ps2017-061-01-006-006.u1.p1.s1
6 . ps2017-061-01-006-006.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 289 / 2005 Sb . , o Vojenském zpravodajství , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 800 / - prvé čtení ps2017-061-01-006-006.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Lubomír Metnar . ps2017-061-01-006-006.u1.p2.s2
Prosím , pane ministře , ujměte se slova . ps2017-061-01-006-006.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi představit návrh zákona o Vojenském zpravodajství . ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s1
Novela doplňuje systém obrany státu v reakci na reálné hrozby v kybernetickém prostoru . ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s2
Legislativní návrh proto řeší možnost náležité reakce a adekvátně reagovat státu a zajistit tím obranu státu a jeho obyvatel . ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s3
Na základě tohoto návrhu bude stát oprávněn aktivně odvrátit kybernetické útoky ohrožující jeho základní fungování a podstatu . ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s4
Obranu však nelze vykonávat bez možnosti detekovat , že vůbec dochází nebo se bezprostředně schyluje ke kybernetickému útoku , a dále bez možnosti zajistit identifikaci útočníka , nebo alespoň zdroj , odkud útok přichází . ps2017-061-01-006-006.u2.p2.s5
Na základě tohoto zákona by Vojenské zpravodajství získalo nové nástroje , které doplní stávající schopnosti detekovat kybernetické útoky . ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s1
Zákon jasně vymezuje , jak pozitivně , tak i negativně , co tyto nástroje mohou a co naopak nemohou . ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s2
Rozhodně se nejedná , a to bych chtěl zdůraznit , o plošný monitoring , ale pouze o cílenou detekci kybernetických útoků . ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s3
Nově činnosti Vojenského zpravodajství budou podléhat kontrolním mechanismům zaručujícím dodržování zákonných mantinelů , např . povinnost vedení auditních záznamů o provozu nástrojů detekce , jež budou plně přístupné kontrolním orgánům . ps2017-061-01-006-006.u2.p3.s4
Kromě vnitřní kontroly bude na tuto činnost dopadat systém takzvané třístupňové kontroly , konkrétně ze strany vlády , Parlamentu a orgánů nezávislé kontroly . ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s1
Nad rámec výše uvedeného bude pro účely kontroly nakládání s daty výraznou novinkou i funkce inspektora kybernetické obrany . ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s2
Tento bude jmenován vládou na návrh ministra obrany , a to po projednání ve výboru pro obranu Poslanecké sněmovny . ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s3
Tato osoba bude při výkonu své funkce nezávislá a při svém rozhodování bude vázána pouze právním řádem . ps2017-061-01-006-006.u2.p4.s4
Jeho primárním úkolem bude dozorovat nad ochranou dat a informací zpracovaných Vojenským zpravodajstvím a souvisejících postupů při výkonu kybernetické obrany , a to včetně dodržování základních práv a svobod . ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s1
Návrh zákona byl ještě před jeho předložením Poslanecké sněmovně konzultován se všemi poslaneckými kluby zastoupenými v Poslanecké sněmovně . ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s2
V létě vznikla společná platforma , na které se aktivně podíleli zástupci soukromé sféry , zejména svazu obchodu a průmyslu ( ? ) , operátorů a poskytovatelů internetového připojení . ps2017-061-01-006-006.u2.p5.s3
Vyústěním je konsenzuální návrh , který bude předložen jako pozměňovací návrh . ps2017-061-01-006-006.u2.p6.s1
V rámci projednání ve výboru tedy bude možné vyřešit vybraná ustanovení , která mohla budit obavy , tak aby se jednalo o moderní právní předpis , nastavující jednotlivé role na spolupráci při obraně našich občanů . ps2017-061-01-006-006.u2.p6.s2
Dostatečný prostor bude věnován i problematice kontroly například orgánu nezávislé kontroly , tak aby byla tato instituce funkční a stále důvěryhodná . ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s1
Hlavním cílem návrhu je , abychom byli schopni adekvátně reagovat na reálná ohrožení . ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s2
Chci vám říci , že události z posledních měsíců , např . nemocnice v Benešově , bohužel svědčí o opaku . ps2017-061-01-006-006.u2.p7.s3
Smyslem navrhovaných změn tedy v žádném případě není snaha o omezení svobody občanů , ale naopak jejich obrana vůči útokům a hrozbám mířícím právě proti jejich základním právům a svobodám . ps2017-061-01-006-006.u2.p8.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-061-01-006-006.u3.p1.s1
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Josef Bělica . ps2017-061-01-006-006.u3.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s2
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . ps2017-061-01-006-006.u4.p1.s3
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolím si krátce navázat na pana ministra , který návrh zákona již podrobně představil . ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s1
Dámy a pánové , jak bohužel můžeme být v současné době očitými svědky , je zcela zásadní , aby stát byl schopen aktivně odvrátit nejzávažnější kybernetické útoky ohrožující fungování jeho kritické infrastruktury . ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s2
Toho ovšem nelze dosáhnout , aniž bychom disponovali schopnostmi proti takovým útokům aktivně zasáhnout . ps2017-061-01-006-006.u4.p2.s3
Proto si myslím , že bylo nutné připravit legislativní nástroj , který to umožní , legislativní nástroj , který umožní odhalit , identifikovat a vyhodnotit kybernetický útok a především v případě nutnosti aktivně odvrátit ty nejzávažnější z nich . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s1
Tento návrh zákona , který nyní máme projednat , připravilo Ministerstvo obrany , které svěřilo pravomoc pro zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru Vojenskému zpravodajství , a to včetně stanovení vnějších vazeb garantujících začlenění této kybernetické obrany do celého kontextu zajišťování obrany a bezpečnosti České republiky . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s2
Vojenské zpravodajství má tak jasně vymezené činnosti navazující na působnost NÚKIB a dalších složek armády , policie a zpravodajských služeb . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s3
V podstatě se jedná o zakotvení oprávnění Vojenského zpravodajství komunikovat s operátory a případně i umístit u operátorů nástroje , které budou cíleně detekovat pouze kybernetické útoky a hrozby nejvyšší intenzity . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s4
Návrh nepřipouští použití nástrojů k jiným účelům než pouze k odhalení útoku . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s5
Vojenské zpravodajství zasáhne jen v případě ohrožení státu , např . budou - li ohroženy životy lidí z důvodu vyřazení IT systémů nemocnic anebo elektrárny , a to navíc jenom když to nepůjde jinak a bude nutné konat co nejrychleji . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s6
Jedná se však o krajní možnost v případě těch opravdu nejzávažnějších útoků a pouze v případě naplnění zákonem stanovených přísných kritérií , po souhlasu ministra obrany . ps2017-061-01-006-006.u4.p3.s7
Vojenské zpravodajství také okamžitě informuje vládu , NÚKIB a ostatní zpravodajské služby . ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s1
Pro eliminaci možných obav z narušování ochrany soukromí a osobních údajů návrh taktéž stanovuje garance pro jejich ochranu . ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s2
Při detekování a vyhodnocování definovaných jevů Vojenské zpravodajství bude disponovat pouze metadaty , a tudíž nebude sledovat obsah komunikace konkrétních osob , ale pouze signalizovat určité přesně definované negativní jevy související s kybernetickým prostorem . ps2017-061-01-006-006.u4.p4.s3
V neposlední řadě návrh také zakotvuje kontrolní mechanismy poskytující záruky proti zneužití takto svěřených pravomocí . ps2017-061-01-006-006.u4.p5.s1
Návrh zákona počítá s kontrolou ze strany vlády , parlamentu , zejména stálé komise pro kontrolu činnosti Vojenského zpravodajství , a také orgánů nezávislé kontroly . ps2017-061-01-006-006.u4.p5.s2
Pro účely kontroly nakládání s daty vznikne navíc v rámci Vojenského zpravodajství nová pozice inspektora , který bude garantem pro oblast zpracování dat a informací . ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s1
Návrh zákona je tak shledán ústavně konformní . ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s2
V maximálně možné míře reflektuje připomínky a požadavky na vytvoření opravdu jasného a kvalitního zákona , který splňuje svůj účel proporcionálním způsobem . ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s3
Navrhuji tedy , abychom se určitě zákonem zabývali a předali ho k projednání výborům . ps2017-061-01-006-006.u4.p6.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s1
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášené tři poslance . ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s2
Teď jako první vystoupí pan poslanec Pavel Jelínek a připraví se pan poslanec František Kopřiva . ps2017-061-01-006-006.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , novela zákona o Vojenském zpravodajství , která rozšiřuje jeho pravomoci na oblast řízení kybernetických hrozeb , přichází v další verzi . ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s3
Předchozí verze se nelíbily a k téhle mám také zásadní výhrady . ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s4
Například není uspokojivě vysvětleno , proč byl před pár lety vytvořen Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost , který funguje , a najednou by měl mít podobné pravomoci zase jiný orgán státní moci . ps2017-061-01-006-006.u6.p1.s5
Vznikne tím vlastně dvoukolejnost výkonu veřejné moci v oblasti kybernetické bezpečnosti . ps2017-061-01-006-006.u6.p2.s1
Důvodová zpráva k zákonu o Vojenském zpravodajství se odvolává na usnesení vlády č . 382 z roku 2016 , které je ale neveřejné , tedy není možné ověřit jeho znění . ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s1
V rámci Vojenského zpravodajství je sloučena rozvědka a kontrarozvědka a už to je problém . ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s2
Nyní se má přidat ještě nová významná kompetence - monitorování kybernetického prostoru . ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s3
Navíc důvodová zpráva přímo uvádí , že bylo - li by nutné se zaměřit na konkrétní osoby a jejich chování v kybernetickém prostoru , bude to činěno v rozsahu povolení na zpravodajskou techniku tak jako dosud . ps2017-061-01-006-006.u6.p3.s4
Tedy není tam striktní oddělení informací získaných při monitoringu kybernetického prostoru od zpravodajské činnosti . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s1
Co se týká praktického fungování , Vojenské zpravodajství bude umisťovat do komunikačních sítí speciální instrumenty , které jsou v předkládaném návrhu zákona označeny jako nástroje detekce a které v předchozí verzi návrhu byly označované jako sondy . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s2
To ale stále není přesné označení funkce a schopnosti takových zařízení . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s3
Zákon dostatečně nevysvětluje , co přesně tato zařízení budou dělat . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s4
Některé právnické osoby poskytující službu elektronických komunikací se však obávají , že nástroj detekce může být použit i aktivně , jak k odvrácení kybernetického útoku , tak přímo k takovému útoku . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s5
Takovou pravomoc Vojenské zpravodajství tímto zákonem skutečně získá . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s6
Útok mu musí schválit ministr obrany , jiné úřady v zákoně vyjmenované se to dozvědí až následně . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s7
Potenciálně dotčené firmy zajišťující elektronické komunikace se obávají , že pokud bude nástroj detekce u nich umístěný využit ke kybernetickému útoku , mohly by být dokonce odpojeny od internetu . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s8
Uvědomme si přitom , že tyto firmy zabezpečují internetové připojení pro domácnosti i podniky . ps2017-061-01-006-006.u6.p4.s9
Tedy toto internetové připojení by bylo ohroženo . ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s1
Je také třeba dobře zvážit , jaké důvody by vedly k realizaci případného kybernetického útoku . ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s2
Domnívám se , že rizika zde převažují nad ziskem . ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s3
Nabízí se jednoduchá technická možnost , aby operátor komunikačních sítí mohl podávat data požadovaná Vojenským zpravodajstvím sám , což by plnilo funkci detekce , samozřejmě na základě schváleného technického řešení . ps2017-061-01-006-006.u6.p5.s4
Podobný postup už v praxi existuje u záznamu komunikace . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s1
Dalším velkým problémem zákona je kontrola Vojenského zpravodajství při jeho činnosti řízení kybernetických hrozeb . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s2
Nepřipadá mi vhodné , aby hlavním kontrolním orgánem pro kontrolu řízení kybernetických hrozeb Vojenským zpravodajstvím byl inspektor pro kybernetickou ochranu , to znamená jen jeden člověk podřízený ministrovi obrany . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s3
A ministrovi obrany by tím byl podřízen jak kontrolor , tak kontrolovaný . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s4
Vhodné by bylo , aby nakládání s osobními údaji , které mohou být značně rozsáhlé , podléhalo kontrolní pravomoci Úřadu pro ochranu osobních údajů , což ale zákon nepředpokládá . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s5
Nejistá je také reálná kontrola ze strany parlamentu . ps2017-061-01-006-006.u6.p6.s6
V zákoně jsou totiž některé vágní formulace , které mohou mít za výsledek , že se Vojenskému zpravodajství v oblasti řízení kybernetických hrozeb bude dařit vyhnout vnějším kontrolám . ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s1
Na závěr dovolte připomenout ještě jeden aspekt týkající se toho , že v poměrně nedávné minulosti byli pravomocně odsouzeni dokonce dva bývalí ředitelé Vojenského zpravodajství - Ondřej Páleník a Milan Kovanda . ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s2
To také napovídá , že by Vojenské zpravodajství nemělo dostat větší pravomoci , než má v současné době . ps2017-061-01-006-006.u6.p7.s3
Hnutí Svoboda a přímá demokracie přijetí tohoto zákona nepodpoří . ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s1
A možná ještě malá sonda do vašeho svědomí . ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s2
Kolik z vás má ve svém mobilu nainstalovanou aplikaci eRouška ? ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s3
A přitom je to anonymní zjišťování o styku - no , kolik těch rukou ? ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s4
Moc jich nevidím . ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s5
Už je to lepší , ale pořád to není ani polovina . ps2017-061-01-006-006.u6.p8.s6
A přitom chceme podpořit takovéto velké narušení svobody ve virtuálním světě . ps2017-061-01-006-006.u6.p9.s1
Dávám návrh na zamítnutí návrhu zákona v prvním čtení . ps2017-061-01-006-006.u6.p9.s2
Děkuji . ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s1
Tak to byl pan poslanec Pavel Jelínek a nyní vystoupí pan poslanec František Kopřiva . ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s2
Moment , ale to je . . . ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s3
Prosím ? ps2017-061-01-006-006.u7.p1.s4
Tak prosím . ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-061-01-006-006.u8.p1.s2
Já jenom za kolegu Ferjenčíka řeknu faktickou , kterou chtěl zmínit , že v klubu Pirátů máme všichni staženou eRoušku .