ps2017-079-02-002-347.u1.p1.s1
347 . ps2017-079-02-002-347.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 110 / 1997 Sb . , o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 502 / - třetí čtení ps2017-079-02-002-347.u1.p2.s1
Poprosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan ministr zemědělství Miroslav Toman a zpravodaj garančního výboru , což je zemědělský výbor , pan poslanec Kováčik . ps2017-079-02-002-347.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 502 / 8 , který byl doručen 2 . prosince 2020 , usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 502 / 9 . ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s1
Na úvod se ptám pana navrhovatele , zda má zájem o vystoupení předtím , než otevřu rozpravu . ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s2
Tak pan ministr má zájem , prosím , máte slovo . ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s3
Prosím o klid . ps2017-079-02-002-347.u1.p3.s4
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , dovolte mi , abych opětovně uvedl vládní návrh novely zákona č . 110 / 1997 Sb . , o potravinách a tabákových výrobcích . ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s2
Předkládaná novela adaptuje nařízení Evropské unie o úředních kontrolách , které zavádí novou právní úpravu úředních kontrol , mimo jiné potravin . ps2017-079-02-002-347.u2.p1.s3
Nad rámec adaptace uvedeného nařízení je cílem návrhu zákaz uvádění na trh potravin dvojí kvality , to znamená potravin , které jsou označené zdánlivě totožně s potravinou uváděnou na trh v jiném členském státě Evropské unie , ačkoliv potravina uváděná na trh v České republice má odlišné složení nebo vlastnosti . ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s1
Dále je tam uvedeno upřesnění a doplnění podmínek pro označení Česká potravina a pro dobrovolné označení výrobce . ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s2
Zároveň je tam stanovení odpovědnosti Ministerstva zemědělství za přijímání žádostí provozovatelů potravinářských podniků a určení , zda potravina je potravinou nového typu . ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s3
Zároveň je tam stanovení Státní zemědělské potravinářské inspekce národním správcem úložiště dat . ps2017-079-02-002-347.u2.p2.s4
To se týká sledovatelnosti tabákových výrobků . ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s1
Dále v návaznosti na usnesení vlády ze dne 17 . října 2018 je tam určení Státní tiskárny cenin jediným vydavatelem identifikátorů pro tabákové výrobky . ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s2
Je tam také zpřesnění ustanovení týkajících se elektronických cigaret a náhradních náplní do nich . ps2017-079-02-002-347.u2.p3.s3
Součástí návrhu zákona je novela zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci , která reaguje na nutnost adaptace na nařízení Evropské unie o úředních kontrolách , to znamená požadavky kontrolní praxe a rostoucí zájem o nákup potravin prostřednictvím internetu . ps2017-079-02-002-347.u2.p4.s1
Součástí návrhu zákona je také novela zákona o bankách , která umožní Státní zemědělské a potravinářské inspekci získat od banky nezbytné informace vedoucí ke ztotožnění kontrolované nebo povinné osoby . ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s1
Přijaté pozměňovací návrhy , které jsou označeny písmenem A , byly z větší části vypracovány v součinnosti s Ministerstvem zemědělství . ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s2
Jsou v souladu s koncepcí Ministerstva zemědělství a přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona , a proto s nimi souhlasím . ps2017-079-02-002-347.u2.p5.s3
Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny 5 . února 2020 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně schválit tento návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s1
Druhé čtení proběhlo 4 . března 2020 . ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s2
Zemědělský výbor jako výbor garanční projednal vládní návrh zákona 15 . dubna a doporučil vrácení návrhu zákona . ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s3
Poslanecká sněmovna rozhodla 3 . června o vrácení návrhu do druhého čtení . ps2017-079-02-002-347.u2.p6.s4
V opakovaném druhém čtení vládního návrhu zákona , které proběhlo 1 . prosince , byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů , které dopadají do různých oblastí zákona , přičemž velká pozornost se soustředí na pozměňovací návrh , který se týká povinného podílu českých potravin na trhu . ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s1
Zemědělský výbor jako výbor garanční projednal tento vládní návrh zákona 9 . prosince 2020 a přijal usnesení , kterým doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích uvedených v návrhu zákona v navrženém pořadí . ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s2
Děkuji za pozornost a děkuji za schválení tohoto zákona . ps2017-079-02-002-347.u2.p7.s3
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s1
Děkuji vám , pane ministře . ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které se jako první s přednostním právem přihlásil pan ministr Blatný , poté s přednostním právem zpravodaj zemědělského výboru pan poslanec Kováčik . ps2017-079-02-002-347.u3.p1.s3
Prosím . ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s1
Vážený pane předsedající , dámy a pánové . ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s2
Dovolte mi přednést , vyjádřit a shrnout důvody , které vedou Ministerstvo zdravotnictví k vyslovení zásadního nesouhlasu s předloženými pozměňovacími návrhy pánů poslanců Birkeho a Běhounka k právě projednávanému sněmovnímu tisku 502 . ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s3
Navrhovaná změna z pera pana poslance Birkeho , který se bude hlasovat jako návrh GSD 6510 , je v zásadním rozporu s kompetenčním zákonem , neboť Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství a potravinářský průmysl a zaměření kontrolní činnosti SFPI a KHS se zásadně liší . ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s4
KHS se zabývá převážně posuzováním rizik přímo při výrobě pokrmů s ohledem na možný vznik a šíření alimentárních nákaz , včetně vydání příslušných opatření . ps2017-079-02-002-347.u4.p1.s5
SZPI sleduje zejména stav provozoven ve vztahu k požadavkům potravinového práva . ps2017-079-02-002-347.u4.p2.s1
V současnosti téměř neexistují provozovny s jasně definovaným okruhem strávníků . ps2017-079-02-002-347.u4.p2.s2
A to je potřeba říct , neboť restaurace vyvařují pro zařízení sociálních služeb , vyvařují do škol , chodí se tam stravovat veřejnost a nelze z žádného typu provozovny předem vyloučit stravování takzvaných rizikových osob , jako jsou děti , spotřebitelé oslabení z důvodu zdravotního stavu , věku a podobně . ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s1
V provozovnách stravovacích služeb jde především o lidský faktor při zpracování surovin , které již předtím prošly kontrolou dozorových orgánů Ministerstva zemědělství , a působnost orgánů ochrany veřejného zdraví , tedy krajských hygienických stanic , je zcela namístě . ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s2
Dlouholetá praxe potvrdila , že alimentární epidemie - a epidemie je slovo , které v poslední době je velmi často skloňováno - jsou spojeny s poskytováním stravovacích služeb , a nikoliv se samotnou výrobou potravin . ps2017-079-02-002-347.u4.p3.s3
Právě tato skutečnost byla příčinou historického rozdělení dozoru nad potravinami mezi Ministerstvem zdravotnictví a zemědělství . ps2017-079-02-002-347.u4.p4.s1
Dozor nad společným stravováním je provázán s ostatní činností hygienických stanic , zejména s činností protiepidemických odborů , ale i hygieny obecně , komunální hygieny , hygieny práce , a jeví se dlouhodobě jako efektivní a účelný . ps2017-079-02-002-347.u4.p4.s2
Navíc je to uspořádání - a to chci zdůraznit - které mnohé evropské státy oceňují a považují za ideální . ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s1
Vysoká závislost finálního produktu v provozovnách stravovacích služeb právě na faktorech , jako je zdravotní stav personálu a jeho hygienické chování , variabilita provozu , variabilita odbytu v provozovnách stravovacích služeb , představují jiná rizika pro spotřebitele než standardizovaná průmyslová potravinářská výroba . ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s2
Je nepochybné , že dozor nad výrobou pokrmů by měl být zajištěn institucí zabývající se ochranou zdraví . ps2017-079-02-002-347.u4.p5.s3
SZPI nenahlíží na provozovny jako celek a není schopna posoudit epidemiologická rizika v rámci celého provozu od příjmu potravin po zpracování , skladování , a zejména výdej pokrmů . ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s1
Pozměňovací návrh přináší zásadní snížení úrovně ochrany zdraví spotřebitelů zejména před alimentárními nákazami , jako jsou stafylokoková enterotoxikóza , úplavice , žloutenka typu A , tedy onemocnění , jejichž zdrojem je právě člověk , nikoliv potravina . ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s2
Efektivní prevence zajišťovaná dosud zdravotnickými orgány se pozměňovacím návrhem přenáší do pozdní represe spočívající v řešení nastalého poškození , jinými slovy , hygienická služba by zasahovala až tehdy , až se něco stane . ps2017-079-02-002-347.u4.p6.s3
Díky tomu by došlo k rozmělnění kontroly a k odtržení zdravotnických orgánů od provozoven , což ztíží přijímání následných protiepidemických opatření . ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s1
Evropská legislativa ukládá členským státům povinnost zajistit dozor nad potravinami . ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s2
Nevyžaduje ani nepředpokládá však , že je bude zajišťovat jen jeden orgán . ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s3
Sjednocení dozorů za každou cenu je tedy z našeho pohledu neodůvodněné a při rozhodování musí být přihlédnuto ke konkrétní situaci a povaze rizika . ps2017-079-02-002-347.u4.p7.s4
Předložený pozměňovací návrh , který postrádá rozbor a zhodnocení případných dopadů navrhovaného řešení na lidské zdraví , přitom zároveň nepřenastavuje žádnou úsporu státních prostředků . ps2017-079-02-002-347.u4.p8.s1
V neposlední řadě představuje zatížení provozovatelů zbylých restaurací a obdobných provozoven dalším dozorovým orgánem , neboť orgánům ochrany veřejného zdraví v těchto zařízeních kompetence v několika jiných oblastech zůstávají . ps2017-079-02-002-347.u4.p8.s2
Uvádí se , že přijetím tohoto pozměňovacího návrhu zároveň dojde k dokončení přesunu dozoru nad uváděním pokrmu na trh provozovateli stravovacích služeb v takzvaném otevřeném typu stravování pod Ministerstvo zemědělství tak , aby tato problematika požadavků potravinového práva byla zastřešena v maximálně možné míře jedním resortem . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s1
K tomu mi jen krátce dovolte uvést , že za rok 2019 SZPI měla k dispozici 391 zaměstnanců provádějících dozor . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s2
Tito zaměstnanci dozorují nejen provozovny stravovacích služeb , ale také maloobchodní provozovny , kterých je více než provozoven stravovacích služeb , potravin a podobně . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s3
Zatímco KHS má vyčleněn odbor , který se zabývá pouze provozovnami poskytujícími stravovací služby , a tento měl za rok 2019 k dispozici 300 zaměstnanců jen na tuto činnost . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s4
Zatímco zaměstnanci SZPI provedli v daném roce 14 146 kontrol , KHS provedla 22 358 kontrol . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s5
Oba dozorové orgány mají na starost přibližně stejný počet provozoven . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s6
Tedy pracovníci hygieny jsou schopni svojí kontrolní činností pokrýt více provozoven než pracovníci SZPI . ps2017-079-02-002-347.u4.p9.s7
Pozměňovacím návrhem by navíc došlo k přesunu dalších asi 25 000 provozoven pod dozor SZPI , což by logicky vedlo ke zvýšení nákladů státního rozpočtu na dozor ze strany SZPI , aby byli schopni tyto věci vykonávat . ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s1
Dále jenom krátce . ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s2
Totéž , to znamená prosba , vážené paní poslankyně a páni poslanci , abyste tyto pozměňovací návrhy nepodpořili , platí i k návrhu pana poslance Běhounka , který se bude hlasovat jako D 1 až D 5 . ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s3
U něj je třeba připomenout , že se jedná o opakovaně předložený pozměňovací návrh , který se zásadně neliší od pozměňovacího návrhu , který byl načten v březnu v rámci druhého čtení . ps2017-079-02-002-347.u4.p10.s4
Oproti původnímu pozměňovacímu návrhu byla drobně přeformulována definice nikotinového sáčku bez obsahu tabáku , dále byl pozměněn navrhovaný § 12 k odst . 3 , z něhož byla odstraněna povinnost na jednotkových baleních nikotinových sáčků uvádět povinné informace formou letáku , a je doplněno ustanovení ohledně přechodného období pro doprodej výrobků , které byly uvedeny na trh před tím , než nabyl účinnosti tento zákon , a nebudou v souladu s nově zaváděnými požadavky . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s1
Předložený pozměňovací návrh tedy nikterak nebyl s Ministerstvem zdravotnictví konzultován . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s2
Pokud by tento typ výrobku obsahoval tabák , byť jenom velmi malé množství , jednalo by se potom dle principu jeho použití o tabák určený k orálnímu použití , jehož uvádění na trh je podle § 12 odst . 3 zákona o potravinách a tabákových výrobcích zakázáno . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s3
Toto vyplývá z článku 17 evropské směrnice 2014 / 40 / EU týkající se výroby , obchodní úpravy a prodeje tabákových výrobků . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s4
Podle původního ustanovení této směrnice by zákaz prodeje tabáku pro orální užití měl být zachován , aby se zabránilo uvedení návykového výrobku s nepříznivými dopady na zdraví do Unie . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s5
Tabák pro ústní použití i nové nikotinové výrobky mají kromě stejného principu užití společné i to , že obsahují vysoce návykovou látku , tedy nikotin , a na základě výše uvedeného lze konstatovat , že nikotinové sáčky zákaz stanovený směrnicí , a tedy i transpoziční úpravou v zákoně 110 / 1997 Sb . , obchází . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s6
Z tohoto důvodu by mělo být přezkoumáno , zda již nelze analogicky na tento typ výrobku aplikovat s ohledem na možné dopady na oblast veřejného zdraví rovněž zákaz jejich uvádění na trh podle § 12 odst . 3 zákona 110 / 1997 Sb . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s7
S variantou možného zákazu uvádění tohoto výrobku na trh , obdobně jako je tomu u takzvaných snus , se však pozměňovací návrh nijak nevypořádává , neobsahuje ani žádné hodnocení dopadu navržené varianty včetně dopadu na spotřebitele a státní správu . ps2017-079-02-002-347.u4.p11.s8
Obecně je tedy zdůvodnění navrhovaných opatření nedostatečné . ps2017-079-02-002-347.u4.p12.s1
Dovoluji si dále upozornit , že zavedení nového pojmu a specifické regulace tohoto typu výrobku do právní úpravy si vyžádá také potřebu změny dalších právních předpisů , například zákona 65 / 2017 Sb . , o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek . ps2017-079-02-002-347.u4.p13.s1
Za největší nedostatek tohoto pozměňovacího návrhu pak považujeme , že neobsahuje určení kontrolních orgánů , které budou provádět kontrolu dodržování navrhovaných povinností , ani formulaci přestupků v souvislosti se sankcemi za nedodržení těchto povinností . ps2017-079-02-002-347.u4.p13.s2
Navržené povinnosti tedy nebudou ve výsledku vymahatelné a budou mít pouze deklaratorní charakter a žádný dozorový orgán nebude výslovně zmocněn ke kontrole a ukládání sankcí za jejich porušení . ps2017-079-02-002-347.u4.p14.s1
Samostatným problémem je také absence technické notifikace podle znění směrnice 2015 / 1535 / EU , která by měla být vzhledem k charakteru navrhovaného opatření provedena . ps2017-079-02-002-347.u4.p14.s2
Pokud se tak nestane , nebude tato úprava vymahatelná . ps2017-079-02-002-347.u4.p15.s1
I u tohoto pozměňovacího návrhu bych si vás dovolil , milé dámy a pánové , požádat , abyste jej nepodpořili . ps2017-079-02-002-347.u4.p16.s1
V případě obou pozměňovacích návrhů bych považoval za vhodnější , abychom se znovu vrátili k debatě na odborné bázi s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem zemědělství , než aby došlo k ukvapenému přijetí těchto návrhů s těmi nežádoucími účinky zejména na lidské zdraví , o kterých jsem hovořil a které jsem nastínil . ps2017-079-02-002-347.u4.p16.s2
Děkuji . ps2017-079-02-002-347.u5.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-079-02-002-347.u5.p1.s2
Nyní pan zpravodaj je přihlášen do rozpravy , poté pan ministr zemědělství . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s2
Pane předsedo , vážená vládo , paní a pánové , několik drobných poznámek , než se rozjede standardní proces ve třetím čtení . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s3
Za prvé , to hlavní nechám na panu ministrovi , protože ale i já jsem byl v podstatě po dlouhá léta svědkem a někdy i aktivním účastníkem těch diskuzí kompetenčního rázu , tak musím poznamenat na konto toho sporu , že jde o hluboké nedorozumění - to už tady také znělo od tohoto pultu vícekrát . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s4
Kompetence hygienicko - epidemiologické jsou nedotčeny , a zejména v současné době kapacita pracovníků hygieny je , bych řekl , hluboce přetížena . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s5
A hlavně , ten proces se přece týká toho , než se z potraviny nebo ze suroviny stane pokrm . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s6
A onen argument pana ministra o alimentárních infekcích , tak ano , samozřejmě , dá se brát tak , že při distribuci a při uchovávání hotových pokrmů a tak dál může vzniknout a také vzniká mnoho rizik tohoto typu , ale daleko více rizik tohoto typu vzniká tím , že je porušováno potravinové právo , a že tedy do té doby , než se stane z potraviny pokrm , situace pokryta dosud dokonale není . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s7
A jestli mě někdo chce přesvědčit o tom , že je , tak prostě není . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s8
Ale to je jenom prvotní reakce mě jako dlouholetého účastníka tohoto sporu . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s9
To není nic nového a další diskuze , další odložení řešení by také nic jiného a nového nepřineslo . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s10
Já se zase vřele přimlouvám za to , abychom tu dlouhotrvající diskuzi už ukončili a přesun provedli . ps2017-079-02-002-347.u6.p1.s11
Ten návrh podporuji . ps2017-079-02-002-347.u6.p2.s1
Ale teď druhá část mého vystoupení v rozpravě je , že vás požádám o to , abyste bedlivě poslouchali , vzhledem k tomu , že právníci přišli ještě na nějaké legislativně - technické úpravy , které je třeba doplnit , tak vás požádám , abyste bedlivě sledovali . ps2017-079-02-002-347.u6.p2.s2
Když vezmete tisk 502 / 9 , usnesení garančního výboru , na první stránce jsou návrhy legislativně - technických úprav a já si dovoluji doplnit na první stránce úplně dole další tři návrhy legislativně - technických úprav , které teď načtu . ps2017-079-02-002-347.u6.p3.s1
Tím prvním návrhem je - k pozměňovacímu návrhu I 4 , v závorce sněmovní dokument , tedy (SD 6922) , bod X 4 správně zní : " V části první článek I v dosavadním bodu 70 § 17 f písm . a ) se za slova § 17 odst . 5 vkládají slova § 17 odst . 6 . " ps2017-079-02-002-347.u6.p4.s1
Druhý návrh legislativně - technické úpravy je k pozměňovacímu návrhu I 5 (SD 6922) , bod X 5 správně zní : V části první článek I v dosavadním bodu 70 § 17 f písm .