ps2017-040-02-004-210.u1.p1.s1
210 . ps2017-040-02-004-210.u1.p1.s2
Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 361 / 2000 Sb . , o provozu na pozemních komunikacích a o změně některých zákonů ( zákon o silničním provozu ) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 374 / - třetí čtení ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s1
Požádám , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa pan poslanec Petr Dolínek - vidím , že je přítomen - a zpravodaj garančního hospodářského výboru pan poslanec Jan Bauer , který je taky přítomen . ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s2
Konstatuji , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 374 / 4 , který byl doručen 28 . listopadu 2019 . ps2017-040-02-004-210.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 374 / 5 . ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s1
Ptám se navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s3
Ještě jednou požádám sněmovnu o klid ! ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s4
Pane poslanče , ještě chvilku . ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s5
Jakmile bude situace taková , že bude možné , abychom vyslechli před otevřením rozpravy ve třetím čtení navrhovatele , udělím mu slovo . ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s6
Nemám v úmyslu jmenovat jednotlivé poslance , ale prosím tedy , pokud vedete jinou debatu , než je silniční zákon , zásadně v předsálí ! ps2017-040-02-004-210.u1.p3.s7
Děkuji . ps2017-040-02-004-210.u1.p4.s1
Máte slovo , pane poslanče . ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s1
Dobré dopoledne . ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovoluji si tedy předložit ve třetím čtení návrh zákona , který řeší poměrně jednoduchou záležitost . ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s3
Ta se týká toho , že v rámci existence preferenčních pruhů určených pro veřejnou hromadnou dopravu , integrovaný záchranný systém a někde např . i vozy taxi , podle toho , jak je to upraveno , nemohla a nemůže dosud městská policie na místě udělit pokutu . ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s4
Mohla pouze na vyhrazené místo odstavit automobil , započít správní řízení , a to vše samozřejmě je velmi komplikované , není to ideální . ps2017-040-02-004-210.u2.p1.s5
To znamená , neměla pozici státní policie v tomto případě . ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s1
Proč je nutné dodržovat preferenční pruhy , je podle mě poměrně nasnadě a je to důvod jednoduchý . ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s2
Naštěstí stále většina populace České republiky využívá veřejnou dopravu jako svoji prioritní dopravu ať za prací , nebo za jiným účelem a samozřejmě také integrovaný záchranný systém hojně využívá těchto pruhů právě v okamžicích , kdy jde o krizové situace a kdy ranní doprava například nebo odpolední špička zabraňují rychlému průjezdu nějakou oblastí . ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s3
Řidiči , kteří nerespektují tento provoz a vjíždějí do preferenčních pruhů , tím samozřejmě porušují předpisy . ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s4
Bohužel vím , že státní policie má určitě daleko více věcí na starosti než pouze kontrolovat preferenční pruhy , ale městská policie je zase díky kamerovému systému a dalším věcem obeznámena s tím , co se děje na jejich území , a mohla by proto účinně zasahovat např . ve špičkách tam , kde je to třeba . ps2017-040-02-004-210.u2.p2.s5
Proto tento návrh byl předložen . ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s1
V prvním čtení došlo k několikahodinové diskuzi na téma , zda obecní policie má být zatížena , nebo nemá být zatížena dalšími pravomocemi . ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s2
Jsem rád , že jsme si zde vyříkali , že to je jedna unikátní pravomoc , o kterou rozšiřujeme povinnosti nebo možnosti městské policie . ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s3
A jsem také rád , že kolegové a kolegyně nepoužili tento zákon na to , aby dále vstupovali do pravomocí městské policie v rámci dopravy . ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s4
Takže takto ten návrh zákona byl ochráněn . ps2017-040-02-004-210.u2.p3.s5
Dovoluji si požádat o jeho podporu , jelikož i na gesčním hospodářském výboru následně ta diskuze byla jednoduchá a návrh byl podpořen . ps2017-040-02-004-210.u2.p4.s1
Já bych se podobně jako jiní kolegové krátce zmínil o pozměňovacích návrzích , které zazněly následně . ps2017-040-02-004-210.u2.p4.s2
Je jich několik , není jich takové množství , ale některé jsou významné . ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s1
První návrh , který bych chtěl zmínit , je návrh , který říká , že nahrazujeme , resp . že prodlužujeme možnost , kdy může někdo zaplatit úřadu pokutu , z 15 na 30 dnů . ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s2
Já to vidím jako optimální záležitost , protože města často měla problém , že když někdo založil složenku , následně zaplatil šestnáctý , sedmnáctý den , tak na své náklady musela ty peníze obec vracet zpátky hříšníkovi a začít řízení . ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s3
Takto dáváme tu šanci , aby v tom třicetidenním rytmu , kdy lidé jsou zvyklí platit různé účty a podobně , se vypořádali i se svojí pokutou . ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s4
Nicméně samozřejmě v případě , že 30 dnů nebude využito , tak běží klasické řízení dále . ps2017-040-02-004-210.u2.p5.s5
Myslím si , že to je věc pozitivní . ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s1
Dále bych ocenil i návrh , který se přímo netýká provozu na běžných komunikacích , ale je zde návrh , aby se mohl týkat toho , že v oblasti řidičů traktorů by mohly být využívány i řidičské průkazy získané v zahraničí , resp . aby některé skupiny řidičů , přestože nemají tzv . téčko , mohli řídit traktor . ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s2
Myslím si , že to je v tuto dobu nedostatku pracovních sil pozitivní především pro zemědělce a pro lesohospodáře . ps2017-040-02-004-210.u2.p6.s3
Takže také to vidím jako pozitivní . ps2017-040-02-004-210.u2.p7.s1
Návrh , který se zde zjevil , nebo objevil , byl načten , a považuji (ho) za nejzajímavější , je návrh paní kolegyně Pastuchové , a to je , aby automobily , především záchranka v případě , že se vrací ze svého zásahu a jede po dálnici , mohla jezdit stejně rychle jako jiné automobily podle limitů a nemusela mít ten svůj limit do 3 , 5 tun . ps2017-040-02-004-210.u2.p7.s2
Já si myslím , že je to velmi prospěšné , a zaznamenal jsem spoustu pozitivních reakcí i od profesionálů . ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s1
Pak zde máme návrhy pana poslance Kotena , které se týkají rychlosti v tunelu . ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s2
Tam to vnímám jako rozporuplné , protože samozřejmě ŘSD a další podle norem mají různé předpisy . ps2017-040-02-004-210.u2.p8.s3
Tam jsem k tomuto neutrální , protože samozřejmě záleží na provozovateli dané komunikace , jestli nám řekne , že už by byl schopen vůbec tento limit naplňovat , těch 110 za hodinu , a myslím si , že to je velmi diskutabilní . ps2017-040-02-004-210.u2.p9.s1
Také návrh týkající se toho , že senioři nad 68 let by měli jiné pokuty za nesplnění povinností než mladší . ps2017-040-02-004-210.u2.p9.s2
Já to vnímám lidsky velmi sympaticky , ale chápu , že v rámci rovnosti práva je to taky diskutabilní záležitost , takže mám k tomu neutrální stanovisko , které vyjádřím . ps2017-040-02-004-210.u2.p10.s1
Sám jsem tam dal pozměňovací návrh , který se týká usnesení vlády , resp . návrhu , co vláda navrhla doplnit do zákona . ps2017-040-02-004-210.u2.p10.s2
Je to technická věc , kterou jsem tedy navrhl . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s1
Potom zde máme dva další návrhy , které byly připojeny k tomuto jednoduchému návrhu zákona . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s2
Jeden se týká pana poslance Kotta , resp . odtahů na komunikacích a dálnicích . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s3
Tento návrh já nemohu v tuto chvíli podpořit , mám negativní stanovisko , a to je z toho důvodu , že není napsán tak , aby byl ku prospěchu věci , byť vnímám , že autor návrhu hlídal jednu věc - a o té jste se vlastně bavili zde předtím dvě hodiny , nebo hodinu a půl - průjezdnost dálnice a průjezdnost kapacitních komunikací . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s4
Autor se bezesporu snažil zajistit , aby co nejrychleji mohla policie dosáhnout odklizení jakéhokoli vozidla za účelem maximálního zkapacitnění provozu . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s5
Nicméně tak , jak je to napsáno , to vyvolává řadu otazníků . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s6
Proto mám negativní stanovisko k této věci a tak to zdůvodňuji , že nejsem proti zprovoznění komunikací , ale proti systému , jak to bylo navrženo . ps2017-040-02-004-210.u2.p11.s7
Nicméně samozřejmě určitě se k tomu může zde někdo vyjádřit . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s1
A potom za sebe říkám , že byť ta věc se úplně netýká mnou navrhovaného zákona , nebo změny zákona , tak v tuto chvíli vnímám pozitivně návrh paní poslankyně Mračkové , nicméně řada už o tom tady byla řečena . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s2
Já řeknu ten důvod poměrně jednoduše , a to je , že opravdu pakliže ministerstvo není schopno starostům a krajům zabezpečit garantovaný provoz na jejich komunikacích , tak samozřejmě přicházejí krizová opatření . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s3
Já toto vnímám takto . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s4
Na druhou stranu jak krizové opatření přijde , tak očekávám , že následně může být i vyřešeno poté , co se opravdu připraví síť provozu tak , aby nebyly naše obce ohroženy . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s5
A myslím si , že to řešení , co bylo navrhováno předtím , je jednoduché , a to jenom některé úseky odpoplatnit , resp . zpoplatnit na úrovni nuly , ale pakliže ta vůle zatím není , tak podporuji to , aby obce mohly ochránit své občany . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s6
Sám jsem za to v Praze bojoval v rámci městského okruhu a podobných komunikací a třeba Spořilova , kdy na Spořilově umírají lidé na závažné choroby , protože nejsme schopni jim dát alternativní dopravu , resp . těm nákladním automobilům . ps2017-040-02-004-210.u2.p12.s7
Takže vnímám , že i jiné starostové a jiné obce takto bojují . ps2017-040-02-004-210.u2.p13.s1
Za sebe tedy chci požádat o to , aby zákon byl podpořen , nicméně samozřejmě budu vnímat navržené možnosti , které zazní v diskuzi , a jsem samozřejmě připraven jako předkladatel se jim podle vůle většiny Sněmovny přizpůsobit . ps2017-040-02-004-210.u2.p13.s2
Děkuji . ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s1
Děkuji navrhovateli za jeho úvodní slovo . ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu . ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s3
Mám dvě řádné přihlášky . ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s4
Nejdříve pan poslanec Josef Kott , připraví se pan poslanec Polanský . ps2017-040-02-004-210.u3.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s2
Já bych chtěl předně poděkovat za přístup pana předkladatele . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s3
Já jsem ve druhém čtení podrobně popsal svůj pozměňovací návrh , a proto už jenom stručně ho zkusím představit . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s4
V návrhu jde především o včasnost zásahu . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s5
Chceme mít jistotu , že odtahová služba bude na místě kolize včas a že bude schopna kvalitně zasáhnout a odtáhnout vozidlo , a tím připravit a udělat i ty nejnutnější práce . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s6
Proto ŘSD na dálnicích nasmlouvalo v otevřeném výběrovém řízení velké odtahové služby a udělalo metodiku a jasné postupy pod tvrdými sankcemi , kde jde o rychlost a přesnost zásahu , aby vozidlo bylo co nejdříve z dálnice odstraněno . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s7
To znamená , minimalizovat kolony , které by tam mohly vznikat . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s8
Volání přímo těm zkušeným odtahovým službám , které se tím zabývají , to zaručí a častokrát se to i osvědčilo . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s9
Volání přes dispečink asociace může fungovat , ale ukazuje se , že ty časy dojezdů jsou daleko delší . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s10
Přiznávám , že oba modely jsou možné , ale cílem mého pozměňovacího návrhu je skutečně rychlost odtahu . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s11
Není jisté , že toto dispečink asociace zabezpečí , když cílem bude pro něj šetřit peníze pojišťoven a nebude to nikoli ( ? ) rychlý zásah . ps2017-040-02-004-210.u4.p1.s12
Na druhou stranu je třeba přiznat , že je třeba zvýšit tlak na odtahové služby , aby výkazy zásahů byly adekvátní a odpovídající . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s1
Musím se ohradit i proti tomu , že není pravda , že zásah přes odtahové služby bude pomalejší . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s2
Zkušenosti jsou úplně opačné . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s3
S problematikou a se stanovisky je nutné se důkladně seznámit a nechat si asi dále situaci vysvětlit . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s4
Prioritou je jednoznačně včasnost zásahu , aby dálnice byla vždy co nejdříve průjezdná . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s5
Za to musí někdo plně ručit . ps2017-040-02-004-210.u4.p2.s6
Jde hlavně o lidi čekající v kolonách , a nikoliv o zisk pojišťoven . ps2017-040-02-004-210.u4.p3.s1
Vzhledem k tomu , že i Ministerstvo dopravy není úplně spokojené se současným stavem řešení odtahů z dálnice , ale současně se vyslovilo proti mému pozměňovacímu návrhu , dovoluji si navrhnout podle jednacího řádu § 95 odst . 2 opakování druhého čtení a v součinnosti s Ministerstvem dopravy vyprecizovat tento můj pozměňovací návrh , aby ředitelství silnic jako garant plynulosti dopravy se mohlo k tomu vyjádřit a dopracovat tam to , co mu chybí . ps2017-040-02-004-210.u4.p3.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-040-02-004-210.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kottovi , nyní pan poslanec Polanský v rozpravě . ps2017-040-02-004-210.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s2
Můj příspěvek bude krátkou reakcí na příspěvek kolegy Kotta , neboť některá z těch rizik , která . . . ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s3
Takhle : Potřebu rychleji odstraňovat auta z dálnice asi vnímáme všichni . ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s4
Nicméně některá z těch rizik , která on zmínil a která vlastně představuje i Ministerstvo dopravy a Česká kancelář pojistitelů , je potřeba zmínit i tady . ps2017-040-02-004-210.u6.p1.s5
Dovolím si ocitovat krátce nesouhlas Ministerstva dopravy . ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s1
Pozměňovací návrh omezuje okruh subjektů , které může policista vyzvat k odstranění vozidla z dálnice , a to pouze na vlastníka dálnice . ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s2
V současné době vozidlo tvořící překážku provozu na dálnici je povinen odstranit na výzvu policisty buď původce překážky , tj . řidič , nebo vlastník dálnice . ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s3
Policista při tom posuzuje nejvhodnější řešení provedení odtahu vozidla a zjišťuje , zda je případně odtahová služba původce překážky schopná zajistit její včasné odstranění , či zda je efektivnější vyzvat k odstranění vozidla vlastníka , resp . správce dálnice . ps2017-040-02-004-210.u6.p2.s4
Tuto možnost nový návrh omezí . ps2017-040-02-004-210.u6.p3.s1
Z mého pohledu se tak zhorší vlastně kvalita a rychlost odtahování z dálnice a obrovský problém je , že v tomto případě dojde k přihrání byznysu jedné privilegované skupině odtahových služeb , a to té , kterou zasmluvnilo ŘSD .