ps2017-040-06-004-162.u1.p1.s1
162 . ps2017-040-06-004-162.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jany Černochové , Andreje Babiše , Jana Hamáčka , Petra Fialy a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 557 / - prvé čtení ps2017-040-06-004-162.u1.p2.s1
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 557 / 1 . ps2017-040-06-004-162.u1.p3.s1
Prosím , aby předložený návrh uvedla za navrhovatele paní poslankyně Jana Černochová . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s1
Děkuji , pane předsedo , krásné dopoledne dámy a pánové . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s2
Předstupuji před vás podruhé s návrhem novely Ústavy České republiky týkající se článku 43 . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s3
Poprvé to bylo v roce 2016 a debaty odborné i politické potvrdily , že změna bezpečnostního prostředí skutečně vyžaduje novelu předmětného článku naší Ústavy , především oblasti vysílání sil . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s4
Jsem ráda , že můj návrh podpořily desítky z vás napříč politickým spektrem a následně vláda dala návrhu doporučující stanovisko . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s5
To jasně dokazuje , že se nejedná o nějaký rozmar či nepromyšlený krok , ale o něco , co bude v důsledku ve prospěch bezpečnosti této země a jejích občanů . ps2017-040-06-004-162.u2.p1.s6
Chci vás ubezpečit , že návrh je plně konformní s naším ústavním pořádkem i mezinárodním právem . ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s1
Nejprve pár slov k historii předmětného článku . ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s2
Původní článek 43 v odstavci 2 hovořil o tom , že - teď cituji : " Vyslat ozbrojené síly mimo území České republiky lze jen se souhlasem obou komor . " ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s3
V roce 2000 došlo k novele , která reagovala mimo jiné na vstup České republiky do NATO a která předmětný článek výrazně rozšířila ze dvou odstavců na šest . ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s4
Vymezila postup při vysílání ozbrojených sil České republiky a rozšířila postup pro přijímání cizích sil a jejich průjezdů a přeletů . ps2017-040-06-004-162.u2.p2.s5
Zároveň v odstavci 4 stanovila striktní podmínky , za kterých může vláda vyslat ozbrojené síly na 60 dnů bez souhlasu Parlamentu . ps2017-040-06-004-162.u2.p3.s1
Předchozí novely , stejně jako ta nyní navrhovaná , jsou důsledkem změn bezpečnostního prostředí a nutnosti na ně reagovat . ps2017-040-06-004-162.u2.p3.s2
Je na nich dobře vidět vývoj uvažování o obraně a bezpečnosti od počátku devadesátých let minulého století , kdy zhroucené státy , terorismus , regionální šíření nestability , migrace , ale i potřeba odstrašení , nebyly vnímány jako zásadnější hrozby či jevy . ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s1
Co tedy navrhujeme ? ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s2
Po diskusích a provedených analýzách možností ve spolupráci s právníky , bezpečnostními experty i vojáky byla zvolena varianta zjednodušení stávající úpravy článku 43 . ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s3
Především ze čtvrtého odstavce budou vypuštěny podmínky , které omezovaly vládu při vysílání ozbrojených sil na 60 dnů . ps2017-040-06-004-162.u2.p4.s4
Nově by tedy vláda mohla vyslat síly do zahraničí dle svého uvážení , nicméně zůstává nadále povinnost informovat Parlament , který může toto rozhodnutí zvrátit . ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s1
A jaké jsou výhody pro tuto změnu ? ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s2
Podle současné úpravy není možné vyslat vojenské jednotky na záchranu rukojmí zadržovaných v zahraničí bez předchozího souhlasu Parlamentu České republiky . ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s3
Vzhledem k tomu , že taková akce musí probíhat v utajení a hrozí nebezpečí z prodlení , je její provedení jen těžko představitelné . ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s4
Představitelé České republiky se opakovaně zavázali k naší účasti v silách velmi rychlé reakce . ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s5
Tyto jednotky musí být schopné vyrazit dle potřeby v řádu desítek hodin , což potřebný schvalovací proces prakticky také neumožňuje . ps2017-040-06-004-162.u2.p5.s6
A vlastně když jsme schvalovali ten poslední mandát , tak jsme tam nechávali jakýsi bianko šek . ps2017-040-06-004-162.u2.p6.s1
V případě schválení změny bude vláda moci vyslat bez odkladu vojenské jednotky do operací Evropské unie či Organizace spojených národů , a přispět tak k urychlenému řešení krizových situací vojenského i nevojenského charakteru , např . zabránění zhroucení nějakého státu v Evropě blízkých regionech , což by mohlo vyvolat nestabilitu v daném regionu , způsobit migrační vlnu do Evropy atd . ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s1
Další změnou , kterou návrh obsahuje , je , že vláda bude moci rozhodovat o přeletech a průjezdech ozbrojených sil cizích států hromadně a o způsobu povolování těchto pohybů . ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s2
Dosud praxe fungovala obdobně , ale text Ústavy jí bohužel neodpovídá . ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s3
Vláda podle něj má povinnost o těchto svých rozhodnutích informovat Parlament , který je může zrušit , ale vzhledem k tomu , že přeletů a průjezdů jsou stovky či tisíce , nemůže tak prakticky činit u každého jednoho zvlášť , jak z textu Ústavy vyplývá , a informuje o nich komory Parlamentu en bloc . ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s4
Jde tedy o sladění Ústavy s praxí , protože skutečně množné číslo tam není , je tam číslo jednotné . ps2017-040-06-004-162.u2.p7.s5
Důležitou skutečností je , že kontrolní role Parlamentu , tedy obou našich komor , zůstává zachována , protože jej vláda vždy musí bez zbytečného odkladu informovat a jakákoliv z komor může nadpoloviční většinou všech členů rozhodnutí vlády zrušit . ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s1
V rámci debaty politické , odborné i laické se objevuje k zamýšlené novele několik výhrad , a tak bych k nim také ráda něco uvedla . ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s2
Možná tím třeba odradím některého z kolegů od vystoupení . ps2017-040-06-004-162.u2.p8.s3
Neodradím , ale každopádně budu informovat ty z vás , kteří jste se tomu třeba nevěnovali tak jako já nebo někteří kolegové z výboru pro obranu . ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s1
Na prvním místě tedy to byla obava , aby vláda nezneužila volné ruky , kterou odstraněním podmínek pro vysílání sil na 60 dnů dostane . ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s2
Zaprvé , těžko se dá předpokládat , že by bylo možné během 60 dnů naplánovat a provést rozsáhlejší vojenskou operaci v zahraničí . ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s3
Zadruhé , vláda může přislíbit v případě potřeby NATO , Evropské unie či OSN vyslání českých vojáků a může díky 60 dennímu oknu vyslat do zájmové oblasti například průzkumné týmy , ale bude muset informovat Parlament a pro větší nasazení si vyžádat jeho souhlas . ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s4
Zatřetí , vláda se může rozhodnout pro operaci menšího rozsahu , která se bude dát zvládnout během 60 dnů , ale opět musí jít raději dříve než později do Parlamentu pro souhlas . ps2017-040-06-004-162.u2.p9.s5
Začtvrté , nedá se předpokládat , že by se vláda , která existuje s důvěrou Sněmovny , se rozhodla spáchat politickou sebevraždu a provedla vojenskou operaci v zahraničí bez předchozích politických konzultací a zajištění si podpory . ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s1
Další obavou , kterou jsem se někde dočetla , je , že akce například na záchranu rukojmí bez souhlasu státu , kde by k ní došlo , bude porušením mezinárodního práva , či dokonce agresí . ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s2
Jak uvádí ústavní právník pan doktor Jan Kudrna s odkazem na odbornou literaturu , mezinárodní právo veřejné například nepovažuje za legální použití síly za účelem ochrany vlastních občanů na území cizího státu i bez jeho souhlasu . ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s3
Konec citace . ps2017-040-06-004-162.u2.p10.s4
To znamená , že pokud by k takové situaci došlo , nebude se jednat o porušení mezinárodního práva , navíc již bylo možné zaznamenat případy , kdy stát , ve kterém k únosu došlo , dal domovské zemi unesených občanů volné pole působnosti k provedení operace , neboť dotyční byli v rukou zločinecké organizace a sám tento stát neměl potřebné kapacity k osvobození . ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s1
Třetí a hlavní obavou , jsem se dočetla , je , že vláda bude moci zneužít své pravomoci a legálně pozvat zahraniční vojáky do České republiky s nějakými nekalými úmysly . ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s2
Opět se dá odkázat na to , že pokud by vláda neměla zajištěnu politickou podporu pro něco takového , spáchala by politickou sebevraždu , a že stále platí omezení 60 dny a také možnost zrušení rozhodnutí nadpoloviční většinou jedné z komor Parlamentu . ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s3
Samozřejmě může se objevit vláda , která se rozhodne jít mimo ústavnost . ps2017-040-06-004-162.u2.p11.s4
Ale to může učinit již dnes a ani sebelepší a sebesilnější právní úprava není schopna zabránit zlovůli , pokud se někdo rozhodne , že nebude respektovat pravidla . ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s1
Žádám vás tedy o podporu navrhované novely , která , a o tom jsem skutečně přesvědčena , je ve prospěch bezpečnosti tohoto státu a jeho občanů , má podporu premiéra , má podporu vicepremiéra , má podporu Ministerstva obrany , a myslím si , že kolem šedesátky z vás , kteří jste zrovna byli přítomni v sále , když jsem sbírala podpisy pod tento návrh , a zejména má kladné stanovisko vlády . ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s2
Tuto normu navrhuji společně s mými kolegy , přestože já jako zástupkyně navrhovatelů , která tady před vámi stojím , jsem opoziční poslankyní a současná vláda není mou vládou , ale je to vláda České republiky a já se v politice vždycky snažím , abychom v oblastech obrany a bezpečnosti si nehráli na to , kdo z nás má jaké partajní tričko , ale abychom přemýšleli o budoucnosti nejenom České republiky , ale i o těch bezpečnostních otázkách do budoucna tak , že jsou skutečně v zájmu nás všech napříč politickým spektrem . ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s3
A jednou je u vlády ten , podruhé tam bude onen , ale pokaždé toto ustanovení může ta vláda potřebovat . ps2017-040-06-004-162.u2.p12.s4
Dejme jí tu možnost . ps2017-040-06-004-162.u2.p13.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-040-06-004-162.u3.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-040-06-004-162.u3.p1.s2
Nyní poprosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Dominik Feri . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení přítomní členové vlády , pro zpravodaje je to vždycky radost , když má pečlivého navrhovatele , který všechno dostatečným způsobem zmíní . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s3
Skutečně tento návrh se vydává třemi základními směry a upravuje tři základní oblasti . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s4
Tou první je pravomoc vlády při vysílání ozbrojených sil . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s5
Ústavodárce byl poněkud kazuistický a opravil to tak trošku řekněme pro potřeby praxe se ukázalo neobratně , nedostatečně . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s6
Další část se týká úpravy přeletů a přejezdů a poslední část parlamentní kontroly činnosti vlády . ps2017-040-06-004-162.u4.p1.s7
Jedná se o návrh široce konsenzuální a vláda vyslovila s tímto návrhem ústavního zákona souhlas bez připomínek . ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s1
Navržený garanční výbor je výbor ústavně - právní . ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s2
Jako zpravodaj dávám ke zvážení přikázání ještě stálé komisi pro Ústavu , bývá to tu u ústavních zákonů dobrým zvykem . ps2017-040-06-004-162.u4.p2.s3
Děkuji . ps2017-040-06-004-162.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-06-004-162.u5.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem přihlásil pan místopředseda Filip . ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s2
Vážený pane předsedo , členové vlády , paní a pánové , zpravodaj má pravdu , že to je dobře připravený návrh . ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s3
Dokonce i paní navrhovatelka , nebo zástupkyně navrhovatelů , má pravdu v tom , že jde teprve o druhou změnu Ústavy , článku 43 . ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s4
I to rozšíření z roku 2000 myslím pojmenovala správně . ps2017-040-06-004-162.u6.p1.s5
Ale zcela se vyhnula tomu , co je zásadním problémem tohoto problému , to znamená přesun principu parlamentní demokracie na demokracii v uvozovkách exekutivní , protože vyřazení Parlamentu je tam zjevné . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s1
Paní navrhovatelka , nebo zástupkyně navrhovatelů , zcela vynechala to , jakým způsobem je v tuto chvíli upraven postup Parlamentu za situace , kdy dojde k ohrožení bezpečnosti státu . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s2
Ale absolutně se tomu vyhnula . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s3
Protože to je smysl vyřazení Parlamentu z rozhodování . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s4
A potom si tady následně do 60 dní dělejte , co chcete . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s5
Kdo vyhlašuje stav ohrožení , válečný stav ? ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s6
Přeci vláda . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s7
A ta ve chvíli , kdy ho nevyhlásí , má potom volné ruce , aniž by se starala . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s8
On totiž Parlament nemusí být vyřazen a může být dosaženo těch okamžitých rozhodnutí Poslanecké sněmovny . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s9
Takže neříkejme si , že to je tak nutné , protože Parlament se pomalu sejde . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s10
Prostě to není pravda . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s11
A to zamlčení , ta cenzura mlčením o tom článku , který to upravuje v jednacím řádu , mi opravdu vadí . ps2017-040-06-004-162.u6.p2.s12
Ale opravdu vadí ! ps2017-040-06-004-162.u6.p3.s1
Tak pro připomenutí , nebudu tedy citovat článek 43 Ústavy , ale vystačím si pro tu změnu charakteru České republiky z parlamentní demokracie na jakousi exekutivní demokracii , ocituji platný § 109 m našeho zákona o jednacím řádu : " Je - li Sněmovně předložen návrh na vyhlášení válečného stavu , vyhlášení stavu ohrožení státu , vyslovení souhlasu s prodloužením doby nouzového stavu , zrušení nouzového stavu před uplynutím doby , na kterou byl vyhlášen , vyslovení souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky , anebo na rozhodnutí o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodních organizací , jíž je Česká republika členem , v době stavu ohrožení státu nebo válečného stavu , rozhodne o něm ve zkráceném jednání . " ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s1
A teď vám řeknu , co se všechno vyřazuje . ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s2
Za prvé se vyřazuje § 51 o jednacích dnech . ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s3
To znamená , že svolání Poslanecké sněmovny může udělat předseda , případně místopředseda ve chvíli , kdy je o to požádán , bez odkladu . ps2017-040-06-004-162.u6.p4.s4
Bez odkladu . ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s1
Je vyřazen dokonce i § 53 o jednacích hodinách . ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s2
Čili neplatí od 9 do 21 . Neplatí . ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s3
Neplatí to , že jednáme od úterka do pátku , že pondělí jsou poslanecké dny . ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s4
Může se jednat od pondělka do neděle , v kteroukoliv hodinu denní i noční . ps2017-040-06-004-162.u6.p5.s5
To je pravda . ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s1
Dokonce je vyloučeno i to , že nemohou být interpelace . ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s2
Nelze přesunout body . ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s3
Čili pokud by chtěl někdo tomu zamezit , tomu projednávání návrhu vlády , tak tak učinit nemůže . ps2017-040-06-004-162.u6.p6.s4
A nepochybuji o tom , že ti , kterým vyhovuje , že to rozhodnutí nebude rozhodnutí Parlamentu , ale že změní charakter republiky , no to samozřejmě některým vyhovuje . ps2017-040-06-004-162.u6.p7.s1
A jak praví jedna krásná česká pohádka , když ti králové jsou dotazováni , aby s tou válkou něco udělali , tak jejich poradci si svléknou civilní šat , vezmou si generálské uniformy a rozhodují o válce .