ps2017-040-01-007-007.u1.p1.s1
7 . ps2017-040-01-007-007.u1.p1.s2
Návrh poslanců Lukáše Černohorského , Tomáše Martínka , Jakuba Michálka , Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů / sněmovní tisk 229 / - druhé čtení ps2017-040-01-007-007.u1.p2.s1
Než požádám pana poslance Lukáše Černohorského , který za předkladatele uvede tento tisk , konstatuji , že zpravodaji jsou za ústavně - právní výbor Jan Farský , za kontrolní výbor Roman Kubíček a za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj Jiří Dolejš . ps2017-040-01-007-007.u1.p2.s2
Garančním výborem u tohoto tisku je ústavně - právní výbor . ps2017-040-01-007-007.u1.p3.s1
Nyní tedy pan poslanec Lukáš Černohorský . ps2017-040-01-007-007.u1.p3.s2
Máte slovo . ps2017-040-01-007-007.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-01-007-007.u2.p1.s2
Dobrý den . ps2017-040-01-007-007.u2.p1.s3
Cílem návrhu zákona je rozšířit omezený rozsah ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-01-007-007.u2.p1.s4
Návrh novely Ústavy je současně doprovázen novelou zákona č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších návrhů , která navrhované změny Ústavy konkretizuje . ps2017-040-01-007-007.u2.p1.s5
Jedná se tedy o již projednaný sněmovní tisk 360 a o ten tisk , který bude následovat , což je sněmovní tisk 230 . ps2017-040-01-007-007.u2.p2.s1
Dosavadní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu je Ústavou omezena na kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu . ps2017-040-01-007-007.u2.p2.s2
Tato rámcově vymezená působnost je na základě Ústavy rozpracována v zákoně č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , a to především v § 3 tohoto zákona . ps2017-040-01-007-007.u2.p2.s3
Na základě stávající ústavní úpravy tedy může Nejvyšší kontrolní úřad provádět kontrolu hospodaření jiných subjektů než státu , to znamená jiných osob včetně obcí a krajů , jen v případě , kdy hospodaří se státním majetkem včetně finančních prostředků . ps2017-040-01-007-007.u2.p2.s4
Úprava obsažená v § 3 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu však dosavadnímu ústavnímu vymezení kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu ne zcela odpovídá . ps2017-040-01-007-007.u2.p3.s1
Navrhovaná právní úprava vede k širšímu rozsahu působností nejvyšších kontrolních institucí , reaguje tedy na nově koncipované znění článku 97 , které pod kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu podřazuje hospodaření s veřejnými prostředky , kterými se podle navazující novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu rozumí zejména majetek nebo dluh státu nebo územního samosprávného celku , jakož i majetek nebo dluh jiné právnické osoby , přičemž navrhovaná novela zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu tyto jiné právnické osoby vymezuje . ps2017-040-01-007-007.u2.p3.s2
Tato úprava je přitom koncipována tak , aby bylo respektováno specifické postavení územních samosprávných celků garantované Ústavou . ps2017-040-01-007-007.u2.p4.s1
Vedle toho se navrhuje rozšířit působnost Nejvyššího kontrolního úřadu i na další právnické osoby , které by mohly podléhat jeho kontrolní činnosti , a to za předpokladu , že jde o právnické osoby , v nichž má majetkovou účast stát nebo územní samosprávný celek . ps2017-040-01-007-007.u2.p4.s2
Takto koncipované znění ustanovení o působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu také vyžaduje souběžnou novelizaci příslušných ustanovení zákona č . 166 / 1993 , o Nejvyšším kontrolním úřadu , které konkretizuje okruh těchto právnických osob podléhajících kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2017-040-01-007-007.u2.p4.s3
Tím se však budeme zabývat , tou specifikací , až v tom případném tisku následujícím . ps2017-040-01-007-007.u2.p5.s1
Činnost Nejvyššího kontrolního úřadu nevyúsťuje ve zjednání nápravy zjištěných nedostatků , neboť se jedná o orgán bez exekutivních pravomocí . ps2017-040-01-007-007.u2.p5.s2
Nejvyšší kontrolní úřad je orgánem vyhledávacím , jehož úkolem je upozorňovat na existující problémy . ps2017-040-01-007-007.u2.p5.s3
Jeho činnost tak představuje významnou zpětnou vazbu , která slouží Parlamentu České republiky , vládě , popř . dalším orgánům veřejné moci včetně orgánů územních samosprávných celků a všem občanům jako informační zdroj , zda jsou při hospodaření s veřejnými prostředky dodržovány zákony , a např . upozorňuje i na zvýšenou byrokracii , což se v některých kontrolních závěrech projevilo následnou úpravou procesů a jejich zjednodušením , a naopak se třeba přestaly kontroly duplikovat . ps2017-040-01-007-007.u2.p6.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně - právnímu výboru jako výboru garančnímu . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s3
Dále byl tisk přikázán kontrolnímu výboru , stálé komisi Poslanecké sněmovny pro Ústavu České republiky a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s4
Usnesení výboru nám byla doručena jako sněmovní tisky 229 / 2 až 229 / 9 . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s5
A já prosím , aby se slova ujal zpravodaj ústavně - právního výboru , tedy garančního výboru , pan poslanec Jan Farský a informoval nás o jednání ve výboru . ps2017-040-01-007-007.u3.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-007-007.u4.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-007-007.u4.p1.s2
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , novelou Ústavy se ústavně - právní výbor zabýval dvakrát v dubnu loňského roku , kdy přerušil projednávání , a následně 13 . prosince loňského roku , kdy se shodl po dlouhých debatách o pozměňovacích návrzích v kompromisu , který odpovídá většinové shodě . ps2017-040-01-007-007.u4.p1.s3
Změna Ústavy je podmínkou samozřejmě pro to , abychom přijímali změny zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu tak , abychom konkretizovali jeho pravomoci . ps2017-040-01-007-007.u4.p1.s4
Samotné usnesení - na něj si dovolím odkázat , protože je docela obsáhlé - vstupuje k tomu , že se už sahá i do článku 97 , který upravuje postavení NKÚ a konkretizuje ho , a zároveň vstupuje i do článků 2 a 3 , čímž v podstatě nahrazuje původní znění předloženého návrhu ústavního zákona , tak jak byl projednán . ps2017-040-01-007-007.u4.p2.s1
Děkuji za pozornost . ps2017-040-01-007-007.u5.p1.s1
Děkuji a nyní prosím , aby se postupně ujali slova zpravodaj kontrolního výboru pan poslanec Roman Kubíček a pak další . ps2017-040-01-007-007.u5.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2017-040-01-007-007.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2017-040-01-007-007.u6.p1.s2
Kontrolní výbor projednal tento tisk na své 20 . schůzi dne 12 . června roku 2019 s následujícím usnesením : Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním výkladu zástupce předkladatelů poslance Lukáše Černohorského , zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka , stanovisku viceprezidentky Nejvyššího kontrolního úřadu Zdeňky Horníkové a po rozpravě ps2017-040-01-007-007.u6.p2.s1
I . doporučuje Poslanecké sněmovně , aby návrh poslanců Lukáše Černohorského , Tomáše Martínka , Jakuba Michálka , Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona , kterým se mění zákon číslo 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů , sněmovní tisk 229 , schválila ve znění tohoto pozměňovacího návrhu : ps2017-040-01-007-007.u6.p3.s1
V návrhu ústavního zákona , kterým se mění ústavní zákon č . 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění pozdějších ústavních zákonů , článek I zní : ps2017-040-01-007-007.u6.p4.s1
Článek I . Ústavní zákon číslo 1 / 1993 Sb . , Ústava České republiky , ve znění ústavního zákona číslo 347 / 1997 Sb . , ústavního zákona číslo 300 / 2000 Sb . , ústavního zákona č . 395 / 2001 Sb . , ústavního zákona číslo 448 / 2001 Sb . , ústavního zákona číslo 515 / 2002 Sb . , ústavního zákona číslo 319 / 2009 Sb . , ústavního zákona číslo 71 / 2012 Sb . , a ústavního zákona číslo 98 / 2013 Sb . , se mění takto : ps2017-040-01-007-007.u6.p5.s1
1 . ps2017-040-01-007-007.u6.p5.s2
V článku 97 odst , 1 se slova " se státním majetkem " nahrazují slovem " státu " . ps2017-040-01-007-007.u6.p6.s1
2 . ps2017-040-01-007-007.u6.p6.s2
V článku 97 se za odst . 1 vkládají nové odstavce 2 a 3 , které znějí : ps2017-040-01-007-007.u6.p7.s1
" Nejvyšší kontrolní úřad v rozsahu stanoveném zákonem vykonává kontrolu hospodaření s dalšími veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů . ps2017-040-01-007-007.u6.p8.s1
( 3 ) Nejvyšší kontrolní úřad dále v rozsahu stanoveném zákonem vykonává kontrolu hospodaření právnických osob , ve kterých mají stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územně samosprávným celkem většinový podíl na základním kapitálu nebo vůči kterým jsou stát nebo územní samosprávný celek samostatně nebo s jiným územně samosprávným celkem v postavení ovládající osoby . " ps2017-040-01-007-007.u6.p9.s1
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5 . ps2017-040-01-007-007.u6.p10.s1
II . ps2017-040-01-007-007.u6.p10.s2
Kontrolní výbor zmocňuje zpravodaje výboru , aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy ; ps2017-040-01-007-007.u6.p11.s1
III . pověřuje předsedu výboru , aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ; ps2017-040-01-007-007.u6.p12.s1
IV . Zmocňuje zpravodaje výboru , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR . ps2017-040-01-007-007.u6.p13.s1
Děkuji za slovo . ps2017-040-01-007-007.u7.p1.s1
Děkuji panu zpravodaji kontrolního výboru . ps2017-040-01-007-007.u7.p1.s2
A jak jsem vás již informoval , tak se tímto návrhem zabývala také stálá komise Poslanecké sněmovny pro Ústavu České republiky . ps2017-040-01-007-007.u7.p1.s3
S výsledky jednání nás seznámí paní poslankyně Valachová . ps2017-040-01-007-007.u7.p1.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-007-007.u8.p1.s1
Děkuji vám . ps2017-040-01-007-007.u8.p1.s2
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážená vládo , dovolte mi , abych vás seznámila s usneseními stálé komise pro Ústavu České republiky . ps2017-040-01-007-007.u8.p1.s3
Předem bych se chtěla , vážené kolegyně , vážení kolegové , omluvit , že tato usnesení jste nemohli nalézt v písemné podobě v našem elektronickém systému . ps2017-040-01-007-007.u8.p1.s4
Bylo to administrativní nedopatření , protože stálá komise pro Ústavu , jak víte , je novou institucí , a za toto administrativní nedopatření se omlouvám . ps2017-040-01-007-007.u8.p1.s5
Dohodla jsem se s organizačním výborem a s kolegy z legislativy , že postačí , pokud vás tímto způsobem ústně a pečlivě seznámím s usneseními , která jsme přijali . ps2017-040-01-007-007.u8.p2.s1
Co se týká stálé komise pro Ústavu České republiky , tak jednala o novele Ústavy tak , jak ji projednáváme , několikrát . ps2017-040-01-007-007.u8.p2.s2
Stejně tak o této věci několikrát jednala se stálou komisí pro Ústavu Senátu Parlamentu České republiky . ps2017-040-01-007-007.u8.p2.s3
Snažili jsme se najít shodu v tom , jakým způsobem Ústavu upravit tak , abychom měli šanci na schválení oběma komorami Parlamentu . ps2017-040-01-007-007.u8.p3.s1
Co se týká usnesení komise , tak 12 . června 2019 jsme na 12 . schůzi Stálé komise pro Ústavu České republiky přijali toto usnesení : ps2017-040-01-007-007.u8.p4.s1
" Stálá komise pro Ústavu České republiky ps2017-040-01-007-007.u8.p5.s1
I . konstatuje , že ps2017-040-01-007-007.u8.p6.s1
a ) předložený návrh novely Ústavy , tisk 229 , navazuje na dlouhodobé snahy o rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "NKÚ") ; ps2017-040-01-007-007.u8.p7.s1
b ) nelze přijmout návrh novely zákona o NKÚ bez přijetí návrhu novely Ústavy . ps2017-040-01-007-007.u8.p7.s2
- Bez změn Ústavy by totiž byla novela zákona o NKÚ protiústavní , neboť z nálezu Ústavního soudu Pl . ÚS 26 / 94 vyplývá , že působnost NKÚ nelze proti textu článku 97 Ústavy rozšířit běžným zákonem ; ps2017-040-01-007-007.u8.p8.s1
c ) předložený návrh novely Ústavy dává Parlamentu široký prostor pro uvážení , jak široce vymezit působnost NKÚ v prováděcím zákoně . ps2017-040-01-007-007.u8.p8.s2
Je však nutné dbát na soulad návrhu prováděcího zákona s návrhem novely Ústavy ; ps2017-040-01-007-007.u8.p9.s1
II . navrhuje - stálá komise pro Ústavu - pro dosažení shody se Senátem zahrnutí zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu do výčtu zákonů vyžadujících souhlas Senátu podle článku 40 Ústavy a pověřuje předsedkyni komise Kateřinu Valachovou iniciováním společného jednání se stálou komisí Senátu pro Ústavu ČR a parlamentní procedury ; ps2017-040-01-007-007.u8.p10.s1
III . podporuje rozšíření působnosti NKÚ v tomto volebním období . ps2017-040-01-007-007.u8.p11.s1
Na toto usnesení jsme tedy zareagovali jednak zformulováním pozměňovacího návrhu , který tedy odpovídajícím způsobem rozšiřuje článek 40 Ústavy , a zároveň jsme tento pozměňovací návrh projednali dne 30 . října 2019 na 15 . schůzi stálé komise pro Ústavu České republiky . ps2017-040-01-007-007.u8.p11.s2
K tomu stálá komise pro Ústavu České republiky doporučila navíc - podotýkám navíc , to je poměrně důležité zdůraznit - , aby v tomto pozměňovacím návrhu poslankyně Kateřiny Valachové k návrhu ústavního zákona rozšiřujícímu působnosti NKÚ , tisk 229 , navrhované znění k článku 97 odst . 3 Ústavy znělo : " ( 3 ) Nejvyšší kontrolní úřad dále vykonává kontrolu hospodaření veřejných institucí , u kterých to stanoví zákon . " ps2017-040-01-007-007.u8.p12.s1
Tolik tedy usnesení stálé komise pro Ústavu České republiky . ps2017-040-01-007-007.u8.p12.s2
Jenom bych chtěla říct , že jsme tyto návrhy , tyto výsledky projednali i na ústavně - právním výboru . ps2017-040-01-007-007.u8.p12.s3
Nedosáhli jsme tam , řekněme , kýžené shody , proto se tyto věci nepromítly do usnesení ústavně - právního výboru . ps2017-040-01-007-007.u8.p13.s1
Co se týká pozměňovacího návrhu mého , tedy jako předsedkyně stálé komise pro Ústavu k článku 40 Ústavy , ten vám , vážené kolegyně a kolegové , představím v rámci svých běžných přihlášek v obecné a podrobné rozpravě . ps2017-040-01-007-007.u8.p13.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-040-01-007-007.u9.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-007-007.u9.p1.s2
S projednáním ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj nás seznámí pan poslanec Jiří Dolejš , zpravodaj výboru . ps2017-040-01-007-007.u9.p1.s3
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-007-007.u10.p1.s1
Ano , do plejády výboru ještě jeden . ps2017-040-01-007-007.u10.p1.s2
Budu velmi stručný . ps2017-040-01-007-007.u10.p1.s3
Podobně jako jsme svým většinovým hlasováním podpořili předchozí tisk , a bude tomu podobně i v tom následujícím tisku , tak také zde jsme podpořili . ps2017-040-01-007-007.u10.p1.s4
Sice vnímáme , jak je to senzitivní otázka i v oblasti veřejné správy , ale při vědomí toho , že je to ústavní záležitost a že bychom se neměli dopouštět na tomto výboru nějakého ústavodárného kutilství , tak jsme nepřičinili nějaké pozměňovací návrhy , takže je to pouhá podpora tohoto tisku bez jakýchkoliv pozměňovacích návrhů . ps2017-040-01-007-007.u10.p1.s5
Děkuji . ps2017-040-01-007-007.u11.p1.s1
Děkuji . ps2017-040-01-007-007.u11.p1.s2
Mezitím přišly dvě omluvy : pan poslanec Radek Koten se omlouvá dnes od 17.50 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů , pan poslanec Petr Pávek se omlouvá dnes od 14.30 do 16.30 hodin z důvodu návštěvy lékaře . ps2017-040-01-007-007.u11.p2.s1
Nyní otevírám obecnou rozpravu . ps2017-040-01-007-007.u11.p2.s2
Do obecné rozpravy je jako první přihlášena paní poslankyně Kateřina Valachová a připraví se pan poslanec Marek Benda . ps2017-040-01-007-007.u11.p2.s3
Prosím pány poslance u řečnického pultu , aby umožnili paní poslankyni vystoupit . ps2017-040-01-007-007.u11.p2.s4
Prosím , máte slovo . ps2017-040-01-007-007.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2017-040-01-007-007.u12.p1.s2
Naštěstí jsem štíhlá , takže jsem se k pultíku dostala . ps2017-040-01-007-007.u12.p2.s1
Pane předsedající , vážené paní poslankyně , poslanci , vážená vládo , co se týká předložené novely Ústavy , já se vám přiznám , že jsem opravdu dlouhodobě velkou zastánkyní rozšíření kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu .