ps2017-039-09-002-297.u1.p1.s1
297 . ps2017-039-09-002-297.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění některé zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů / sněmovní tisk 509 / 5 / - vrácený Senátem ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy . ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s2
Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 509 / 6 . ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s3
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s4
Já vítám mezi námi pana senátora Vladislava Vilímce (sedá si ke stolku zpravodajů) a poprosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nejprve vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová . ps2017-039-09-002-297.u1.p2.s5
Vás v sále poprosím , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , o klid . ps2017-039-09-002-297.u1.p3.s1
Máte slovo , paní poslankyně . ps2017-039-09-002-297.u2.p1.s1
Poslankyně ještě ne , pane předsedo . ps2017-039-09-002-297.u3.p1.s1
Pardon , paní ministryně . ps2017-039-09-002-297.u4.p1.s1
Co není , jednou může být . ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s1
Dobrý den . ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s2
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2017-039-09-002-297.u4.p2.s3
Dámy a pánové , dovolte mi , abych zde stručně zopakovala obsah takzvaného daňového balíčku roku 2020 a následně se stručně vyjádřila k senátním pozměňovacím návrhům , se kterými byl tento návrh vrácen zpět do Poslanecké sněmovny , neboť považuji za důležité upozornit na důsledky , které nastanou , pokud Poslanecká sněmovna přijme senátní pozměňovací návrhy . ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s1
Jak jsme zde již v průběhu podzimu diskutovali , hlavním cílem daňového balíčku je zvýšit ochranu občanů před vznikem závislostí na návykových látkách a hraní hazardních her a omezit škodlivé společenské dopady , které jsou s těmito závislostmi spojené , a to s pomocí změn ve zdanění tabákových výrobků , tvrdého alkoholu a hazardu . ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s2
Konzumace návykových látek má nejen negativní účinky na zdraví české populace , ale představuje i vysokou ekonomickou zátěž pro veřejné rozpočty a samotné konzumenty i jejich rodiny . ps2017-039-09-002-297.u4.p3.s3
Z odborných studií víme , že u alkoholu dosahují celospolečenské náklady 59 mld . korun ročně , u kouření dokonce přesahují 100 mld . korun ročně a vyšší daně mohou nejen zvýšit příjmy veřejných rozpočtů , ale také motivovat spotřebitele ke snížení spotřeby , a tím omezit související zdravotní problémy . ps2017-039-09-002-297.u4.p4.s1
Dále tento balíček omezuje současné osvobození výher z hazardních her na administrativní limit ve výši čisté výhry milion korun , mění metodu tvorby technických rezerv pojišťoven za účelem nastavení objektivnějšího kritéria pro daňové účely , upravuje režim zdanění úrokových příjmů plynoucích z takzvaných korunových dluhopisů emitovaných před 1 . lednem 2013 , upravuje osvobození od daně z nemovitých věcí u pozemků s krajinnými prvky typu remízky , které mohou namoci v boji se suchem , a upravuje některé správní poplatky , konkrétně se jedná o poplatek za úkony provedené na katastrálním úřadu . ps2017-039-09-002-297.u4.p5.s1
Na základě pozměňovacích návrhů přijatých zde na půdě Poslanecké sněmovně se též zvyšuje limit na osvobození piva vyrobeného v domácnosti u spotřební daně z 200 litrů na 2 000 litrů za kalendářní rok a zároveň se zkracuje lhůta pro uchování evidence u osvobozeného piva , zrušuje se § 59 zákona o hazardních hrách . ps2017-039-09-002-297.u4.p5.s2
Poslanecká sněmovna dále změnila vládní návrh proporčního zvýšení sazeb daně z hazardních her vycházející z míry jejich negativních společenských dopadů , a to tak , že k navýšení sazeb dojde pouze u loterií , a to výrazně - na 35 % . ps2017-039-09-002-297.u4.p6.s1
Poslanecká sněmovna schválila daňový balíček dne 6 . listopadu 2019 , senátoři však zákon vrátili s pozměňovacími návrhy , s nimiž Ministerstvo financí nesouhlasí a jejichž přijetí by s sebou neslo nežádoucí dopady . ps2017-039-09-002-297.u4.p6.s2
Dovolte mi , abych je shrnula . ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s1
První ze senátních pozměňovacích návrhů je zrušení zvýšení správních poplatků za řízení vedená katastrem nemovitostí . ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s2
Zvýšení správních poplatků - s tímto návrhem přišel ministr zemědělství , dívám se , jestli je tu , momentálně ne - v případě řízení ve věci katastru nemovitostí má především pokrýt zvýšené výdaje státního rozpočtu na státní správu katastru nemovitostí v posledních letech . ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s3
Tyto výdaje vzrostly výrazně více , než kolik činila průměrná míra inflace . ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s4
Na tomto růstu se výrazně podílí nově prováděné činnosti spojené se zajištěním vyšší míry ochrany před případnými podvodnými transakcemi při zápisech práv do katastru nemovitostí a celkové výdaje státního rozpočtu v rozpočtové kapitole Českého úřadu zeměměřického a katastrálního od roku 2012 vzrostly celkem o 756 mil . korun , přičemž předpokládaný nárůst výnosů správních poplatků v důsledku zvýšení správního poplatku na zahájení řízení o povolení vkladu se pohybuje v rozmezí 720 až 760 mil , což znamená , že dojde pouze k pokrytí zvýšených nákladů . ps2017-039-09-002-297.u4.p7.s5
Negativní dopad v případě přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by znamenal propad asi 0 , 72 až 0 , 76 mld . korun na úrovni veřejných rozpočtů . ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s1
Druhý senátní pozměňovací návrh obsahuje zrušení zvýšení sazby daně u loterií . ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s2
V případě přijetí tohoto pozměňovacího návrhu by sazby daní u všech hazardních her zůstaly na současné úrovni . ps2017-039-09-002-297.u4.p8.s3
Návrh by měl oproti návrhu ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou negativní dopad pro veřejné rozpočty ve výši 0 , 7 mld . pro rok 2020 a 0 , 9 mld . pro rok 2021 . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s1
Třetí senátní pozměňovací návrh předkládá vlastní upravenou podobu zdaňování technických rezerv v pojišťovnictví . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s2
Pozměňovací návrh doplňuje novou úpravu zdanění technických rezerv v pojišťovnictví o některé technické úpravy týkající se konkrétních položek technických rezerv . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s3
Právní úprava obsažená v pozměňovacím návrhu je však v některých částech značně obecná a pracuje s položkami , které v účetnictví nemusí být vždy vykazovány samostatně . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s4
Aplikace této úpravy by tedy byla velmi obtížná a komplikovala by daňovou správu v oblasti rezerv v pojišťovnictví a téměř znemožňovala daňovou kontrolu . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s5
Popírá tedy smysl zavedení nové úpravy zdanění technických rezerv . ps2017-039-09-002-297.u4.p9.s6
Důsledkem by byly i značné rozpočtové dopady , řádově miliardy korun . ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s1
Poslední senátní pozměňovací návrh obsahuje zvýšení hranice pro odepisování technického zhodnocení nehmotného majetku ze 40 na 60 tis . korun . ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s2
Výše hranice pro odpisování technického zhodnocení nehmotného majetku se měnila již několikrát . ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s3
V současné chvíli však není důvod pro další změnu , ta by naopak znamenala nevyvážený zásah do stávajícího konceptu daňového odpisování majetku . ps2017-039-09-002-297.u4.p10.s4
Navrhovaná změna by systém daňového odpisování spíše dále znepřehlednila a přinesla by nové administrativní náklady pro poplatníky . ps2017-039-09-002-297.u4.p11.s1
Ministerstvo financí má dlouhodobý záměr komplexně přepracovat systém daňového odpisování majetku tak , aby byl výrazně jednodušší a pro poplatníky přísnější , a to jednorázově a provázaně v rámci celého systému . ps2017-039-09-002-297.u4.p11.s2
Není tedy žádoucí činit nyní separátní změny jeho jednotlivých kroků . ps2017-039-09-002-297.u4.p12.s1
S ohledem na veškeré skutečnosti , které jsem tu teď přednesla , si vás dovoluji požádat , abyste návrh zákona schválili v původním znění , tedy ve znění , v jakém byl postoupen Senátu České republiky . ps2017-039-09-002-297.u4.p12.s2
Děkuji vám za pozornost . ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s1
Děkuji . ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s2
Prosím , aby se nyní slova ujal pan senátor Vladislav Vilímec a představil nám pozměňovací návrhy Senátu . ps2017-039-09-002-297.u5.p1.s3
Máte slovo , pane senátore . ps2017-039-09-002-297.u6.p1.s1
Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny , vážená paní místopředsedkyně vlády , vážené paní poslankyně a páni poslanci , chtělo se mi říci kolegyně , kolegové , ale už nejsem poslanec . ps2017-039-09-002-297.u6.p1.s2
Dovolte mi , abych odůvodnil usnesení Senátu č . 267 k návrhu zákona , kterým se mění zákony v oblasti daní v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů , tedy takzvaného daňového balíčku , a to dle senátního tisku 150 a sněmovního tisku 509 . ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s1
Senát se zabýval tímto velmi obšírným návrhem zákona , který obsahuje modely mnoha daňových zákonů , velmi podrobně v tom vymezeném termínu , ve vymezené lhůtě 30 dnů , což není u takového zákona vůbec jednoduché , a vzal na vědomí , že tento návrh zákona prošel zde v Poslanecké sněmovně velmi dramatickou rozpravou , která byla ukončena přesto , že nebylo umožněno vystoupení ještě velkému počtu přihlášených řečníků . ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s2
Senát sice vzal na vědomí velkou pravděpodobnost porušení jednacího řádu Poslanecké sněmovny , ale návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona z důvodu porušení jednacího řádu Poslanecké sněmovny nakonec nepřijal . ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s3
Senát si nemyslí , že by měl posuzovat intenzitu porušení jednacího řádu . ps2017-039-09-002-297.u6.p2.s4
To je věc Ústavního soudu a Ústavní soud ve věci určitě rozhodne , pokud se poslanci na Ústavní soud obrátí . ps2017-039-09-002-297.u6.p3.s1
Senát na základě usnesení dvou výborů , a to garančního výboru pro hospodářství , zemědělství a dopravu a výboru pro územní rozvoj , veřejnou správu a životní prostředí schválil některé doporučené pozměňovací návrhy včetně jednoho pozměňovacího návrhu načteného přímo na plénu Senátu panem senátorem Tomášem Goláněm . ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s1
Hlavním účelem daňového balíčku , koneckonců obsaženým i v jeho názvu , je zvýšení příjmů veřejných rozpočtů . ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s2
Zástupkyně předkladatele paní ministryně Schillerová v Senátu i zde uváděla i další důvody , spočívající ve vytvoření takzvaného férového daňového prostředí a boje se závislostmi vyvolávajícími velké společenské náklady a v jednom případě při zvyšování spotřební daně z tabákových výrobků i zajištění souladu s právem Evropské unie . ps2017-039-09-002-297.u6.p4.s3
Přesto považuji ony další důvody za spíše doprovodné efekty , vedlejší efekty hlavního cíle , jímž je zvýšení příjmů do veřejných rozpočtů . ps2017-039-09-002-297.u6.p5.s1
Já nechci mluvit samozřejmě o celém tom daňovém balíčku , to bychom tady byli dlouho , a vzhledem k tomu , že asi bude ještě další diskuse , tak bychom se velmi složitě dočkali pak konečného hlasování . ps2017-039-09-002-297.u6.p5.s2
V tom daňovém balíčku jsou věci , které je třeba přivítat , není jich moc , ale minimálně týkající se takzvaných korunových dluhopisů vydaných do roku 2013 a i některých pasáží a osvobození v případě daně z nemovitostí . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s1
Mnohé změny v tomto zákoně jsou však velmi kontroverzní , s negativním dopadem na občany a daňové poplatníky . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s2
To je třeba si uvědomit . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s3
Paní ministryně si vlastně položila řečnickou otázku , co by se stalo , kdyby byly schváleny pozměňovací návrhy v Senátu . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s4
Stalo by se jedině to , že by služby státu byly pro občana levnější . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s5
To by se stalo . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s6
Senát totiž postupoval velmi zodpovědně . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s7
Nenapravuje nic , co by mělo fatální dopady do veřejných rozpočtů . ps2017-039-09-002-297.u6.p6.s8
Paní ministryně to dobře ví . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s1
Ano , Senát navrhl zrušit část pátou , týkající se novely zákona o správních poplatcích . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s2
Jednak novela zákona o správních poplatcích s daňovými zákony souvisí jen velmi vzdáleně . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s3
A předkladatel v případě návrhu zvýšení tohoto poplatku jak v Senátu , tak i zde ve Sněmovně v podstatě poukazoval na nezbytnost zvýšení příjmů především s ohledem na zvýšení příjmů pro kapitolu Český zeměměřický a katastrální úřad . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s4
A v Senátu ještě to doplnila paní ministryně . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s5
Také doplnila argument , že tento poplatek za vklad do katastru nemovitostí se zvyšoval naposledy v roce 2012 . 2012 není žádná prehistorie . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s6
Pamatuji si na to , byl jsem v té době poslancem , a pro osvěžení paměti bych chtěl uvést , že předtím byl správní poplatek stanoven ve výši 500 korun pro vklad do katastru nemovitostí v roce 1994 . ps2017-039-09-002-297.u6.p7.s7
To znamená , první změna , první zvýšení proběhlo po osmnácti letech . ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s1
Pokud se přijme tento návrh zákona , teď tak proběhne navýšení na dvojnásobek po sedmi letech . ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s2
Pamatuji si ještě jako poslanec , a ona ta historická paměť je dobrá , že v roce 2008 Poslanecká sněmovna neschválila návrh na zvýšení správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí na 1 500 korun . ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s3
To bylo v roce 2008 . ps2017-039-09-002-297.u6.p8.s4
I tehdy byly argumenty stejné - vyšší administrativní náklady státu , případně inflace , podobné , jako jsou dnes . ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s1
Když mluví paní ministryně o 700 milionech korun , tak já jsem si prostudoval návrh rozpočtové kapitoly 346 , myslím , že je to číslo , Českého zeměměřického a katastrálního úřadu . ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s2
Věřte , že se pro zvýšení příjmů spojených se zvýšením správních poplatků u tohoto úřadu počítá s pouhými 500 miliony korun , nikoliv 700 miliony . ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s3
Dalších 200 milionů bude plynout do Všeobecné pokladní správy . ps2017-039-09-002-297.u6.p9.s4
Nemyslím si , že by takto stát měl přistupovat k občanům a k daňovým poplatníkům . ps2017-039-09-002-297.u6.p10.s1
Také je namístě připomenout , prostudoval jsem si celé projednávání návrhu rozpočtu na příští rok , že Sněmovna při závěrečném čtení rozpočtu odmítla schválit vybilancovaný návrh poslanců Petra Bendla , Jana Bauera a Vojtěcha Munzara evidovaný pod písmenem B 157 , kterým by se zvýšily příjmy kapitoly Českého úřadu zeměměřického a katastrálního o částku 640 milionů korun , tedy zhruba o shodnou částku , kterou očekával předkladatel od zvýšení správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí . ps2017-039-09-002-297.u6.p10.s2
Pokud by tento návrh byl schválen , vůbec by se žádné správní poplatky nemusely zvyšovat a nemuselo by dojít k dalšímu vytahování peněz od občanů . ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s1
Takovým hitem , módním trendem - a to se netýká jen správního poplatku za vklad do katastru nemovitostí , ale u správních poplatků v mnoha oblastech - je zvyšování na dvojnásobek . ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s2
O sto procent . ps2017-039-09-002-297.u6.p11.s3
Nevím , jestli od roku 2012 inflace byla v součtu sto procent , to je přece hloupost , tak nevím , proč se to zvyšuje o sto procent v případě správního poplatku . ps2017-039-09-002-297.u6.p12.s1
Z toho důvodu Senát navrhl zrušení této části , která vlastně s těmi daňovými zákony ani nesouvisí a nemá žádný fatální dopad na veřejné rozpočty . ps2017-039-09-002-297.u6.p12.s2
Prosím vás , v situaci , kdy příjmy státního rozpočtu jsou přesně ten bilion , nevím , tři sta , čtyři sta miliard korun , tak si Ministerstvo financí musí poradit s problémem pěti set milionů korun zvýšení příjmů pro kapitolu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s1
Dalším pozměňovacím návrhem , o kterém mluvila paní ministryně a který přijal Senát , je zrušení části šesté , původně byla část sedmá , týkající se změny zákona o dani z hazardních her . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s2
Tato část je problematická přesně z toho důvodu , že se zvyšuje - kupodivu - pouze zdanění výnosu z loterií , tedy společensky nejméně rizikové a nejméně nebezpečné hazardní hry . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s3
Sazba daně u ostatních hazardních her , které jsou svou rizikovostí přirovnávány až k technické hře , zůstala na stávající úrovni 23 procent . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s4
Tomu nerozumím . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s5
Takové změny jsou naprosto nesmyslné a naprosto nelogické . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s6
A nějaký hodně užívaný argument v této oblasti , boj se závislostmi , by tak doznal značných trhlin . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s7
Já vím , že to nenavrhovala vláda , že to tady vzniklo v nějaké tvůrčí inspiraci v Poslanecké sněmovně , ale nikdo jiný než poslanci vládní koalice , s podporou tedy komunistických poslanců , ten daňový balíček nenavrhoval . ps2017-039-09-002-297.u6.p13.s8
Takže jednoznačně i za tuto změnu v hlasování nese odpovědnost vládní koalice . ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s1
Senát se odmítl pouštět do úpravy zdanění v této oblasti , protože , víte , ta výše zdanění u těch hazardních her musí vycházet z jasných odborných argumentů , a nikoliv nástřelů prosazených na poslední chvíli , jako tomu bylo v Poslanecké sněmovně . ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s2
To k ničemu nevede . ps2017-039-09-002-297.u6.p14.s3
Z tohoto důvodu Senát doporučuje zrušit celou část novely zákona o dani z hazardních her .