|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-001-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - druhé čtení

Date2020-06-02
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049167.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 711 • previousnext

ps2017-049-05-001-007.u1.p1.s1 7.
ps2017-049-05-001-007.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - druhé čtení
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s2 vás, pane ministře, prosím, abyste se ujal slova, a současně bych chtěl ještě jednou požádat všechny kolegyně a kolegy, aby dodrželi pořádek v sále, případně, jestli mají něco k projednání, aby šli do předsálí.
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s3 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s4 Všechny!
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s5 Nebo budu nucen přerušit schůzi do okamžiku, než se uklidníte!
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s6 nemám pocit, že by se ten hluk změnil.
ps2017-049-05-001-007.u1.p2.s7 Ještě jednou prosím o klid!
ps2017-049-05-001-007.u1.p3.s1 Prosím, máte slovo, pane ministře.
ps2017-049-05-001-007.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si uvést v rámci druhého čtení jeden z nejdůležitějších zákonů resortu dopravy, dlouho očekávaný, takzvaný liniový zákon neboli čtyřistašestnáctka.
ps2017-049-05-001-007.u2.p1.s2 Tak jak jsem zde naznačoval v prvním čtení, jedná se o zákon, jehož cílem je realizovat nebo umožnit rychlejší a efektivnější přípravu staveb, a to nejenom dopravní, ale i vodní a energetické infrastruktury a stejně tak infrastruktury elektronických komunikací.
ps2017-049-05-001-007.u2.p1.s3 Je to tedy zákon, který je nesmírně náročný, zákon, který je z díly tří resortů, a to je průmyslu, dopravy a místního rozvoje.
ps2017-049-05-001-007.u2.p2.s1 Vzhledem k tomu, že se jedná skutečně o zásadní zákon, dovolím si ještě jednou vypíchnout ty nejdůležitější věci, které stojí za to zmínit a díky kterým bychom měli, věřím, že všichni se stejným cílem, zabezpečit to, že klíčové stavby, dopravy, anebo v energetice, budeme realizovat rychleji.
ps2017-049-05-001-007.u3.p1.s1 vás ještě na okamžik přeruším.
ps2017-049-05-001-007.u3.p1.s2 Opravdu není slyšet, co je zde přednášeno!
ps2017-049-05-001-007.u3.p1.s3 vás žádám o klid!
ps2017-049-05-001-007.u3.p1.s4 Vy, co nemáte tu možnost se udržet a nerušit ostatní, běžte ven!
ps2017-049-05-001-007.u3.p1.s5 Prosím.
ps2017-049-05-001-007.u4.p1.s1 Jednou z prvních věcí, které zákon řeší, je společné tzv. umístění a povolení stavby dopravní infrastruktury.
ps2017-049-05-001-007.u4.p1.s2 Návrh současně eliminuje celou řadu různých závazných stanovisek, z nichž bych si dovolil zmínit například posouzení vlivu na životní prostředí.
ps2017-049-05-001-007.u4.p1.s3 Dále vstupuje přímo do správního řádu a zakotvuje celkem základní zásadu vydání závazného stanoviska bezodkladně a současně se stanovuje nová lhůta, a to maximálně 30 dní pro vydání závazného stanoviska, případně 60 dní ve zvlášť složitých případech.
ps2017-049-05-001-007.u4.p1.s4 Současně zavádí řešení prostřednictvím tzv. fikce vydání souhlasného závazného stanoviska pro případ nevydání závazného stanoviska, a to ve stanovené lhůtě.
ps2017-049-05-001-007.u4.p2.s1 Zákon rovněž řeší zákon o vyvlastnění a navrhuje pro tyto účely urychlení řízení o vyvlastnění, a to stanovení jednoznačných lhůt pro některé procesní postupy.
ps2017-049-05-001-007.u4.p2.s2 Tím jsem se dotkl toho, že sám o sobě ten zákon vstupuje ve větším rozsahu do stavebního zákona a dílčí změny provádí ve správním řádu, a to v celé řadě dalších zákonů - o pozemních komunikacích, ochraně přírody a krajiny, energetickém zákoně, právě tom zákoně o vyvlastnění a celé řady dalších a dalších zákonů.
ps2017-049-05-001-007.u4.p3.s1 Za zmínku stojí ještě to, že řeší oblast, anebo zjednodušuje, oceňování pozemků a staveb, které jsou tedy potřebné pro výstavbu konkrétní dopravní infrastruktury, přičemž ta změna spočítá v tom, že se budou vyhotovovat znalecké posudky tak, že se navrhuje výslovně umožnit vyhotovení pouze jednoho posudku pro více pozemků.
ps2017-049-05-001-007.u4.p4.s1 Další náležitosti se dotýkají například problematiky rušení železničních přejezdů.
ps2017-049-05-001-007.u4.p4.s2 Stanoví se konkrétní kritéria.
ps2017-049-05-001-007.u4.p5.s1 Zákon se dotýká rovněž energetiky, a to tak, že navrhuje rozšířit možnost využití institutu mezitímního rozhodnutí, a to na stavbě vodní a energetické infrastruktury.
ps2017-049-05-001-007.u4.p6.s1 V rámci elektronických komunikací dochází ke stanovení jednodušších postupů, a to v případě, že je stavba elektronických komunikací prováděna jako tzv. přípolož, s tím, že poté nebude vyžadováno povolení podle stavebního zákona ani závazné stanovisko podle zákona o památkové péči, čímž tedy dojde k urychlení výstavby.
ps2017-049-05-001-007.u4.p7.s1 Současně se zavádí celá řada dalších nástrojů, je to územní rozvojový plán, který bude svázán s politikou územního rozvoje.
ps2017-049-05-001-007.u4.p7.s2 Bude vytvořena státní projekční kancelář, která se bude věnovat jak zpracování tedy návrhu a politik územního rozvoje, tak její aktualizace.
ps2017-049-05-001-007.u4.p7.s3 Navrhuje se vytvoření rovněž národního geoportálu územního plánování, který bude informačním systémem veřejné správy na úseku plánování.
ps2017-049-05-001-007.u4.p8.s1 jsem měl možnost se zúčastnit zasedání hospodářského výboru, kde bylo diskutováno několik desítek pozměňovacích návrhů.
ps2017-049-05-001-007.u4.p8.s2 Musím říct a vysoce kvitovat to, že se jednalo o neideologické a nepolitické diskuse, že bylo velmi rozumné, a obecně jsem z toho měl velmi dobrý dojem.
ps2017-049-05-001-007.u4.p8.s3 Věřím, že si všichni uvědomujeme význam a závažnost tohoto zákona, jakkoliv chápu, že budou zřejmě další desítky různých pozměňovacích návrhů a že z toho pochopitelně bude politická diskuse, tak jsem rád, že toliko diskutovaný bod nebo pozměňovací návrh, který byl zaveden poté, co jsem tedy nastoupil na resort dopravy, protože je pravda, že v době minulé jsem se tomu věnoval zejména z úhlu pohledu průmyslu.
ps2017-049-05-001-007.u4.p8.s4 Na druhou stranu vnímám tento zákon jako zcela zásadní a možná v trošku jiném kontextu nyní, a proto jsem dělal maximum pro to a podpořil jsem, aby jeden z těch pozměňovacích návrhů, které přednesl pan poslanec Kolovratník a který se týkal realizace takzvané polské cesty, někdo tomu říká německá cesta, byl vznesen, s tím, že hlasování na hospodářském výboru proběhlo konkrétně u tohoto možná nejsledovanějšího bodu z celého zákona v počtu dvacet ku patnácti ve smyslu pro tento pozměňovací návrh.
ps2017-049-05-001-007.u4.p9.s1 To naplňuje určitým optimismem v tom, že tento tzv. polský, nebo chceme-li německý režim, který je založen na tom, že v momentě územního rozhodnutí a spojeného stavebního povolení je možné začít realizovat stavbu, přičemž paralelně bude probíhat diskuse o výkupu, případně o vyvlastnění, čili jede to v režimu podobném, resp. z právního hlediska stejném, nicméně jede se paralelně jak stavba, tak tato diskuse, aniž by se porušilo z ekonomického úhlu pohledu cokoli pro ty, kteří budou inkasovat budoucí zdroje v rámci řádného výkupu, nebo v rámci vyvlastňování, čili nemění se ani ten tzv. osminásobek v rámci výkupu, ani ten 1,5násobek, resp. ten se upravuje ku prospěchu dotyčného.
ps2017-049-05-001-007.u4.p9.s2 Takže polská cesta je zcela zjevně fungující.
ps2017-049-05-001-007.u4.p9.s3 Pokud se podíváme na to, v čem spočívá jejich tzv. zázrak budování dopravní infrastruktury, myslím tím v Polsku, od roku 2000, tak je dán právě tímto faktem, a to je tím, že se spojily tyto činnosti, tyto aktivity a nečeká se v mnoha případech i několik let.
ps2017-049-05-001-007.u4.p9.s4 Takže to považuji za velmi důležité.
ps2017-049-05-001-007.u4.p10.s1 Celá řada těch dalších pozměňovacích návrhů byla velmi rozumných, něco se schválilo, něco se neschválilo, o tom nepochybně bude diskuse i v rámci druhého čtení a jsem připraven samozřejmě odpovídat na všechny dotazy.
ps2017-049-05-001-007.u4.p10.s2 Děkuji mockrát.
ps2017-049-05-001-007.u5.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2017-049-05-001-007.u5.p1.s2 A nyní jsme ve druhém čtení.
ps2017-049-05-001-007.u5.p1.s3 V prvém čtení jsme přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2017-049-05-001-007.u5.p1.s4 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 673/1 a 2.
ps2017-049-05-001-007.u5.p1.s5 A poprosím zpravodaje výboru pana poslance Kolovratníka, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2017-049-05-001-007.u5.p2.s1 Ten zbytek, co ještě neodešel ze sálu, znovu prosím, aby se uklidnil a aby umožnil nerušené vystoupení.
ps2017-049-05-001-007.u5.p2.s2 Děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-049-05-001-007.u6.p1.s2 Svoje vystoupení zpravodaje maximálně zestručním z toho důvodu, abych dal prostor, kolegové a kolegyně, vám, abyste mohli představovat svoje individuální pozměňovací návrhy.
ps2017-049-05-001-007.u6.p1.s3 Povím jen to, že hospodářský výbor se nakonec v závěru koronakrize sešel 19. května, kdy projednal podané návrhy, které jsme tady my poslanci směrem k výboru zaslali, část z nich přijal, část nepřijal.
ps2017-049-05-001-007.u6.p1.s4 Kolegové, kteří u toho jednání byli, ten obsah znají, vše je připraveno a Sněmovně předloženo k projednání v usnesení označeném 673/2.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s1 Pan ministr zmínil asi ten nejdůležitější pozměňovací návrh, vidím tu věc stejně jako on.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s2 Je to návrh, který jsem připravoval společně po diskusi s Ministerstvem dopravy a hlavně s polským Ministerstvem dopravy, je to tzv. polská metoda.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s3 Ona opravdu - a to je důležité tady vysvětlit velmi jednoduše, budeme to pak vysvětlovat ve třetím čtení - posouvá ten moment samotného zahájení stavby nebo vydání stavebního povolení před definitivní vypořádání majetkoprávní přípravy, tzn. nebude potřeba čekat na vykoupení, příp. vyvlastnění všech pozemků, bude možné o to právo stavby, o zahájení zažádat dotčený úřad ve chvíli, kdy budou vyřízena ta předchozí povolení, tedy EIA, územní řízení a stavební povolení.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s4 A je důležité ještě připomenout, toto je tak velký a revoluční průlom do výstavby i do práv majitelů, že jsme dospěli k politické dohodě, za kterou chci poděkovat, protože opravdu jsme dostali podporu i od kolegů z opozice, které si velmi vážím.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s5 My jsme se dohodli, že toto budeme aplikovat pouze na strategické stavby státu definované v původní § 1 toho zákona, což jsou dálnice a silnice první třídy a dráhy celostátní a stavby s nimi související.
ps2017-049-05-001-007.u6.p2.s6 Tolik projednání na hospodářském výboru.
ps2017-049-05-001-007.u6.p3.s1 Jako zpravodaj teď konstatuji, že v takto rozsáhlé novele jste vy, poslankyně a poslanci, v tuto chvíli podali dalších 42 pozměňovacích návrhů.
ps2017-049-05-001-007.u6.p3.s2 Bohužel jako zpravodaj musím říci, ty, které jsou jako přes kopírák a které neuspěly na hospodářském výboru a jsou naprosto stejné, tak ty asi podporovat nebudu, to mohu říci teď dopředu, ale naopak - a berte to prosím jako ilustrační příklad - jsou tam návrhy, které byly upraveny, ještě dojednány.
ps2017-049-05-001-007.u6.p3.s3 Ilustračně mohu zmínit pozměňovací návrh pana poslance Třešňáka, který podporuje elektromobilitu, rychlejší výstavbu malých, nebo velkých dobíjecích stanic.
ps2017-049-05-001-007.u6.p3.s4 My jsme pracovali, nebo kolega, který pracoval společně s Ministerstvem průmyslu, dospěl k legislativně správné verzi a toto je i příklad návrhu, který určitě za sebe budu na hospodářském výboru podporovat a který, věřím, že nakonec podporu získá.
ps2017-049-05-001-007.u6.p4.s1 Za sebe ještě avizuji, že mám i do třetího čtení také připraveny čtyři návrhy individuální.
ps2017-049-05-001-007.u6.p4.s2 Vycházejí z debaty s Ministerstvem průmyslu a vyjadřují určitou podporu energetice.
ps2017-049-05-001-007.u6.p4.s3 Ale nebudu pro tento účel zneužívat prostor, kdy mám hovořit pouze jako zpravodaj, a přihlásím se k nim v podrobné rozpravě.
ps2017-049-05-001-007.u6.p4.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u6.p5.s1 A poslední informace zpravodaje, počítáme s tím, že tento zákon bude projednán příští týden 10. června na hospodářském výboru.
ps2017-049-05-001-007.u6.p5.s2 Měli bychom tedy, pokud bude vůle Sněmovny, zvládnout třetí čtení tohoto zákona za čtrnáct dnů v tom variabilním týdnu zasedání této schůze.
ps2017-049-05-001-007.u6.p5.s3 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u7.p1.s1 vám děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u7.p1.s2 A otevírám obecnou rozpravu.
ps2017-049-05-001-007.u7.p1.s3 S přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Okamura v tuto chvíli.
ps2017-049-05-001-007.u8.p1.s1 Vážené dámy a pánové, novelizujeme zákon, který na jaře loňského roku zvítězil v anketě Zákon roku vyhlašované každoročně poradenskou společností Deloitte.
ps2017-049-05-001-007.u8.p1.s2 Tento zákon byl přijat v roce 2009, a to za účelem zjednodušení povolovacích procesů a urychlení výstavby liniových staveb.
ps2017-049-05-001-007.u8.p1.s3 V době svého vzniku obsahoval jen několik stručných ustanovení a byl určen především pro stavby dopravní infrastruktury.
ps2017-049-05-001-007.u8.p1.s4 Od doby byl sedmkrát novelizován, teď to bude zřejmě poosmé.
ps2017-049-05-001-007.u8.p2.s1 Cílem samotného zákona je zefektivnění právní úpravy procesu povolovacího řízení k nejvýznamnějším stavbám dopravní infrastruktury.
ps2017-049-05-001-007.u8.p2.s2 Zákon fakticky představuje speciální úpravu k institutům obsaženým ve stavebním zákoně a zákoně o vyvlastnění.
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s1 Vážená vládo, jedna z mála věcí, na které se tato Sněmovna shodne napříč, je to, že povolování staveb je v České republice extrémně dlouhé, náročné a přebyrokratizované, jako ostatně spousta dalších rovin občanského i firemního života.
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s2 Tento speciální zákon je ve skutečnosti taková záplata, která se snaží čas od času zalepit nějaké díry, vyřešit nějaký aktuální problém.
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s3 Jistě tento zákon projde, protože každé zjednodušení všichni vítáme, a podpoří ho i SPD.
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s4 Ale nešlo by prosím, aby vláda začala pracovat systematicky na zjednodušení těch základních zákonů?
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s5 Nejde jen o to zjednodušit stavební řízení i strategických projektů, uvítali by to i normální smrtelníci, kdyby se zjednodušily stavební předpisy, normální občané, kteří staví rodinný dům, a jistě třeba i developeři, kteří staví bytové komplexy.
ps2017-049-05-001-007.u8.p3.s6 Je zcela jasné, že krom toho, že stavby špatné zákony zbytečně prodlužují, tak je také prodražují.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s1 Hnutí ANO vede Ministerstvo pro místní rozvoj, které na starosti stavební zákon již předlouhých šest let, no, téměř osm let.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s2 A ani za tuto dlouhou dobu nebyly hnutí ANO ani vláda schopné předložit novelu stavebního zákona.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s3 Je všeobecně známé, že délkou a složitostí stavebních řízení patří Česká republika mezi rozvojové země, a to je opravdu ostuda a obtěžuje to doslova možná i většinu občanů České republiky, že když si oni nebo rodinní příslušníci nebo přátelé chtějí postavit rodinný domek nebo nějakou jinou stavbu, tak ta délka toho řízení, to množství formalit, jak víte, i podle světových žebříčků, tak Česká republika se řadí mezi rozvojové země.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s4 Je to ostuda.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s5 Ta nečinnost vlády je opravdu ostuda.
ps2017-049-05-001-007.u8.p4.s6 Za rok jsou volby do Poslanecké sněmovny a zase ani po téměř sedmi letech není tady na stole návrh zákona na zjednodušení stavebního řízení pro občany.
ps2017-049-05-001-007.u8.p5.s1 A opět tady máte, vážení kolegové z vlády, jednoduchý recept na to, jak lidem pomáhat, aniž by to stálo státní kasu peníze.
ps2017-049-05-001-007.u8.p5.s2 Nekomplikujte firmám a občanům život byrokracií.
ps2017-049-05-001-007.u8.p5.s3 Zjednodušme nejen stavební zákon, a lidé budou mít v kapse víc, aniž vy byste museli sáhnout do naší veřejné kapsy.
ps2017-049-05-001-007.u8.p5.s4 Děkuji za pozornost.
ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s2 Přečtu omluvu.
ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s3 Omlouvá se z dnešního jednání ze zdravotních důvodů pan poslanec Karel Schwarzenberg.
ps2017-049-05-001-007.u9.p1.s4 Tak.

Text viewDownload CoNNL-U