ps2017-040-10-002-214.u1.p1.s1
214 . ps2017-040-10-002-214.u1.p1.s2
Návrh poslanců Lukáše Černohorského , Tomáše Martínka , Jakuba Michálka , Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 229 / - třetí čtení ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s1
Místo u stolku zpravodajů zaujímá pan poslanec Lukáš Černohorský za navrhovatele , zpravodajem garančního výboru , kterým byl ústavně - právní výbor , je pan poslanec Jan Farský . ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 229 / 10 , který byl doručen dne 24 . ledna 2020 . ps2017-040-10-002-214.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 229 / 11 . ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s1
Já se ptám navrhovatele , zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy . ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s2
Má zájem . ps2017-040-10-002-214.u1.p3.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s2
Já bych chtěl předně všem poděkovat za to , že se podíleli na přípravě a projednávání tohoto zákona . ps2017-040-10-002-214.u2.p1.s3
Já jenom v rychlosti ještě - ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s1
Já vás na chviličku přeruším . ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s2
Poprosím o klid v sále , dámy a pánové ! ps2017-040-10-002-214.u3.p1.s3
Máte - li něco k vyřízení , prosím , běžte do předsálí . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s1
Já jen tedy v rychlosti ještě dopředstavím . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s2
Jedná se tedy o návrh rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s3
V tomto případě je potřeba upravit rozsah pravomocí v Ústavě . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s4
Proto je předložen tento zákon . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s5
Už jsme to tady měli i v minulosti , kdy jsme narazili trošku v Senátu . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s6
V tomto případě jsme tento návrh upravili , a to včetně prováděcího zákona , tak , aby se vycházelo vstříc i Senátu , za což bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího poděkovat paní Valachové , která zprostředkovávala kontakt se Senátem . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s7
Dostali jsme od nich nějakou zpětnou vazbu , to bude pravděpodobně zapracováno prostřednictvím pozměňovacích návrhů . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s8
Doufám , že tento zákon bude přijat . ps2017-040-10-002-214.u4.p1.s9
Děkuji . ps2017-040-10-002-214.u5.p1.s1
Já vám děkuji a otevírám rozpravu . ps2017-040-10-002-214.u5.p1.s2
V rozpravě je jako první přihlášen pan poslanec Dominik Feri . ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní ministři a ministryně , jsem rád , že jsme u tohoto návrhu také dospěli k jakési shodě , která ale nesmí být limitovaná jenom na Poslaneckou sněmovnu , ale musí se vztahovat i na Senát . ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s3
Pro nás , náš poslanecký klub , je otázka rozšíření pravomocí NKÚ věcí jasnou . ps2017-040-10-002-214.u6.p1.s4
Podporujeme ji , a dokonce se podařilo pozměňovacími návrhy specifikovat nějaká pravidla tak , aby to byla skutečně otázka dobré kontroly , nikoli nadbytečné byrokracie , která bude v důsledku vlastně jenom jalová a ničemu dobrému neprospěje . ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s1
Máme však za to , že bavíme - li se o novele Ústavy , a sice o článku 40 , to znamená o okruhu zákonů , které vyžadují souhlas jak Poslanecké sněmovny , tak Senátu - v zahraniční doktríně se hovoří , ale už se to dostává i do té naší , o tzv . organických zákonech - tak bychom měli být trošku víc ambiciózní a měli bychom mít trošku větší představivost . ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s2
Máme za to , že v tom výčtu zákonů , kde je potřeba souhlasu Sněmovny a Senátu , by měly figurovat i zákony jiné , nejenom zákon o NKÚ , tak jak je navrhováno pozměňovacím návrhem , ale také např . zákon o České národní bance , také zákon , který se týká dělby moci , a sice moci soudní , to znamená zákon o soudech a soudcích , zákon o Ústavním soudu . ps2017-040-10-002-214.u6.p2.s3
Osobně mám i za to , že by tam měly být i další zákony , zákon o obcích - obecní zřízení , zákon o krajích - krajské zřízení , nebo zákon o zpravodajských službách . ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s1
Možná se dá namítnout : vždyť přece tím svazujete ruce , vytváříte diktát Parlamentu , resp . diktát Senátu či diktát zrovna té komory , která stojí v opozici proti vládě . ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s2
Nicméně takové rozšíření článku 40 vládě , která vládne uvážlivě , ruce nijak nesvazuje , a vládu , která nevládne uvážlivě , nutí vládnout uvážlivě . ps2017-040-10-002-214.u6.p3.s3
Totiž právě ta kumulativní podmínka souhlasu jak Poslanecké sněmovny , tak Senátu , vede k větší shodě napříč politickým spektrem a napříč společností , a zabraňuje tak otřesům . ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s1
Já vám rozumím , pane poslanče . ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s2
Opakovaně vás žádám o klid v sále ! ps2017-040-10-002-214.u7.p1.s3
Děkuji . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s1
Jak říkám , není to obsahem této konkrétní novely , ale do budoucna , a budeme - li chtít měnit Ústavu , tak se bude jednat o zcela po mém soudu legitimní požadavek Senátu , aby měl větší slovo . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s2
A znovu připomínám - vládě se tak ruce významně svazovat nebudou . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s3
Nejsem takový blázen , abych si myslel , že by článku 40 měl být podřazen např . třeba kompetenční zákon nebo že by do režimu článku 40 měl spadat třeba i zákon o státním zastupitelství , byť vím , že je to teď věc citlivá , ale přesto , za trestní politiku je odpovědná vláda . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s4
Ale rozšířit článek 40 de lege ferenda o zákon o České národní bance , zákon o soudech a soudcích a zákon o Ústavním soudu například bych pokládal za více než šťastné , vhodné a nic , co by bylo z naší pozice opoziční strany míněno primárně jako opozice . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s5
Ty role se můžou do budoucna proměnit a mohlo by to současné opozici i v rámci vládnutí komplikovat práci . ps2017-040-10-002-214.u8.p1.s6
Ale jak říkám , to tam po mém soudu nenastane . ps2017-040-10-002-214.u8.p2.s1
My tento návrh podpoříme , pokládáme to za nutný kompromis se Senátem . ps2017-040-10-002-214.u8.p2.s2
Děkuji . ps2017-040-10-002-214.u9.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-002-214.u9.p1.s2
Dále je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Valachová . ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s1
Vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , musím říct , že jsme se teď od pana kolegy Feriho dozvěděli , co všechno by mělo být v článku 40 . ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s2
V podstatě jsme slyšeli , že by tam mohlo být úplně všechno , co se týká organizace a správy státu . ps2017-040-10-002-214.u10.p1.s3
Já bych se ráda vyjádřila k článku 40 , tak jak zní v rámci mého pozměňovacího návrhu , a potom , jestli se nepletu , i kolegy Kupky . ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s1
Už jsem o tom mluvila v druhém čtení . ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s2
Stálá komise pro Ústavu se opravdu po dlouhých jednáních shodla na tom , že doporučila této Sněmovně podpořit článek 40 tedy ve znění oněch pozměňovacích návrhů , to znamená , aby zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu byl tím , k jehož změně je potřeba souhlasu obou komor Parlamentu . ps2017-040-10-002-214.u10.p2.s3
Podotýkám , že to byla shoda , bylo to doporučení Stálé komise pro Ústavu , které vyplynulo mimo jiné i z toho , že jsme opakovaně jednali se stálou komisí pro Ústavu v Senátu . ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s1
Co je smyslem celé akce ? ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s2
Musím říct , že ocením , když si nalijeme čistého vína . ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s3
Smyslem celé akce - v uvozovkách - opravdu není to , že by se pak Sněmovna radovala z posílení kompetencí Senátu . ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s4
To si myslím , že by bylo trošku lhaním si do kapsy . ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s5
Určitá řevnivost obou komor je zjevná a obávám se , že v tomto funkčním období k posílení kompetencí Senátu nedojde . ps2017-040-10-002-214.u10.p3.s6
Nicméně tím smyslem , proč jsme se na tom dohodli se stálou komisí Senátu , a smyslem doporučení stálé komise pro Ústavu bylo to , abychom konečně po deseti letech debat , které nikam nevedou , rozšířili kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu tak , jak je běžné ve všech ostatních zemích kolem nás , kde je běžné , že veřejné prostředky jsou tedy sledovány bedlivě a že občané mají zajištěno systémem a pravidly , že veřejné prostředky jsou kontrolovány . ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s1
Co se týká Nejvyššího kontrolního úřadu , tak přes jeho možnou démonizaci některými , Nejvyšší kontrolní úřad je prodlouženou rukou Sněmovny . ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s2
Je to náš partner a je to náš nástroj , jak sledovat to , jak se např . hospodaří i z hlediska veřejných prostředků , jak je nastaven systém . ps2017-040-10-002-214.u10.p4.s3
Proto jsem dlouholetou zastánkyní rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu , a proto jsem také - v uvozovkách - podlehla ve druhém čtení a přihlásila jsem se k tomuto pozměňovacímu návrhu , byť je kritizován Legislativní radou vlády a samotným šéfem Nejvyššího kontrolního úřadu , s jedním cílem - rozšiřme kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s1
Nyní bych to pragmaticky shrnula , vážené kolegyně a kolegové , že jsme v situaci , kdy buď podpoříme onen pozměňovací návrh - podotýkám , - stálé komise pro Ústavu , který je pragmatický a který sleduje rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s2
To je jedna varianta . ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s3
Anebo druhá varianta , která nám v minulém funkčním období byla zapovězena , nebyla možná , nyní možná je , to je to , že nám Senát sám vrátí případné změny , které nyní Senátu posíláme , nyní schválíme , a sám Senát si řekne , jak navrhuje , aby článek 40 zněl . ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s4
Trošku se obávám , aby senátoři a senátorky nepodlehli mámení - v uvozovkách - Dominika Feriho , vaším prostřednictvím , a do onoho článku 40 nevyjmenovali celou řadu dalších zákonů . ps2017-040-10-002-214.u10.p5.s5
Protože mám velkou obavu , že potom by zase Sněmovna naopak Senátu nepřikývla . ps2017-040-10-002-214.u10.p6.s1
Takže já sama budu dávat doporučení poslaneckého klubu sociální demokracie , ať zváží jednu z těch variant , kterou jsem popsala , budeme mít volné hlasování , a osobně tedy dávám určité varování , mám obavu , že člunek může znamenat to , že naopak opět nerozšíříme kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-10-002-214.u10.p6.s2
Děkuji . ps2017-040-10-002-214.u11.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-002-214.u11.p1.s2
Do rozpravy je jako další přihlášen pan poslanec Kupka . ps2017-040-10-002-214.u12.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážený pane ministře , milé kolegyně , milí kolegové , já jednak doplním jenom stanovisko klubu ODS právě ve věci rozšíření článku 40 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , který míří k tomu , opravdu stabilizovat tuto důležitou instituci v rámci ústavního systému České republiky , ale zmíním pak hlavně další pozměňovací návrh , který má podporu i ústavně - právního výboru , a ten se týká rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu o sledování účinnosti a efektivity kontrol v oblasti veřejné správy tak , aby měl NKÚ možnost vyhodnotit a sledovat také to , jakým způsobem Česká republika je schopna zajišťovat sledování kontrolní činnosti svých jednotlivých orgánů . ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s1
Nejvyšší kontrolní úřad opakovaně ve svých zprávách se k této otázce vyslovoval . ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s2
A vyslovovalo se k tomu i Ministerstvo financí , kdy v poměrně podrobném auditu kontrolní činnosti státu v roce 2017 upozornilo na celou řadu vážných problémů právě v duplicitních kontrolách ve veřejné správě . ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s3
Myslím , že k nám všem se donesly informace a novinové články o tom , jak některé malé obce čelí tolika kontrolám . ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s4
že to má ve výsledku devastační vliv na jejich vlastní činnost , na to , aby poskytovaly informace , aby poskytovaly služby svým vlastním občanům . ps2017-040-10-002-214.u12.p2.s5
A v této oblasti je nepochybně potřeba také to , aby tu existoval nástroj , jak kultivovat kontrolní činnost státu , jak zabránit tomu , aby probíhaly zbytečně duplicitní kontroly a stát se vyčerpával na tom , že ve výsledku kontroluje někoho , kdo nejenom že ve výsledku tu kontrolu tolik nepotřebuje , ale ve výsledku ta kontrola může ochromovat jeho vlastní činnost . ps2017-040-10-002-214.u12.p3.s1
Samozřejmě že ta změna a doplnění nesměřuje k tomu , abychom zabránili efektivním kontrolám , účinným kontrolám z konkrétních kontrolních orgánů , ale abychom dokázali bránit tomu , kdy stát zdvojuje , ztrojuje a významně ohrožuje samotný rozpočet státu tím , že vyhazuje finanční prostředky za kontrolu nekoordinovanou , za kontrolu zbytečnou , a navíc ještě omezuje činnost těch samotných orgánů veřejné správy tím , že místo konkrétní služby , konkrétní práce pro veřejnost se věnují kontrolám . ps2017-040-10-002-214.u12.p3.s2
A totéž platí i pro malé obce . ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s1
Cílem rozšíření kompetencí NKÚ v tomto směru je dát Nejvyššímu kontrolnímu úřadu zmocnění , aby systematicky sledoval to , jakým způsobem v České republice kontroly fungují , aby měl i přímo k tomuto pouvoir v Ústavě a mohl se tomu věnovat . ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s2
Další věcí je , jaký nástroj k tomu bude mít , ale aby vůbec mohl Nejvyšší kontrolní úřad ve své činnosti sledovat , jak se v České republice daří kultivovat systém kontrol , tak aby byly opravdu účinné a aby ve výsledku víc nezatěžovaly , než pomáhaly . ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s3
Věřím , že i tahle úprava může přispět k lepšímu systémovému uchopení fungování veřejné správy a že Nejvyššímu kontrolnímu úřadu přísluší dívat se i na to , jak se tahle důležitá část veřejné správy chová . ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s4
Pokud se totiž podíváte do rozpočtu jednotlivých kontrolních institucí , tak zjistíte , že Česká republika vydává ročně řádově stovky milionů korun na to , aby zajistila kontrolní činnost samotného státu . ps2017-040-10-002-214.u12.p4.s5
Je - li to takhle vysoká částka , tak si nepochybně zasluhuje také nadhled , kritické myšlení na to , jak tohle funguje a jestli opravdu nedochází , a jako že dochází , ke zdvojování , ztrojování těch kontrol . ps2017-040-10-002-214.u12.p5.s1
Dáte - li hlas , svoji vůli právě pro rozšíření pravomocí NKÚ v této oblasti , tak to do budoucna bude znamenat i větší nadhled , větší kontrolu nad tím , jak stát v oblasti kontrol funguje . ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s1
Já vám děkuji . ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s2
Do rozpravy z místa se přihlásil pan poslanec Kubíček . ps2017-040-10-002-214.u13.p1.s3
Až teď mi naskočil pan poslanec Grospič . ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s2
Pane předsedající , dámy a pánové , já se trošičku vyjádřím k této změně Ústavy , protože je to třetí pokus , trvá nám to rok a půl , a nějakým způsobem se snažíme dobrat k tomu , aby byly kontrolovány veřejné prostředky , které stát používá . ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s3
Co se týká článku 40 , zde bych se obrátil a podpořil paní poslankyni Valachovou s tím , že by bylo na senátorech , aby rozhodli , jak vyplnit článek 40 . ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s4
Je to jejich vůle a jejich rozhodnutí a my budeme připraveni o tomto diskutovat . ps2017-040-10-002-214.u14.p1.s5
To znamená , že za klub ANO nebudeme podporovat , ale nebudeme zamítat . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s1
Co se týká rozšíření kontrol ve veřejné správě , o tuto kompetenci NKÚ nestojí , bylo to několikrát řečeno . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s2
Má to dvě věci . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s3
První věc , pan poslanec Kupka jako zástupce skupiny poslanců navrhuje rozšíření určité databáze , která by sledovala jednotné kontroly probíhající ve státní správě , ale nikdo si moc neuvědomil , o co jde . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s4
Ono to není o těch obcích , ale je to o Ministerstvu životního prostředí , České obchodní inspekci , tisíce , desetitisíce kontrol , kde Nejvyšší kontrolní úřad by musel zřídit databázi - podotýkám , nebyla provedena RIA . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s5
Nebyla provedena RIA , to znamená , že nevíme , kolik by tato databáze stála . ps2017-040-10-002-214.u14.p2.s6
A slyšel jsem v kuloárech několik částek pohybujících se od 6 milionů do 200 milionů .