ps2017-039-09-001-003.u1.p1.s1
3 . ps2017-039-09-001-003.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 266 / 1994 Sb . , o dráhách , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 326 / 7 / - vrácený Senátem ps2017-039-09-001-003.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy , jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 326 / 8 . ps2017-039-09-001-003.u1.p2.s2
Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty . ps2017-039-09-001-003.u1.p2.s3
Já mezi námi vítám pana senátora Mikuláše Beka . ps2017-039-09-001-003.u1.p2.s4
Je tady sám , žádný kolega ho nedoprovodil . ps2017-039-09-001-003.u1.p3.s1
Poprosím , aby za navrhovatele se k pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr dopravy Vladimír Kremlík . ps2017-039-09-001-003.u1.p3.s2
Poprosím o klid v sále . ps2017-039-09-001-003.u1.p3.s3
Děkuji . ps2017-039-09-001-003.u1.p4.s1
Nejprve pan ministr , poté pan senátor jako zástupce Senátu . ps2017-039-09-001-003.u1.p4.s2
Máte slovo , pane ministře . ps2017-039-09-001-003.u2.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážená veřejnosti , Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schválila návrh zákona 13 . září 2019 na 34 . schůzi ve znění celé řady pozměňovacích návrhů a návrh zákona byl postoupen Senátu dne 8 . října 2019 . ps2017-039-09-001-003.u2.p1.s2
Senát následně návrh zákona projednal na své 12 . schůzi dne 30 . října a vrátil jej Poslanecké sněmovně se dvěma pozměňovacími návrhy . ps2017-039-09-001-003.u2.p2.s1
První z pozměňovacích návrhů zasahuje do právní úpravy kácení dřevin a spočívá ve vypuštění věty , která vymezuje stromoví ohrožující plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy . ps2017-039-09-001-003.u2.p2.s2
Podle předkladatele tohoto pozměňovacího návrhu ponecháním této věty v navrhované právní úpravě hrozí , že budou preventivně káceny i zdravé stromy , které žádné reálné riziko pro provoz na dráze nepředstavují . ps2017-039-09-001-003.u2.p2.s3
Lze se podle něj zároveň obávat , že preventivní plošná aplikace daného ustanovení by vedla k nehospodárnému využívání peněžních prostředků provozovatelů drah . ps2017-039-09-001-003.u2.p3.s1
Ministerstvo dopravy se s uvedenými argumenty neztotožňuje a s vypuštěním daného vymezení nesouhlasí . ps2017-039-09-001-003.u2.p3.s2
Konstatuji , že převážná většina mimořádných událostí , jejichž příčinou byl pád stromů do dráhy , byla způsobena pádem zcela zdravých dřevin . ps2017-039-09-001-003.u2.p3.s3
Obavy stran plošného kácení v celém ochranném pásmu dráhy rovněž nejsou opodstatněné , neboť kácení by měly podléhat pouze stromy , které jsou v dopadové vzdálenosti od dráhy , nikoliv tedy všechny stromy . ps2017-039-09-001-003.u2.p3.s4
Je nutno vzít v úvahu úvahu , že vedle zájmu na ochraně životního prostředí zde stojí zájem na ochraně lidských životů a na předcházení závažným škodám . ps2017-039-09-001-003.u2.p3.s5
Pokud pak jde o zájem na ochraně přírody a krajiny , je nutno připomenout , že s navrhovanou právní úpravou vyslovilo souhlas i Ministerstvo životního prostředí . ps2017-039-09-001-003.u2.p4.s1
Druhý z pozměňovacích návrhů spočívá ve vypuštění části údajů , které by Ministerstvo dopravy mohlo vést v informačním systému jednotných jízdních dokladů . ps2017-039-09-001-003.u2.p4.s2
Konkrétně jde o údaje u kupujících jednotného jízdního dokladu poskytnuté při jeho zakoupení . ps2017-039-09-001-003.u2.p5.s1
Ministerstvo dopravy s tímto pozměňovacím návrhem nesouhlasí , neboť evidování údajů o kupujících je důležité pro možnost vystavení faktury a daňového dokladu , založení účtu v rámci uvedeného informačního systému , plnění z přepravní smlouvy a pro kontrolu elektronického jízdního dokladu . ps2017-039-09-001-003.u2.p5.s2
Zadání osobních dat do systému kupujícím je zcela dobrovolné . ps2017-039-09-001-003.u2.p5.s3
K tomuto postupu existuje alternativa a systém eviduje jen to , co kupující zadá . ps2017-039-09-001-003.u2.p5.s4
Ačkoliv je možno připustit , že bez údajů týkajících se kupujícího bude systém funkční , bez možnosti evidovat tyto údaje se však podstatně zhorší zákaznický komfort . ps2017-039-09-001-003.u2.p6.s1
Lze tedy shrnout , že Ministerstvo dopravy navrhuje schválit návrh zákona ve znění , v jakém byl postoupen Poslaneckou sněmovnou Senátu . ps2017-039-09-001-003.u2.p6.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-039-09-001-003.u3.p1.s1
Já vám děkuji , pane ministře . ps2017-039-09-001-003.u3.p1.s2
Pro záznam s náhradní kartou číslo 22 hlasuje paní poslankyně Němcová . ps2017-039-09-001-003.u3.p2.s1
A já poprosím , aby se slova ujal pan senátor Mikuláš Bek . ps2017-039-09-001-003.u3.p2.s2
Prosím , máte slovo . ps2017-039-09-001-003.u4.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážený pane premiére , vážené paní poslankyně , páni poslanci , dovolte mi , abych představil pozměňovací návrhy , se kterými Senát Parlamentu České republiky vrátil Sněmovně novelu zákona o dráhách . ps2017-039-09-001-003.u4.p2.s1
První pozměňovací návrh se týká § 10 , který upravuje ochranu dráhy . ps2017-039-09-001-003.u4.p2.s2
Senát navrhuje vypustit druhou větu Sněmovnou navrženého nového odstavce třetího , který celý zní takto : " Provozovatel dráhy má právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy anebo provozuschopnost dráhy v případě , kdy tak po předchozím upozornění provozovatele dráhy neučinil jejich vlastník v přiměřené lhůtě a v rozsahu , které jsou stanoveny v tomto upozornění . " ps2017-039-09-001-003.u4.p2.s3
A nyní ta inkriminovaná věta : " Stromoví a jiné porosty , které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdného průřezu dráhy , jsou stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy nebo provozuschopnost dráhy . " ps2017-039-09-001-003.u4.p3.s1
Senát se v tomto případě shodl většinou hlasů napříč většinou senátních klubů na návrhu druhou větu vypustit . ps2017-039-09-001-003.u4.p3.s2
Než uvedu věcné důvody , je třeba zmínit fakt , že tato věta tím , že definuje stromoví a porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy , fakticky vynucuje na provozovateli dráhy jejich odstranění . ps2017-039-09-001-003.u4.p3.s3
V první větě se sice deklaruje , že jde pouze o právo provozovatele , ale tato definice z práva činí de facto povinnost . ps2017-039-09-001-003.u4.p3.s4
Který provozovatel by riskoval neodstranit porosty , které přímo zákon označuje za ohrožení ? ps2017-039-09-001-003.u4.p3.s5
Lze tedy předpokládat , že v případě schválení sněmovního znění bude odstraňování porostů probíhat plošně a masově . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s1
První a nejpádnější věcný důvod pro vypuštění zmíněné definice spočívá v tom , že tato úprava se měla podle deklarovaného přání dotčených aktérů , například federace strojvůdců , původně týkat železnice , která má z hlediska bezpečnosti provozu zřejmá specifika . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s2
Ovšem navržená novela zřejmě opomenutím autorů pozměňovacího návrhu mluví o dráze , což ve smyslu tohoto zákona zahrnuje nejen železnici , ale také tramvajové , trolejbusové a lanové dráhy . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s3
Zejména u městských tramvajových a trolejbusových tratí je přitom zcela běžné , že jsou obklopeny blízkými stromy , jež by podle navrhovaného znění novely měly být odstraněny . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s4
Šlo by tak například o alej podle tramvajové linky u Pražského hradu nebo o velkou část stromů v parku na Moravském náměstí v Brně . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s5
Pochybuji , že autoři novely něco takového zamýšleli , ale znění přijaté Sněmovnou takové kácení implikuje . ps2017-039-09-001-003.u4.p4.s6
Již proto by bylo dobré problematickou větu z novely vypustit . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s1
Většina senátorů má však pochybnost , že navržené znění je vhodné i pro železnici samotnou . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s2
Úlohou parlamentu je nepochybně artikulovat dílčí zájmy různých aktérů a posléze mezi nimi nalézat funkční kompromis . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s3
Nově navržená drastická paušální úprava odstraňování porostů podél železničních tratí je nepochybně na prvním místě v zájmu Správy železniční dopravní cesty jako provozovatele dráhy , jíž by výrazně zjednodušila agendu a ulevila od dosavadní nezbytnosti posuzování a náročného projednávání každého konkrétního případu ohrožení . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s4
Může také konvenovat například strojvůdcům , kteří se právem obávají o bezpečnost svoji a cestujících , protože současný zanedbaný stav okolí tratí budí všeobecné obavy . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s5
Podle názoru Senátu je však nezbytné při hledání legislativního řešení respektovat i další zájmy , především práva vlastníků přilehlých pozemků na jejich využívání a zájem ochrany životního prostředí . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s6
Nešetrné kácení krajních stromů podél tratí může vyvolat zejména v současné situaci ohrožení lesů suchem a kůrovcovou kalamitou rozsáhlá poškození lesních porostů ve větší vzdálenosti od dráhy , než je vzdálenost definovaná v novele . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s7
Navíc po chvályhodném přijetí závazku klimatické neutrality v posledním týdnu se zvyšuje role lesů jako přirozeného nástroje v pohlcování kysličníku uhličitého . ps2017-039-09-001-003.u4.p5.s8
Práva vlastníků pozemků podél tratí je třeba rovněž respektovat , neboť v posledních dekádách mohli v dobré víře hospodářsky využívat těchto pozemků a necitlivý zásah kácení by jim zejména s ohledem na drastický pokles ceny dřeva v důsledku kůrovcové kalamity způsobil nezanedbatelné škody . ps2017-039-09-001-003.u4.p6.s1
Senát se proto domnívá , že krátkodobým legislativním řešením je přijetí novely bez inkriminované věty . ps2017-039-09-001-003.u4.p6.s2
Novelizované znění by i tak umožnilo provozovatelům dráhy zasahovat v odůvodněných případech ohrožení . ps2017-039-09-001-003.u4.p6.s3
A mnozí senátoři se domnívají , že je třeba urychleně pracovat na nové , detailnější úpravě této problematiky , jež by kromě varianty kácení stromů otevřela pozitivní řešení problémů bezpečnosti provozu na dráhách zejména směrem k lepšímu technickému zajištění dopravy výstražnými systémy . ps2017-039-09-001-003.u4.p6.s4
Také stojí za úvahu to , na co upozorňuji sami strojvůdci . ps2017-039-09-001-003.u4.p6.s5
Zatímco v Německu dochází v případě meteorologického varování před vichřicemi k zastavení železniční dopravy s ohledem na bezpečnostní rizika , v České republice jsou strojvůdci nuceni jezdit i v rizikových povětrnostních poměrech . ps2017-039-09-001-003.u4.p7.s1
Jsem přitom přesvědčen , že úprava porostů kolem tratí by měla být z pera Ministerstva dopravy , nikoliv vznikat cestou poslaneckých pozměňovacích návrhů . ps2017-039-09-001-003.u4.p7.s2
Měla by vyváženě respektovat hlediska bezpečnosti dopravy , zohlednit zájem ochrany životního prostředí a co nejšetrněji zasahovat do práv soukromých vlastníků . ps2017-039-09-001-003.u4.p8.s1
Druhý pozměňovací návrh se týká zacházení s osobními údaji . ps2017-039-09-001-003.u4.p8.s2
Připomenu , že novelou zákona číslo 194 / 2010 Sb . , o veřejných službách v přepravě cestujících , se v souvislosti s jednotnou jízdenkou zavádí centrální databáze provozovaná Ministerstvem dopravy . ps2017-039-09-001-003.u4.p8.s3
Do ní se povinně shromažďují jednak údaje , které nemají charakter osobních údajů , a které jsou tím pádem bezproblémové a je užitečné , aby byly centrálně evidovány . ps2017-039-09-001-003.u4.p8.s4
Za druhé však navrhovaná úprava rovněž přikazuje , aby se do této centrální databáze terminologií návrhu zákona informačního systému jednotných jízdních dokladů od dopravců a prodejců jízdních dokladů plošně zasílaly údaje o lidech , kteří s nakoupenou jízdenkou cestují , a rovněž o těch , kdo jízdenku nakoupili . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s1
Obsahem návrhu Senátu je vypuštění povinného shromažďování řady údajů o kupujících jízdenek z této centrální evidence , a to osob fyzických i právnických . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s2
Senát však neshledal skutečně žádný důvod , aby se centrálně evidovali ti , kdo jízdenky nakupují . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s3
Připomínám , že na evropské úrovni se s ohledem na soukromí občanů debatuje o zrušení tzv . systému PNR - Passenger Name Records , tedy systému , který takto shromažďuje osobní údaje o cestujících aerolinek . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s4
Původní účel , poměrně silný , konkrétně ochrana před terorismem , neobstál v očích Evropského soudního dvora zejména pro svou plošnost a nezacílenost . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s5
Zkrátka se pro jistotu sbírala data o všech . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s6
Před dvěma lety rozhodl Evropský soudní dvůr o tom , že dohody o zavedení PNR mezi Evropskou unií a Kanadou odporuje primárnímu evropskému právu . ps2017-039-09-001-003.u4.p9.s7
Je proto zjevně neadekvátní , aby se systém evidence cestujících a kupujících jízdenek zaváděl i u elektronických nákupů jízdenek na vlaky . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s1
Podle předkladatele je navíc jediným důvodem centrální evidence kupujících jízdenek to , aby měli možnost uplatnit práva z přepravy . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s2
Tento důvod je jednak mnohem slabší než u zmíněného , nyní přehodnocovaného PNR a jednak především není validní . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s3
I dnes je totiž možné nakupovat online jízdenku anonymně u většiny dopravců a rovněž se nakupuje a cestuje anonymně při nákupu fyzické jízdenky na pokladně . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s4
U nákupu fyzické jízdenky na pokladnách budou anonymní nákup i cestování ostatně zachovány i po této novele , jak uvedl i pan ministr v Senátu . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s5
A i dnes je samozřejmě možné reklamovat práva z přepravy , a to pouze na základě předložení jízdního dokladu . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s6
Ztotožnění reklamujícího je pak obvyklé právě při tomto úkonu reklamace pro kontakt při reklamačním řízení . ps2017-039-09-001-003.u4.p10.s7
Určitě však není nutné předem v okamžiku nákupu jízdenky . ps2017-039-09-001-003.u4.p11.s1
V této souvislosti nelze nevzpomenout čínský systém všeobecné kontroly , která mimo jiné zahrnuje i cestování jednotlivců po železnicích . ps2017-039-09-001-003.u4.p11.s2
Neradi bychom zbytečným shromažďováním údajů občanů tvořili i jen teoretické možnosti podobných modelů , anebo i jen prostého zneužití údajů z databáze . ps2017-039-09-001-003.u4.p11.s3
Ostatně je smutným faktem , že zneužití osobních údajů ze sebelépe zabezpečené databáze bývá jen otázkou času . ps2017-039-09-001-003.u4.p12.s1
Uzavírám , že důvody pro centrální evidování kupujících jízdenek dle Senátu nejsou jednoznačně dány , a je třeba tedy dbát na zásadu minimalizace zpracování osobních údajů vtělené do legislativy na ochranu osobních údajů , ale ta je v podstatě vtělením ústavní zásady minimalizace zásahů veřejné moci do života občanů , kterou máme zakotvenou v Ústavě . ps2017-039-09-001-003.u4.p13.s1
Žádám vás proto , dámy a pánové , o laskavé posouzení změn navržených Senátem a doufám v jejich férové posouzení . ps2017-039-09-001-003.u4.p13.s2
Děkuji za pozornost . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s1
Děkuji , pane senátore . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s2
Ptám se , zda se k předloženým návrhům chce vyjádřit zpravodaj garančního výboru , což byl hospodářský výbor , pan poslanec Martin Kolovratník . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s3
Máte zájem o vyjádření k tomuto bodu , či nikoli ? ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s4
Jste přihlášen do rozpravy . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s5
Výborně . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s6
Pak zde byl zpravodaj výboru pro bezpečnost pan poslanec Marek Novák . ps2017-039-09-001-003.u5.p1.s7
Toho nevidím v sále . ps2017-039-09-001-003.u5.p2.s1
Otevírám tedy rozpravu a jako první je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Matušovská . ps2017-039-09-001-003.u5.p2.s2
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s2
Dobrý den , kolegyně , kolegové . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s3
Ráda bych se vyjádřila ke změně , kterou v novele zákona o drahách udělal Senát . ps2017-039-09-001-003.u6.p1.s4
Musím konstatovat , že problematika kácení dřevin tu byla zdlouhavě probírána , a to nejen na plénu Poslanecké sněmovny , ale hlavně na hospodářském výboru , kde jsme si vlastně vyslechli zástupce Správy železniční dopravní cesty , ale i Federace strojvůdců , kolegy z Drážní inspekce , a na podvýboru pro hasiče se tato problematika probírala vzhledem k zásahům podnikových hasičů Správy železniční dopravní cesty .