|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-009-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona o dani z digitálních služeb /sněmovní tisk 658/ - prvé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040060.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 617 • previousnext

ps2017-040-02-009-017.u1.p1.s1 17.
ps2017-040-02-009-017.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o dani z digitálních služeb /sněmovní tisk 658/ - prvé čtení
ps2017-040-02-009-017.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.
ps2017-040-02-009-017.u1.p2.s2 Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
ps2017-040-02-009-017.u1.p2.s3 Paní ministryně, prosím.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s2 Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představila návrh zákona o dani z digitálních služeb.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s3 Hlavním cílem návrhu zákona je zavést daň, kterou se bude zdaňovat úplatné poskytování vybraných digitálních služeb na území České republiky.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s4 Návrh zákona vychází z návrhu směrnice, který byl projednáván v Evropské unii, ale pro který nebyla nalezena jednomyslná shoda, a tak směrnice nakonec nebyla přijata.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s5 Pro vaši informaci, jsem ji podporovala velmi aktivně.
ps2017-040-02-009-017.u2.p1.s6 V různých členských státech Evropské unie se v současné době buď jednostranně zavádějí, nebo dokonce již byly zavedeny daně, které vycházejí z tohoto návrhu směrnice, například jde o Francii, Rakousko, Španělsko, Portugalsko, ale i další země, které na úpravě pracují.
ps2017-040-02-009-017.u2.p2.s1 Nad rámec evropského návrhu obsahuje předložený návrh zákona dopracování některých problémů, které návrh směrnice doposud neřešil, avšak předmět zdanění je velmi podobný původnímu návrhu, tak aby subjekty daně nebyly zatíženy různým rozsahem zdanění v různých státech Evropské unie.
ps2017-040-02-009-017.u2.p3.s1 Do působnosti zákona spadají následující digitální služby, které zákon označuje jako zdanitelné.
ps2017-040-02-009-017.u2.p4.s1 Za prvé, provedení cílené reklamní kampaně, která spočívá v umísťování cílené reklamy na digitálním rozhraní a s související poskytování doplňkových služeb.
ps2017-040-02-009-017.u2.p5.s1 Za druhé, využití mnohostranného digitálního rozhraní, které spočívá v umožnění uzavírání transakcí mezi uživateli mnohostranného digitálního rozhraní a další způsoby jeho využití.
ps2017-040-02-009-017.u2.p6.s1 Za třetí, poskytnutí dat o uživatelích, která byly získána a shromážděna o uživatelích digitálních rozhraní.
ps2017-040-02-009-017.u2.p6.s2 Subjekt daně, který je označován jako plátce, se určí pomocí čtyř zákonem stanovených prahů posuzovaných za rozhodné období, které zjednodušeně řečeno odpovídá poslednímu účetnímu období, za které je k dispozici účetní závěrka.
ps2017-040-02-009-017.u2.p7.s1 První práh stanovuje, že subjektem daně budou ty právnické osoby, které buď patří do skupiny s konsolidovaným výnosem přesahujícím 750 mil. eur, nebo které takového výnosu dosahují samy.
ps2017-040-02-009-017.u2.p8.s1 Druhý práh stanovuje, že současně musí tyto právnické osoby samy nebo v rámci skupiny inkasovat úhrn části úplat za uskutečněné zdanitelné služby, které připadají na Českou republiku, přesahující 100 mil. korun.
ps2017-040-02-009-017.u2.p9.s1 Třetí práh stanovuje, že subjektem daně v případě provedení cílené reklamní kampaně a poskytnutí dat o uživatelích budou právnické osoby, u nichž úhrn části úplat za uskutečněné zdanitelné služby připadající na Českou republiku přesáhne 5 mil. korun.
ps2017-040-02-009-017.u2.p9.s2 Využití mnohostranného digitálního rozhraní budou mít právnické osoby, u nichž musí toto rozhraní mít více než 200 tis. uživatelských účtů.
ps2017-040-02-009-017.u2.p10.s1 Čtvrtý práh stanovuje, že subjektem daně budou pouze ty právnické osoby, u kterých není poskytování zdanitelných služeb pouze malým zlomkem jejich celkové činnosti, tedy jedná se o podniky nebo skupiny podniků, které podnikají převážně digitálně.
ps2017-040-02-009-017.u2.p10.s2 Vyloučeny budou ty podniky nebo skupiny podniků, u nichž podíl inkasa ze zdanitelných služeb v rámci Evropy na jejich celkových výnosech v rámci Evropy činí nejvýše 10 %.
ps2017-040-02-009-017.u2.p11.s1 Zároveň se pro účely zamezení obcházení tohoto zákona zavádí oznamovací povinnost subjektů, které sice přesáhnou první a druhý práh, nicméně tento čtvrtý práh nepřesáhnou.
ps2017-040-02-009-017.u2.p11.s2 Oznamovací povinnost může být v rámci skupiny splněna i souhrnně tak, že se podá jedno oznámení za více členských entit téže skupiny.
ps2017-040-02-009-017.u2.p12.s1 Tyto prahy omezují působnost zákona na subjekty určité velikosti, a to v případech, kdy existuje významná digitální přítomnost těchto společností na území České republiky v souvislosti s poskytováním některé ze zdanitelných služeb.
ps2017-040-02-009-017.u2.p12.s2 Zároveň je zamezeno tomu, aby daň nepříznivě dopadla na společnosti, které sice jsou součástí nadnárodní skupiny, která je významná digitálně přítomná na území České republiky, ale samy tyto zdanitelné služby neposkytují, nebo je poskytují, avšak dosahují zákonných limitů, či je poskytují pouze okrajově.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s1 Sazba daně je 7 %, a to jednotně pro všechny zdanitelné služby.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s2 Zdaňovacím obdobím bude kalendářní rok.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s3 Subjekt daně, kterému nově vznikne daňová povinnost k dani z digitálních služeb, bude mít povinnost podat přihlášku k registraci.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s4 Při správě daně se použije takzvané samovyměření, daň se tak bude stanovovat právní fikcí přímo na základě podání daňového přiznání.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s5 Jde o standardní a moderní způsob správy daní, který je používán u nově zavedených daní a který je obvyklý i v zahraničí.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s6 Daň bude placena primárně zálohově, a to v měsíčních zálohách odpovídajících jedné dvanáctině daně tvrzené za předchozí zdaňovací období.
ps2017-040-02-009-017.u2.p13.s7 V prvním období po registraci k dani výše záloh bude vycházet z částky rozhodné pro účely již zmíněného druhého prahu.
ps2017-040-02-009-017.u2.p14.s1 Návrh zákona dále obsahuje zvláštní následek porušení povinnosti při správě této daně, a to institut nespolehlivého plátce daně z digitálních služeb.
ps2017-040-02-009-017.u2.p14.s2 Důvodem zavedení tohoto opatření je zejména skutečnost, že subjektem daně budou ve významné míře zahraniční právnické osoby, u kterých nelze očekávat, že by měly v České republice majetek postižitelný daňovou exekucí a které lze jen velmi těžko postihnout sankcemi za platební delikty.
ps2017-040-02-009-017.u2.p14.s3 Účinnějším se totiž v těchto případech jeví postihnutí reputace takového subjektu než jeho majetku.
ps2017-040-02-009-017.u2.p14.s4 Informace, že subjekt je nespolehlivým plátcem, bude zveřejněna na internetu.
ps2017-040-02-009-017.u2.p14.s5 Jedná se o obdobnou úpravu, jaká je dnes v případě daně z přidané hodnoty.
ps2017-040-02-009-017.u2.p15.s1 Účinnost zákona se navrhuje patnáctým dnem po jeho vyhlášení.
ps2017-040-02-009-017.u2.p15.s2 Zákon však není retroaktivní, zdaňovat se budou pouze skutečnosti, které nastanou po účinnosti tohoto zákona, i když nabude účinnosti v průběhu zdaňovacího období.
ps2017-040-02-009-017.u2.p16.s1 V návrhu zákona o dani z digitálních služeb je z důvodu zvýšení právní jistoty adresátů výslovně zakotveno omezení použitelnosti tohoto zákona ve vazbě na konkrétní zdaňovací období, kdy posledním zdaňovacím obdobím bude zdaňovací období roku 2024.
ps2017-040-02-009-017.u2.p16.s2 Daň z digitálních služeb představuje tedy překlenovací opatření, které být aplikováno v období, než bude dosaženo shody na globálním řešení zdanění digitálních služeb, na jehož přípravě probíhají v současné době intenzívní práce zejména na poli Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
ps2017-040-02-009-017.u2.p16.s3 Nicméně je nutné podotknout, že tyto práce probíhají již od roku 2013.
ps2017-040-02-009-017.u2.p17.s1 Důvodem omezení použitelnosti tohoto zákona je zejména to, že nejefektivnějším řešením v reakci na nové výzvy digitální ekonomiky pro současné daňové systémy jsou opatření, která budou prosazována a zaváděna v širokém mezinárodním kontextu.
ps2017-040-02-009-017.u2.p17.s2 Vlastní národní úprava dočasného charakteru za cíl vytvořit společně s dalšími státy Evropské unie, které vlastní úpravu zavádějí nebo zavedly, tlak na mezinárodní instituce a na uspíšení prací na globálním řešení.
ps2017-040-02-009-017.u2.p17.s3 Děkuji vám za pozornost.
ps2017-040-02-009-017.u3.p1.s1 Tak.
ps2017-040-02-009-017.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Václav Votava.
ps2017-040-02-009-017.u3.p1.s3 Pane poslanče, máte slovo.
ps2017-040-02-009-017.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2017-040-02-009-017.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, členové vlády, dovolte, abych vás seznámil s velice stručnou zpravodajskou zprávou, protože paní ministryně financí tady velice pečlivě a velice podrobně hovořila o principech digitální daně, tak jak je v návrhu tisku 658 zákona o dani z digitálních služeb.
ps2017-040-02-009-017.u4.p1.s3 bych tedy jenom připomněl ty nejdůležitější věci.
ps2017-040-02-009-017.u4.p2.s1 Návrh tedy zavádí digitální daň ve výši 7 % na vybrané internetové služby poskytované v České republice.
ps2017-040-02-009-017.u4.p2.s2 Budou podléhat společnosti s globálním obratem nad 750 mil. eur ročně, které na území České republiky dosáhnou za kalendářní rok obratu minimálně 100 mil. korun za uskutečněné, tedy zdanitelné služby.
ps2017-040-02-009-017.u4.p2.s3 Dani přitom budou podléhat jednotlivé služby tehdy, pokud u nich bude překročena minimální hranice jejich zdanění.
ps2017-040-02-009-017.u4.p3.s1 Je třeba říci, že internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala jejich ziskům v naší zemi, což si myslím, že je nefér vůči ostatním firmám v České republice, které tu daně odvádějí.
ps2017-040-02-009-017.u4.p3.s2 Je třeba také říci, že Česká republika dlouhodobě podporuje nalezení společného mezinárodního řešení jednáním na úrovni Evropské unie a OECD, avšak bohužel to ještě nějakou dobu potrvá, přitom tedy přichází tato koalice s vlastním řešením.
ps2017-040-02-009-017.u4.p4.s1 Jak jsem řekl, návrh zákona zavádí 7% daň u společností se stanoveným obratem ve třech blíže specifikovaných oblastech - paní ministryně je tady vyjmenovala.
ps2017-040-02-009-017.u4.p4.s2 Digitální dani přitom bude poskytování těchto služeb podléhat jedině za předpokladu, že bude u daného plátce překročena minimální hranice pro jejich zdanění, to bych chtěl zdůraznit.
ps2017-040-02-009-017.u4.p4.s3 V případě provedení cílené reklamní kampaně o poskytnutí dat o uživatelích je touto hranicí v obou případech obrat za danou službu v České republice ve výši minimálně 5 mil. korun.
ps2017-040-02-009-017.u4.p5.s1 Závěrem bych chtěl říci, že předložený návrh je tedy v souladu s programovým prohlášením vlády, která se zavázala aktivně řešit fenomén digitální a sdílené ekonomiky, a účinnost zákona se bude odvíjet od legislativního procesu.
ps2017-040-02-009-017.u4.p5.s2 Předpokládaný start digitální daně v České republice je v polovině roku 2020 a předpokládaný roční výnos digitální daně do státního rozpočtu na rok 2020 byl zahrnut již ve státním rozpočtu ve výši, jestli se nemýlím, 5 mld. korun.
ps2017-040-02-009-017.u4.p6.s1 Děkuji.
ps2017-040-02-009-017.u4.p6.s2 Tolik moje stručná zpravodajská zpráva.
ps2017-040-02-009-017.u4.p6.s3 Pane místopředsedo, hlásím se rovnou do rozpravy.
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s1 Ano.
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s2 A jako zpravodaj máte přednostní právo, můžete vystoupit kdykoli.
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s3 Takže tedy otevírám obecnou rozpravu, jsou tam sice dva přihlášení poslanci, ale zpravodaj může kdykoli vystoupit, takže můžete s přednostním právem hned.
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s4 Chcete vystoupit hned?
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s5 Zpravodaj právo vystoupit kdykoliv, takže prosím, máte slovo a připraví se pan poslanec Tomáš Martínek.
ps2017-040-02-009-017.u5.p1.s6 Prosím.
ps2017-040-02-009-017.u6.p1.s1 Ještě jednou děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo.
ps2017-040-02-009-017.u6.p1.s2 Vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, digitální ekonomika proměňuje naše životy každým dnem a internetoví giganti dosahují v naší zemi nadměrných zisků.
ps2017-040-02-009-017.u6.p1.s3 Pokud se ale podíváme na to, v jaké míře u nás tyto firmy platí daně, tak ty jejich ziskům neodpovídají ani vzdáleně.
ps2017-040-02-009-017.u6.p2.s1 Když se podívám na náš český trh - a jistě jste to v médiích také zaznamenali - tak např. společnost Seznam u nás platí třicetkrát více na daních než internetový gigant Google.
ps2017-040-02-009-017.u6.p2.s2 Určitě se zde shodneme, že takto nastavený daňový systém není fér, a to jak vůči našim firmám, které zde poctivě odvádějí daně, ale především vůči občanům, kteří drží státní kasu svou prací a spotřebou nad vodou, a to mnohem více než tyto nadnárodní korporace.
ps2017-040-02-009-017.u6.p2.s3 Nemají totiž takové finanční a personální zdroje, jako mají velké firmy, aby optimalizovali své daňové zatížení.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s1 I proto jsem rád, že sociální demokracie přišla jako první s digitální daní.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s2 Ještě teď si živě pamatuji, jak jsme byli za tento nápad vysmíváni, a myslím, že nad principem této daně bychom se zde v dolní komoře mohli většinově shodnout.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s3 Toho, že je odliv kapitálu z digitálního prostředí problém, jsme si totiž nevšimli jen my.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s4 Tento problém reflektuje celá Evropa.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s5 Jen prostě společného celounijního řešení jsme se bohužel dosud nedočkali.
ps2017-040-02-009-017.u6.p3.s6 Proto tato vláda, koaliční vláda, přichází s vlastním návrhem.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s1 I proto jsem rád, že nejsme sami, kdo k této dani přistupuje.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s2 Jen pro zajímavost, Francie 3% digitální daň a na rozdíl od našeho návrhu platí retroaktivně.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s3 Rakousko pak zavádí pro internetové giganty 5% daň z příjmů z online reklamy.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s4 Náš návrh na 7% daň se bude týkat jak umisťování cílené reklamy na internetu, tak budou podléhat i některé platformy digitální ekonomiky, které se doteď placení daní oklikou vyhýbaly.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s5 Zavedení vyššího zdanění digitálních služeb je jednoznačný úspěch sociální demokracie.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s6 Chtěli jsme si posvítit na odtok nezdaněného kapitálu ze země a našli jsme také reálné řešení.
ps2017-040-02-009-017.u6.p4.s7 I když se tomu někteří samozřejmě zasmějí.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, možná jste v poslední době v médiích zaznamenali stejně jako , že i nám kvůli této dani Spojené státy americké pohrozily obchodní válkou, i když zřejmě zatím jen neoficiálně.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s2 se jim ani nedivím, moc dobře si uvědomují, jak je pro jejich firmy Česká republika snadným cílem pro jejich lehce nabyté renty.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s3 Osobně si ale myslím, že bychom neměli tomuto pomyslnému chrastění řetězy ustupovat.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s4 Z České republiky odteklo již dost nezdaněných peněz a je třeba tomu udělat také přítrž.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s5 Neděláme politiku pro diplomaty, ale pro lidi.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s6 Tomu, že chceme, aby hodnoty, jež jsou v naší zemi vytvořeny, byly i v naší zemi důsledně daněny, se nemůže přece nikdo divit, a aby se také tyto korporace na digitálním trhu více podílely na rozvoji České republiky a na růstu životní úrovně našich občanů.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s7 Roční výnos se podle výpočtu Ministerstva financí očekává v rozmezí 2,4 6,6 mld. korun.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s8 Výsledný rozpočtový dopad se pak pohybuje na polovině tohoto intervalu, což je okolo 5 mld. korun.
ps2017-040-02-009-017.u6.p5.s9 Již jsem i ve své zpravodajské zprávě hovořil o tom, že do rozpočtu je počítáno v příštím roce s cca 5 mld. korun výnosu.

Text viewDownload CoNNL-U