ps2017-040-08-010-073.u1.p1.s1
73 . ps2017-040-08-010-073.u1.p1.s2
Návrh poslanců Markéty Pekarové Adamové , Věry Kovářové , Víta Kaňkovského a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 162 / - prvé čtení ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 162 / 1 . ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedla poslankyně Markéta Adamová Pekarová . ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s3
Ano , již je připravena . ps2017-040-08-010-073.u1.p2.s4
Tak prosím . ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s1
Děkuji vám za slovo . ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , když jsem tento týden žádala o předřazení tohoto bodu , nenapadlo by mě , že na něj přijde řada přirozeně , a jsem za to samozřejmě ráda , protože je to materie , kterou se snažíme tady společně s kolegy už několik měsíců dostat konečně na program . ps2017-040-08-010-073.u2.p1.s3
Tak nakonec všechno zlé pro něco dobré a ty prázdné lavice za námi pomohly tomu , že se dostává na bod , který se týká mého oblíbeného tématu , totiž zkrácených pracovních úvazků . ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s1
Vaši pozornost bych tedy ráda upřela k tomuto sněmovnímu tisku , tedy k poslanecké novele zákona číslo 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , ve znění pozdějších předpisů . ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s2
Jedná se o společný návrh , který jsme předložili společně s kolegy ještě ze dvou dalších stran , resp . hnutí , a totiž z KDU - ČSL a STAN , který vypouští ze zákona ustanovení o minimálním vyměřovacím základu u zaměstnanců a na něj navazující ustanovení . ps2017-040-08-010-073.u2.p2.s3
Vyměřovací základ by tedy činil skutečně dosažený příjem a zaměstnavatel by nebyl povinen odvádět za zaměstnance s vyměřovacím základem , který je nižší než dosavadní , tzv . minimální vyměřovací základ , rozdíl pojistného . ps2017-040-08-010-073.u2.p3.s1
Stanovení minimálního vyměřovacího základu v současné době demotivuje jak zaměstnance , tak především zaměstnavatele . ps2017-040-08-010-073.u3.p1.s1
Já vás požádám o klid . ps2017-040-08-010-073.u4.p1.s1
Asi se kolegové potřebují o něčem nutně poradit . ps2017-040-08-010-073.u5.p1.s1
Ale já vás požádám opravdu o klid ! ps2017-040-08-010-073.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-08-010-073.u6.p1.s2
Jak tedy zaměstnance , tak zaměstnavatele demotivuje k uzavírání pracovních poměrů na zkrácený úvazek a vede k obcházení povinnosti hradit doplatek do minimálního vyměřovacího základu prostřednictvím sjednávání dohod o provedení práce . ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s1
Podle posledních dat Eurostatu je Česká republika v zaměstnávání na částečné úvazky až na 25 . místě mezi zeměmi Evropské unie . ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s2
Stejně nebo hůře si v tomto žebříčku vedou už jenom Chorvatsko , Bulharsko a Maďarsko . ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s3
Podíl pracovníků ve věkové skupině mezi 20 až 64 lety zaměstnaných na tento typ úvazku je v České republice pouhých 5 , 6 % . ps2017-040-08-010-073.u6.p2.s4
Zkrácený úvazek má v současné době zhruba desetina žen a něco málo přes 2 % mužů . ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s1
Na úplně opačném pólu v tomto žebříčku se nacházejí země , jako je Nizozemsko , kde tuto formu úvazku využívá dokonce 76 % žen a 26 % mužů . ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s2
V sousedním Německu nebo i Rakousku jsou to polovina žen a každý desátý muž . ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s3
V Evropské unii je to v průměru tedy bezmála třetina žen a 9 % mužů . ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s4
Srovnejme to s těmi 10 % , resp . 2 % u nás . ps2017-040-08-010-073.u6.p3.s5
Na situaci , kdy nynější legislativa flexibilitu nejen nepodporuje , ale spíš jí brání , dlouho poukazuje také třeba Hospodářská komora a další zaměstnavatelské a jiné svazy . ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s1
Dle našeho názoru je jedním z důvodů nedostatečná motivace zaměstnavatelů a zaměstnanců samotných k tomu , aby vstupovali do pracovněprávních vztahů na tento typ úvazku . ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s2
Minimální výše povinných odvodů na zdravotní pojištění je totiž stejně vysoká pro zaměstnance na plný i na částečný úvazek . ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s3
U zaměstnanců na zkrácený úvazek , jejichž vyměřovací základ je nižší než minimální vyměřovací základ , platí povinnost doplatit zdravotní pojišťovně prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve výši 13 , 5 % z rozdílu těchto základů . ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s4
To způsobuje finanční zátěž na straně zaměstnanců a také administrativní zátěž na straně zaměstnavatelů . ps2017-040-08-010-073.u6.p4.s5
Tím dosavadní znění zákona fakticky odrazuje obě strany trhu práce od uzavírání pracovněprávních poměrů tohoto typu . ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s1
V této souvislosti mohu připomenout také skutečnost , že Česká republika je pravidelně kárána ze strany mezinárodních expertů , organizací a dalších za právě příliš vysoké zdanění práce , respektive vysoké zatížení odvody z nízkých mezd . ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s2
Platba zdravotního pojistného má na tom největší podíl . ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s3
Navrhovaná novelizace proto ze zákona vypouští , jak už bylo v úvodu zmíněno , ustanovení o minimálním vyměřovacím základu u zaměstnanců a na něj navazující ustanovení . ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s4
U osob samostatně výdělečně činných minimální vyměřovací základ ponecháváme . ps2017-040-08-010-073.u6.p5.s5
Nově tedy bude vyměřovací základ vždy činit skutečně dosažený příjem a zaměstnavatel nebude povinen odvádět za zaměstnance s vyměřovacím základem , který je nižší než dosavadní takzvaný minimální vyměřovací základ , rozdíl pojistného . ps2017-040-08-010-073.u6.p6.s1
Účelem a smyslem navrhované právní úpravy je odstranit znevýhodnění zkrácených úvazků a umožnit tak především skupinám osob , které jsou určitým způsobem limitované , možnost vykonávat práci na plný úvazek a dosahovat příjmu , který by přesáhl minimální mzdu , využitím zkrácených úvazků . ps2017-040-08-010-073.u6.p6.s2
Mezi tyto osoby patří zejména rodiče navracející se do pracovního procesu po mateřské nebo rodičovské dovolené , kteří se do značné míry vedle práce věnují samozřejmě stále péči o děti , ale i celá řada dalších skupin . ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s1
Pojistné bude u zaměstnanců nově , pokud schválíme tuto novelu , činit částku vypočtenou ze skutečně dosažených příjmů . ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s2
Odstraní to znevýhodnění práce na tento typ úvazku v oblasti zdravotního pojištění . ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s3
Minimálním vyměřovacím základem u zaměstnanců je stanovená minimální mzda . ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s4
V posledních letech docházelo pravidelně k jejímu zvyšování , naposledy od 1 . ledna tohoto roku došlo opět k jejímu zvýšení , a to tedy na částku 14 600 korun . ps2017-040-08-010-073.u6.p7.s5
Navrhovaná změna se proto týká všech těch , jejichž skutečný výdělek na zkrácený úvazek činí částku 14 600 a nižší . ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s1
Současná právní úprava v praxi často vede ke sjednávání dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr , nejčastěji tedy dohody o provedení práce , z níž pojistné na veřejné zdravotní pojištění není odváděno žádné . ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s2
Z toho vyplývá , že ustanovení o minimálním vyměřovacím základu se tím stalo prakticky neefektivní a zbytečné . ps2017-040-08-010-073.u6.p8.s3
Ve svém důsledku poškozuje zaměstnance jako slabší stranu pracovněprávního vztahu , jehož pracovněprávní ochrana v případě pracovního poměru je jednoznačně vyšší než v případě dohody o provedení práce . ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s1
V závěru chci dodat , že vláda k návrhu zaujala neutrální stanovisko , ve kterém konstatovala , že je cíl předloženého návrhu zákona v souladu s vládní strategií pro rovnost žen a mužů v České republice i s její koncepcí rodinné politiky . ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s2
Dovolím si dodat , že co se týče nákladů , které jsou v tomto případě určitě poměrně zanedbatelné , se bavíme o tom , že mnohem více lidí , kteří by rádi pracovali , ale neumožňuje jim to celá řada okolností jinak než jenom na několik hodin třeba týdně , nebude muset pracovat v těch formách dohod o provedení činnosti a tak dále , protože to je často pro ně jediná dnešní možná alternativa , a vyplatí se jim jít na klasickou pracovní smlouvu . ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s3
A byť tedy v tu chvíli bude ten příjem státního rozpočtu , respektive zdravotních pojišťoven za ně nižší , než je teď , pokud zanecháme ten současný stav , tak ale je vlastně plusový oproti tomu , když na dohodách neplatí vůbec žádné pojistné . ps2017-040-08-010-073.u6.p9.s4
Takže v tomto směru ten úhel pohledu je potřeba zohlednit . ps2017-040-08-010-073.u6.p10.s1
Zároveň je potřeba říci , že toto je ten skutečný důvod , proč tato forma pracovního úvazku je u nás tak málo využívaná , byť samozřejmě se najdou ještě celé řady dalších aspektů , ať už jsou to z oblasti řízení těchto lidí , kteří pracují na zkrácené formy , nebo obecné atraktivity těchto úvazků z hlediska právě výše mezd , kterých dosahují . ps2017-040-08-010-073.u6.p10.s2
Ale věřím tomu , že tato změna může velice pomoci celé řadě lidí , kteří by rádi pracovali , jenom prostě nemohou naplno . ps2017-040-08-010-073.u6.p11.s1
Děkuji vám za pozornost a předem i za podporu tohoto potřebného návrhu . ps2017-040-08-010-073.u6.p11.s2
Děkuji . ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s1
Nyní přečtu tři omluvy . ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s2
Poslanec Václav Klaus z rodinných důvodů od 12.50 hodin do konce jednacího dne , dále poslankyně Andrea Babišová od 13 hodin z pracovních důvodů . ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s3
Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , poslanec Jaroslav Dvořák . ps2017-040-08-010-073.u7.p1.s4
Pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s1
Dobrý den , děkuji za slovo . ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , dámy a pánové , dovolte mi , abych přednesl zpravodajskou zprávu k návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 592 / 1992 Sb . , o pojistném na veřejné zdravotní pojištění , ve znění pozdějších předpisů , sněmovní tisk 162 . ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s3
Cílem návrhu je zrušit povinnost zaměstnanců platit pojistné alespoň z minimálního vyměřovacího základu . ps2017-040-08-010-073.u8.p1.s4
Účelem a smyslem navrhované právní úpravy je odstranit znevýhodnění zkrácených úvazků a umožnit tak především skupinám osob , které jsou limitované v možnosti vykonávat práci na plný úvazek a dosahovat příjmu , který by přesáhl minimální mzdu s využitím zkrácených úvazků . ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s1
To bude mít zásadní dopad na příjmy systému veřejného zdravotního pojištění . ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s2
Navrhovatelé tyto dopady konkrétně nevyčíslují , uvádějí , že chybějící doplatek pojistného do minimální výše bude eliminován zvýšeným příjmem pojistného z uzavřených pracovních poměrů na zkrácený úvazek . ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s3
Dle odhadů by se mohlo jednat o přímé náklady v hodnotě téměř jedné miliardy korun . ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s4
Tento propad ale může být mnohem vyšší , pokud by došlo k účelovému jednání , kdy by se zvýšil počet osob vstupujících do systému , který by pro ně byl výhodnější než ten stávající . ps2017-040-08-010-073.u8.p2.s5
Jedná se o návrh , který počítá se zrušením minimálního vyměřovacího základu pro odvod zdravotního pojištění pouze pro zaměstnance a pro ostatní skupiny plátců je ponechává v platnosti . ps2017-040-08-010-073.u8.p3.s1
Vzhledem k důležitosti a složitosti právní úpravy týkající se systému veřejného zdravotního pojištění by měla být tato problematika podrobně projednána , a proto doporučuji návrh zákona propustit do druhého čtení . ps2017-040-08-010-073.u8.p3.s2
Děkuji . ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s1
Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou přihlášku . ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s2
Ano , hlásí se s přednostním právem pan ministr Adam Vojtěch . ps2017-040-08-010-073.u9.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , uvedený návrh zákona je předkládán se zjevně dobrým úmyslem podpory osob nacházejících se z různých důvodů v situaci , kdy mohou mít buď jen částečný úvazek , anebo žádný . ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s3
Ovšem zvolený způsob podpory vzniku nových částečných úvazků je z hlediska systému veřejného zdravotního pojištění a celého zdravotnictví velice nebezpečný , a navíc ani nevede k deklarovanému cíli . ps2017-040-08-010-073.u10.p1.s4
Rád bych vám přiblížil , co po zrušení minimálního vyměřovacího základu zaměstnanců bude s velkou pravděpodobností následovat . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s1
Prvním významným negativem je dopad na příjmovou stránku systému veřejného zdravotního pojištění , ten lze odhadovat až na jednu miliardu korun , přičemž v žádném případě nebude kompenzován zvýšeným počtem uzavřených částečných úvazků , jak uvádějí předkladatelé . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s2
Každá osoba s trvalým pobytem na území České republiky , která není státním pojištěncem , zaměstnancem nebo osobou samostatně výdělečně činnou , je povinna odvádět pojistné jako osoba bez zdanitelných příjmů . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s3
Těch je přibližně 250 tisíc . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s4
To se týká i osob , které jsou zaměstnány na dohodu o pracovní činnosti s měsíčním příjmem do 3 tisíc korun , případně mají příjmy z dohody o provedení práce s měsíčním příjmem do 10 tisíc . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s5
Tyto osoby platí pojistné z minimálního vyměřovacího základu . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s6
To pro letošní rok znamená 1 971 korun za jeden měsíc . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s7
Při přijetí návrhu budou tyto osoby moci uzavřít jakýkoliv zkrácený úvazek a výše jimi odváděného pojistného okamžitě klesne na úroveň přibližně 420 korun za jeden měsíc . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s8
Pokud se tímto způsobem zachová jen čtvrtina ze současného počtu osob bez zdanitelných příjmů , bude roční dopad a propad příjmů v systému veřejného zdravotního pojištění ve výši téměř 800 milionů korun . ps2017-040-08-010-073.u10.p2.s9
Odůvodnění návrhu se tedy v části dopadu do veřejných rozpočtů zcela míjí s realitou . ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s1
Mnohem horším důsledkem je ovšem zcela zřejmá podpora zdravotní turistiky pro občany z jiných zemí Evropské unie i mimo ni . ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s2
Navržená právní úprava bude motivovat k účelovému jednání , kdy do českého systému veřejného zdravotního pojištění umožní vstoupit velkému množství cizinců s nízkým pracovním úvazkem a zcela zanedbatelnou výší odvodů na veřejné zdravotní pojištění . ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s3
Rozsah jim hrazených zdravotních služeb poté zůstává shodný jako u ostatních pojištěnců , přičemž na tyto osoby budou významně doplácet všechny osoby ekonomicky aktivní . ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s4
Zde lze uvést i praktický příklad , kdy na Slovensku při neexistenci minimálního vyměřovacího základu docházelo k účelovému zakládání společností , u nichž byli na částečný úvazek zaměstnáni pojištěnci , kteří ačkoli odváděli nepatrné pojistné , měli přístup k celému portfoliu zdravotních služeb hrazených z tamního systému zdravotního pojištění . ps2017-040-08-010-073.u10.p3.s5
Na základě této zkušenosti od 1 . ledna 2018 slovenský zákon o veřejném zdravotním pojištění stanoví , že na základě zaměstnání může být jejich systému zdravotního pojištění účasten jen ten , jehož měsíční příjem je minimálně ve výši slovenské minimální mzdy , což na druhou stranu působí řadu problémů přeshraničním pracovníkům , kteří mají pouze částečný pracovní úvazek . ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s1
Vzhledem k tomu , že v České republice je rozsah hrazených zdravotních služeb jeden z nejširších v rámci Evropské unie , lze očekávat , že obdobným způsobem jako na Slovensku se nebudou chovat pouze zaměstnanci z příhraničních oblastí , ale všichni , pro něž to bude ekonomicky výhodné . ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s2
Česká republika tak tímto krokem otevírá náruč svého štědrého zdravotnického systému všem , kteří zde uzavřou pracovní poměr na co nejmenší možný úvazek . ps2017-040-08-010-073.u10.p4.s3
Na tuto situaci pochopitelně doplatí všichni , protože v konečném důsledku nebude v systému dost peněz na potřebnou zdravotní péči , čili se pro všechny dostupnost zdravotních služeb zhorší . ps2017-040-08-010-073.u10.p5.s1
Předkladatelé tohoto návrhu dále argumentují tím , že v pojistném na sociální pojištění minimální vyměřovací základ neplatí a pojistné se vypočítává z reálně dosaženého výdělku . ps2017-040-08-010-073.u10.p5.s2
Oproti zdravotnímu pojištění však v sociálním pojištění dostává zaměstnanec dávky , například důchod nebo nemocenskou , vypočtené na základě příspěvků do systému odvedených , neboť v sociálním pojištění jde o dávky finanční , zatímco ve zdravotním pojištění dostává pojištěnec všechno , na co má podle zákona nárok , bez ohledu na to , kolik přispěje . ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s1
Způsob , jakým se předkladatelé snaží dosáhnout podpory uzavírání částečných úvazků u některých limitovaných skupin osob nepovažuji za šťastný . ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s2
I v současné době zákon o pojistném na veřejném zdravotním pojištění obsahuje výčet pojištěnců , pro něž minimální vyměřovací základ neplatí . ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s3
Přestože je podle mého názoru již nyní dost široký , nic nebrání diskusi nad tím zvýšit rozsah a jeho případné tedy rozšíření na další skupiny , například větší podporou matek starajících se o děti po rodičovské dovolené , což je ostatně jediná skupina , kterou předkladatelé výslovně zmiňují jako tu , na niž návrh cílí . ps2017-040-08-010-073.u10.p6.s4
Úplné zrušení minimálního vyměřovacího základu za účelem podpory několika relativně malých skupin osob považuji v tomto směru za příslovečné vylití vaničky i s dítětem