchaných při užití téhož vozidla , aby vyhrazená místa a zóny placeného stání získaly opět smysl . ps2017-079-02-008-014.u12.p9.s1
Sněmovní dokument 7233 odstraňuje rozpor mezi dvěma různými paragrafy zákona v situaci , která nastává , když řidič autobusu MHD nebo trolejbusu vyjíždí v obci ze zastávky do vyhrazeného jízdního pruhu .