ps2017-040-01-011-012.u1.p1.s1
12 . ps2017-040-01-011-012.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 580 / - druhé čtení ps2017-040-01-011-012.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený tisk zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-040-01-011-012.u1.p2.s2
Paní ministryně , prosím , ujměte se slova . ps2017-040-01-011-012.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2017-040-01-011-012.u2.p1.s2
Dámy a pánové , dovolte mi , abych stručně uvedla návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a s ním související další zákony . ps2017-040-01-011-012.u2.p1.s3
Předložený zákon je vlastně legislativním základem pro realizaci projektu MOJE daně neboli MOderní a JEdnoduché daně , jehož realizace je spolu s podporou zjednodušení a elektronizace daňového systému a obecně veřejné správy jedním z bodů programového prohlášení vlády . ps2017-040-01-011-012.u2.p1.s4
Těžištěm zákonu je tedy rozsáhlá novela daňového řádu , který je obecným předpisem pro správu daní , a ten se věnuje čtyřem zásadním tématům . ps2017-040-01-011-012.u2.p2.s1
První z nich je podpora elektronizace , čili zjednodušení administrativy v komunikaci se správcem daně , pozitivně motivovat využívání elektronických prostředků , a proto zakotvuje legislativní předpoklady pro modernizaci portálu Finanční a Celní správy , zejména v novém pojetí daňové informační schránky , která umožní daňovým subjektům mj . získávat větší množství informací pomocí internetu a umožní předvyplnit elektronická podání , zejména daňová přiznání . ps2017-040-01-011-012.u2.p2.s2
Na poli elektronizace návrh přináší např . prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání u daní z příjmu o jeden měsíc v případě podání elektronicky , kratší lhůtu pro vrácení přeplatku v případě elektronicky podaných žádostí , upouštění od povinnosti podávat formulářová podání elektronicky pro ty , kteří si dobrovolně zřídili datové schránky , anebo také snížení pokuty za nedodržení elektronické formy podání o polovinu . ps2017-040-01-011-012.u2.p3.s1
Druhým tématem je zjednodušení kontrolních postupů - dnes jsme se už tady o kontrolách bavili - , kde nově bude připuštěna též korespondenční forma komunikace v rámci daňové kontroly , což přinese větší flexibilitu , a bude vždycky záležet na daňovém subjektu , jaká bude jeho vůle , zda bude chtít takto tuto kontrolu zkrátit . ps2017-040-01-011-012.u2.p4.s1
Třetím tématem je revize sankčního systému , která by měla mj . zmírnit dopady některých sankcí , zejména úroků , odstranit nesystémové výjimky v této oblasti , a s tím je především spojeno snížení úroků na úroveň standardního úroku z prodlení uplatňovaného v soukromoprávní oblasti . ps2017-040-01-011-012.u2.p4.s2
Dojde tedy k poklesu sankcí úroků ze 16 na 10 % za rok . ps2017-040-01-011-012.u2.p5.s1
Čtvrtým klíčovým tématem je zavedení odbornou veřejností i judikaturou dlouhodobě požadované možnosti vyplácet formou zálohy část nárokovaných nadměrných odpočtů na dani z přidané hodnoty v případě , že jsou nadměrné odpočty zadržovány v důsledku probíhajícího kontrolního postupu . ps2017-040-01-011-012.u2.p5.s2
Tato změna povede ke snížení negativního finančního dopadu uvedeného zadržování , ale současně si vyžádá prodloužení doby pro vyhledávací činnost správce daně o 15 dní , což povede k zacílení kontrolní činnosti , bude pokračovat trend zbytečných kontrol a zadržování finančních prostředků a větší prostor pro prověření i neformální komunikaci . ps2017-040-01-011-012.u2.p6.s1
Z řady dalších dílčích změn obsažených v návrhu zákona lze uvést zejména rozšíření okruhu méně invazivních způsobů realizace zajišťovacích příkazů anebo umožnění fyzickým osobám požádat si o změnu daňového identifikačního čísla tak , aby neobsahovalo rodné číslo . ps2017-040-01-011-012.u2.p7.s1
Děkuji vám za pozornost . ps2017-040-01-011-012.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-011-012.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2017-040-01-011-012.u3.p1.s3
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 580 / 1 a 580 / 2 . ps2017-040-01-011-012.u3.p1.s4
Prosím , aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Miloslava Vostrá a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila . ps2017-040-01-011-012.u3.p1.s5
Prosím . ps2017-040-01-011-012.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , vážení členové vlády , dovolte mi , abych vás seznámila s usnesením rozpočtového výboru ze 34 . schůze ze dne 8 . ledna 2020 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk 580 . ps2017-040-01-011-012.u4.p2.s1
Usnesení , které bylo schváleno , zní : Po úvodním slově ministryně financí a zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ps2017-040-01-011-012.u4.p3.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . , daňový řád , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , sněmovní tisk 580 , schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu : V části první v čl . I se novelizační bod č . 125 zrušuje . ps2017-040-01-011-012.u4.p3.s2
Následující novelizační body se přečíslují ; ps2017-040-01-011-012.u4.p4.s1
II . zmocňuje zpravodajku , aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR . ps2017-040-01-011-012.u4.p5.s1
Toto bylo usnesení , které bylo schváleno v rozpočtovém výboru . ps2017-040-01-011-012.u4.p5.s2
Děkuji . ps2017-040-01-011-012.u5.p1.s1
Nyní otevírám obecnou rozpravu , do které mám řadu přihlášených poslanců a poslankyň . ps2017-040-01-011-012.u5.p1.s2
Takže jako prvního prosím o vystoupení pana poslance Romana Onderku a připraví se paní poslankyně Věra Kovářová . ps2017-040-01-011-012.u5.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-011-012.u6.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2017-040-01-011-012.u6.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , chci vás požádat o podporu pozměňovacího návrhu , který předkládám k tisku 580 , tj . k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 280 / 2009 Sb . ps2017-040-01-011-012.u6.p2.s1
Vládou předložený návrh zákona obsahuje zrušení tolerance pěti pracovních dnů , po kterou nevzniká pokuta za opožděné tvrzení daně podle § 250 daňového řádu v případě pozdního podání daňového tvrzení . ps2017-040-01-011-012.u6.p2.s2
Toto zrušení však nahrazuje adresněji zacíleným řešením . ps2017-040-01-011-012.u6.p2.s3
Namísto stávajícího plošného modelu , kdy se všem daňovým subjektům připouští při podání daňového tvrzení zpoždění pět pracovních dnů , zavádí vládní návrh zákona stupňovanou toleranci podle výše tvrzené daně , a to ve formě zvýšení minimální hranice pro vznik pokuty při pozdním podání daňového tvrzení ze 200 na 500 korun českých . ps2017-040-01-011-012.u6.p2.s4
Důsledkem odstupňování je tedy fakt , že čím menší je daň , tím delší může být prodlení s podáním daňových tvrzení . ps2017-040-01-011-012.u6.p2.s5
Díky tomu nebude docházet ke vzniku pokuty tam , kde je povinnost podat daňové tvrzení splněna se zpožděním a základ pro výpočet pokuty je relativně nízký . ps2017-040-01-011-012.u6.p3.s1
Pozměňovací návrh , který předkládám , respektuje vládou navrženou konstrukci , avšak současně považuje za vhodné rozšířit okruh daňových subjektů , na které bude řešení pozitivně zacíleno , resp . dále posílit pozitivní efekt vládou navržené konstrukce na malé a střední subjekty . ps2017-040-01-011-012.u6.p3.s2
Navrhuje se proto zvýšení minimální hranice vzniku pokuty z 500 na 1 000 korun . ps2017-040-01-011-012.u6.p3.s3
Výsledkem tak bude jednak prodloužení tolerance , dvojnásobek oproti vládou navrženému stavu , a jednak vyšší počet subjektů , pro které bude změna oproti současnému stavu pozitivní . ps2017-040-01-011-012.u6.p3.s4
Zvýšení na tuto hodnotu navíc bude znamenat sjednocení s minimálním limitem , který byl vládou navržen pro vznik úroků z prodlení , který rovněž činí 1 000 korun , což dle mého názoru přispěje k větší srozumitelnosti a přehlednosti . ps2017-040-01-011-012.u6.p4.s1
Znovu zdůrazňuji , že tento pozměňovací návrh je návrhem , který má podpořit malé a střední firmy . ps2017-040-01-011-012.u6.p4.s2
Doufám , že pro tento svůj pozměňovací návrh získám vaši podporu , o kterou vás nyní žádám . ps2017-040-01-011-012.u6.p4.s3
A samozřejmě k pozměňovacího návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě . ps2017-040-01-011-012.u6.p4.s4
Děkuji za pozornost . ps2017-040-01-011-012.u7.p1.s1
Já nyní přečtu omluvu a z dnešního jednání Sněmovny . ps2017-040-01-011-012.u7.p1.s2
Od 18.40 hodin do konce jednacího dne se z důvodu ošetřování rodinného příslušníka omlouvá paní poslankyně Jana Levová . ps2017-040-01-011-012.u7.p2.s1
Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová a připraví se pan poslanec Lukáš Kolářík . ps2017-040-01-011-012.u7.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-011-012.u7.p2.s3
A prosím o klid v jednacím sále ! ps2017-040-01-011-012.u8.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-01-011-012.u8.p1.s2
Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych i já představila naše pozměňovací návrhy . ps2017-040-01-011-012.u8.p1.s3
Jenom shrnu názor na některé části daňové řádu tohoto návrhu . ps2017-040-01-011-012.u8.p1.s4
Vnímáme samozřejmě jako pozitivní , že Ministerstvo financí využilo potenciál daňové informační schránky , která existuje už dlouhou dobu , ale zatím poplatníkům sloužila jen okrajově , většinou pouze ke zjišťování stavu na daňových účtech . ps2017-040-01-011-012.u8.p1.s5
To může být přínosné pro malé podnikatele , kteří nemají zřízenu datovou schránku , a jedná se o takzvaný projekt MOJE daně . ps2017-040-01-011-012.u8.p2.s1
Samozřejmě že některé části tohoto návrhu vnímáme jako problematické , a ve skutečnosti jsou to velmi významné návrhy , které se však dotknou všech poplatníků , a je také navržena řada změn , které ve srovnání se současným stavem přinesou v mnoha ohledech pro daňové poplatníky výrazně horší podmínky . ps2017-040-01-011-012.u8.p2.s2
Myslím , že ta debata jde od všech opozičních poslaneckých klubů stejným směrem . ps2017-040-01-011-012.u9.p1.s1
Prosím o klid ! ps2017-040-01-011-012.u9.p1.s2
Už jsem vás o klid jednou žádal . ps2017-040-01-011-012.u9.p1.s3
Prosím , vydržme to ještě těch deset minut , ať se paní poslankyně může v klidu vyjádřit . ps2017-040-01-011-012.u9.p1.s4
Prosím . ps2017-040-01-011-012.u10.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-011-012.u10.p1.s2
Dovolte , abych tedy zmínila některé úpravy , které výrazně zhorší podmínky daňových poplatníků . ps2017-040-01-011-012.u10.p1.s3
Jedná se o zrušení toleranční doby pro podání daňového přiznání a placení daně . ps2017-040-01-011-012.u11.p1.s1
Prosím vás , žádal jsem vás o klid . ps2017-040-01-011-012.u11.p1.s2
Já bohužel budu muset jmenovat , anebo budu muset vyhlásit pauzu . ps2017-040-01-011-012.u11.p1.s3
Ještě počkáme . ps2017-040-01-011-012.u11.p1.s4
Prosím . ps2017-040-01-011-012.u12.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-011-012.u12.p1.s2
Takže ještě jednou . ps2017-040-01-011-012.u12.p1.s3
Jedná se například o zrušení toleranční doby pro podání daňového přiznání a placení daně či prodloužení doby pro vrácení nadměrných odpočtů . ps2017-040-01-011-012.u12.p1.s4
A myslím , že tady také padnou návrhy , které vrátí zpátky to prodloužené období ze 45 dnů na 30 . ps2017-040-01-011-012.u12.p1.s5
My jsme se pod tento návrh poslaneckého klubu Pirátů připojili . ps2017-040-01-011-012.u12.p2.s1
Dále musím zmínit , že některé změny jsou označovány v tomto zákoně jako . . . ps2017-040-01-011-012.u13.p1.s1
Já vás znovu poprosím o klid , protože paní poslankyně už mě dvakrát žádala , abych zjednal klid . ps2017-040-01-011-012.u13.p1.s2
Je to žena , tak prosím vás buďme ohleduplní , aby se mohla paní poslankyně vyjádřit . ps2017-040-01-011-012.u13.p1.s3
Prosím . ps2017-040-01-011-012.u14.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-040-01-011-012.u14.p1.s2
Já myslím , že žena , nebo muž , to je jedno . ps2017-040-01-011-012.u14.p1.s3
Důležité je , aby tady byl klid . ps2017-040-01-011-012.u14.p1.s4
Každopádně děkuji za to , že jste tady zařídil dobré podmínky pro mé vystoupení . ps2017-040-01-011-012.u14.p2.s1
Musím říci , že některé změny v tomto návrhu zákona bývají označovány jako proklientské , to je ta jediná , o které jsem na začátku hovořila , ale ty ostatní opravdu jako proklientské označit nemůžeme . ps2017-040-01-011-012.u14.p2.s2
Připojíme se k podpoře některých opozičních pozměňovacích návrhů a také sami podáváme dva pozměňovací návrhy , a to i z toho důvodu , že o řadě právě těchto návrhů lze konstatovat , že nejsou nějak nezbytné . ps2017-040-01-011-012.u14.p3.s1
První pozměňovací návrh se týká toho , že vládní návrh zákona ruší pravidlo , podle kterého neběží v případě placení daně úrok z prodlení po dobu prvních čtyř pracovních dní od okamžiku splatnosti . ps2017-040-01-011-012.u14.p3.s2
Tam navrhujeme , aby toto ustanovení bylo odstraněno a nadále platilo , že první čtyři dny se nebude stanovovat úrok z prodlení . ps2017-040-01-011-012.u14.p3.s3
Myslíme si , že to je úprava správná , která existuje již řadu let , a pokud se hovoří o tom , že to je nesystémové , tak to můžeme srovnat s tím , že podáváme - li například daňové přiznání poslední den na poště , tak stejně na finanční úřad dorazí s několikadenním zpožděním , takže v tomto případě si myslím , že by to mohlo být jakýmsi způsobem sladěno , pokud projdou některé opoziční pozměňovací návrhy . ps2017-040-01-011-012.u14.p3.s4
Čili v případě placení daně necháváme období čtyř dnů po splatnosti bez úroku z prodlení . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s1
Druhý pozměňovací návrh vzešel z podnětů daňových poplatníků , kteří mají zkušenosti s daňovou kontrolou , a týká se seznámení daňového subjektu s výsledkem kontrolního zjištění , kdy se daňový subjekt dozví , k jakým závěrům správce daně na základě daňové kontroly dospěl , jak vyhodnotil předložené důkazy a jestli daňový subjekt svá tvrzení obhájil , nebo má správce daně v úmyslu mu doměřit daň . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s2
Seznámení s výsledkem kontrolního zjištění může proběhnout v principu dvěma způsoby , a to buď korespondenčně , to znamená , že se zašle výsledek kontrolního zjištění daňovému subjektu poštou , nebo do jeho datové schránky , nebo osobně v rámci jednání se správcem daně . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s3
Jak uvádí důvodová zpráva k vládnímu návrhu zákona , tyto způsoby by měly být v principu kvalitativně rovnocenné . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s4
Bohužel pokud se podíváme do návrhu zákona , tak tomu tak úplně není . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s5
V případě toho , že dochází k seznámení daňového subjektu s výsledkem kontrolního zjištění korespondenčně , tak je tam stanovena lhůta , kdy se daňový subjekt může jaksi vyjádřit a doplnit výsledek kontrolního zjištění . ps2017-040-01-011-012.u14.p4.s6
Na rozdíl od korespondenční formy , kdy správce daně současně se sdělením výsledku kontrolního zjištění daňovému subjektu pro případné daňové (vyjádření) automaticky stanoví přiměřenou lhůtu , pak v případě osobního jednání tomu tak není a daňovému subjektu je v rámci tohoto projednávání předloženo poučení , kde je samozřejmě mezi x desítkami řádků malým písmem napsáno , že si může daňový subjekt požádat o lhůtu k vyjádření a k doplnění . ps2017-040-01-011-012.u14.p5.s1
My toto jakýmsi způsobem upravujeme , a to z toho důvodu , že se dost často stává , že přece jenom v případě osobního jednání . . . ps2017-040-01-011-012.u14.p5.s2
Pane předsedající ? ps2017-040-01-011-012.u15.p1.s1
Já vás prostě musím o ten klid požádat ještě jednou . ps2017-040-01-011-012.u15.p1.s2
Mně se skutečně nechce jmenovat jednotlivé poslance , nechci to dělat , je to ostuda . ps2017-040-01-011-012.u15.p1.s3
Tak prosím vás , vydržme to ještě ty tři minutky .